|
| Batteriproblem (del 2) :) Fra : Lasse Laursen |
Dato : 07-08-05 16:26 |
|
Hey hey
Er rendt ind i et problem med at ladestrømmen på mit batteri er for lille.
Jeg har målt den til 13 V ved 4000 omdr og er blevet fortalt at den skulle
være 14,4 V....
Er der nogen af jer der har hørt om at, hvis der er røget en celle i
batteriet, så kan batteriet "belaste" systemet og derved bliver ladestrømmen
mindre?
I så fald er det jo bare at skifte batteriet... Men kender i noget til det?
| |
Armand (07-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-08-05 16:33 |
|
Lasse Laursen wrote:
> Hey hey
> Er rendt ind i et problem med at ladestrømmen på mit batteri er for lille.
> Jeg har målt den til 13 V ved 4000 omdr og er blevet fortalt at den skulle
> være 14,4 V....
>
> Er der nogen af jer der har hørt om at, hvis der er røget en celle i
> batteriet, så kan batteriet "belaste" systemet og derved bliver ladestrømmen
> mindre?
> I så fald er det jo bare at skifte batteriet... Men kender i noget til det?
Det er rart med lidt ønsketænkning; men det går ikke: Jo mere færdig et
batteri er desto mere vil ladesystemet forsøge at pumpe det fyldt, og
altså fylde 14,4 volt på kontinuerligt!
Pil derfor de tre ensfarvede ledninger fra generatoren af elnettet ved
nærmeste stikforbindelse og mål med et ohm-meter mellem de tre: Alle tre
målinger skal frem for alt være ens og der må ikke kunne måles
gennemgang mellem en af ledningerne og stel(=motor)!
Klarer de tre ledninger ikke denne test ér det generatoren der er feset
af. Klarer de derimod testen er det sandsynligt at det er
ladereguleringen der er færdig!
God arbejdslyst!
--
Armand.
| |
Lasse Laursen (07-08-2005)
| Kommentar Fra : Lasse Laursen |
Dato : 07-08-05 16:43 |
|
hmm... ok :-/
Hvor finder jeg generatoren på cyklen (Suzuki GSX-R400), så vil jeg se om
jeg kan finde de tre ledninger og måle..??
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:aRpJe.63919$Fe7.204394@news000.worldonline.dk...
> Lasse Laursen wrote:
>> Hey hey
>> Er rendt ind i et problem med at ladestrømmen på mit batteri er for
>> lille. Jeg har målt den til 13 V ved 4000 omdr og er blevet fortalt at
>> den skulle være 14,4 V....
>>
>> Er der nogen af jer der har hørt om at, hvis der er røget en celle i
>> batteriet, så kan batteriet "belaste" systemet og derved bliver
>> ladestrømmen mindre?
>> I så fald er det jo bare at skifte batteriet... Men kender i noget til
>> det?
>
> Det er rart med lidt ønsketænkning; men det går ikke: Jo mere færdig et
> batteri er desto mere vil ladesystemet forsøge at pumpe det fyldt, og
> altså fylde 14,4 volt på kontinuerligt!
>
> Pil derfor de tre ensfarvede ledninger fra generatoren af elnettet ved
> nærmeste stikforbindelse og mål med et ohm-meter mellem de tre: Alle tre
> målinger skal frem for alt være ens og der må ikke kunne måles gennemgang
> mellem en af ledningerne og stel(=motor)!
> Klarer de tre ledninger ikke denne test ér det generatoren der er feset
> af. Klarer de derimod testen er det sandsynligt at det er ladereguleringen
> der er færdig!
>
> God arbejdslyst!
>
> --
> Armand.
| |
Lasse Laursen (07-08-2005)
| Kommentar Fra : Lasse Laursen |
Dato : 07-08-05 17:30 |
|
Så nu har jeg målt på de tre ens ledninger fra generatoren.. Der er IKKE
gennemgang mellem nogen af de tre ledninger og stel.. og der er 1 ohm mellem
hver. Så jeg går ud fra det er iorden. Hvordan kan jeg finde ud af om det er
ladereguleringen?
Tak for hjælpen!
Mvh Lasse
"Lasse Laursen" <lasse-laursen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:42f627d3$0$7370$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hey hey
> Er rendt ind i et problem med at ladestrømmen på mit batteri er for lille.
> Jeg har målt den til 13 V ved 4000 omdr og er blevet fortalt at den skulle
> være 14,4 V....
>
> Er der nogen af jer der har hørt om at, hvis der er røget en celle i
> batteriet, så kan batteriet "belaste" systemet og derved bliver
> ladestrømmen mindre?
> I så fald er det jo bare at skifte batteriet... Men kender i noget til
> det?
>
| |
Steen Gruby (07-08-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-08-05 17:46 |
|
On Sun, 7 Aug 2005 18:29:40 +0200, "Lasse Laursen"
<lasse-laursen@stofanet.dk> wrote:
Hej Lasse.
>Så nu har jeg målt på de tre ens ledninger fra generatoren.. Der er IKKE
>gennemgang mellem nogen af de tre ledninger og stel.. og der er 1 ohm mellem
>hver. Så jeg går ud fra det er iorden. Hvordan kan jeg finde ud af om det er
>ladereguleringen?
>
Det har du faktisk allerede fundet ud af.
Reguleringen er sidste fejlkilde.
Så måden at finde ud af det på er ved at montere en anden
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Lasse Laursen (07-08-2005)
| Kommentar Fra : Lasse Laursen |
Dato : 07-08-05 18:02 |
|
hov hov...
Opdagede lige noget!
Ladereguleringen, det er den hvor de 3 ens ledninger fra generator og så +
og stel, ikk?? Og der sidder vist dioder derinde til ensretning og der er
køleribber på? Er det den? Der opdagede jeg nemlig at stikket hvor + bliver
samlet og går videre, der faldt ledninger bare ud af stikket, pga at det var
så irret.. Så måske har den slet ikke fået +??
Hvad siger i til det? Kan det være derfor den ikke lader ordentlig? Ved godt
jeg spørger meget, men kan aldrig vente med at finde ud af sådan noget og
kan ikke få målt på det, før jeg får nye tændrør imorgen
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:7jecf1hqh9pfe87jeg841u05hdf4ecvvds@4ax.com...
> On Sun, 7 Aug 2005 18:29:40 +0200, "Lasse Laursen"
> <lasse-laursen@stofanet.dk> wrote:
>
> Hej Lasse.
>
>>Så nu har jeg målt på de tre ens ledninger fra generatoren.. Der er IKKE
>>gennemgang mellem nogen af de tre ledninger og stel.. og der er 1 ohm
>>mellem
>>hver. Så jeg går ud fra det er iorden. Hvordan kan jeg finde ud af om det
>>er
>>ladereguleringen?
>>
> Det har du faktisk allerede fundet ud af.
> Reguleringen er sidste fejlkilde.
> Så måden at finde ud af det på er ved at montere en anden
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Armand (07-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-08-05 18:11 |
|
Lasse Laursen wrote:
> hov hov...
> Opdagede lige noget!
> Ladereguleringen, det er den hvor de 3 ens ledninger fra generator og så +
> og stel, ikk?? Og der sidder vist dioder derinde til ensretning og der er
> køleribber på? Er det den? Der opdagede jeg nemlig at stikket hvor + bliver
> samlet og går videre, der faldt ledninger bare ud af stikket, pga at det var
> så irret.. Så måske har den slet ikke fået +??
>
> Hvad siger i til det? Kan det være derfor den ikke lader ordentlig? Ved godt
> jeg spørger meget, men kan aldrig vente med at finde ud af sådan noget og
> kan ikke få målt på det, før jeg får nye tændrør imorgen
Det lyder endog meget sandsynligt.
Rens grundigt; fyld godt med vaseline/kuglejefedt i stikket og saml igen
for derefter at måle efter om den lader med de nødvendige 14,4V.
--
Armand.
| |
Asger Steffensen (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 08-08-05 21:49 |
|
"Lasse Laursen" <lasse-laursen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:42f63e44$0$7379$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> hov hov...
> Opdagede lige noget!
> Ladereguleringen, det er den hvor de 3 ens ledninger fra generator og så +
> og stel, ikk?? Og der sidder vist dioder derinde til ensretning og der er
> køleribber på? Er det den? Der opdagede jeg nemlig at stikket hvor +
> bliver samlet og går videre, der faldt ledninger bare ud af stikket, pga
> at det var så irret.. Så måske har den slet ikke fået +??
>
> Hvad siger i til det? Kan det være derfor den ikke lader ordentlig? Ved
> godt jeg spørger meget, men kan aldrig vente med at finde ud af sådan
> noget og kan ikke få målt på det, før jeg får nye tændrør imorgen
>
Hehe, ja når ledninger og stik på en given forbindelse, pga. ir ikke hænger
sammen længere, er der da en rimelig sandsynlighed for at fejlen ligger der.
Under alle omstændigheder skal det da repareres, og så kan man jo måle
bagefter og se om det hjalp.
Asger
| |
Jesper G (08-08-2005)
| Kommentar Fra : Jesper G |
Dato : 08-08-05 23:33 |
|
Asger Steffensen wrote:
> "Lasse Laursen" <lasse-laursen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:42f63e44$0$7379$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>>hov hov...
>>Opdagede lige noget!
>>Ladereguleringen, det er den hvor de 3 ens ledninger fra generator og så +
>>og stel, ikk?? Og der sidder vist dioder derinde til ensretning og der er
>>køleribber på? Er det den? Der opdagede jeg nemlig at stikket hvor +
>>bliver samlet og går videre, der faldt ledninger bare ud af stikket, pga
>>at det var så irret.. Så måske har den slet ikke fået +??
>>
>>Hvad siger i til det? Kan det være derfor den ikke lader ordentlig? Ved
>>godt jeg spørger meget, men kan aldrig vente med at finde ud af sådan
>>noget og kan ikke få målt på det, før jeg får nye tændrør imorgen
>>
>
> Hehe, ja når ledninger og stik på en given forbindelse, pga. ir ikke hænger
> sammen længere, er der da en rimelig sandsynlighed for at fejlen ligger der.
>
> Under alle omstændigheder skal det da repareres, og så kan man jo måle
> bagefter og se om det hjalp.
>
> Asger
>
>
Om ikke andet, så er det da billigt sluppet, hvis det var det.. Jeg står
nemlig i nogenlunde samme situation (defekt ladesystem) ud over at jeg
ikke kan finde andre ting at give skylden end regulatoren. Vedkommende
der designede regulatoren til GS500E burde skridtprygles. Så jeg skal
have ringet til Schnabel imorgen og så ham til at trylle noget frem der
virker.
Kan man ikke antage at generatoren/alternatoren samt ledning virker
korrekt, hvis:
1) Den viser de angivede 85V@5000RPM
2) Spolerne ikke har forbindelse til stel
3) Spolerne har ca lige stor(lille) modstand
4) Man kan få en 220V pære til at lyse (selvfølgelig ikke ved fuld
styrke) ved at tilslutte den til det stik der sidder nærmest regulatore,
dog uden at denne er tilsluttet.
Jesper G, GS500E
| |
Lasse Laursen (09-08-2005)
| Kommentar Fra : Lasse Laursen |
Dato : 09-08-05 17:14 |
|
hmm... nu har jeg så prøvet at samle det stik ordentligt og endda prøvet med
en anden universal ensretter, men problemet er der stadig!!
Så hvis det ikke er generator, ensretter, div. stik, så må det vel være
batteriet?
Jeg målte også på batteriet og efter et stykke tid var den nede på 11 volt
(mc slukket) og et minut efter på 10 volt, stadig uden at mc'en havde været
startet eller noget..
Tror I ikke at det er batteriet det er galt med?
Mvh Lasse Laursen
Suzuki GSX-R400
| |
Ukendt (09-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-08-05 18:44 |
|
Lasse Laursen skrev i meddelelsen
<42f8d60a$0$7375$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Tror I ikke at det er batteriet det er galt med?
Sansynligvis, omend at det er sjældent at en akkumulator kan holde
spændingen nede. Så tjek også lige det multimeter Du bruger op mod et andet
instrument. :-/
mvh
Orla
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (14-08-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 14-08-05 19:01 |
|
> Så hvis det ikke er generator, ensretter, div. stik, så må det vel
> være batteriet?
>
> Jeg målte også på batteriet og efter et stykke tid var den nede på 11
> volt (mc slukket) og et minut efter på 10 volt, stadig uden at mc'en
> havde været startet eller noget..
> Tror I ikke at det er batteriet det er galt med?
>
> Mvh Lasse Laursen
> Suzuki GSX-R400
Hej Lasse
Det er sikkert batteriet. Er der røget en celle kan batteriet aldrig lades
helt op, og spændningen stiger aldrig til sunde 14,4V. www.louis.de har
tilbud på et batteri der, så vidt jeg husker, passer på din GSXR 400 til
150kr porto er ca 60kr. Syre medfølger bestell nr 10036802. Olie og andre
ting kan med fordel bestelles derne mens du er i gang.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Christian (09-08-2005)
| Kommentar Fra : Christian |
Dato : 09-08-05 21:41 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Lasse Laursen skrev i meddelelsen
> <42f8d60a$0$7375$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>
> >Tror I ikke at det er batteriet det er galt med?
>
>
> Sansynligvis, omend at det er sjældent at en akkumulator kan holde
> spændingen nede. Så tjek også lige det multimeter Du bruger op mod et andet
> instrument. :-/
>
> mvh
> Orla
Har selv haft ladeproblemer. En henvendelse til Schnabel førte til, at
jeg skiftede kablet fra den eksisterende spændingsregulator og til
akkumulatoren, idet der ikke må være den mindste modstand til stede.
Det troede jeg heller ikke at der var, for jeg havde efterset og renset
alle de eksisterende stik.
Ikke desto mindre løste en forbindelse loddet direkte på kablet fra
regulatoren og til akkumulatoren problemet.
Inden var spændingen på ca. 12,7 volt og efter ligger den på 14,3.
Stor ros til Schnabel som sagtens kunne have solgt mig en ny
spændingsregulator, men hans ærlighed er heldigvis MEGET stor.
God arbejdslyst.
mvh
Christian
| |
|
|