Skumringstiden = rådyr..
Fra : Ulvir

Dato : 12-08-05 17:51

Min kammerat og jeg var på vej hjem fra MC Camping på Djursland igår,
finregn og stærk modvind.. Mellem Skive og Sallingsund gik det stille og
rolig derudaf med ca. 100 i timen, og så løb et rådyr over vejen- 2 meter
foran mit forhjul- og derefter 2 meter foran min makkers forhjul (vi kørte
forskudt). Ikke et sekund til at reagere i, det var lige før vi efterlod en
strøm af bikerpis.. Hold kæft det var tæt på.. Har andre i gruppen prøvet
det samme? Fan'me uhyggeligt var det..

Ulvir.

Fra : MKS - 74

Dato : 12-08-05 18:12

On Fri, 12 Aug 2005 18:51:08 +0200, "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:

> Ikke et sekund til at reagere i, det var lige før vi efterlod en
>strøm af bikerpis.. Hold kæft det var tæt på.. Har andre i gruppen prøvet
>det samme?

Heldigvis endnu ikke personligt, men ork ja - det har flere andre i
dette forum også prøvet, mindst en har også mere eller mindre kløvet
en Bambi, og det gør altså nas, selvfølgelig mest på det stakkels dyr
men en Kawa 9'er ser heller ikke altfor godt ud bagefter....

>Fan'me uhyggeligt var det..

Jow tak, jeg har engang været ved i warpspeed at rundbarbere en hund
der krydsede motorvejen i det mest ugidelige tempo, det var heller
ikke den fedeste ting i verden.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Niels Pein

Dato : 12-08-05 18:42

Jeg bor i en skov hvor de render rundt, og når man ved de er der og lige
kigger ind til siderne undervejs, så kan man se masser af dem. De løber
sjældent over vejen, men det hænder da. Heldigvis aldrig ind i mig, men jeg
kører _ikke_ ret stærkt gennem skoven i mørke og skumring.

Men jeg har prøvet noget lignende kl. 05 om morgenen, med en ko og 140 km/t.
Det var f.... uhyggeligt. TransAlp'en havde nok fået en ridse i lakken hvis
koen havde løbet lidt langsommere.
Og min svigermor har mistet en finger efter at have ramt en hest som
bagsædepassager. Nådigt sluppet.
I den sammenligning er rådyr nærmest harmløse.

Men jeg kan kun opfordre til at tage de der "dyr-på-vejen" skilte ganske
alvorligt.

Mvh. Niels

Fra : Morten Christensen

Dato : 13-08-05 05:18

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
*snip*
> en hest som bagsædepassager. Nådigt sluppet.
> I den sammenligning er rådyr nærmest harmløse.
*snip*

Damn....Er du cirkus-artist, Pein?

Sorry, kunne ikke dy mig ;)

--
MortenC

Fra : Niels Pein

Dato : 13-08-05 13:13

Nå ja, BSA'en og svigerfar røg også ned, men slap begge uden varige mén.

Det største jeg selv har ramt er en hare, men der var jeg egentlig forbavset
over hvor lidt jeg mærkede til det. Men ok, det skulle ikke være sket i et
hurtigt sving.
--
Mvh. Niels
TransAlp 150.800 km.

Fra : Peter

Dato : 12-08-05 19:00

"Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote in message
> [...]
> en
> strøm af bikerpis.. Hold kæft det var tæt på.. Har andre i gruppen

Ja, det har jeg. Faktisk dagen før jer. Jeg var også på vej hjem fra MC
Campen onsdag aften, mens det stadig var lyst. På vejen melllem Kolind og
Thorsager så jeg pludselig over nogle buske et glimt af noget brunt der
hurtigt bevægede sig ned ad en lille skrænt mod vejen. 1/2 sekund efter
dukkede rådyret op ved kanten af asfalten. Heldigvis opdage det motorcyklen
og vendte lynhurtigt omkring. Det går enormt hurtigt. Jeg er sikker på jeg
havde ramt det, hvis det ikke var vendt om.

Sidste år ramte jeg en grævling, der kom løbende tværs over vejen. Det var
heldigvis i bil, men tågelygte og kofanger blev smadret.
Året før løb fire sika-hjorte over vejen lige foran bilen. Jeg bremser, de
to første når over, den tredje rammer jeg. Lige idet bilen holder stille
løber den fjerde lige ind i fordøren i førersiden hvorved den brækker det
ene ben. Når førerdyret i en flok løber, så løber man åbenbart uanset hvad.
Både lygter, kofanger og forskærm var ødelagt.

Efter de to oplevelser i bil har jeg fået respekt for dyrene, specielt når
jeg kører mc. Når det er tusmørke/mørkt kører jeg med nedsat fart i områder,
hvor jeg forventer dyr på vejen.
Da jeg mødte sika-hjortene og grævlingen var det netop blevet rigtig mørkt,
men da jeg mødte rådyret i onsdags var det stadig helt lyst. Det er åbenbart
ingen garanti. Bekymrende!!!

--
FJR1300A

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-05 19:57

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev> Efter de to oplevelser i bil har jeg fået
respekt for dyrene, specielt når
> jeg kører mc.

Vi der (som overlevede) har prøvet det på mc, kører aldrig over 100 i mørke,
og uoverskuelige sving/bakker passeres med respekt.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Perminator

Dato : 13-08-05 10:20

Rådyr er skumringsdyr, og flytter sig mest omkring solopgang og -nedgang.
Når man ser et rådyr passere vejen skal man straks tænke: Der kommer flere.
Normalt går råen forrest, ofte fulgt af et eller 2 lam. Hvis bukken er der,
kommer han som forsigtigper til sidst. Her i høsttiden kan de ses hele
dagen, idet aktiviteterne på markerne skræmmer dem ud i uvante omgivelser =
uforudsigelige reaktioner.
Grævling, Krondyr og Sika er natdyr, og for de 2 sidste gælder som Rådyr, at
der oftest er flere sammen, og at førerhinden følges blindt.
Her, omkring Løvenholmskovene er det en del af hverdagen, og man lærer at
køre efter forholdene. Ellers vil der være kontant afregning før eller
siden.
vh Perminator
CX500E
ToyHiAce
GebrMerkel Cal12/70
ParkerHale Cal30-06

Fra : Schlæger

Dato : 13-08-05 10:41

Perminator wrote:

> Her, omkring Løvenholmskovene er det en del af hverdagen, og man lærer at
> køre efter forholdene.

Det er da forhåbentlig ikke et lokalt fænomen omkring Løvenholmskovene ??

Mch Schlæger

Fra : Perminator

Dato : 13-08-05 11:28

--- Svaret er selvfølgelig generelt, rådyr er udbredt over hele landet, men
tætheden er særlig stor her, foruden den store bestand af krondyr, dåvildt
og sikavildt. Disse arter er ikke så udbredt eller mangler i store dele af
landet.
vh Perminator

Fra : Niels Pein

Dato : 13-08-05 13:54

"Perminator" skrev ...
> [...]
> men tætheden er særlig stor her, foruden den store bestand af krondyr,
> dåvildt og sikavildt. Disse arter er ikke så udbredt eller mangler i store
Der er også stor tæthed omkring Ormstrup Gods ved Sahl i Midtylland, nok
fordi Niels Due Jensen bruger flere hundrede tusinde kr. årligt på at fodre
(fint nok). Vejmæssigt er det noget man mærker når man kører ad vejen mellem
Ans og Sahl, eller hvis man f.eks. kører fra Kongesbro til Bjerringbro
gennem Borre. Min søster har fået krøllet en Citroen C5 rimeligt grundigt
her. Vistnok en kronhjort. Men hun er nu også een af dem der med et vantro
blik i øjet replicerer; "Man sætter da ikke farten ned bare fordi der er en
skov!". Så nytter det jo ikke at svare andet end "Nå."

Men for nyligt har Niels Due Jensen bygget et meget langt hegn hele vejen
(vistnok) rundt om sin store ejendom (også fint nok), og det har hjulpet
gevaldigt rent trafikmæssigt.

Selv bor jeg i Hjermind skov mellem Bjerringbro og Langå, og det føles som
om der er blevet færre store dyr her efter stormen 8. januar, som var meget
hård ved Hjermind skov.
--
Mvh. Niels
TransAlp 150.800 km.

Fra : Schlæger

Dato : 13-08-05 14:51

Perminator wrote:

> [...]
> og sikavildt. Disse arter er ikke så udbredt eller mangler i store dele af

Det er lettest at følge med i en tråd, hvis du skriver UNDER det, som du
svarer på.

Min pointe handlede ikke specifikt om risikoen for nærkontakt med den
danske fauna, men om generelt at køre efter forholdene.

Mch Schlæger

Fra : Hekto

Dato : 12-08-05 19:40

In article <42fcd369$0$28454$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
augustus@mail.dk says...
> Hold kæft det var tæt på.. Har andre i gruppen prøvet
> det samme? Fan'me uhyggeligt var det..

.... og husk lige, at de kan ikke klokken!
Så de følger dagslyset, og ikke skiftet fra vintertid til sommertid og
omvendt!
De er vandt til at myldretidstrafikken er på et bestemt tidpunkt; men
holder ikke styr på at vi nogen gange trækker en time fra, eller lægger
den til!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 13-08-05 12:43

For et par måneder siden, var min far ude at køre en fællestur med en af de
lokale MC-klubber i Thy, min far kører som af de sidste feltet da der uden
varsel springer en kronhjort ud mellem de bagerste MC'er og rammer en MC med
bagsæde passager, heldigvis var det lige efter et sving med ubetinget
vigepligt og de kørte derfor max. 60km/t, jeg kan ikke længere huske de
præcise skader, men mener at huske at de 2 på cyklen begge kom på sygehuset
med brækkede knogler, Kronhjorten blev iøvrigt aflivet da den havde brækket
et ben, den havde dog været i stand til at flygte fra stedet så der måtte
tilkaldes en jæger.

Kronhjorten var sandsynligvis blevet forvirret af den enorme larm fra MC'er.

Mvh.
Martin

Fra : Michael Olsen

Dato : 13-08-05 14:49

> strøm af bikerpis.. Hold kæft det var tæt på.. Har andre i gruppen
> prøvet
> det samme? Fan'me uhyggeligt var det..

Hej.
Fredag morgen på vejen mellem Nymindegab og Nr. Nebel
kom der to stk rådyr over vejen ca 50 meter fra MCen.
Der skete ikke noget fordi jeg kender stedet de løber over
og nedsætter derfor farten til en 30 - 40 km.

--
Hilsen
Michael

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-05 22:38

"Michael Olsen" <Michael@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev
> Der skete ikke noget fordi jeg kender stedet de løber over
> og nedsætter derfor farten til en 30 - 40 km.

Og du kender så helt præcist hvor alle de hundredtusind andre rådyr har
tænkt sig at løbe over?

At advare om specielle steder tjener ikke noget formål, men kan kun indgyde
falsk tryghed. Men jeg kan da lige nævne at mange tror, man kun møder dem i
skovområder. De kan springe op af en hvilkensomhelst grøft, også selvom der
kun er flade marker at se. Den sidste jeg mødte var netop sådan en. Jeg var
i bil, og var tilfældigvis ved at lave en forbrugstest ved 80 km/t, hvilket
var stærkt medvirkende til at bilen forblev hel. Der var ikke mange meter at
bremse på.

Og så er der lige motorvejskørslen. Den går heller ikke fri, hvis nogen
fejlagtigt skulle føle sig sikre her.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulvir

Dato : 13-08-05 23:33

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> kun møder dem i skovområder. De kan springe op af en hvilkensomhelst
> grøft, også selvom der kun er flade marker at se...

Det er det der skete for mig- åbent landskab, altså marker, vejgrøft på
hver side- og så var den der.. Heldigvis alene- flere i flok havde ødelagt
campingturen..

Fra : Niels Pein

Dato : 14-08-05 10:15

"Preben Riis Sørensen"...

> At advare om specielle steder tjener ikke noget formål,

Det er der vist delte meninger om.
Det er da korrekt at de kan dukke op nærmest overalt (selvom der nok ikke er
voldsomt mange på Storebæltsbroen), men sagen er at der er større
chance/risiko for at møde dem i skovområder og udkanten af disse, og mindre
chance/risiko de steder hvor der er hegn langs vejene.

Så med mindre man har tænkt sig altid at køre f.eks. max. 40 km/t overalt
for at passe på, så er det da i høj grad relevant at man i det mindste tager
sig særligt i agt gennem skovområder i skumring og mørke.
Og det er da også meget relevant at der i nogle skovområder endda er flere
end i andre skovområder, på grund af lokale forhold, hvilket i hvert fald
jeg sætter pris på at vide.

Men ok, selvom ingen her i tråden har påstået noget sådant, så kan det da
godt være at enkelte fejlagtigt har læst det som om man så ikke møder rådyr
andre steder. Selvfølgelig gør man det, bare ikke så ofte.
Der har også engang løbet heste gennem Limfjordstunnelen til stor
overraskelse for en gruppe bilister. Alt kan ske.

Mvh. Niels

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-08-05 12:19

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mindre
> chance/risiko de steder hvor der er hegn langs vejene.

Jeg har hørt, at grunden til at man kun må køre 110 på det lange stykke
motorvej syd for Aalborg netop er at der ikke er opsat vildthegn på
strækningen.

Rittig

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-08-05 12:47

Claus Rittig wrote:
> [...]

> Jeg har hørt, at grunden til at man kun må køre 110 på det lange stykke
> motorvej syd for Aalborg netop er at der ikke er opsat vildthegn på

Næ det mener jeg nu ikke, der er vildtpassager så...
Det skyldes - mener jeg - at i morgen og aftan "trækket" af biler bliver
betydelig mere intens fra tilkørslen af den gamle 13'er (og ja der _kan_
gode være tæt trafik i udvalgte dele af jylland, selv om vi ikke lige
fram stopper fordi der er lidt trafik)

Nu vi er ved dyrene - så er det nr. 2 man skal passe på!

Mange gange ser man den første, og i sin iver for at undgå _den_ snapper
man nr.2 *bang* :-/ Forvent _altid_ en nummer 2 (og 3)

Aktiv sikkerhed i denne forbindelse er - udover agtpågivenhed - at tage
en manøvrekursus, som sæsson start - Bronze kursus kan her anbefales!
http://www.dmc-kursus.dk/

--
Dun@nt - der til forn har begrænset sine "MC-drab" til en iller....
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Hekto

Dato : 14-08-05 10:06

In article <42fe6823$0$67003$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
preben@esenet.dk says...
> Og du kender så helt præcist hvor alle de hundredtusind andre rådyr har
> tænkt sig at løbe over?

De bevæger sig oftest på helt faste stier, når de flytter sig fra et
sted til et andet i skoven. Sådan lidt 80/20-regel!
Er man kendt på stedet ved man det ofte. De braser sjældent ud af en
grantykning f.eks.

- garantier gives ikke!

Fra : Michael Olsen

Dato : 14-08-05 11:55

> Og du kender så helt præcist hvor alle de hundredtusind andre rådyr har
> tænkt sig at løbe over?

Hej.
Det gør jeg ikke, men der hvor jeg ved de ofte løber over
sætter jeg farten ned.

>At advare om specielle steder tjener ikke noget formål, men kan kun indgyde
>falsk tryghed.

Jeg vil da gerne vide hvis der er et specielt sted jeg skal passe ekstra på,
det er vel derfor de sætter advarselsskilte op nogle steder.

PS.
Sendte et svar magen til denne men glemte ordet "gerne".
Ved ikke om den gamle blev slettet.

--
Hilsen
Michael

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-05 14:04

> [...]
på,
> det er vel derfor de sætter advarselsskilte op nogle steder.

Der er nok allerede skiltet ca. alle de steder, og grundreglen med at det er
i skumringen i forb. med skov er også helt i orden at tage hensyn til. Men
er man så den, der 'vrider til den' alle andre steder, beder man selv om at
blive en del af statistikken.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-08-05 21:25

"J.C.Kløve" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> writes:

[snip... 110-strækning syd for Aalborg]
> [...]
> ja der _kan_ gode være tæt trafik i udvalgte dele af jylland, selv
> om vi ikke lige fram stopper fordi der er lidt trafik)

På sådanne steder kunne det nu være rart, hvis fartgrænserne blev
ændret afhængigt af klokkeslættet (eller trafikmængden) :-/ Når man
kommer kørende en søndag aften ved 21-tiden føles det ret fjollet at
skulle nøjes med 110 med trafikintensitet som argument.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R