Bordbøn
Fra : Live4Him

Dato : 06-06-01 20:24

Beder du bordbøn, og hvad betyder det i din hverdag at takke for maden ?

Findes der eksempler fra bibelen hvor det at takke for maden indgår ?

jørgen. (ps. jeg beder ikke selv bordbøn)

Fra : Mark Langdahl

Dato : 06-06-01 22:11

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Beder du bordbøn, og hvad betyder det i din hverdag at takke for maden ?

Jeg husker det sjældent, når jeg spiser for mig selv, men når vi spiser
sammen i familien, så gør vi (Jeg bor stadig hjemme hos mine forældre.) Det
er sjældent, jeg tænker det store over betydningen af det, fordi det er så
meget en vanesag, og det forekommer helt naturligt for mig. Men nu, da jeg
kommer til at tænke over det, så er det vel en ret naturlig forlængelse af
bønnen i fadervor, giv os i dag vort daglige brød, at vi takker for, når
bønnen bliver opfyldt.

> Findes der eksempler fra bibelen hvor det at takke for maden indgår ?

I forbindelse med nadveren står der "og han tog brødet, _takkede_ og brød
det og sagde..." Jeg tror, du kender stedet, så jeg vil ikke citere det
hele. Om det er noget, man skal gøre som kristen, ved jeg ikke, men hvis man
husker på meningen, så tror jeg, at det er gavnligt, idet, at det minder os
om, at vi har fået maden af Gud.

Guds fred

Mark Langdahl

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-06-01 23:15

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> writes:

> I forbindelse med nadveren står der "og han tog brødet, _takkede_ og brød
> det og sagde..."

Faktisk er nadveren interessant mht. bordbøn.

Jesus siger jo netop, at hver gang ("så ofte") som vi spiser brød og
drikker vin (og jeg tør godt udvide det til at omfatte andre spise- og
drikke-varer), så skal vi mindes ham og den nye pagt. At nadveren er
blevet ritualiseret er på sin vis trist. Den havde bedre af at være en
del af ethvert måltid.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 07-06-01 20:25

On Wed, 6 Jun 2001 21:24:06 +0200, "Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote:

>Beder du bordbøn, og hvad betyder det i din hverdag at takke for maden ?
>
>Findes der eksempler fra bibelen hvor det at takke for maden indgår ?
>
>jørgen. (ps. jeg beder ikke selv bordbøn)

Du finner dette der Jesus mettet de 5000.
Når vi ber for maten, ber vi Gud velsigne maten og at han gir oss
daglie brød, (Fader Vår).

Vennlig hilsen

Olav