/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Farve på motorolie ?
Fra : tb


Dato : 05-08-05 14:29

Har for en 4 mdr siden sat en anden motor på min cbr. Den har siden max
kørt 400km. Nu skiftede jeg så olie, da jeg skulle skifte kobling etc. Her
så jeg at olien var totalt sort. Er det ikke lidt hurtigt, og er det et
alarmsignal om et eller andet?



 
 
Richard (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 05-08-05 15:05

tb wrote:

> Har for en 4 mdr siden sat en anden motor på min cbr. Den har siden max
> kørt 400km. Nu skiftede jeg så olie, da jeg skulle skifte kobling etc. Her
> så jeg at olien var totalt sort. Er det ikke lidt hurtigt, og er det et
> alarmsignal om et eller andet?

Ikke nødvendigvis; moderne olier holder jo netop på snavset, og den olie
du brugte sidste rensede måske bare bedre end den forrige? - og der er vel
ikke ligefrem spåner i den eller på aftapningsproppens magnet?

Du kan naturligvis skille motoren ad og checke den for slitage i lejer og
cylinder/stempel; men hvis cyklen ellers kører og lyder sund, ville jeg nu
ikke gøre det. Hold bare lidt øje med olien fremover.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK



tb (05-08-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 05-08-05 15:18

Ingen spåner, men den har sandsynligvis stået 5 år, så der kan vel meget vel
have været nogle aflejringer..

Lyder fint, og skal snart ud at rulle igen - denne gang helst uden glidende
kobling

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:dcvrme$tio$1@abbeden.bunk.cc...
> tb wrote:
>
>> Har for en 4 mdr siden sat en anden motor på min cbr. Den har siden max
>> kørt 400km. Nu skiftede jeg så olie, da jeg skulle skifte kobling etc.
>> Her så jeg at olien var totalt sort. Er det ikke lidt hurtigt, og er det
>> et alarmsignal om et eller andet?
>
> Ikke nødvendigvis; moderne olier holder jo netop på snavset, og den olie
> du brugte sidste rensede måske bare bedre end den forrige? - og der er vel
> ikke ligefrem spåner i den eller på aftapningsproppens magnet?
>
> Du kan naturligvis skille motoren ad og checke den for slitage i lejer og
> cylinder/stempel; men hvis cyklen ellers kører og lyder sund, ville jeg nu
> ikke gøre det. Hold bare lidt øje med olien fremover.
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>
>



Jacob Larsen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 05-08-05 15:21

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
news:dcvpio$gl9$1@newsbin.cybercity.dk
> Har for en 4 mdr siden sat en anden motor på min cbr. Den har siden max
> kørt 400km. Nu skiftede jeg så olie,
> da jeg skulle skifte kobling etc. Her så jeg at olien
> var totalt sort. Er det ikke lidt hurtigt, og er det et
> alarmsignal om et eller andet?

Jeg ved desværre ikke noget om det, men har du overvejet at det måske kan
være et problem med dit oliefilter? Har du også skiftet det ved sidste
olieskift?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Moller (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 05-08-05 18:47

Jacob Larsen wrote:
>>Har for en 4 mdr siden sat en anden motor på min cbr. Den har siden max
>>kørt 400km. Nu skiftede jeg så olie,
>>da jeg skulle skifte kobling etc. Her så jeg at olien
>>var totalt sort. Er det ikke lidt hurtigt, og er det et
>>alarmsignal om et eller andet?
>
>
> Jeg ved desværre ikke noget om det, men har du overvejet at det måske kan
> være et problem med dit oliefilter? Har du også skiftet det ved sidste
> olieskift?

   Ved motorskift er det en selvfølge at smide nyt filter på ;) må man gå
ud fra... en anden ting er at ved montering af en ukendt motor(anden
motor) er det en god ide at skifte olie igen efter 1000km, så man lige
for taget det meste lort med ud som var i den.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Jacob Larsen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 05-08-05 19:30

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:42f3a621$0$18643$14726298@news.sunsite.dk
> Jacob Larsen wrote:
> > > Har for en 4 mdr siden sat en anden motor på min cbr.
> > > Den har siden max kørt 400km. Nu skiftede jeg så
> > > olie, da jeg skulle skifte kobling etc. Her så jeg at olien
> > > var totalt sort. Er det ikke lidt hurtigt, og er det
> > > et alarmsignal om et eller andet?
> >
> >
> > Jeg ved desværre ikke noget om det, men har du
> > overvejet at det måske kan være et problem med dit
> > oliefilter? Har du også skiftet det ved sidste
> > olieskift?
>
> Ved motorskift er det en selvfølge at smide nyt filter på

Det er det nu også for mig, men det er jo ikke sikkert at alle ved det.
Eller bare er enige for den sags skyld.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Hekto (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-08-05 07:36

In article <42f3a621$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> Jacob Larsen wrote:
> >>Har for en 4 mdr siden sat en anden motor på min cbr. Den har siden max
> >>kørt 400km. Nu skiftede jeg så olie,
> >>da jeg skulle skifte kobling etc. Her så jeg at olien
> >>var totalt sort. Er det ikke lidt hurtigt, og er det et
> >>alarmsignal om et eller andet?
> >
> >
> > Jeg ved desværre ikke noget om det, men har du overvejet at det måske kan
> > være et problem med dit oliefilter? Har du også skiftet det ved sidste
> > olieskift?
>
>    Ved motorskift er det en selvfølge at smide nyt filter på ;) må man gå
> ud fra... en anden ting er at ved montering af en ukendt motor(anden
> motor) er det en god ide at skifte olie igen efter 1000km, så man lige
> for taget det meste lort med ud som var i den.
>
>
.... Eller bare noget billig olie en gang eller to, som man kører et par
100 km med. Så er den da skyllet igennem, så man kan regne med
'resultatet'.
Heldigvis smører selv billig olie der overholder normerne, rimeligt
godt. Til gengæld får man heller ikke en ny motor ved at hælde
'supersyntetiske Gulddråber' på!
Så når slam m.v. fra 'lagringen' er skyllet ud (og forhåbentlig div.
metalgenstande der kan advare om standen!), er der ikke andet at gøre
end at glemme det, og holde sig til de foreskrevne intervaller.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

tb (06-08-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 06-08-05 08:27

....
>> Ved motorskift er det en selvfølge at smide nyt filter på ;) må man gå
>> ud fra... en anden ting er at ved montering af en ukendt motor(anden
>> motor) er det en god ide at skifte olie igen efter 1000km, så man lige
>> for taget det meste lort med ud som var i den.
>>


Jep, første olie skulle heller ikke køre ret langt, men det billigste
semi-synt jeg kunne finde var bilolie og sammen med en slidt kobling var det
ikke just optimalt (gled i kobling ved acc over 6000rpm). Nå men nu må vi
se.

Mener du dog at det er nødvendigt at køre 2 sæt olie igennem for at rense
den?



Michael Olsen (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Michael Olsen


Dato : 06-08-05 16:10

> ... Eller bare noget billig olie en gang eller to, som man kører et par
> 100 km med. Så er den da skyllet igennem, så man kan regne med
> 'resultatet'.
Hej.
Jeg valgte at bruge Oil System Cleaner.
Det rensede godt ud i systemet,
olien så mere beskidt ud end det plejer,
derefter brugte jeg Hekto's metode med den billige olie.

--
Hilsen
Michael



Futte & Co. (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 05-08-05 16:23

tb wrote:
> Har for en 4 mdr siden sat en anden motor på min cbr. Den har siden max
> kørt 400km. Nu skiftede jeg så olie, da jeg skulle skifte kobling etc. Her
> så jeg at olien var totalt sort. Er det ikke lidt hurtigt, og er det et
> alarmsignal om et eller andet?
>
>

Olie skal blive sort og det endda indenfor 100 km. Ingen grund til
bekymring
Det var det jeg lærte i min tid hos dansk shell i slutningen af 60'erne

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26N Aero, en fornem 54'er

Lars (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 06-08-05 18:55

Det er sikkert koblingsbelægning der har misfarvet olien.
Lars

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:dcvpio$gl9$1@newsbin.cybercity.dk...
> Har for en 4 mdr siden sat en anden motor på min cbr. Den har siden max
> kørt 400km. Nu skiftede jeg så olie, da jeg skulle skifte kobling etc.
> Her så jeg at olien var totalt sort. Er det ikke lidt hurtigt, og er
det
> et alarmsignal om et eller andet?
>
>


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 77 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste