|
| Honda CBR 600 må ku køre hurtigere Fra : Ali Nadjmi |
Dato : 06-08-05 08:19 |
|
hej
Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
Det plager mig lidt at der ikke er nogen af de forhandlere jeg har spurgt
der har kunne give mig et tilfredsstillende svar...det kan være en af jer
kan!!!
Hvad kan man gøre for at få en cykel som min til at blive hurtigere...andet
end at montere jetkit og justere karburatoren ind derefter...og uden at
skifte motor til noget større! Findes der andre måder at få flere heste
på????
Med venlig hilsen
Ali
| |
Ninja Rider (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Ninja Rider |
Dato : 06-08-05 08:31 |
|
Hejsa
Ali Nadjmi wrote:
> Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
> Det plager mig lidt at der ikke er nogen af de forhandlere jeg har spurgt
> der har kunne give mig et tilfredsstillende svar...det kan være en af jer
> kan!!!
>
> Hvad kan man gøre for at få en cykel som min til at blive hurtigere...andet
> end at montere jetkit og justere karburatoren ind derefter...og uden at
> skifte motor til noget større! Findes der andre måder at få flere heste
> på????
Ja, Turbo. MEN det skal du passe meget på med.
Har du prøvet at køre den helt ud i gearne? Altså så du ligger og køre
med en 14-15krpm inden du skifter gear? Så plejer en 600'er være hurtig
nok til de fleste....
p.s. Hvis du synes at den stadig er alt for langsom, selv om at du køre
den til begrænseren i alle gearne, køre du deleme som et svin. Jeg har
selv haft en Kawa ZX-6R og den var Djævelsk hurtig når den blev kørt
over 12krpm. Og den kørte nemt 200 inden man så sig om.
Mvh Emil
--
Kawasaki ZXR750 Ninja
http://dfmc.dk/?id=26
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 09:32 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 09:31:01 +0200, Ninja Rider <Gundersen@Tdcadsl.dk>
wrote:
>Har du prøvet at køre den helt ud i gearne? Altså så du ligger og køre
>med en 14-15krpm inden du skifter gear?
Det bliver nok _lidt_ svært på en 1993 CBR600
> Så plejer en 600'er at være hurtig
>nok til de fleste....
Nu kommer det jo an på hvad man gerne vil ha' den skal være hurtig
til, motorvej, drag, sognevej eller bane...en 1993 yder ca. 85 heste
på baghjulet og kan da sagtens konventionelt tunes til 100-110, det er
IMO bare urimelig dyrt og dermed meningsløst at nyudføre på sådan en
gammel svend, i givet fald er bedste løsning nok at købe en gammel
race-motor hvor arbejdet er gjort.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Armand (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-08-05 10:08 |
|
MKS - 74 wrote:
> On Sat, 06 Aug 2005 09:31:01 +0200, Ninja Rider <Gundersen@Tdcadsl.dk>
> wrote:
>
>
>>Har du prøvet at køre den helt ud i gearne? Altså så du ligger og køre
>>med en 14-15krpm inden du skifter gear?
>>Så plejer en 600'er at være hurtig nok til de fleste....
>
>
> Nu kommer det jo an på hvad man gerne vil ha' den skal være hurtig
> til, motorvej, drag, sognevej eller bane...en 1993 yder ca. 85 heste
> på baghjulet og kan da sagtens konventionelt tunes til 100-110, det er
> IMO bare urimelig dyrt og dermed meningsløst at nyudføre på sådan en
> gammel svend, i givet fald er bedste løsning nok at købe en gammel
> race-motor hvor arbejdet er gjort.
>
Den bedste løsning i alle henseender vil nu være at sælge til fordel for
indkøb af f.eks. en CBR 900!
Al tuning er både dyrt og samtidig spild af pengene, derved at man
aldrig får tilsvarende mere for motorcyklen når den skal sælges. Og i
værste fald har man inden da allerede haft indtil flere kostbare
sammenbrud p.g.a. mer-effektens belastning af motorens konstruktion!
--
Armand.
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 10:18 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 11:08:09 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Den bedste løsning i alle henseender vil nu være at sælge til fordel for
>indkøb af f.eks. en CBR 900!
Njah, en brugt racemotor behøver faktisk ikke koste så meget og flere
af dem i D. så det er slot-in for en billig penge, motoren holder
måske ikke så længe før den siger *puff* men så er det da prøvet af,
og man kan smide den gamle std. i igen når den skal sælges, Men ellers
er jeg egentlig enig i grundsynspunktet at (motor)tuning for de fleste
gadekørere er dels tungen ud af vinduet og dels økonomisk hul i
hovedet, chassistuning derimod kan virkelig batte noget, men ikke hvis
man bare ønsker at futte ud derudaf i drag.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
SA (06-08-2005)
| Kommentar Fra : SA |
Dato : 06-08-05 15:58 |
|
>>Den bedste løsning i alle henseender vil nu være at sælge til fordel for
>>indkøb af f.eks. en CBR 900!
>
> Njah, en brugt racemotor behøver faktisk ikke koste så meget og flere
> af dem i D. så det er slot-in for en billig penge, motoren holder
> måske ikke så længe før den siger *puff* men så er det da prøvet af,
> og man kan smide den gamle std. i igen når den skal sælges, Men ellers
> er jeg egentlig enig i grundsynspunktet at (motor)tuning for de fleste
> gadekørere er dels tungen ud af vinduet og dels økonomisk hul i
> hovedet, chassistuning derimod kan virkelig batte noget, men ikke hvis
> man bare ønsker at futte ud derudaf i drag.
>
> --
> -Michael
Hej, nu er det bare sådan at sådan en cbr600 f3'er nok er den bedst styrende
og mest tilgivende mc til de små ujævne sogneveje.
Jeg vil stille mig stærkt tvivlede overfor om nogen på en anden mc kan køre
i samme tempo som man tvinge ud af sådan en f3'er på ujævne sogneveje.
Hvis Ali har brug for en raket, fred være med det.
I så fald er det eneste rigtige at købe en hurtigere mc, sådan en f3'er
lader sig ikke bare lige tune uden at det går ud over anvendeligheden af
motorcyklen.
Det var bare min mening, jeg har prøvet en stor del af sportsmc'erne fra 93
til 05 på snoede "jyske" sogneveje og den eneste sports mc jeg kan køre
hurtigere på er en cbr600rr, igen er min erfaring kun baseret på sognevejs
kørsel.
Mvh Søren
| |
SA (06-08-2005)
| Kommentar Fra : SA |
Dato : 06-08-05 16:06 |
|
Hov, opdagede lige at det er en f2, nå den kører nu også ok, f3'eren er blot
mere omdrejningvillige, har lidt flere heste, og har bedre affjedring, bedre
bremser.
/Søren
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 16:36 |
|
On Sat, 6 Aug 2005 16:58:01 +0200, "SA" <dingleduffy@hotmail.com>
wrote:
>Hej, nu er det bare sådan at sådan en cbr600 f3'er nok er den bedst styrende
>og mest tilgivende mc til de små ujævne sogneveje.
He-he, jamen ok så siger vi bare det . Selvom argumentet med
chassistuning mest var en generel betragtning så gælder det nu også
for såvel F2, F3 og F4, men igen det afhænger jo af hvad det er man
vil.
--
-Michael
Pt indehaver af en std. (ægte CBR600F3
| |
Steen Gruby (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 06-08-05 20:22 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 17:35:38 +0200, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:
Hej Michael.
>
>He-he, jamen ok så siger vi bare det . Selvom argumentet med
>chassistuning mest var en generel betragtning så gælder det nu også
>for såvel F2, F3 og F4, men igen det afhænger jo af hvad det er man
>vil.
Man tager en Ducati Paso og udskifter dens originale lydpotter med
carbon, og vupti er den 15 Kg lettere
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 20:29 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 21:22:03 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:
>Man tager en Ducati Paso og udskifter dens originale lydpotter med
>carbon, og vupti er den 15 Kg lettere
*Kewl* og bagefter kan man så æde 15 store bøffer med god samvittighed
.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Steen Gruby (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 06-08-05 20:40 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 21:28:42 +0200, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:
Hej Michael.
>
>*Kewl* og bagefter kan man så æde 15 store bøffer med god samvittighed
> .
Det med bøfferne havde jeg nu gjort alligevel - Med rigelige mængder
af kold øl til
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-08-05 20:46 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Sat, 06 Aug 2005 17:35:38 +0200, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
> wrote:
>
>>He-he, jamen ok så siger vi bare det . Selvom argumentet med
>>chassistuning mest var en generel betragtning så gælder det nu også
>>for såvel F2, F3 og F4, men igen det afhænger jo af hvad det er man
>>vil.
>
>
> Man tager en Ducati Paso og udskifter dens originale lydpotter med
> carbon, og vupti er den 15 Kg lettere
Samme trick skulle efter sigende være godt på Nortons wankel; På dén
vejede det rusfrie udstødnings-system 30Kg
--
Armand.
| |
Steen Gruby (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 06-08-05 20:30 |
|
On Sat, 6 Aug 2005 16:58:01 +0200, "SA" <dingleduffy@hotmail.com>
wrote:
Hej.
>
>Det var bare min mening, jeg har prøvet en stor del af sportsmc'erne fra 93
>til 05 på snoede "jyske" sogneveje og den eneste sports mc jeg kan køre
>hurtigere på er en cbr600rr, igen er min erfaring kun baseret på sognevejs
>kørsel.
>
Jeg har set F2'eren brugt på bane af gadekørere, og mit indtryk er at
den langt hen ad vejen kan betydeligt mere end piloterne kan udnytte.
Så med mindre der er tale om en meget erfaren pilot er tuning
unødvendig
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Psypher (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Psypher |
Dato : 06-08-05 08:32 |
|
"Ali Nadjmi" <nadjmi@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:42f4645d$0$22188$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> hej
> Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
> Det plager mig lidt at der ikke er nogen af de forhandlere jeg har
spurgt
> der har kunne give mig et tilfredsstillende svar...det kan være en af
jer
> kan!!!
>
> Hvad kan man gøre for at få en cykel som min til at blive
> hurtigere...andet end at montere jetkit og justere karburatoren ind
> derefter...og uden at skifte motor til noget større! Findes der andre
> måder at få flere heste på????
Turbo!!!
Søg på google efter CBR600 turbo
--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02
http://www.dfmc.dk/?id=562
--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 164 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
Schlæger (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 06-08-05 08:41 |
|
Ali Nadjmi wrote:
> hej
> Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
> Det plager mig lidt at der ikke er nogen af de forhandlere jeg har spurgt
> der har kunne give mig et tilfredsstillende svar...det kan være en af jer
> kan!!!
> Hvad kan man gøre for at få en cykel som min til at blive hurtigere...andet
> end at montere jetkit og justere karburatoren ind derefter...og uden at
> skifte motor til noget større! Findes der andre måder at få flere heste
> på????
Hvilken bane kører du på ??
Mch Schlæger
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 09:04 |
| | |
Ali Nadjmi (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Ali Nadjmi |
Dato : 06-08-05 09:22 |
|
Hvad tror du ikke på?????????????????????
"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:4lr8f1l4mupea4etssino8foh1vvqadfo6@4ax.com...
> On Sat, 6 Aug 2005 09:18:40 +0200, "Ali Nadjmi" <nadjmi@webspeed.dk>
> wrote:
>
>>hej
>>Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
>
> Det tror jeg ikke på....
>
> --
> -Michael
> CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
> http://62.79.120.117/
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 09:31 |
|
On Sat, 6 Aug 2005 10:21:36 +0200, "Ali Nadjmi" <nadjmi@webspeed.dk>
wrote:
>Hvad tror du ikke på?????????????????????
Var der tilbud på ?'erne i denne uge, jeg tror ikke på at du har en
1993 CBR600F3, for en sådan cykel findes ikke.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Ali Nadjmi (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Ali Nadjmi |
Dato : 06-08-05 11:16 |
|
Godt gået hr. kloge...
det er en import cykel fra canada fra 93 med F3 kåber på....den eneste i DK
med de farver. Og hvad rager det mig om du tror på mig eller ej...det var
ligesom ikke det jeg spurgte om...
Uhøflige satan!
"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:47t8f1dkbtjomsrsndu9apo9qecvacn9un@4ax.com...
> On Sat, 6 Aug 2005 10:21:36 +0200, "Ali Nadjmi" <nadjmi@webspeed.dk>
> wrote:
>
>>Hvad tror du ikke på?????????????????????
>
> Var der tilbud på ?'erne i denne uge, jeg tror ikke på at du har en
> 1993 CBR600F3, for en sådan cykel findes ikke.
>
> --
> -Michael
> CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
> http://62.79.120.117/
| |
Brian Sørup (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 06-08-05 11:28 |
|
"Ali Nadjmi" <nadjmi@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:42f48deb$0$90563$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Godt gået hr. kloge...
> det er en import cykel fra canada fra 93 med F3 kåber på....den eneste i
DK
> med de farver.
Okay en gammel cykel med nyere kåbe er da set før..
> Uhøflige satan!
Tror du ikke liige du skal finde en anden toneart ?
Michael er meget kompetent hvad Honda'er angår, så du kan være 99% sikker på
han har ret når han udtaler sig om verdens bedste motorcykler...
og så må du gerne skrive _under_ det du citerer
læs evt. http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
| |
Ali Nadjmi (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Ali Nadjmi |
Dato : 06-08-05 11:53 |
|
"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42f490bb$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Ali Nadjmi" <nadjmi@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:42f48deb$0$90563$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Godt gået hr. kloge...
>> det er en import cykel fra canada fra 93 med F3 kåber på....den eneste i
> DK
>> med de farver.
>
> Okay en gammel cykel med nyere kåbe er da set før..
>
> > Uhøflige satan!
>
> Tror du ikke liige du skal finde en anden toneart ?
> Michael er meget kompetent hvad Honda'er angår, så du kan være 99% sikker
> på
> han har ret når han udtaler sig om verdens bedste motorcykler...
> og så må du gerne skrive _under_ det du citerer
> læs evt. http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
ok skal nok ændre toneart...men det var nu hellere ikke en speciel fed måde
hr. michael besvarede min note på "DET TROR JEG IKKE PÅ" er da irelevant!
anyway sorry hvis jeg lød åndsvag....men synes stadig det var et åndsvag
replik at komme med uden at uddybe det!
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 12:48 |
|
On Sat, 6 Aug 2005 12:52:33 +0200, "Ali Nadjmi" <nadjmi@webspeed.dk>
wrote:
>ok skal nok ændre toneart...men det var nu hellere ikke en speciel fed måde
>hr. michael besvarede min note på "DET TROR JEG IKKE PÅ" er da irelevant!
>anyway sorry hvis jeg lød åndsvag....men synes stadig det var et åndsvag
>replik at komme med uden at uddybe det!
Nu er det sådan at dette er Usenet og man bestemmer ikke selv hvilke
kommentarer og oplysninger man får og nogle af dem bryder man sig
enten ikke om, finder irrelevante, tåbelige eller whatever i så fald
kan man jo bare vælge at ignorere dem - det gjorde du så netop ikke
.
Du har helt ret i at det sagtens kunne opfattes provokerende, men
irrelevant var det IMO bestemt ikke - Grunden til at jeg har lavet en
side om samme emne er netop den forvirring der hersker blandt mange
såvel ejere som ikke-ejere omkring de forskellige CBR600-typer, en del
forsøger nemlig desværre også at pushe deres F2'er med F3-kåbe som
F3'ere eller lign. i salgssituationer og det er uheldigt.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 11:31 |
|
On Sat, 6 Aug 2005 12:16:05 +0200, "Ali Nadjmi" <nadjmi@webspeed.dk>
wrote:
>Godt gået hr. kloge...
Tak, we aim to please...
>det er en import cykel fra canada fra 93 med F3 kåber på....den eneste i DK
>med de farver.
Og? Det gør det stadig ikke til en F3'er fordi den har en F3-kåbe på.
>Og hvad rager det mig om du tror på mig eller ej.
Det lyder da meget sandsynligt at du har en F3-kåbe, ikke specielt
usædvanligt, men det bliver det ikke rigtigere af.
>..det var
>ligesom ikke det jeg spurgte om...
Det kan du mene men ret afgørende idet der er en hel del teknisk
forskel på en F2 som du har og en F3 som du ikke har, udover kåben
altså.
>Uhøflige satan!
Just call me Lucifer with an attitude, men du har altså ikke en 1993
F3'er vel.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Armand (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-08-05 20:15 |
|
Ali Nadjmi wrote:
> Godt gået hr. kloge...
> det er en import cykel fra canada fra 93 med F3 kåber på....den eneste i DK
> med de farver. Og hvad rager det mig om du tror på mig eller ej...det var
> ligesom ikke det jeg spurgte om...
> Uhøflige satan!
Før sagerne eskalerer, så gør lige os alle sammen den tjeneste at gå ud
og kontroller dit stelnummer: Starter det med PC25 er det en F2'er,
hvorimod en F3'er vil have et stelnummer begyndende med PC31!
netop p.g.a. forvirringen omkring modeller; årgange og lakeringer, er
det vidt udbredt at definere CBR600'ere ved hjælp af stelnummer-tricket
--
Armand.
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 20:27 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 21:14:51 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Før sagerne eskalerer, så gør lige os alle sammen den tjeneste at gå ud
>og kontroller dit stelnummer: Starter det med PC25 er det en F2'er,
>hvorimod en F3'er vil have et stelnummer begyndende med PC31!
Lige indtil man begynder at regne med ½-numre såsom F2½ og F3½
>netop p.g.a. forvirringen omkring modeller; årgange og lakeringer, er
>det vidt udbredt at definere CBR600'ere ved hjælp af stelnummer-tricket
F2 og F3 er egentlig en nordamerikansk betegnelse/ting, hvor det er en
del af stafferingerne som vi i nogle lande i Europa har "overtaget",
mens de f.eks i UK mest kendes som FM, FN, FP og FR for f.eks F2
(91-94) og i Tyskland mest som PC25, PC31 osv. Uanset hvad blev
F3'eren først introduceret som 1995-model med enkelte ind.reg i nogle
lande sent i 1994, 1993-F3 findes ikke.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Ali Nadjmi (09-08-2005)
| Kommentar Fra : Ali Nadjmi |
Dato : 09-08-05 06:24 |
|
"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:683af1plk1e8ld9j3q50jaclscjs1gj8e8@4ax.com...
> On Sat, 06 Aug 2005 21:14:51 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>>Før sagerne eskalerer, så gør lige os alle sammen den tjeneste at gå ud
>>og kontroller dit stelnummer: Starter det med PC25 er det en F2'er,
>>hvorimod en F3'er vil have et stelnummer begyndende med PC31!
>
> Lige indtil man begynder at regne med ½-numre såsom F2½ og F3½
>
>>netop p.g.a. forvirringen omkring modeller; årgange og lakeringer, er
>>det vidt udbredt at definere CBR600'ere ved hjælp af stelnummer-tricket
>>
>
> F2 og F3 er egentlig en nordamerikansk betegnelse/ting, hvor det er en
> del af stafferingerne som vi i nogle lande i Europa har "overtaget",
> mens de f.eks i UK mest kendes som FM, FN, FP og FR for f.eks F2
> (91-94) og i Tyskland mest som PC25, PC31 osv. Uanset hvad blev
> F3'eren først introduceret som 1995-model med enkelte ind.reg i nogle
> lande sent i 1994, 1993-F3 findes ikke.
>
> --
> -Michael
> CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
> http://62.79.120.117/
Det er helt rigtig og som jeg siger er det en F2 med F3 kåber ....jeg tror
jeg forklarede mig lidt på en dum måde så det kunne misforståes.....sorry
guys...men det er en F2 bare lavet lidt om så det ligner en F3...
| |
Kåre Nejmann (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 06-08-05 09:57 |
| | |
Moller (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 06-08-05 09:25 |
|
Ali Nadjmi wrote:
> hej
> Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
> Det plager mig lidt at der ikke er nogen af de forhandlere jeg har spurgt
> der har kunne give mig et tilfredsstillende svar...det kan være en af jer
> kan!!!
>
> Hvad kan man gøre for at få en cykel som min til at blive hurtigere...andet
> end at montere jetkit og justere karburatoren ind derefter...og uden at
> skifte motor til noget større! Findes der andre måder at få flere heste
> på????
Til CBR600 motoren er der ik meget at gøre... du kan få et lille naivt
Bigbore kit(ca. 50cc mere), ellers er der ik meget i den billige prisklasse.
Men hvis du vil vide 100% hvad der kan gøres, og virkelig få den pumpet
uden Turbo/NOS, så er Jansberg Danmarks ultimative CBR600 racer tuner...
han er den i norden der har hævet flest heste ud i CBR600 maskiner, og
er kendt i hele europa til at tune CBR600 maskiner ind til profesionel
race i 600 klasserne.
Hvis jeg var dig, og havde mange penge, og samme dårlig smag i MC
mærke... så ville jeg :
1. Skifte hele udstødnings systemet.
2. Jetkit, og Filterkasse mod(IKKE clamp-on filtre).
3. Komplet portning af topstykket hos Jansberg.
4. Skrappere knaster.
5. Indjustering hos lydmuren-MC, hvor der gøres klart at prisen er
liggyldig, cyklen forlader ikke bænken før den er 100% tunet ind.
Hvis du IKKE har kørt noget banekørsel eller lignende endnu, eller ikke
har tænkt dig at lære at dreje på maskinen... så smid en Turbo på, og
hyg dig med bil vennerne nede på striben.
Er dit budget meget lavt... så tage på en bane dag i stedet for
pengende, og oplev hvordan adrenilen stiger helt vildt med hastigheder
langt under hvad maskinen kan magte, samt følelsen at det hele går
viiiildt stærkt, og derefter tænke over om ik det var afjedringen osv.
som var vigtigere for dig at få tunet ind til at starte med.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ali Nadjmi (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Ali Nadjmi |
Dato : 06-08-05 11:20 |
|
Ok tak...det vil jeg prøve at kigge på....ved du om de har en hjemmeside??
Og til jer alle andre...tak for en masser gode råd
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:42f473c8$0$18648$14726298@news.sunsite.dk...
> Ali Nadjmi wrote:
>> hej
>> Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
>> Det plager mig lidt at der ikke er nogen af de forhandlere jeg har spurgt
>> der har kunne give mig et tilfredsstillende svar...det kan være en af jer
>> kan!!!
>>
>> Hvad kan man gøre for at få en cykel som min til at blive
>> hurtigere...andet end at montere jetkit og justere karburatoren ind
>> derefter...og uden at skifte motor til noget større! Findes der andre
>> måder at få flere heste på????
>
> Til CBR600 motoren er der ik meget at gøre... du kan få et lille naivt
> Bigbore kit(ca. 50cc mere), ellers er der ik meget i den billige
> prisklasse.
>
> Men hvis du vil vide 100% hvad der kan gøres, og virkelig få den pumpet
> uden Turbo/NOS, så er Jansberg Danmarks ultimative CBR600 racer tuner...
> han er den i norden der har hævet flest heste ud i CBR600 maskiner, og er
> kendt i hele europa til at tune CBR600 maskiner ind til profesionel race i
> 600 klasserne.
>
> Hvis jeg var dig, og havde mange penge, og samme dårlig smag i MC mærke...
> så ville jeg :
>
> 1. Skifte hele udstødnings systemet.
> 2. Jetkit, og Filterkasse mod(IKKE clamp-on filtre).
> 3. Komplet portning af topstykket hos Jansberg.
> 4. Skrappere knaster.
> 5. Indjustering hos lydmuren-MC, hvor der gøres klart at prisen er
> liggyldig, cyklen forlader ikke bænken før den er 100% tunet ind.
>
> Hvis du IKKE har kørt noget banekørsel eller lignende endnu, eller ikke
> har tænkt dig at lære at dreje på maskinen... så smid en Turbo på, og hyg
> dig med bil vennerne nede på striben.
>
> Er dit budget meget lavt... så tage på en bane dag i stedet for pengende,
> og oplev hvordan adrenilen stiger helt vildt med hastigheder langt under
> hvad maskinen kan magte, samt følelsen at det hele går viiiildt stærkt, og
> derefter tænke over om ik det var afjedringen osv. som var vigtigere for
> dig at få tunet ind til at starte med.
>
> --
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 300 CDi ReedValve
> Suzuki GSF-R 1200
> Yamaha FZR1000 årgang 87
> www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 11:58 |
| | |
Henrik Aarfeldt (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 06-08-05 12:02 |
|
Ali Nadjmi wrote:
> Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
> Hvad kan man gøre for at få en cykel som min til at blive hurtigere.
En tommelfingeregel siger, at hvis du letter cyklen for 1 kg vægt, så
svarer det til at give den 1 hk mere.
Så man kan starte med at demontere unødvendige ting, og så [hvis man har
penge til det] skifte dele ud med lettere dele.
--
Mvh Henrik.
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 12:07 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 13:01:46 +0200, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
wrote:
>En tommelfingeregel siger, at hvis du letter cyklen for 1 kg vægt, så
>svarer det til at give den 1 hk mere.
Øh, hvordan det? Er det ikke snarere at ca. 3 kg sparet på
totalekvipage (MC+fører) svarer til ca. 1 hk mere...
>Så man kan starte med at demontere unødvendige ting, og så [hvis man har
>penge til det] skifte dele ud med lettere dele.
Eller hvis man er en ordentlig Porker at smide 20-30 kg ...
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Henrik Aarfeldt (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 06-08-05 12:23 |
|
MKS - 74 wrote:
>>En tommelfingeregel siger, at hvis du letter cyklen for 1 kg vægt, så
>>svarer det til at give den 1 hk mere.
> Øh, hvordan det? Er det ikke snarere at ca. 3 kg sparet på
> totalekvipage (MC+fører) svarer til ca. 1 hk mere...
Det er muligt forholdene har ændret sig, men den tommelfingerregel man
brugte i midt-80'ernes RR svarer til det jeg beskrev.
En tilhørende tommelfingerregel fortæller at hver ekstra motor-hk
kostede ~1000,- ... så det kan være en billig måde at få en hurtigere mc
på, ved at lette cyklen [prisen er også fra midt-80'erne, og har
givetvis ændret sig].
--
Mvh Henrik.
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 12:44 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 13:22:39 +0200, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
wrote:
>Det er muligt forholdene har ændret sig, men den tommelfingerregel man
>brugte i midt-80'ernes RR svarer til det jeg beskrev.
Du er sikker på at det ikke er en erindringsforskydning? , Selv på
en RS250R og med en Kato-dværg på, kan jeg ikke få det til at passe og
til normale gade-mc'er siger man normalt 2-3 kg pr. hk, selvom det
ændrer sig hele tiden så kan vi tage eksemplet vægt/effekt-forholdet
for en fuldtanket CBR600F2 med en 70 kg's fører (ca. 270 kg) og 85
baghjulsheste hvilket giver hver hest ca. 3 kg at slæbe på.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Henrik Aarfeldt (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 06-08-05 14:12 |
|
MKS - 74 wrote:
> Du er sikker på at det ikke er en erindringsforskydning?
Yeps....har lige kolsulteret med gamle 'kollegaer'.
> vægt/effekt-forholdet
> for en fuldtanket CBR600F2 med en 70 kg's fører (ca. 270 kg) og 85
> baghjulsheste hvilket giver hver hest ca. 3 kg at slæbe på.
Nu passe kold matematik sjældent ret godt sammen med hvad man oplever irl :)
--
Mvh Henrik.
| |
Henrik Aarfeldt (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 06-08-05 14:24 |
|
Henrik Aarfeldt wrote:
> Yeps....har lige kolsulteret med gamle 'kollegaer'.
> Nu passe kold matematik sjældent ret godt sammen med hvad man oplever
> irl :)
Sorry - stavekontrollen holder ferie.
--
Mvh Henrik.
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 14:52 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 15:12:07 +0200, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
wrote:
>Yeps....har lige kolsulteret med gamle 'kollegaer'.
Jeg har godt nok kun kørt RR efter år 2000, så i må ha' kunnet noget
ganske specielt i det gamle årtusinde .
>Nu passe kold matematik sjældent ret godt sammen med hvad man oplever irl :)
Nåh - det ved jeg nu ikke rigtig og når man snakker om fysiske
størrelser som vægt og hk så burde det da forhåbentlig gøre, ellers
falder himlen jo ned om ørerne på os som de gamle gallere ville ha'
sagt . Ellers må du lige udrede hvordan 1 kg mindre svarer til 1 hk
mere skal forstås, idet vægt/effekt-forhold jo ikke er sådan lige at
fifle med selvom fabrikkerne nogle gange prøver at bilde os ind at
deres nye sportscykel vejer 10-20 kg mindre end den faktisk gør og har
10-20 heste mere end den faktisk har.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Brian Sørup (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 06-08-05 15:10 |
|
"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:fof9f1tob23gpfem0a61hcr3v9fr3kjlaa@4ax.com...
> On Sat, 06 Aug 2005 15:12:07 +0200, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
> wrote:
>
Ellers må du lige udrede hvordan 1 kg mindre svarer til 1 hk
> mere skal forstås, idet vægt/effekt-forhold jo ikke er sådan lige at
> fifle med selvom fabrikkerne nogle gange prøver at bilde os ind at
> deres nye sportscykel vejer 10-20 kg mindre end den faktisk gør og har
> 10-20 heste mere end den faktisk har.
Hvis du tager to ens køretøjer med samme Hk/Kg forhold eksempelvis en MC mod
en bil :
MC : 300Kg til 100Hk = 3 kg/hk
BIL : 900Kg til 300Hk = 3 kg/hk
Hvis vi forudsætter de begge har samme udveksling i alle gear vil jeg godt
garantere at Mc'en trækker bukserne godt og grundigt ned på bilen.
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36
| |
Jacob Larsen (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 06-08-05 15:27 |
|
"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in
message news:42f4c4c0$0$18646$14726298@news.sunsite.dk
> Hvis du tager to ens køretøjer med samme Hk/Kg forhold
> eksempelvis en MC mod en bil :
>
> MC : 300Kg til 100Hk = 3 kg/hk
> BIL : 900Kg til 300Hk = 3 kg/hk
>
> Hvis vi forudsætter de begge har samme udveksling i alle
> gear vil jeg godt garantere at Mc'en trækker bukserne
> godt og grundigt ned på bilen.
Det kan jeg ikke lige se. Hvorfor skulle den kunne gøre det?
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Brian Sørup (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 06-08-05 15:58 |
|
"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:42f4c8c2$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
> "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in
> message news:42f4c4c0$0$18646$14726298@news.sunsite.dk
> > Hvis du tager to ens køretøjer med samme Hk/Kg forhold
> > eksempelvis en MC mod en bil :
> >
> > MC : 300Kg til 100Hk = 3 kg/hk
> > BIL : 900Kg til 300Hk = 3 kg/hk
> >
> > Hvis vi forudsætter de begge har samme udveksling i alle
> > gear vil jeg godt garantere at Mc'en trækker bukserne
> > godt og grundigt ned på bilen.
>
> Det kan jeg ikke lige se. Hvorfor skulle den kunne gøre det?
Fordi den masse der skal flyttes er mindre - jeg kan ikke huske formlen, det
er der sikkert nogle af de belæste i gruppen der kan forklare nærmere om....
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 16:18 |
|
On Sat, 6 Aug 2005 16:57:41 +0200, "Brian Sørup"
<camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:
>Fordi den masse der skal flyttes er mindre - jeg kan ikke huske formlen, det
>er der sikkert nogle af de belæste i gruppen der kan forklare nærmere om....
Nu er det jo ikke hk som sådan der acc en MC, men derimod
(baghjuls)moment, hvor sammenhængen er rpm x moment/5252 = hk, men det
forklarer stadig ikke rigtigt hvorfor og hvordan 1 kg mindre svarer
til 1 hk mere .
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Henrik Aarfeldt (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 06-08-05 19:56 |
|
MKS - 74 wrote:
> Jeg har godt nok kun kørt RR efter år 2000, så i må ha' kunnet noget
> ganske specielt i det gamle årtusinde .
Jada - det var jo før verden gik af lave.
>>Nu passe kold matematik sjældent ret godt sammen med hvad man oplever irl :)
> Nåh - det ved jeg nu ikke rigtig og når man snakker om fysiske
> størrelser som vægt og hk så burde det da forhåbentlig gøre
Enig - det handler nok om lidt forståelse - ikke fordi jeg selv er
professor på området :)
Noget med at vægt/effekt grafen ikke starter i 0/0, men som eksempel i
100/0.
Det jeg prøver at komme frem til er, at fjerner man al effekten, så
vejer mc'en jo ikke 0 kg.
Kan være jeg har forklaret det dårligt - men jeg syntes selv det giver
mening :)
Om ikke andet, så var det ihvertilfælde således, at en havelåge med 10hk
mere end std satte samme omgangstider som samme std havelåge der var
lettet 10kg.
Deraf opstod tommelfingerreglen '1kg lettere ~ 1 hk mere'.
Pointen til spørgeren var, at han givetvis kan få sin mc til at køre
stærkere, ved at lette den for nogle overflødige kg.
Første del af en sådan manøvre kan være temmelig gratis - mens
fortsættelsen kan være meget pebret.
Mange fokuserer kun på effekt - men vægt har også en plads i regnskabet
vil jeg mere.
Og han bør selvfølgelig aldrig køre med mere brændstof end højst
nødvendigt - det vejer jo :)
Shell har forresten udviklet noget benzin, som bl.a. har den egenskab at
den er lettere pr liter end de andre.
--
Mvh Henrik.
DMU licens 49143, RRKV
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 20:09 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 20:55:47 +0200, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
wrote:
>Om ikke andet, så var det ihvertilfælde således, at en havelåge med 10hk
>mere end std satte samme omgangstider som samme std havelåge der var
>lettet 10kg.
>Deraf opstod tommelfingerreglen '1kg lettere ~ 1 hk mere'.
'K - hvis det er _det_ der tænkes på som en erfaringssag mere end en
rent fysisk størrelse så giver det god mening
>Pointen til spørgeren var, at han givetvis kan få sin mc til at køre
>stærkere, ved at lette den for nogle overflødige kg.
Helt enig i det!
>Mange fokuserer kun på effekt - men vægt har også en plads i regnskabet
>vil jeg mere.
Personligt fokuserer jeg meget mere på (MC'ens vægt end effekt
, sørgeligt nok har producenterne ikke rigtig fattet det endnu, min
ønskecykel er en 130-140 kg's 80-100 hk's V4'er
>Og han bør selvfølgelig aldrig køre med mere brændstof end højst
>nødvendigt - det vejer jo :)
Hæ, jeg husker engang hvor jeg havde forregnet mig og kørte tør på
sidste omgang .
>Shell har forresten udviklet noget benzin, som bl.a. har den egenskab at
>den er lettere pr liter end de andre.
Hit mæ'en!
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 20:48 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 21:08:38 +0200, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:
>Personligt fokuserer jeg meget mere på (MC'ens vægt end effekt
> , sørgeligt nok har producenterne ikke rigtig fattet det endnu, min
>ønskecykel er en 130-140 kg's 80-100 hk's V4'er
Glemte så lige at forklare hvorfor, det har naturligvis ikke primært
noget med hverken acceleration eller tophastighed at gøre, men mere at
man med en lettere MC rent fysisk kan meget mere, f.eks i form af
kurvehastighed eller det her omtalte begreb "omgangstid" for
banekørere, ting som for den typiske "stribe-pilot" er enten ukendte
eller ligegyldige . Alle burde faktisk unde sig selv en tur på en
cykel som f.eks en RS250 på den mest snoede vej de kan finde og
bagefter så genoverveje om de nu også _virkelig_ behøver flere heste.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Henrik Aarfeldt (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 06-08-05 21:14 |
|
MKS - 74 wrote:
>>Om ikke andet, så var det ihvertilfælde således, at en havelåge med 10hk
>>mere end std satte samme omgangstider som samme std havelåge der var
>>lettet 10kg.
>>Deraf opstod tommelfingerreglen '1kg lettere ~ 1 hk mere'.
> 'K - hvis det er _det_ der tænkes på som en erfaringssag mere end en
> rent fysisk størrelse så giver det god mening
Jow - det er jo sådanne irl erfaringer at mange tommelfingre-regler
opstår....og om det så rent matematisk/forklaringsmæssigt harmonerer,
det kan man jo så være lidt ligeglad med.
En parallel kunne være pc-verdenen, hvor det har vist sig at
PentiumMobile outperformer selv de dyreste Pentium4'ere i mange spil.
Det var der ikke mange der forestillede sig, men ved et tilfælde blev
det opdaget, og der er nu udkommet specielle bundkort, som er
special-designet til at udnytte det fænomen.
Rå power er altså ikke altid smartest :)
--
Mvh Henrik.
| |
MKS - 74 (06-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 06-08-05 21:26 |
|
On Sat, 06 Aug 2005 22:14:05 +0200, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
wrote:
>Jow - det er jo sådanne irl erfaringer at mange tommelfingre-regler
>opstår....og om det så rent matematisk/forklaringsmæssigt harmonerer,
>det kan man jo så være lidt ligeglad med.
Både og, lige her virker det måske mere somom det mere er acceleration
eller evt. topspeed man går efter og så er 1 kg mindre = 1 hk mere i
sammenlignelige omgangstider jo nok ikke helt så brugbart for personen
- Hvis man f.eks mest går efter egenskaber til dørtræk med biler
eller hvad det nu måtte være, og her gælder tommelfingerreglen jo
ikke, idet en god del af den opstår ved højere kurvehastighed og
"flickability" på bane på den lettere cykel, eller om du vil
tommelfingerreglen fra bane kan ikke sådan lige omsættes til gaden,
afhængig af hvad fokuseres på.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
N/A (06-08-2005)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 06-08-05 21:38 |
|
| |
Henrik Aarfeldt (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 06-08-05 21:38 |
|
MKS - 74 wrote:
> - Hvis man f.eks mest går efter egenskaber til dørtræk med biler
> eller hvad det nu måtte være, og her gælder tommelfingerreglen jo
> ikke, idet en god del af den opstår ved højere kurvehastighed og
> "flickability" på bane på den lettere cykel, eller om du
> tommelfingerreglen fra bane kan ikke sådan lige omsættes til gaden,
> afhængig af hvad fokuseres på.
Enig - det afhænger helt af hvad spørgeren mener med 'køre hurtigere'.
Er det rå topspeed, så duer den ikke - det er iøvrigt også alt for
kedeligt og nemt.
Er det derimod bane-agtige sogneveje, så begynder det at ligne noget.
En lettere cykel i forhold til samme cykel med flere heste, har mange
fordele imho....f.eks senere indbremsning, bedre brændstoføkonomi [dvs
der skal mindre med i tanken - endnu lettere], mindre dæk/bremse-slitage
osv.
--
Mvh Henrik.
| |
Armand (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-08-05 19:50 |
|
MKS - 74 wrote:
> On Sat, 06 Aug 2005 13:22:39 +0200, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
> wrote:
>
>
>>Det er muligt forholdene har ændret sig, men den tommelfingerregel man
>>brugte i midt-80'ernes RR svarer til det jeg beskrev.
>
>
> Du er sikker på at det ikke er en erindringsforskydning? , Selv på
> en RS250R og med en Kato-dværg på, kan jeg ikke få det til at passe og
> til normale gade-mc'er siger man normalt 2-3 kg pr. hk, selvom det
> ændrer sig hele tiden så kan vi tage eksemplet vægt/effekt-forholdet
> for en fuldtanket CBR600F2 med en 70 kg's fører (ca. 270 kg) og 85
> baghjulsheste hvilket giver hver hest ca. 3 kg at slæbe på.
>
3.18 for at være mere præcis, og det giver jo rig mulighed for at regne
videre på sagen:
+10Hk: 270/95 = 2.84Hk/kg
-10Kg: 260/85 = 3,05Hk/Kg
-20Kg: 250/85 = 2,94Hk/Kg
-30Kg: 240/85 = 2,82Hk/Kg
Ergo:
30kg pillet af køretøj incl. fører, giver det samme vægt/kraft -forhold,
som +10Hk!
Forholdet ér altså 1:3!
--
Armand.
| |
Kim (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 06-08-05 14:31 |
|
"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:r569f19fg61j7c61leln7g9bhpmqpf8amq@4ax.com...
> On Sat, 06 Aug 2005 13:01:46 +0200, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
> wrote:
>
>>En tommelfingeregel siger, at hvis du letter cyklen for 1 kg vægt, så
>>svarer det til at give den 1 hk mere.
>
> Øh, hvordan det? Er det ikke snarere at ca. 3 kg sparet på
> totalekvipage (MC+fører) svarer til ca. 1 hk mere...
>
>>Så man kan starte med at demontere unødvendige ting, og så [hvis man har
>>penge til det] skifte dele ud med lettere dele.
>
> Eller hvis man er en ordentlig Porker at smide 20-30 kg ...
>
Og det er tilmed en tuning som også "lillemor" vil blive glad for
Kim
| |
Armand (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-08-05 19:54 |
|
Kim wrote:
> "MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:r569f19fg61j7c61leln7g9bhpmqpf8amq@4ax.com...
>
>>On Sat, 06 Aug 2005 13:01:46 +0200, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk>
>>wrote:
>>
>>>Så man kan starte med at demontere unødvendige ting, og så [hvis man har
>>>penge til det] skifte dele ud med lettere dele.
>>
>>Eller hvis man er en ordentlig Porker at smide 20-30 kg ...
>>
>
> Og det er tilmed en tuning som også "lillemor" vil blive glad for
Uha!
pas snarere på med det:
Uanset hvor meget man forsværger at motorcyklen vil komme til at
accelerere bedre, vil fruen blive helt perpleks og vildt jaloux hvis man
sådan lige smider 30 kg målrettet
--
Armand..
| |
Moller (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 06-08-05 23:05 |
|
Henrik Aarfeldt wrote:
> Ali Nadjmi wrote:
>
>> Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
>> Hvad kan man gøre for at få en cykel som min til at blive hurtigere.
>
>
> En tommelfingeregel siger, at hvis du letter cyklen for 1 kg vægt, så
> svarer det til at give den 1 hk mere.
NEJ, der er 3Kg sparet er 1HK vundet.
> Så man kan starte med at demontere unødvendige ting, og så [hvis man har
> penge til det] skifte dele ud med lettere dele.
Yeps, men kun fordi det er en Honda motor ;) havde det været en suzuki
var det biligere at tune den, end at skulle til at bruge penge på
letning, eller motions center for den sags skyld.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Martin Guld Thomsen (07-08-2005)
| Kommentar Fra : Martin Guld Thomsen |
Dato : 07-08-05 13:10 |
|
Hej
Jeg tror at da her tænkes omgangstider på en bane, og så svarer 1kg faktisk
forholdsvist godt til 1hk.
Selvom der skal 3kg til at give lige så god accelleration som 1hk ekstra,
problemet at flere hk ikke giver kortere bremselængde, hurtigere
svinghastighed eller større udgangshastighed ud af sving.
Så lettere cykel = både bedre handling og hurtigere accelleration, kortere
bremselængde.
Mvh.
Martin Guld Thomsen
"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message
news:42f49890$0$94500$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ali Nadjmi wrote:
>
>> Jeg har en Honda CBR 600 F3 fra 1993...
>> Hvad kan man gøre for at få en cykel som min til at blive hurtigere.
>
> En tommelfingeregel siger, at hvis du letter cyklen for 1 kg vægt, så
> svarer det til at give den 1 hk mere.
> Så man kan starte med at demontere unødvendige ting, og så [hvis man har
> penge til det] skifte dele ud med lettere dele.
>
> --
> Mvh Henrik.
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (07-08-2005)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 07-08-05 14:06 |
|
"Martin Guld Thomsen" <guld80FJERN@cs.auc.dk> writes:
> Jeg tror at da her tænkes omgangstider på en bane, og så svarer 1kg faktisk
> forholdsvist godt til 1hk.
>
> Selvom der skal 3kg til at give lige så god accelleration som 1hk ekstra,
> problemet at flere hk ikke giver kortere bremselængde, hurtigere
> svinghastighed eller større udgangshastighed ud af sving.
>
> Så lettere cykel = både bedre handling og hurtigere accelleration, kortere
> bremselængde.
Fuldstændig korrekt, men at kunne udnytte dette i den virkelige verden
kræver jo at man har fjernet en (flere/alle) sikkerhedssplitterne på
øverste etage. Evt at man at superledning mellem ørene.
Kai, definitivt uden superledning mellem ørene (1.14 på knuden)
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen
| |
|
|