/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
slitagegrænse på kæde; gsxr400(gk76)
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 06-08-05 16:54

Hej.

Jeg har lige et lille spørgsmål til gruppen.

Hvornår må man konstatere en MC kæde for slidt op?

Jeg kan løfte kæden en smule fri på bagtandhjulet, dvs fri og fri....Den kan
med en lille smule vold og passende brug af en skruetrækker presses "op" af
tandbunden, således at jeg mellem tandbunden og kæden kan opnå 3,5mm luft.

Jeg har fået et tip der gik på at man blot ikke må kunne "løfte kæden alt
for meget", men hvad er det?

En ny kæde kan løftes knapt 1mm med samme metode.

Andre siger den bare skal strammes op til der ikke er mere at stramme af, og
så er kæden død når den ikke længere kan strammes.

Hvad er _den korrekte_ metode?

Med risiko for at starte en kæmpe diskussion.....

Hvor meget skal den så strammes, når vi nu har fat i emnet?

Mvh
Henrik



 
 
Armand (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-08-05 18:56

Henrik Mortensen wrote:

>
> Hvornår må man konstatere en MC kæde for slidt op?
> Jeg kan løfte kæden en smule fri på bagtandhjulet, dvs fri og fri....Den kan
> med en lille smule vold og passende brug af en skruetrækker presses "op" af
> tandbunden, således at jeg mellem tandbunden og kæden kan opnå 3,5mm luft.
> Jeg har fået et tip der gik på at man blot ikke må kunne "løfte kæden alt
> for meget", men hvad er det?
> Andre siger den bare skal strammes op til der ikke er mere at stramme af, og
> så er kæden død når den ikke længere kan strammes.

Hvis man uden brug af vold (skruetrækker som brækjern; tænger o.lign.)
kan løfte kæden så meget fri af bagtandhjulet at der kan ses luft under,
så er leddene så slidte at man godt kan belave sig på at skulle til at
skifte. Hvornår, vil være et spørgsmål om kort tid, så begynd endelig at
støvsuge markedet for bedste pris på kædekit.
Drejer det sig om en O-ringskæde, er det min erfaring at når man på et
tidspunkt får behov for at justere, andet end det man almindeligvis får
gjort ved dækskifte, går det meget stærkt med "slut-nedslidningen", så
hvis du er kommet dertil at du behøver at spænde efter ind imellem, så
drejer det sig sikkert ikke om mere en små 1000km før kæden er helt
færdig og mekanikken spændt ud til det yderste!
Inden at den når til punktet hvor der ikke længere er noget at spænde
efter med vil der sandsynligvis være en række led der er værre slidt end
resten af kæden - Dét genkender man ved at kædens opspænding ændrer sig
i løbet af ca. tre omdrejninger af baghjulet. I så tilfælde er kæden
absolut at regne for udskiftningsklar! Kører(á lister) man af nød videre
med sådan en kæde må den først og fremmest ikke være spændt op efter den
stramme del!

Summa summarum:
Begynder man at skulle efterspænde en O-ringskæde og/eller kan man
ubesværet løfte led fri af bagtandhjulet således at der ses luft under,
så køb ind til udskiftning, og vær derefter beredt på at skulle skifte
inden for ganske kort tid!
Det er så et spørgsmål om det kan svare sig at pine de sidste km ud af
kæden og derunder skulle justere ofte på den, frem for at montere det
nye kædekit når man har det i hånden :-/

> Hvor meget skal den så strammes, når vi nu har fat i emnet?

Uanset hvilke statiske mål der opgives fra fabrikantens side er det let
at erkende såvel en for stram, som en for løs kæde:
Udover gearkassens funktion á "tung" (v: for stram) eller slasket (v:
for løs), vil en kammerat der kører ved siden af én, kunne se hvorledes
kædens underhængende del opfører sig ved jævn fart:
- Sitrer den ligefrem, er den for stram!
- Slanger den sig á flere bugter, er den for løs.
- Hænger den i én jævn bue, er den perfekt!
Har man én gang konstanteret perfekt opstramning derigennem, er det
enkelt at finde sit eget mål for hvor meget kæden må kunne bevæges ved
at løfte den ca. midtpå og måle hvor tæt den kommer til bagsvingerens
underkant, evt. ved et let genkendeligt punkt

Læs derudover de artikler der er om kæden på FAQ'en på DMC's hjemmeside:
www.dmc-org.dk!

--
Armand.

Henrik Mortensen (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 06-08-05 23:32

> Hvis man uden brug af vold (skruetrækker som brækjern; tænger o.lign.)
> kan løfte kæden så meget fri af bagtandhjulet at der kan ses luft under,
> så er leddene så slidte at man godt kan belave sig på at skulle til at
> skifte. Hvornår, vil være et spørgsmål om kort tid, så begynd endelig at
> støvsuge markedet for bedste pris på kædekit.
> Drejer det sig om en O-ringskæde, er det min erfaring at når man på et
> tidspunkt får behov for at justere, andet end det man almindeligvis får
> gjort ved dækskifte, går det meget stærkt med "slut-nedslidningen", så
> hvis du er kommet dertil at du behøver at spænde efter ind imellem, så
> drejer det sig sikkert ikke om mere en små 1000km før kæden er helt
> færdig og mekanikken spændt ud til det yderste!

Se, nu har jeg jo altid haft oringskæde, og jeg kører ikke specielt langt på
sådan en kæde, smøring eller ej.
Hvad er "normalt" km-tal på en RK O-ringskæde på en maskine med godt 60hk
som 400eren jo har?

Så ang. luft under leddet: Det er skam muligt på mit spritnye kædekit, med
fingrene, at løfte kæden fri så der er luft under leddet. Ikke meget, men
der ER luft.



> Inden at den når til punktet hvor der ikke længere er noget at spænde
> efter med vil der sandsynligvis være en række led der er værre slidt end
> resten af kæden - Dét genkender man ved at kædens opspænding ændrer sig
> i løbet af ca. tre omdrejninger af baghjulet. I så tilfælde er kæden
> absolut at regne for udskiftningsklar! Kører(á lister) man af nød videre
> med sådan en kæde må den først og fremmest ikke være spændt op efter den
> stramme del!

Yep, har set det tidligere, det har dog ikke været sådan siden jeg købte
maskinen.


>
> Summa summarum:
> Begynder man at skulle efterspænde en O-ringskæde og/eller kan man
> ubesværet løfte led fri af bagtandhjulet således at der ses luft under,
> så køb ind til udskiftning, og vær derefter beredt på at skulle skifte
> inden for ganske kort tid!

Hmm....hvis det skal forståes bogstaveligt, så kører jeg ikke mange tusinde
km på en oringskæde. Måske 5kkm max.
Jeg kører bestemt ikke cyklens potentiale ud, så det er ikke pga voldsom
kørsel.Slet ikke. Den er altid smurt, så den kører aldrigt "tør" på
tandhjulet.


> - Sitrer den ligefrem, er den for stram!
> - Slanger den sig á flere bugter, er den for løs.
> - Hænger den i én jævn bue, er den perfekt!

ok, det er også den måde det er gjort på til dato.

Mvh
Henrik



Armand (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-08-05 00:37

Henrik Mortensen wrote:
>>
> Se, nu har jeg jo altid haft oringskæde, og jeg kører ikke specielt langt på
> sådan en kæde, smøring eller ej.
> Hvad er "normalt" km-tal på en RK O-ringskæde på en maskine med godt 60hk
> som 400eren jo har?

De 20.000 km som jeg plejer at bruge på nedslidningen, er der vel ikke
mange der kommer under :-/

> Så ang. luft under leddet: Det er skam muligt på mit spritnye kædekit, med
> fingrene, at løfte kæden fri så der er luft under leddet. Ikke meget, men
> der ER luft.

Står for at montere friskt kædekit, så dét vil jeg lige prøve selv!

> Hmm....hvis det skal forståes bogstaveligt, så kører jeg ikke mange tusinde
> km på en oringskæde. Måske 5kkm max.
> Jeg kører bestemt ikke cyklens potentiale ud, så det er ikke pga voldsom
> kørsel.Slet ikke. Den er altid smurt, så den kører aldrigt "tør" på
> tandhjulet.
>
>>- Sitrer den ligefrem, er den for stram!
>>- Slanger den sig á flere bugter, er den for løs.
>>- Hænger den i én jævn bue, er den perfekt!
>
>
> ok, det er også den måde det er gjort på til dato.

Det kunne ellers godt lyde som at du kørte med for stram kæde, med den
ringe distance :-/
Hvilken eksakt kvalitet er de kæder du monterer? Selv en GSXR400 kan
strække en for svag kæde relativt hurtigt!

--
Armand.

anders majland (07-08-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-08-05 08:39

>> Hvad er "normalt" km-tal på en RK O-ringskæde på en maskine med godt 60hk
>> som 400eren jo har?
>
> De 20.000 km som jeg plejer at bruge på nedslidningen, er der vel ikke
> mange der kommer under :-/

8000km på en RK 520 XSO ..... Efterfølgende DID holdt over 20KKm

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk



Torben Scheel (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-08-05 12:27

anders majland wrote:
>>>Hvad er "normalt" km-tal på en RK O-ringskæde på en maskine med godt 60hk
>>>som 400eren jo har?
>>
>>De 20.000 km som jeg plejer at bruge på nedslidningen, er der vel ikke
>>mange der kommer under :-/
>
>
> 8000km på en RK 520 XSO ..... Efterfølgende DID holdt over 20KKm
>
Mon ikke det primært er vinter/kædespray kombinationen der tog livet af
RK'en - Min RK har kørt 17.000 (men nu er den også færdig). Jeg tvivler
på at XT'en har trukket livet ud af RK'en, når nu FJ'eren ikke har gjort
det slemme ved min.

--
vh
Torben - med DID zvm på vej i posten

anders majland (10-08-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 10-08-05 14:45

>>>De 20.000 km som jeg plejer at bruge på nedslidningen, er der vel ikke
>>>mange der kommer under :-/
>> 8000km på en RK 520 XSO ..... Efterfølgende DID holdt over 20KKm
>>
> Mon ikke det primært er vinter/kædespray kombinationen der tog livet af
> RK'en

Sikkert

> Min RK har kørt 17.000 (men nu er den også færdig). Jeg tvivler på at
> XT'en har trukket livet ud af RK'en, når nu FJ'eren ikke har gjort det
> slemme ved min.

Men en encylindret stamper relativt hård i pedalerne i forhold til den
samlede ydelse. På emballagen til den forrige DID 520VM kæde stod nogle
anbefalede max motorstørrelser. Afair noget med maks 750ccm men dog maks
600ccm for encylindrede maskiner.



Armand (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-08-05 21:41

Armand wrote:
> Henrik Mortensen wrote:
>
>
>> Så ang. luft under leddet: Det er skam muligt på mit spritnye kædekit,
>> med fingrene, at løfte kæden fri så der er luft under leddet. Ikke meget,
>> men der ER luft.
>
>
> Står for at montere friskt kædekit, så dét vil jeg lige prøve selv!
>

CBR'ens kæde har lige siden købet skulle efterspændes mere end for hver
tankfuld og nu kunne jeg ikke trække den længere.
Jeg havde kæden i hus; men skulle bruge modellen til at køre efter
indkøbt Ebay-stuff i Flensburg, hvoriblandt et tandhjulssæt. Så
tandhjulene fik lige en vurdering og blev godkendt til jeg har de nye i
hånden til mere kontant sammenligning, og nu er den nye kæde trukket på
600'eren.
Men selv på et mere eller mindre brugt tandhjul kan den kun give sig
lidt ved kraftigt træk med en arbejdsbehandsket hånd, og jeg kan under
ingen omstændigheder volde kæden så fri fra tandhjulet at man kan se
luft under :-|

Hvad er det for noget nurnbergkram du har købt??

--
Armand.

Ukendt (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-08-05 18:39


Armand skrev i meddelelsen ...

>Men selv på et mere eller mindre brugt tandhjul kan den kun give sig
>lidt ved kraftigt træk med en arbejdsbehandsket hånd, og jeg kan under
>ingen omstændigheder volde kæden så fri fra tandhjulet at man kan se
>luft under :-|


Ohh ! Nu begynder det at gå op for mig hvad Du mener med "se luft" Jeg
har aldrig før helt forstået hvad Du mente, for man kan da se luft under
selv helt nye kæder, og alle kæder kan i en eller anden grad trækkes ud fra
kædehjulet. Men Du mener: set 90° på kædehjulets flade, kæden trukket ud, se
igennem mellem kæden og kædehjul, frit, i lige linie ? Så ringe en
kæde har jeg ikke kørt med siden knallert dagene, det minder om den kæde jeg
stoppede Mylund med, en kæde der selv "kravlede" ud på spidserne af
tænderne, og på sin vis var "selvstrammende".

Sådan en kæde er ikke bare færdig, den er HELT færdig !


mvh
Orla



Martin Sørensen (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 11-08-05 19:07

> Ohh ! Nu begynder det at gå op for mig hvad Du mener med "se luft"
> Jeg har aldrig før helt forstået hvad Du mente, for man kan da
> se luft under selv helt nye kæder, og alle kæder kan i en eller anden
> grad trækkes ud fra kædehjulet. Men Du mener: set 90° på kædehjulets
> flade, kæden trukket ud, se igennem mellem kæden og kædehjul, frit, i
> lige linie ? Så ringe en kæde har jeg ikke kørt med siden
> knallert dagene, det minder om den kæde jeg stoppede Mylund med, en
> kæde der selv "kravlede" ud på spidserne af tænderne, og på sin vis
> var "selvstrammende".
> Sådan en kæde er ikke bare færdig, den er HELT færdig !

He, det minder mig om den Yamaha FS-1 knallert jeg havde engang. Kort tid
efter jeg købte den, opdagede jeg at den mistede trækkraften (og motoren
spinnede op) og gav en underlig lyd når jeg kørte op af bakke. Man kunne
knapt se tænderne på fortandhjulet, så det var seriøst slidt. Utroligt nok
hoppede kæden ikke af, så hvis jeg trak koblingen og slap den forsigtigt
igen, så kunne den godt trække. Selv om det var en knallert, så blev
tandhjul+kæde dog alligevel skiftet kort tid efter.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-08-05 22:04

Martin Sørensen wrote:
>>Ohh ! Nu begynder det at gå op for mig hvad Du mener med "se luft"
>> Jeg har aldrig før helt forstået hvad Du mente, for man kan da
>>se luft under selv helt nye kæder, og alle kæder kan i en eller anden
>>grad trækkes ud fra kædehjulet. Men Du mener: set 90° på kædehjulets
>>flade, kæden trukket ud, se igennem mellem kæden og kædehjul, frit, i
>>lige linie ? Så ringe en kæde har jeg ikke kørt med siden
>>knallert dagene, det minder om den kæde jeg stoppede Mylund med, en
>>kæde der selv "kravlede" ud på spidserne af tænderne, og på sin vis
>>var "selvstrammende".
>>Sådan en kæde er ikke bare færdig, den er HELT færdig !
>
>
> He, det minder mig om den Yamaha FS-1 knallert jeg havde engang. Kort tid
> efter jeg købte den, opdagede jeg at den mistede trækkraften (og motoren
> spinnede op) og gav en underlig lyd når jeg kørte op af bakke. Man kunne
> knapt se tænderne på fortandhjulet, så det var seriøst slidt. ....
> ..Selv om det var en knallert, så blev tandhjul+kæde dog alligevel
> skiftet kort tid efter.
>

Jeg tro at jeg kan stikke dén:
Engang kom knægten til klubbens nabo ind i klubben med et bagtandhjul
til hans CB500 Four. Formålet var at forhøre sig "om ikke at man kunne
file sådant et op". Jeg siger jer at dé tænder var nedslidt i en grad så
man tydeligt kunne fornemme at kæden havde været seriøst opspændt (så
den ikke larmede så meget hen over tandhjulet?): Hver enkelt tand var
slidt tynd under(!) spidsen hvorved at denne til sidst var blevet bukket
om af kæden da den "takkede over".
Tændernes form var således mere end blot "savtakket": P.g.a. de
ombukkede tandspidser havde den nærmest havde brådsø-form

--
Armand.

Henrik Mortensen (12-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 12-08-05 18:24

> >> Så ang. luft under leddet: Det er skam muligt på mit spritnye kædekit,
> >> med fingrene, at løfte kæden fri så der er luft under leddet. Ikke
meget,
> >> men der ER luft.
> >

> Men selv på et mere eller mindre brugt tandhjul kan den kun give sig
> lidt ved kraftigt træk med en arbejdsbehandsket hånd, og jeg kan under
> ingen omstændigheder volde kæden så fri fra tandhjulet at man kan se
> luft under :-|
>
> Hvad er det for noget nurnbergkram du har købt??
>

RK 525SMO på JT kædehjul.

Vi skal lige forstå hinanden ret.

Hvis jeg står og kigger på MCen og kigger vinkelret ind på bagerste
tandhjul, og trækker(rimeligt hårdt,m. håndkraft) i det kædeled der "er på
vej lodret over kædehjulets bagside", så kan jeg løfte leddet så meget at
jeg kan få ca. 2mm luft under kæden, dvs jeg kan, igennem selve tandbunden,
se ind under kæden.

Der er selvf. ikke tale om at jeg kan løfte hele kæden fri af tandtoppen!!

Den gamle RK kæde(525SMO) havde fået "stræk" på ca. 30% af en omgang, og var
ca. 2,2% længere end opgivet som max længde.

Snakker vi om det samme??

Mvh
Henrik



Knud Dam (13-08-2005)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 13-08-05 09:09


"Henrik Mortensen" <dsl65684fjern@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ddilvu$28ni$1@newsbin.cybercity.dk...

> Hvis jeg står og kigger på MCen og kigger vinkelret ind på bagerste
> tandhjul, og trækker(rimeligt hårdt,m. håndkraft) i det kædeled der "er på
> vej lodret over kædehjulets bagside", så kan jeg løfte leddet så meget at
> jeg kan få ca. 2mm luft under kæden, dvs jeg kan, igennem selve
> tandbunden,
> se ind under kæden.
>
> Der er selvf. ikke tale om at jeg kan løfte hele kæden fri af tandtoppen!!
>
> Den gamle RK kæde(525SMO) havde fået "stræk" på ca. 30% af en omgang, og
> var
> ca. 2,2% længere end opgivet som max længde.
>
> Snakker vi om det samme??
>
> Mvh
> Henrik

Hej !

Jeg prøvede lige i går aftes. Min RK kæde har nu kørt 24.000 km.

Jeg kan også se ca. 2mm luft under kæden på samme måde som dig.

Jeg har købt et nyt sæt og skifter i næste uge.

; - )

KD



Armand (13-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-08-05 23:14

Henrik Mortensen wrote:
>>>>Så ang. luft under leddet: Det er skam muligt på mit spritnye kædekit,
>>>>med fingrene, at løfte kæden fri så der er luft under leddet. Ikke
>
> meget,
>
>> >> men der ER luft.
>>
>
>>Men selv på et mere eller mindre brugt tandhjul kan den kun give sig
>>lidt ved kraftigt træk med en arbejdsbehandsket hånd, og jeg kan under
>>ingen omstændigheder volde kæden så fri fra tandhjulet at man kan se
>>luft under :-|
>>
>>Hvad er det for noget nurnbergkram du har købt??
>>
>
>
> RK 525SMO på JT kædehjul.
>
> Vi skal lige forstå hinanden ret.
>
> Hvis jeg står og kigger på MCen og kigger vinkelret ind på bagerste
> tandhjul, og trækker(rimeligt hårdt,m. håndkraft) i det kædeled der "er på
> vej lodret over kædehjulets bagside", så kan jeg løfte leddet så meget at
> jeg kan få ca. 2mm luft under kæden, dvs jeg kan, igennem selve tandbunden,
> se ind under kæden.
> Snakker vi om det samme??
>

Det lyder det som!
"løfte" = i forhold til tandhjulet. Bevægelsen er nærmere præciseret
bagudrettet, ikke sandt!

--
Armand.

Henrik Mortensen (14-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 14-08-05 15:30

>
> Det lyder det som!
> "løfte" = i forhold til tandhjulet. Bevægelsen er nærmere præciseret
> bagudrettet, ikke sandt!

Ja, korrekt, bevægelsen er bagudrettet.

Mvh
Henrik



Hekto (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-08-05 09:08

In article <dd3do3$h0g$1@newsbin.cybercity.dk>,
dsl65684fjern@vip.cybercity.dk says...
> Se, nu har jeg jo altid haft oringskæde, og jeg kører ikke specielt langt på
> sådan en kæde, smøring eller ej.
>
Kæden skulle jo gerne være smurt fra fabrikken af. Resten af levetiden
kan man størt set kun holde den fri for rust(!). Ligegyldigt hvad man
pøser på af mere eller mindre mirakuløse smøremidler, trænger det ikke
ind i ledene, under o-ringene, X-ringene og hvad de ellers kalder dem.

Med en alm. kæde stiller sagen sig noget anderledes.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Jacob Larsen (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 07-08-05 09:22

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
news:MPG.1d5fdfde6826fae9989798@news.tele.dk
> In article <dd3do3$h0g$1@newsbin.cybercity.dk>,
> dsl65684fjern@vip.cybercity.dk says...
> > Se, nu har jeg jo altid haft oringskæde, og jeg kører
> > ikke specielt langt på sådan en kæde, smøring eller ej.
> >
> Kæden skulle jo gerne være smurt fra fabrikken af. Resten
> af levetiden
> kan man størt set kun holde den fri for rust(!).
> Ligegyldigt hvad man
> pøser på af mere eller mindre mirakuløse smøremidler,
> trænger det ikke
> ind i ledene, under o-ringene, X-ringene og hvad de
> ellers kalder dem.

Men det er vel stadig vigtigt at smøre kæden?

> Med en alm. kæde stiller sagen sig noget anderledes.

Er der stadig nogen der bruger "alm." kæder i dag?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Hekto (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-08-05 11:23

In article <42f5c4a8$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, jacobl@[{[--
FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk says...
> Men det er vel stadig vigtigt at smøre kæden?
>
> > Med en alm. kæde stiller sagen sig noget anderledes.
>
> Er der stadig nogen der bruger "alm." kæder i dag?
>
Smøre ... hvad??? Det udvendige?
Du kan jo netop ikke få noget smørelse ind til de inderste ruller, da de
er forseglede af o-ringene.
Ellers skal den vel have et eller andet for at holde den fri for rust;
men det behøver vel ikke være'snakeoil'til 100 dollar flasken???
Nu ser vi lige bort fra de fordele der kan være ved off-road!

Jo, almindelige kæder har mange fordele!
Der er rørende billige, lette at skifte, har mindre tab, bliver ikke
stive ved kun lidt brug o.s.v.
Ulempen er at de SKAL smøres; men skulle man synes den er blevet
kedelig, så herre Gud da .... 250,- Kr!!! oftest holder den jo en sæson.
Man kan altså godt skifte en håndfuld kæder for samme pris som en o-
ringskæde. Tandhjulene holder helt OK til nogle kæder, hvis man ellers
holder dem rene og smører nænsomt.

M.h.t. o-ringskæde, så prøv at høre Arne næste gang du er dernede.
Han anbefaler ikke o-ringskæder, med mindre man har et vist
kørselsbehov.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Jacob Larsen (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 07-08-05 11:48

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
news:MPG.1d5fff724566190a98979a@news.tele.dk
> In article <42f5c4a8$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>,
> jacobl@[{[-- FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk says...
> > Men det er vel stadig vigtigt at smøre kæden?
> >
> > > Med en alm. kæde stiller sagen sig noget anderledes.
> >
> > Er der stadig nogen der bruger "alm." kæder i dag?
> >
> Smøre ... hvad??? Det udvendige?
> Du kan jo netop ikke få noget smørelse ind til de
> inderste ruller, da de er forseglede af o-ringene.
> Ellers skal den vel have et eller andet for at holde den
> fri for rust; men det behøver vel ikke være'snakeoil'til
> 100 dollar flasken???

Seriøst? Jeg troede smøring var meget vigtigt for alle typer kæder. Er der
nogen der kan bakke Hekto's påstand op her?

> Jo, almindelige kæder har mange fordele!
> Der er rørende billige, lette at skifte, har mindre tab,
> bliver ikke stive ved kun lidt brug o.s.v.
> Ulempen er at de SKAL smøres; men skulle man synes den er
> blevet kedelig, så herre Gud da .... 250,- Kr!!! oftest
> holder den jo en sæson. Man kan altså godt skifte en
> håndfuld kæder for samme pris som en o- ringskæde.
> Tandhjulene holder helt OK til nogle kæder, hvis man
> ellers holder dem rene og smører nænsomt.
>
> M.h.t. o-ringskæde, så prøv at høre Arne næste gang du er
> dernede.
> Han anbefaler ikke o-ringskæder, med mindre man har et
> vist kørselsbehov.

Hvem er Arne? Altså udover min far, men jeg går ikke ud fra, at det er ham
du mener?
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Hekto (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-08-05 12:06

In article <42f5e6db$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, jacobl@[{[--
FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk says...
> > Smøre ... hvad??? Det udvendige?
> > Du kan jo netop ikke få noget smørelse ind til de
> > inderste ruller, da de er forseglede af o-ringene.
> > Ellers skal den vel have et eller andet for at holde den
> > fri for rust; men det behøver vel ikke være'snakeoil'til
> > 100 dollar flasken???
>
> Seriøst? Jeg troede smøring var meget vigtigt for alle typer kæder. Er der
> nogen der kan bakke Hekto's påstand op her?

Ja, der er lidt provokation i det!
Men seriøst, og ikke religiøst, er det ret svært at få noget som helst
smørelse ind under de o-ringe, uanset hvad man har givet for den
kædespray.

Jeg fornemmer en vis religiøsitet i det med kæder. Det skal være den
dyreste, og alt andet end en nittet o-rings (X- o.s.v.) duer OVERhovedet
ikke!
Der er ingen tvivl om at kæderne er af glimrende kvalitet og holdbarhed;
men de koster altså også et beløb der ikke helt svarer til den ekstra
holdbarhed.

Jeg kører med almindelig kæde p.gr.a. den er smallere end en o-rings.
Det er ikke ret meget mere besværligt end end o-rings; men jeg skal
huske at smøre den, og passe lidt på når jeg vakser cyklen.
En smule kædesavs olie på, og den er pæn blank, uden at snavs klæber
fast o.s.v. Kædesavsolie er let at vaske af fælgen, så det er også en
fordel.
>
>
> Hvem er Arne? Altså udover min far, men jeg går ikke ud fra, at det er ham
> du mener?
>
Arne Nielsen i Roskilde. Han sælger CZ-kæder, som er billige og stærke.
Jeg kører med 520H som er det stærkeste CZ leverer i den dimension; men
den er også 18,5 mm bred, og beregnet på sidevogns cross.
Den større bredde er ulempen på CZ kæder, også på deres o-rings.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-08-05 12:29

Hekto wrote:
>
> Jeg kører med 520H som er det stærkeste CZ leverer i den dimension;

Så kom der facts på bordet!

CZ's 520H har en trækstyrke på 36000 Newton, hvilket kun(!)svarer til
DID's middel-kvalitet (à: 520VM).

CZ har lanceret en stærkere serie med 43.800 Newton trækstyrke, som for
O-ringskæderne kaldes "SDZ" og det er dem du skal have fat i hvis du
skal fortsætte i troen om "utroligt stærke CZ-kæder" :-|

> .........den er også 18,5 mm bred......Den større bredde er ulempen på
> CZ kæder, også på deres o-rings.

Og dér fandt jeg frem til den af mig tidligere pååegede kendsgerning at
du har kunnet bore hul i en laske:
CZ forstærker sine kæder ved at bruge tykkere gods fremfor højere
legering - Helt præcist er dine lasker 10% tykkere end DID VM's: 2,2mm
imod 2,0mm!

--
Armand.
(der mangler spec's på "CZ SDZ")


Hekto (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-08-05 12:50

In article <CfmJe.63901$Fe7.203942@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> CZ har lanceret en stærkere serie med 43.800 Newton trækstyrke, som for
> O-ringskæderne kaldes "SDZ" og det er dem du skal have fat i hvis du
> skal fortsætte i troen om "utroligt stærke CZ-kæder" :-|
>
> > .........den er også 18,5 mm bred......Den større bredde er ulempen på
> > CZ kæder, også på deres o-rings.
>
> Og dér fandt jeg frem til den af mig tidligere pååegede kendsgerning at
> du har kunnet bore hul i en laske:
> CZ forstærker sine kæder ved at bruge tykkere gods fremfor højere
> legering - Helt præcist er dine lasker 10% tykkere end DID VM's: 2,2mm
> imod 2,0mm!
>

Det er nu stadig over 3,5 tons!
'Utrolig' er selvfølgelig en lidt svævende størrelse! Til et eller andet
imellem 50 og 60 HK skulle det række til en samlet ekvipage-vægt på 280
Kg. Man kunne selvfølgelig sætte sig til at regne på hvad det reelle
træk i kæden er.

Ja, bredden er større, og da det ikke er på kædhjulet, er det laskerne
der er kraftigere.
Det er nu ikke p.gr.a. tykkelsen; men bredden på laskerne ('lodret') at
man kan bore et 1mm hul og sikre klipsen med låsetråd.
Pøllefanten er 'leveret' med en oringskæde hvor der til overflod er hul
i alle de inderste lasker!?

Det er jo altsammen meget interessant; men det rigtig interessante er
hvordan man smører (ikke rustbeskytter!) en o-ringskæde.
Jeg har stadig en idé om at 'totaløkonomien' (dyr o-ringskæde + masser
af dyr kædespray) ikke helt holder stik med resultatet?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Steen E. (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 07-08-05 15:51

>
> Det er nu stadig over 3,5 tons!
> 'Utrolig' er selvfølgelig en lidt svævende størrelse! Til et eller
> andet
> imellem 50 og 60 HK skulle det række til en samlet ekvipage-vægt på
> 280
> Kg. Man kunne selvfølgelig sætte sig til at regne på hvad det reelle
> træk i kæden er.
>

det kunne man da prøve - når nu vejret alligevel står på byger

Eks: Fazer 1000 har et max drejningsmoment : 105Nm

Det giver et max moment (primær 1.581 X 1.gear 2.5 X 105) på
fortandhjulet : 415Nm

Fortandhjulets diameter er ca. 7 cm (?) og giver (415 X 100 / 3.5) et
max kædetræk : 11.857 N = 1.200 KG.

Den specificerede kæde (DID 530ZVM) har en trækstyrke på ca. 5.000 KG
(er det iøvrigt kontinuert påvirkning eller brudgrænsen ?)

Der burde derfor være rigelig styrke selvom hårde tilkoblinger og andre
ryk vel kan afstedkomme noget større træk i kæden.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ukendt (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-08-05 16:37


Steen E. skrev i meddelelsen
<42f61fbf$0$63694$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>Fortandhjulets diameter er ca. 7 cm (?) og giver (415 X 100 / 3.5) et
>max kædetræk : 11.857 N = 1.200 KG.
>
>Den specificerede kæde (DID 530ZVM) har en trækstyrke på ca. 5.000 KG
>(er det iøvrigt kontinuert påvirkning eller brudgrænsen ?)
>
>Der burde derfor være rigelig styrke selvom hårde tilkoblinger og andre
>ryk vel kan afstedkomme noget større træk i kæden.


530ZVM har norminelt "zugkraft" på 4660 Kg. Det giver en sikkerhedsmargen på
ca. 4 Det er dælme ikke meget i et dynamisk system, :-| såe mon ikke
brudstyrken er noget højere. Hvis man kendte krumtappens vægtfordeling, så
kunne man jo regne i enertimoment.

mvh
Orla




Armand (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-08-05 17:38

Steen E. wrote:
>>
> Den specificerede kæde (DID 530ZVM) har en trækstyrke på ca. 5.000 KG
> (er det iøvrigt kontinuert påvirkning eller brudgrænsen ?)

Det må nødvendigvis være deformations-grænsen - Altså det træk der skal
til for at kæden/laskerne bliver vedvarende forlænget!

--
Armand

Ukendt (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-08-05 18:56


Armand skrev i meddelelsen ...
>Steen E. wrote:
>>>
>> Den specificerede kæde (DID 530ZVM) har en trækstyrke på ca. 5.000 KG
>> (er det iøvrigt kontinuert påvirkning eller brudgrænsen ?)
>
>Det må nødvendigvis være deformations-grænsen - Altså det træk der skal
>til for at kæden/laskerne bliver vedvarende forlænget!


Der hvor deformationen er opstået på RK kæden, er i pindene, som er synligt
krumme i de defekte led. Dette har så gnavet gevaldigt i kanterne af rørene
i inderleddene. At det er sket ret pludseligt ses af de to synlige
slidmærker fra o-ringene på yderlaskerne.

mvh
Orla, med "kædesprængereksamen"




Armand (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-08-05 20:33

Steen E. wrote:
>>Det er nu stadig over 3,5 tons!
>>'Utrolig' er selvfølgelig en lidt svævende størrelse! Til et eller
>>andet
>>imellem 50 og 60 HK skulle det række til en samlet ekvipage-vægt på
>>280
>>Kg. Man kunne selvfølgelig sætte sig til at regne på hvad det reelle
>>træk i kæden er.
>>
>
>
> det kunne man da prøve - når nu vejret alligevel står på byger
>
> Eks: Fazer 1000 har et max drejningsmoment : 105Nm
>
> Det giver et max moment (primær 1.581 X 1.gear 2.5 X 105) på
> fortandhjulet : 415Nm
>
> Fortandhjulets diameter er ca. 7 cm (?) og giver (415 X 100 / 3.5) et
> max kædetræk : 11.857 N = 1.200 KG.
>
> Den specificerede kæde (DID 530ZVM) har en trækstyrke på ca. 5.000 KG
> (er det iøvrigt kontinuert påvirkning eller brudgrænsen ?)
>
> Der burde derfor være rigelig styrke selvom hårde tilkoblinger og andre
> ryk vel kan afstedkomme noget større træk i kæden.
>

Den af mig tidligere artikel i MOTORRAD, hvori der omregnes til
eksisterende moment på baghjulet fremfor krumtap-målingen har såvel et
6. som et 1. -gears diagram med faktiske værdier.
Fazer FZ6 har ifølge dét en max trækstyrke på baghjulet på 3.000N, hvor
GSX1400 har 4.000N!
Som kraft på baghjulet (mod asfalten) er dét ud fra hjulets radius hvor
kæden der leverer trækket omsætter via bagtandhjulet med ca. den halve
radius - Trækket på kæden må således være ca. det dobbelte !!

Kig med på .binaer.motor under "mc'ers baghjulsmoment"

--
Armand.

Steen E. (11-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 11-08-05 15:19

>>
>> Fortandhjulets diameter er ca. 7 cm (?) og giver (415 X 100 / 3.5) et
>> max kædetræk : 11.857 N = 1.200 KG.
>>

> Fazer FZ6 har ifølge dét en max trækstyrke på baghjulet på 3.000N,
> hvor GSX1400 har 4.000N!
> Som kraft på baghjulet (mod asfalten) er dét ud fra hjulets radius
> hvor kæden der leverer trækket omsætter via bagtandhjulet med ca. den
> halve radius - Trækket på kæden må således være ca. det dobbelte !!
>


Det var ellers noget af et bagtandhjul

På Fazeren er det ca. 10 cm i radius (til midt på kæden) og baghjulet er
ca. 30 cm i radius.

Det giver et forhold på ca. 1:3 og med en målt kraft på 4.000 N på
baghjulet svarer det til ca. 12.000 N træk i kæden eller ca. 1.214 KG.

(Jeg er opmærksom på at GSX1400 har et højere drejningsmoment end
Fazeren - 120 imod 105 Nm (?) - men det er til gengæld ved et væsentligt
lavere omdrejningstal, med heraf flg. højere gearing, så det
resulterende drejningsmoment på fortandhjul er vel ikke væsentligt
forskelligt ?)

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Armand (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-08-05 16:50

Hekto wrote:
> In article <CfmJe.63901$Fe7.203942@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...
>
>>CZ har lanceret en stærkere serie med 43.800 Newton trækstyrke, som for
>>O-ringskæderne kaldes "SDZ" og det er dem du skal have fat i hvis du
>>skal fortsætte i troen om "utroligt stærke CZ-kæder" :-|
>>
>
> Det er nu stadig over 3,5 tons!
> 'Utrolig' er selvfølgelig en lidt svævende størrelse! Til et eller andet
> imellem 50 og 60 HK skulle det række til en samlet ekvipage-vægt på 280
> Kg. Man kunne selvfølgelig sætte sig til at regne på hvad det reelle
> træk i kæden er.

Jup!
Men de nævnte DID-VM kæder er dem der p.t. lastes for at blive solgt til
600-klassen som værende forstærket, selvom de kun er alternativ iflg.
DID's liste.
Men nu er det jo heller ikke en momentstærk 600/4 at sagen drejer sig om
for dit vedkommende
Hvis det er O-ringskæder du frygter i nærmest religiøs grad kan man også
købe DID Racekæder, der er uden Oringe og specielt forstærkede (á over
40.000Newton)!
>
> Ja, bredden er større, og da det ikke er på kædhjulet, er det laskerne
> der er kraftigere.
> Det er nu ikke p.gr.a. tykkelsen; men bredden på laskerne ('lodret') at
> man kan bore et 1mm hul og sikre klipsen med låsetråd.

Det er da p.g.a. stålets ringe hårdhed at man kan bore i det, og
CZ-laskerne må åbenbart fremstilles såvel tykkere som bredere for at
holde samme styrke som de spinklere DID-lasker, som til gengæld er af en
legering man ikke lige sådan kan bore i!

> Pøllefanten er 'leveret' med en oringskæde hvor der til overflod er hul
> i alle de inderste lasker!?

Gad vide hvad formålet er med dét :-/
Det havde nu været mere praktisk om det havde være de yderste!

> Det er jo altsammen meget interessant; men det rigtig interessante er
> hvordan man smører (ikke rustbeskytter!) en o-ringskæde.
> Jeg har stadig en idé om at 'totaløkonomien' (dyr o-ringskæde + masser
> af dyr kædespray) ikke helt holder stik med resultatet?

Oringskæder er komfortable, derved at de ikke skal efterspændes lege fra
ny af, og kun kræver en overfladisk smøring for at O-ringene ikke skal
tørre ind hhv. gnubbe på tørre lasker, samt for at smøre de løse rullers
kontakt med kædeleddenes bøsninger. Endelig er der også kontakten mellem
tandhjul og kæde at holde smurt!
Men med hvilket middel man vælger at varetage denne smøring, er op til
den enkelte. Jeg vil dog mene at netop en kæde uden O-rings-forsegling
kræver en penetrerende spraysmøring frem for blot olie eller fedt!

--
Armand.


Hekto (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-08-05 17:53

In article <15qJe.63921$Fe7.204407@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...

> Jup!
> Men de nævnte DID-VM kæder er dem der p.t. lastes for at blive solgt til
> 600-klassen som værende forstærket, selvom de kun er alternativ iflg.
> DID's liste.
> Men nu er det jo heller ikke en momentstærk 600/4 at sagen drejer sig om
> for dit vedkommende
> Hvis det er O-ringskæder du frygter i nærmest religiøs grad kan man også
> købe DID Racekæder, der er uden Oringe og specielt forstærkede (á over
> 40.000Newton)!

Næh, nej! Jeg har ikke indldet en Jihad imod o-ringskæder.
Det var da bare en af de mere interessante emner at diskutere!


> Det er da p.g.a. stålets ringe hårdhed at man kan bore i det, og
> CZ-laskerne må åbenbart fremstilles såvel tykkere som bredere for at
> holde samme styrke som de spinklere DID-lasker, som til gengæld er af en
> legering man ikke lige sådan kan bore i!

Naaaarrh! Det var nu heller ikke _bare_! Det er bestemt ikke
natpotteblik eller nissejern de led ar lavet af!
Det skal jo heller ikke være så hårdt så det springer!

Jep, den holder rigeligt til det voldsomme drivagregat der sidder på
Pantah'en!

Til gengæld koster sådan en DID-racerkæde godt nok knapper!

> Gad vide hvad formålet er med dét :-/
> Det havde nu været mere praktisk om det havde være de yderste!

Når jeg engang går igang med at skilde den ad, skal jeg se hvad det er
for et fabrikat.
>
>
> Oringskæder er komfortable, derved at de ikke skal efterspændes lege fra
> ny af, og kun kræver en overfladisk smøring for at O-ringene ikke skal
> tørre ind hhv. gnubbe på tørre lasker, samt for at smøre de løse rullers
> kontakt med kædeleddenes bøsninger.

Jo, man sparer selvfølgelig også en smule vedligeholdelse, og det bliver
heller ikke så kritisk i regnvejr.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

anders majland (10-08-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 10-08-05 14:50

> Jeg har stadig en idé om at 'totaløkonomien' (dyr o-ringskæde + masser
> af dyr kædespray) ikke helt holder stik med resultatet?

Ihvertfald ikke for mit forsøg med RK's kæde på tenere'en (se ovenfor).
DID'en holdt som forventet med smøring med kædesavsolie og ny er det en DC
AFAM jeg forsøger at tage livet af. Næste kæde kunne meget vil blive en CZ
520H (eller den endnu stærkere) - for at prøve den..




Armand (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-08-05 16:10

anders majland wrote:
>>Jeg har stadig en idé om at 'totaløkonomien' (dyr o-ringskæde + masser
>>af dyr kædespray) ikke helt holder stik med resultatet?
>
>
> ...................... Næste kæde kunne meget vil blive en CZ
> 520H (eller den endnu stærkere).........

á: "SDZ"!

--
Armand.

anders majland (10-08-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 10-08-05 18:14

>>>Jeg har stadig en idé om at 'totaløkonomien' (dyr o-ringskæde + masser
>>>af dyr kædespray) ikke helt holder stik med resultatet?
>>
>> ...................... Næste kæde kunne meget vil blive en CZ 520H (eller
>> den endnu stærkere).........
>
> á: "SDZ"!

Var det ikke oringskæden ?
For sammenligningsen skyld kunne jeg godt finde på at prøve med en
gammenldags kæde sammen med rigelig smøring ...



Armand (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-08-05 20:09

anders majland wrote:
>>>>
>>>
>>>...................... Næste kæde kunne meget vil blive en CZ 520H (eller
>>>den endnu stærkere).........
>>
>>á: "SDZ"!
>
>
> Var det ikke oringskæden ?

Mon ikke at samme kvalitet findes i traditionel kæde også :-/
CZ's site hænger lidt bagud med de friske kvaliteter, så dér skal man
ikke finde klarhed derom

--
Armand.

Hekto (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-08-05 20:22

In article <42fa3d1c$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>, anders.majland-
see.signature@address.invalid says...
> Var det ikke oringskæden ?
> For sammenligningsen skyld kunne jeg godt finde på at prøve med en
> gammenldags kæde sammen med rigelig smøring ...
>
Ja, se det kunne være et interessant eksperiment, specielt med dit
kørselsbehov. Når religionen blver sorteret fra, er der jo meget få
fakts vedr. holdbarhed og totaløko!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

anders majland (10-08-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 10-08-05 21:25

> Ja, se det kunne være et interessant eksperiment, specielt med dit
> kørselsbehov.

Men pt er jeg grounded og afhængig af trædecykel og DSB

Dvs jeg har længe rodet med en periodisk fejl på elnettet - som jeg så
troede at jeg havde fået has på.

Men så efter at den havde stået stille her et par sommeruger gik den ikke
ordenligt i motoren (Den havde stået stille med benzinerne på on, selvom jeg
godt ved at den ene drypper lidt i karb'en men det plejer der ikke at ske
noget ved) Og det endte med at den forrige weekend gik helt død på
motorvejen (i pisse regenvejr) og jeg måtte have min kone ud og hente mig

Det er lykkedes mig så kun delvist at få liv i den igen med et nyt tændrør,
og det knep med tiden så jeg har den nu stående hos en mekaniker der regner
med at få tid til at kigge på den torsdag.

(jeg har efterhånden lidt erfaring i at smide den op på en trailer)

Mvh
Anders Majland, Batavus 7 gear og et elendigt vægt/effekt forhold



Steen E. (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 07-08-05 12:30


> Jeg fornemmer en vis religiøsitet i det med kæder. Det skal være den
> dyreste, og alt andet end en nittet o-rings (X- o.s.v.) duer
> OVERhovedet
> ikke!
> Der er ingen tvivl om at kæderne er af glimrende kvalitet og
> holdbarhed;
> men de koster altså også et beløb der ikke helt svarer til den ekstra
> holdbarhed.
>

ligesom med dæk og olie

Det seriøse er dog, at klipseleds-kæder har en større chance for at
skilles ad end endeløse/nittede - jeg har selv prøvet det - og risikoen
for så at smadre motorblok eller en baghjulsblokade er altså helt reelt
tilstede.

Det samme gælder jo hvis kæden ikke har tilstrækkelig trækstyrke til den
pågældende maskine.

Men hvis det er i orden, og prisen alene er et spørgsmål om holdbarhed,
så kan guld da købes for dyrt, også i kæder

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Hekto (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-08-05 12:59

In article <42f5f0bf$0$63803$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, steen-
e*fjernes*@ofir.dk says...
>
> ligesom med dæk og olie
>
> Det seriøse er dog, at klipseleds-kæder har en større chance for at
> skilles ad end endeløse/nittede - jeg har selv prøvet det - og risikoen
> for så at smadre motorblok eller en baghjulsblokade er altså helt reelt
> tilstede.
>
> Det samme gælder jo hvis kæden ikke har tilstrækkelig trækstyrke til den
> pågældende maskine.
>
> Men hvis det er i orden, og prisen alene er et spørgsmål om holdbarhed,
> så kan guld da købes for dyrt, også i kæder
>
>
Ja, der selvfølgelig mekaniske detaljer omkring trækstyrke, samlingens
styrke o.s.v. som Armand også påpeger.

Det interessante er lige præcis holdbarheden/pris på de forskellige
kædetyper, når de iøvrigt er stærke nok og alt dét dér.
Kædespray er jo heller ikke billigt hvis det skal være 'topreligiøst' =
det bedste = det dyreste.
Nytter det overhovedet at sprøjte masser af dyr kædespray på en o-
ringskæde m.h.t. smøring og levetid?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Ukendt (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-08-05 14:31


Hekto skrev i meddelelsen ...

>Nytter det overhovedet at sprøjte masser af dyr kædespray på en o-
>ringskæde m.h.t. smøring og levetid?


Det nytter at smøre en o/x-ringskæde, både af hensyn til kædehjulene og
rullerne som jo ikke har o-ringe. Det er trodsalt kun pindene der er
livstidssmurt.

mvh
Orla, ca. 15.000 Km. på nuværende DID kæde, ingen tegn på slid på kædehjul
eller kæde.





Hekto (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-08-05 15:18

In article <42f615a5$0$28393$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Det nytter at smøre en o/x-ringskæde, både af hensyn til kædehjulene og
> rullerne som jo ikke har o-ringe. Det er trodsalt kun pindene der er
> livstidssmurt.
>
Ja, det er klart at den ikke skal køre helt tør af hensyn til netop
dette. Så netop dér adskiller den sig jo ikke ret meget fra en
'almindelig' kæde.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-08-05 16:52

Hekto wrote:
>
> Kædespray er jo heller ikke billigt hvis det skal være 'topreligiøst' =
> det bedste = det dyreste.
> Nytter det overhovedet at sprøjte masser af dyr kædespray på en o-
> ringskæde m.h.t. smøring og levetid?

Den væsentligste faktor i kædespray-snakken er vedhæftningen, og grunden
dertil er snarere kosmetisk á tilsvinet bagfælg, end smøreteknisk :-/

--
Armand.

Knud Dam (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 07-08-05 15:56


"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:42f5e6db$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...

> Seriøst? Jeg troede smøring var meget vigtigt for alle typer kæder. Er der
> nogen der kan bakke Hekto's påstand op her?

Hej Jacob.

Jeg tror heller ikke, at der trænger smørrelse ind under o-ringene; men
kæden skal smøres for at sikre smøring mellem ruller og tandhjul.

Automatisk kædesmøring sørger også for at "skylle" kæderuller og o-ringe
rene, så der er mindre slid.

Mvh

KD



H. P. Holm (07-08-2005)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 07-08-05 08:10

Armand skrev:

> Summa summarum:
> Begynder man at skulle efterspænde en O-ringskæde og/eller kan man
> ubesværet løfte led fri af bagtandhjulet således at der ses luft under,
> så køb ind til udskiftning, og vær derefter beredt på at skulle skifte
> inden for ganske kort tid!

Hvis man har adgang til et målebånd, så ligger slidgrænsen for en 520
kæde ved omkring 2% stræk. Målt som afstanden mellem 21 pindes centrum
(20 delinger) er længden på en ny kæde 5/8"x20 = 317,5mm. Kæden vil
begynde at æde kædehjulene og blive træls ved cirka 324mm længde målt
over 21 pinde. Dem der kører offroad og cross er mere praktisk anlagt,
og kører indtil tandhjulene er slidt ordentligt op også, men det kan
ikke anbefales til landevej.

Den med at kunne løfte kæden ud fra bagtandhjulet er lidt diffus i
praksis. Kineserne og andre ansvarlige tandhjulsfabrikker sørger for
at der er lidt luft helt fra ny, så man er sikker på at tingene kan
monteres sammen.

--
Hans

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste