Prøveplader?
Fra : Anders Houmark

Dato : 07-08-05 11:56

Jeg har lige haft en diskussion omkring priserne på prøveplader, altså
nummerplade man kan leje af politiet / motorkontoret som gør det lovligt, at
føre et ikke-indregisteret køretøj på offentlig vej.

Kort fortalt, så siger:

A: at man skal lægge et depositum, størrelsen på beløbet er bestemt af det
motorkontor man besøger. Prisen kan f.eks. være 1000 kroner. Dernæst koster
det 100 kroner per dag, og de bliver så trukket fra depositummet. Dvs. lejer
man en nummerplade mandag og bruger den indtil onsdag, så får man kun 700
kroner tilbage af de 1000 kroner man lagde om mandagen.

B: Stort set samme regler som A, dog er beløbet anderledes. Her er fast
depositum på 1500 kroner og så koster pladen 500 kroner om dagen.

Hvem har ret?

Jeg har søgt på google, men finder ingen resultater. "Motorkontoret" har
ingen fælles hjemmeside og politi.dk er ikke til megen hjælp.
At ringe til motorkontoret hjælper ikke så meget lige nu, da de holder
weekendlukket. Diskussionen må gerne få en afgørelse hurtigt, kan ikke holde
ud at vente til mandag på at få et svar. .

FUT: dk.videnskab.jura

På forhånd tak for din deltagelse. :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jante

Dato : 07-08-05 17:54

"Anders Houmark" skrev:

> [...]
>
> B: Stort set samme regler som A, dog er beløbet anderledes. Her er fast
> depositum på 1500 kroner og så koster pladen 500 kroner om dagen.

A har (mest) ret. I nogle politikredse anvender man stadig det kendte,
'gamle' system med prøveskilte som skal afleveres efter endt brug.
Her er depositum normalt kr. 1.000,-, og prisen pr. dag er kr. 100,-
som ved afregning fratrækkes depositum.

Det nye system (som bla. bruges i Rødovre) er lidt enklere:
Du oplyser, for hvilken periode den skal gælde, betaler forud, og får
udleveret et engangs-prøveskilt, hvoraf gyldighedsperioden fremgår.
Prisen er stadig kr. 100,- pr. dag.

Ang. prisen, se evt:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/nummerpladerogregistrering/betaling/

(Beklager, jeg ikke respekterede din FUT, men
jeg syntes også det var relevant i denne gruppe.)

/J

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-08-05 12:13

Anders Houmark wrote:
> [...]
>
> B: Stort set samme regler som A, dog er beløbet anderledes. Her er fast
> depositum på 1500 kroner og så koster pladen 500 kroner om dagen.

Prøveskilte af klistermærke-typen koster 100,- pr dag.
Der er intet depositum, til gengæld får man ikke penge tilbage for
ikke-brugte-dage.
Man kan få dem lavet således, at de gælder fra en dag efter eget ønske.
Dvs man kan f.eks hente dem mandag, og få dem lavet så de kun gælder om
torsdagen, hvor man rent faktisk skal brug dem.

Prøveskilte af metal-typen koster 100,- pr dag, og den lokale
politikreds fastsætter evt depositum, samt antal maximum dage for brug.
Man betaler fra udlevering til den dag man afleverer.

--
Mvh Henrik.

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-08-05 12:05

Anders Houmark wrote:

[klip]

Fik tilsendt svaret af en ven via noget chat noget.
Priserne kan findes her:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/nummerpladerogregistrering/betaling/

Jeg har åbenbart ikke kigget nok på politi.dk .. pinligt

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-08-05 12:38

Anders Houmark wrote:
> [...]
> weekendlukket. Diskussionen må gerne få en afgørelse hurtigt, kan ikke holde
> ud at vente til mandag på at få et svar. .

A har ret hvis ikke motorkontoret har en klistermærkeprinter (rødovre
har sådan en). I printertilfældet slipper du for depositum og
aflevering. Den udprintede prøveplade har så datointerval påskrevet :
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=5700&m=full.

B var fuld i diskussionssituationen, ikke?

--
vh
Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-08-05 14:03

Torben Scheel wrote:

> [...]
> har sådan en). I printertilfældet slipper du for depositum og
> aflevering. Den udprintede prøveplade har så datointerval påskrevet :

Tak for svaret til jer begge to.
Fik tilsendt dette link, og der står priserne:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/nummerpladerogregistrering/betaling

Har åbenbart ikke kigget ordentlig efter, da jeg kiggede på politi.dk :)

> B var fuld i diskussionssituationen, ikke?

Hehe nej, desværre kan man fristes til at sige.. Hun havde talt med en anden
dame der sagde, at priserne var blevet sat drastisk op og det troede hun så
fuldt og fast på.. jeg holdte på, at hende hun havde fået oplysningerne af
enten må have været fuld eller ikke havde styr på hvordan det fungerer.. og
det kom der jo en lidt hæftig diskussion ud af

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Sommer

Dato : 07-08-05 15:16

Hej Anders, her er min erfaring fra forskellige Motorkontorer og til både
bil og MC (og de skulle gerne have samme retningslinjer ;)

Man skal forevise gyldigt kørekort til kategorien, herefter skal man
medbringe den originale registreringattest (eller Fahrzeugbrief, hvis tysk)
og så udfylde et skema til orientering om, HVORFOR man skal leje løse
prøveskilte.
- Med salg for øje
- Transport til værksted
- Prøvekørsel i forbindelse med reparation el.lign.

Når det er gjort, for man lov at købe op til 14 dages sammenhængende
prøveskilte. Der skal ikke betales depositum overhovedet, man betaler blot
100,-/dag og that´s it.

Håber det kan bruges.

Mvh.
Henrik Sommer

Fra : Knud Dam

Dato : 07-08-05 15:48

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem har ret?

Hej Anders.

Jeg mener, at A har ret.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/nummerpladerogregistrering/betaling/

Mvh

KD

Fra : Armand

Dato : 07-08-05 17:54

Anders Houmark wrote:
> [...]
> B: Stort set samme regler som A, dog er beløbet anderledes. Her er fast
> depositum på 1500 kroner og så koster pladen 500 kroner om dagen.

A, har ret!

Jeg har lige været gennem toldsyn i onsdags og dertil lejede jeg et sæt
prøveplader til to døgns brug á 1.200;- hen over skranken.
Jeg nåede at tage hul på 2. døgn (á udleverings-klokkeslet) med tre
timer inden afleveringen, hvorved at jeg kun fik de 1.000 kr tilbage!

Tidligere var det sådan at man kun betalte depositum hvis man ikke
handlede ved sin egen sheriff (jeg hentede prøveplader hos sheriffen i
nabobyen, hvor min arbejdsplads ligger); men det tror jeg ikke er
tilfældet længere :-/

--
Armand.