Kædekit
Fra : Aragorn25

Dato : 07-08-05 19:35

Hej folkens, min ven har lige fået sat komplet kædekit på hans mc. Da jeg
mærker efter, synes jeg at der kun er halv centimeter frigang, nederst i
midten af kæden.

Skal det ikke kunne rykkes mindst 1cm?

Da jeg tog den op på centralstyttefoden, og drejede bagækket rundt, kunne
jeg høre, klong klong klong lyde der kom fra kæden, ved bagtandhjulet, er
den så ikke alt for stram?

Hvormeget frigang skal der være? skal frigangen være større når man sidder
to på mcen?

Mvh
Dennnis

www.amix.webbyen.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 07-08-05 19:55

"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den så ikke alt for stram?
>
> Hvormeget frigang skal der være? skal frigangen være større når man sidder

Det lyder umiddelbart som om den er strammet lidt vel rigeligt. Hvor meget
kæden skal kunne rykkes varierer fra MC til MC, men det står i
instruktionsbogen eller en Haynes.
Husk at du skal måle det under belastning, altså når der sidder en på MC'en.

Asger

Fra : Knud Dam

Dato : 07-08-05 19:56

> [...]
> den så ikke alt for stram?
>
> Hvormeget frigang skal der være? skal frigangen være større når man sidder

Hej Dennis.

Jo, den er alt for stram. En for stram kæde ødelægger både kæden og lejet
ved forreste tandhjul.

Kæden skal justeres med den vægt på, der gør, at den er strammest.

Kæden må hellere være lidt for slap end lidt for stram.

Mvh

KD

Fra : Martin Poll

Dato : 07-08-05 20:25

Hej Kurt

> Kæden skal justeres med den vægt på, der gør, at den er strammest.

Hvis der der står i servicemanualen f.eks 25 mm, er dette vel ikke under
belastning, for så har jeg da justeret kæde forkert i mange år.

Med venlig hilsen
Marti Poll
SL1000

Fra : Richard

Dato : 07-08-05 20:41

Martin Poll wrote:

> Hvis der der står i servicemanualen f.eks 25 mm, er dette vel ikke under
> belastning, for så har jeg da justeret kæde forkert i mange år.

Hvis der ikke står, at den skal strammes under belastning, skal du blot
stramme kæden med cyklen stående på hjulene uden belastning fx på
sidestøttebenet - det er også lidt svært at være både i sadlen og siddende
ved siden af

Men det er sikkert en god ting at sikre sig, at kæden ikke er for stram,
når den er starmmet mest under belastning - ikke mindst, hvis man har
ændret på baggaflens vandring fx efter at have skiftet bagstøddæmpere til
en med længere slaglængde...

...ved jeg af erfaring; GB500'ens kædeslup skal stilles 5-8mm større med
de Koni-bagstøddæmpere, jeg kører med nu. Ellers er kæden for stram, når
dæmperen går i bund på de satans vejbump

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Knud Dam

Dato : 07-08-05 21:14

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> når den er starmmet mest under belastning - ikke mindst, hvis man har
> ændret på baggaflens vandring fx efter at have skiftet bagstøddæmpere til

Meget enig.

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 07-08-05 22:26

> "Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

Jeg gentager lige mig selv fra et indlæg i tråden:
"slitagegrænse på kæde; gsxr400(gk76)" :

Uanset hvilke statiske mål der opgives fra fabrikantens side er det let
at erkende såvel en for stram, som en for løs kæde:
Udover gearkassens funktion á "tung" (v: for stram) eller slasket (v:
for løs), vil en kammerat der kører ved siden af én, kunne se hvorledes
kædens underhængende del opfører sig ved jævn fart:
- Sitrer den ligefrem, er den for stram!
- Slanger den sig á flere bugter, er den for løs.
- Hænger den i én jævn bue, er den perfekt!
Har man én gang konstanteret perfekt opstramning derigennem, er det
enkelt at finde sit eget mål for hvor meget kæden må kunne bevæges ved
at løfte den ca. midtpå og måle hvor tæt den kommer til bagsvingerens
underkant, evt. ved et let genkendeligt punkt

Læs også de artikler der er om kæden på FAQ'en på DMC's hjemmeside:
www.dmc-org.dk!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-08-05 20:12

> Hej folkens, min ven har lige fået sat komplet kædekit på hans mc. Da
> jeg mærker efter, synes jeg at der kun er halv centimeter frigang,
> nederst i midten af kæden.
> Skal det ikke kunne rykkes mindst 1cm?

Typisk er det rettere 2-3 cm, så den er alt for stram. Hvis han kører med
det, kan det hurtigt ødelægge noget.

> Hvormeget frigang skal der være?

DID skriver 2-3 cm midt mellem de to tandhjul. Det plejer at fungere fint,
men hellere en smule for slap end en smule for stram.

> skal frigangen være større når man
> sidder to på mcen?

Det kan jeg næppe forestille mig skulle have nogen betydning.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dr.Enduro

Dato : 08-08-05 09:57

Martin Sørensen wrote:

> Det kan jeg næppe forestille mig skulle have nogen betydning.

Måske kun forstået på den måde, at en for stram kæde bliver endnu
strammere, hvis man sidder to på cyklen, hvorved skaden bliver større.

--

Hilsen Jan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-08-05 10:29

> Måske kun forstået på den måde, at en for stram kæde bliver endnu
> strammere, hvis man sidder to på cyklen, hvorved skaden bliver større.

Hvorfor skulle den blive strammere? Selv når man kører én person på
motorcyklen, skal kæden vel stadig ikke være for stram på noget tidspunkt,
f.eks. når man kører over et kraftigt bump og støddæmperne bunder ud.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dr.Enduro

Dato : 08-08-05 12:52

Martin Sørensen wrote:

> Hvorfor skulle den blive strammere? Selv når man kører én person på
> motorcyklen, skal kæden vel stadig ikke være for stram på noget tidspunkt,
> f.eks. når man kører over et kraftigt bump og støddæmperne bunder ud.

Nej, men kan du ikke se det? Hvis en kæde har en ok spænding og kører
over et bump, sker der ikke noget. Hvis en kæde er for stram, men kun
med en person på cyklen og moderate bump, sker der måske heller ikke
noget. Men hvis kæden er for stram, og der sidder to på den, er risikoen
større for, at man kommer ud for et bump, der anretter skade. Lyder det
ikke meget logisk?

--

Hilsen Jan

Fra : Moller

Dato : 08-08-05 13:14

Dr.Enduro wrote:

> [...]
> noget. Men hvis kæden er for stram, og der sidder to på den, er risikoen
> større for, at man kommer ud for et bump, der anretter skade. Lyder det

   En simpel test er at tjekke hvor meget den kan rykkes op og ned mens
den er uden pasager... derefter for en man fruen til at side på den, og
derefter tjekker hvor meget den nu gir sig...

   På den anden side, man bør øve sig i at mærke på gearskiftet om kæden
er som den skal være... det er ikke svært, da en perfect stillet kæde
gir et markant bedre gearskifte, bare med små ændringer på
kædeopspændingen kan der mærkes tydeligt forskel. Man skåner også sin
gearkasse det mere, og da den nu er en del dyre end en lille kæde burde
dette være grund nok til at bruge tid på at få stillet sin kæde.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-08-05 13:45

> [...]
> noget. Men hvis kæden er for stram, og der sidder to på den, er
> risikoen større for, at man kommer ud for et bump, der anretter

Jo, men det ændrer ikke på at man ikke justerer kæden ud fra om man regner
med at køre over moderate eller høje bump. En kæde burde være justeret sådan
at den ikke kan blive for stram på noget tidspunkt. Derfor kan jeg ikke lide
tanken om at kæden skal justeres individuelt alt efter hvem der kører på
cyklen. Jeg betragter kædeopspænding som værende lige så lidt individuelt
som f.eks. ventilspillerum.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dr.Enduro

Dato : 08-08-05 14:16

Martin Sørensen wrote:

> Jo, men det ændrer ikke på at man ikke justerer kæden ud fra om man regner
> med at køre over moderate eller høje bump. En kæde burde være justeret sådan
> at den ikke kan blive for stram på noget tidspunkt.

Jamen, jeg er da enig. Jeg siger ikke, at man skal indstille kæden
efter, om man nu skal køre en eller to på cyklen, jeg siger bare, det er
værre at køre med to, hvis kæden i forvejen er for stram.

--

Hilsen Jan

Fra : Richard

Dato : 08-08-05 16:18

Martin Sørensen wrote:

> En kæde burde være justeret sådan
> at den ikke kan blive for stram på noget tidspunkt.

Det kan du have ret i, men i praksis tror jeg, at mange cykler - ikke kun
off oradere - har så lang vandring på baggaflen og så stor forskel på
mindste og længste kædevej, at kæden må justeres "for løs" ved normal
kørsel for en enkelt, let kører

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 09-08-05 22:49

Richard wrote:

> [...]
> kun off oradere - har så lang vandring på baggaflen og så stor forskel
> på mindste og længste kædevej, at kæden må justeres "for løs" ved normal

Det er i grunden et spørgsmål om geometri:
Bagsvingeren svinger(!) i en cirkulær bevægelse omkring svingerakslen,
som ligger bagved det forreste tandhjul og kun ét sted undervejs i denne
bevægelse vil bagaklsen være længst fra Det forreste tandhjul (når
udgangsakslen; svingeraklsen og bagakslen ligger på linie), hvorimod at
afstanden vil være kortere (á slappere kæde) når bagakslen er såvel over
som under dette punkt!
Konstruktionsmæssigt må det således være et mål i sig selv at dette
punkt svarer til midten af svingerens/baghjulets bevægelse, hvorfor jeg
tillader mig at antage at sådan ér det indtil andet bliver mig demonstreret.
Ideal set-up af affjedringen fordrer at fjederelementerne komprimeres
ca. 40% blot ved førerens vægt i sadlen, hvoraf man kan udlede at de 50%
(á midtvejs i bevægelsen) hurtigt er opnået, og dermed også den
maksimale opspænding. Tager man svigermor bagpå vil affjedringen
tilnærmelsesvis være i bund og derfor bevæge sig mellem 85% og
99(100?)%, hvlket faktisk vil medføre en (gennemsnitlig) slappere kæde
end med føreren alene i sædet

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-05 06:33

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>tilnærmelsesvis være i bund og derfor bevæge sig mellem 85% og
>99(100?)%, hvlket faktisk vil medføre en (gennemsnitlig) slappere kæde

Nemlig ja, og efterhånden som lejringspunktet for svingeren er kommet helt
ind til forreste kædehjul ved at lejre svinggaflen i motorblokken, og
svingerne i sig selv er blevet længere, så er differensen på kædespændingen
stortset nul. Måske cross-cykler undtaget.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 10-08-05 15:48

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> ind til forreste kædehjul ved at lejre svinggaflen i motorblokken, og
> svingerne i sig selv er blevet længere, så er differensen på kædespændingen

Enkelte eksoter har endda ligefrem svingeren lejret lige ud for forreste
tandhjul hvilket giver mulighed for så stram en kæde som gearkassen
tillader (gearskift's kræver slup i systemet)!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 10-08-05 21:41

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> svingerne i sig selv er blevet længere, så er differensen på kædespændingen
> stortset nul. Måske cross-cykler undtaget.

Og for rigtig mange af os, der kører på ældre cykler - dvs de fleste

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Hekto

Dato : 10-08-05 22:01

In article <dddoo8$ihd$1@abbeden.bunk.cc>, rpaderichard@netscape.net
says...
> Og for rigtig mange af os, der kører på ældre cykler - dvs de fleste

Fordi man kører på noget 'gammelt' kan netop den lille detalje jo godt
være tilgodeset!
Nogle mærker er måske bare forud for deres tid! *GGG*
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-05 15:50

Richard skrev i meddelelsen ...

>Og for rigtig mange af os, der kører på ældre cykler - dvs de fleste

Hov-hov, jeg plejer at blive bebrejdet at kalde firser cykler for nyere.

Nej, jeg tænker mest før 80, eksempelvis R5/RD, hvor
svingeromdrejningspunktet vel lå små 10 cm. fra bagerste kant af kædehjulet,
og svingeren var så kort som det nu engang var muligt aht. baghjulet. Der
kunne man tale om variation i kædespænding.

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 10-08-05 21:39

Armand wrote:

> [...]
> udgangsakslen; svingeraklsen og bagakslen ligger på linie), hvorimod at
> afstanden vil være kortere (á slappere kæde) når bagakslen er såvel over

Ja, netop, vi er helt enige om teorien, derimod ikke om mængden af beton,
vi fastholder standardbetingelserne med, Armand

For lasten kan jo svinge fra ex til ex og dermed længden af bevægelsen,
som du selv er inde på. Ligesom en længere bagfjeder kan ændre på
forudsætningerne for det mål, fabrikken har fastsat. Sådan er verden nu en
gang; fourudsætningerne ændres iblandt - ikke i alle

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK