Harry Teicher wrote:
> Ja, ehm, så har jeg søgt lidt i arkiverne, og der er meget godt råd
> angående at kicke liv en en stor en-potter.........
> Andetsteds har jeg læst at man skal bruge de "nederste" af svinget til
> at lirke stemplet til starten af kompressionspunktet, hvorved kikkeren
> slippes, og dekrompessionen aktiveres, for så at kikke igennem.
> Hvordan ved man så, at dekompressionanordning er aktiveret - kan man
> høre et klik?
> Mange forslag. Men er der en tidlig-XT600 kyndige som kan oplyse den
> definitive methode? Evt. nogen der kan gengive hvad der står i
> manualen?
Rart at se én der vitterligt har gjort forarbejdet. Ros til dig for det!
Hvis du selv kigger efter vil du kunne se mekanikken der via et kabel
mellem kickstarteraksel-området og topstykket auto-løfter ventilen, og
derved kan danne dig selv et indtryk af hvorledes at dekrompressions-
mekanikken fungerer!
Blandt dit refererede kan jeg genkende mit eget indlæg om at sørge for
at slippe kickstarteren efter tråddet, og jeg mener at kunne huske at
jeg i dét indlæg også påviste at motoren ligefrem ville gå ud hvis man i
tomgang træder kickstarteren ned - Dét er ihvertfald tilfældet.
Ergo: på En XT600 er dekompressionen mekanisk påvirket af
kickstarterarmen ligesåsnart den bevæges det mindste, og fidusen er at
man ubesværet kan "transportere" krumtappen til korrekt placering og
sidenhen få mest effekt i "kick'et" uden kompression at kæmpe imod -
Efter tråddet er det så motorens inerti der skal bringe stemplet forbi
kompression når ventilen lukker fordi man har sluppet kickstarteren der
så er svippet tilbage i udgangsposition!
Hvor(!)det korrekte punkt så er, er jeg ikke umiddelbart med på.
Stamfaderen XT500, havde et mikro-koøje i højre ende af topstykket,
hvorigennem man kunne se når knastakslen var på rette plads; men om dén
gimmick har overlevet ved jeg ikke
--
Armand.