Fornyelse af pappet hvert 10. år..
Fra : Ulvir

Dato : 03-08-05 17:05

Nu vil EU til at bestemme endnu et lille tak mere over os..

http://www.jp.dk/login?url=morgenavisen/mindland:aid=3182208

Ulvir.

Fra : Schlæger

Dato : 03-08-05 17:14

Ulvir wrote:

> Nu vil EU til at bestemme endnu et lille tak mere over os..

> http://www.jp.dk/login?url=morgenavisen/mindland:aid=3182208

> Ulvir.

Tjah - men er det egentlig ikke en udmærket ide ??? (hvis man lige ser
bort fra det følelsesladede "EU skal bestemme en lille tak mere over os
....")

Lad os nu lige se vilkårene for denne fornyelse, inden vi reagerer alt for
voldsomt ....

Mch Schlæger

Fra : Ulvir

Dato : 03-08-05 17:27

Schlæger wrote:

> [...]
> os ...")
>
> Lad os nu lige se vilkårene for denne fornyelse, inden vi reagerer

Jeg kan godt se det fornuftige i det- vi får jo alle småskavanker eftersom
vi bliver ældre- synet, nedsat reaktionstid, osv. Men hvem skal betale?
Og vilkårene? Mon ikke en lægeattest bliver påkrævet? 300 kroner at
betale ved kasse 1, tak. Og de forskellige gebyr? Og foto?

Fra : Schlæger

Dato : 03-08-05 19:01

Ulvir wrote:

> [...]
> Og vilkårene? Mon ikke en lægeattest bliver påkrævet? 300 kroner at
> betale ved kasse 1, tak. Og de forskellige gebyr? Og foto?

Jo - jeg forstår godt hvor du vil hen, men nogen skal jo betale. I dag er
det blevet moderne at betale direkte. I "gamle dage" var det indirekte
(over skatten - det som blev opfattet som "gratis").

Der er jo kun det samme sted at hente pengene - nemlig hos borgerne ....

Mch Schlæger

Fra : Bo Nielsen

Dato : 03-08-05 22:22

> [...]
> at
> betale ved kasse 1, tak. Og de forskellige gebyr? Og foto?

Jaja - hver tiende år! Mon ikke selv den fattigste studerende kunne nå at
spare de penge op?

ScooterBo
(som også har prøvet at være fattig studerende)

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-08-05 17:42

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan godt se det fornuftige i det- vi får jo alle småskavanker
eftersom
> vi bliver ældre- synet, nedsat reaktionstid, osv. Men hvem skal betale?

Som det er nu, er det vist primært motorcyklisterne der betaler - fx. når vi
overses af ældre svagtseende bilister...

> Og vilkårene? Mon ikke en lægeattest bliver påkrævet? 300 kroner at
> betale ved kasse 1, tak. Og de forskellige gebyr? Og foto?

Jeg vil sgu gerne give 3-500 kr hvert 10. år for at nedbringe antallet af
trafikdrab. Jeg har længe drømt om sådan en ordning, og at det bliver
gældende for hele EU og ikke kun DK er da kun dejligt.

Jeg kan faktisk ikke rigtig finde noget negativt i det?!?

Rittig

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-08-05 19:44

Claus Rittig wrote:
> [...]

> trafikdrab. Jeg har længe drømt om sådan en ordning, og at det bliver
> gældende for hele EU og ikke kun DK er da kun dejligt.

3-500?
Hvis det kan gøre det så fint med mig, men hvad i himlens navn får dig
til at tro det er nok?

3000 - 5000 anser jeg for værende mere realistisk.

På den anden side har jeg et pap der gælder små 30 år endnu - såfremt
jeg ikke tages med fingrene i kassen

At reducere "levetiden" er i min verden grænsende til Expropriation, så
vil jeg have erstatning svarende til min brugsværdi i de år der
"fratages" mig jf. den oprindelige aftale - for en aftale er vel en
aftale, selv om den ene part kommer i tanke om noget andet... :-/

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Schlæger

Dato : 04-08-05 20:20

J.C.Kløve wrote:

> 3-500?
> Hvis det kan gøre det så fint med mig, men hvad i himlens navn får dig
> til at tro det er nok?

> 3000 - 5000 anser jeg for værende mere realistisk.

Der står da ikke noget som helst skrevet om ny køreundervisning, men "kun"
om fornyelse af kørekortet.

> På den anden side har jeg et pap der gælder små 30 år endnu - såfremt
> jeg ikke tages med fingrene i kassen

Er det trykt på dit kørekort, til hvilken dato det er gyldigt ?

> [...]
> "fratages" mig jf. den oprindelige aftale - for en aftale er vel en
> aftale, selv om den ene part kommer i tanke om noget andet... :-/

Dit kørekort er på ingen måde en "aftale", så du må nok lære at leve med,
at samfundet løbende bliver klogere .....

Mch Schlæger

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-08-05 20:42

Schlæger wrote:

> Der står da ikke noget som helst skrevet om ny køreundervisning, men
> "kun" om fornyelse af kørekortet.

Hvis man bare skal ned for at hente et nyt pap hvad er så fidusen?

Der må gennemføres en test/prøve = 750 i afgift/gebyr

Her oven i vil lidt træning-øvelse nok være at anbefale, moderne
køreprøver er sgu strammet noget op siden jeg var dreng :-/ så + teori
skal vi sige 1000,- ?

Men et er kort at læse, et andet skib at føre, så mon ikke en genial
politiker lige vil anbefale en lille køretur med en sagkyndig ved siden
af +750 dask igen

Lidt øvelse og vejledning inden en fordel/forudsætning skal vi sige 1000,-

altsammen + moms forstås

> Er det trykt på dit kørekort, til hvilken dato det er gyldigt ?

jup - 2035

> Dit kørekort er på ingen måde en "aftale", så du må nok lære at leve
> med, at samfundet løbende bliver klogere .....

abbap - jeg har sgu legalt købt retten til at føre motorkøretøj inden
for de til enhver tid gældende regler for færdsel

-- . -- . --

Mit private forslag...

Et køreteknisk kursus á 16 timer hvert 10. år ala Bronze kursus (som jeg
ikke vil undvære noget forår) kan det så gøres for en 1000-1500 kr. er
jeg sgu kun glad for en opstramning

Fra : Schlæger

Dato : 05-08-05 06:10

J.C.Kløve wrote:

> jup - 2035

UPS - det har du sgu' da ret i .... :o/

Mch Schlæger (som ikke kigger på mit kørekort ret tit)

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-08-05 22:45

On Thu, 4 Aug 2005 18:41:58 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig

>Jeg vil sgu gerne give 3-500 kr hvert 10. år for at nedbringe antallet af
>trafikdrab. Jeg har længe drømt om sådan en ordning, og at det bliver
>gældende for hele EU og ikke kun DK er da kun dejligt.

Det er jeg meget enig i, så længe politikkerne ikke benytter chancen
til at indføre endnu en afgift.
Faktisk har vi haft en regel tidligere der betød at et førebevis kun
kunne fornys hvis man kunne dokumentere at man havde ført det køretøj
beviset tillod inden for det sidste år.
Det bevirkede at f.eks. vognmænd havde en lukrativ gechäft med at
udstede papirer på at Mr. Noname havde ført en af firmaets lastvogne
indenfor tidsrammen.
Skal det være, så håber jeg at reglerne denne gang bliver klare.

>Jeg kan faktisk ikke rigtig finde noget negativt i det?!?

Heller ikke jeg.

(Hvordan går det med guldklumperne?)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 04-08-05 09:23

In article <dcqqg7$uql$1@abbeden.bunk.cc>,
gertschlagerFJERN@hotmail.com says...
> [...]
> ...")
>
> Lad os nu lige se vilkårene for denne fornyelse, inden vi reagerer alt for

Det er jo netop vilkårene det kommer an på!
Hvis 50% ikke kan genforny når de er over 40 år, hva' så?

Dog er der noget overformynderisk i princippet, bare fordi man i andre
lande har fået den idé, så skal vi trækkes med ind i det via et
'harmoniserings-direktiv'.

- nogen gange er der fordele, andre gange ulemper!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-08-05 17:45

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Det er jo netop vilkårene det kommer an på!
> Hvis 50% ikke kan genforny når de er over 40 år, hva' så?

Så har vi ihvertfald forklaringen på hvorfor det er så farligt at køre på
motorcykel

> Dog er der noget overformynderisk i princippet, bare fordi man i andre
> lande har fået den idé, så skal vi trækkes med ind i det via et
> 'harmoniserings-direktiv'.

Ja, det er helt urimeligt! Bare fordi nogen har fået en god ide, så skal det
trækkes ned over hovedet på os!
Vi vil SELV bestemme om gode ideer skal gælde for os!

Nedlæg EU og folketinget, vi har ikke brug for andet end kommunalråd, så
bliver vi meget mere tilfredse, se fx bare de parkeringsregler for
motorcykler vi har her i landet - perfekt tilpasset den enkelte politikreds,
og alle er glade... Eller noget...

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 05-08-05 08:23

In article <42f24866$1@news.dansketelecom.com>,
ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com says...
> [...]
> bliver vi meget mere tilfredse, se fx bare de parkeringsregler for
> motorcykler vi har her i landet - perfekt tilpasset den enkelte politikreds,

Jeg sagde ikke noget om at ideen var dårlig!

Man kan så undre sig over hvorfor lille dygtige Danmark ikke selv kom
først på ideen? Vi fører jo stadig med hensyn til afgifter - hvofor
følger de andre ikke det gode eksempel?
Det jeg er lidt utilfreds med er at der lovgives centralt om forhold
der måske er mere aktuelle i det sydøstlige Europa, men væsentligt
mindre i det nordlige. (Ikke nødvendigvis i denne aktuelle sag)

Naaaahhhh ... vi er jo trods alt et af verdens ældste monarkier OG
demokratier! Så vi er da gået forrest i mange år!
M.h.t. EU synes jeg at det virker påfaldende at der er så stor forskel
på hvad de folkevalgte politikkere mener, og hvad vælgerne mener. Bare
de sidste traktatafstemninger tage in mente. Om det så er en direkte
afvisning af traktaten, eller andre forhold er ligegyldigt. Det er et
vink med en vognstang om at der 'foregår' noget der er ude af fodslag
med hvad vælgerne mener.
Ligegyldigt hvordan man ser på dét, er det ikke godt!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-08-05 09:43

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Det jeg er lidt utilfreds med er at der lovgives centralt om forhold
> der måske er mere aktuelle i det sydøstlige Europa, men væsentligt
> mindre i det nordlige. (Ikke nødvendigvis i denne aktuelle sag)

Jeg går i øjeblikket og venter på min anden MC-køreprøve. I den første
lavede jeg en dum fejl omkring højrevigepligt. Det er ellers en regel,
der også gælder, når jeg kører bil - og jeg har haft bil-kort i 12-13
år.

Teoriprøven blev bestået med røven i vandskorpen - og det er ellers
spørgsmål, der er omtrent ligesom ved bil-kørekort.

Betyder det, at jeg er en elendig bilist, der er til konstant fare for
mig selv og mine medmennesker? Næppe. Jeg er sandsynligvis langt
sikrere bag et rat, end jeg var, dengang jeg tog bilkortet, selv om
jeg klarede begge prøver bedre dengang. Problemet er, at store dele af
min kørsel sker på rygmarven - jeg undgår simpelthen faresituationer
uden at tænke synderligt over, om det er dette eller hint jeg er
"særligt opmærksom på" lige nu.

Hvis vi skal have sådan en 10-års regel, så må prøverne laves meget
om. De er ganske simpelt ikke velegnede til erfarne trafikanter.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Hekto

Dato : 05-08-05 10:26

In article <m2hde43hc1.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, p4@enzym.rnd.uni-c.dk
says...
> Hvis vi skal have sådan en 10-års regel, så må prøverne laves meget
> om. De er ganske simpelt ikke velegnede til erfarne trafikanter.

Hvis man følger færdselsloven 100% vil der ske meget få uheld!
Problemet er jo netop at de fleste kører på erfarringen, og hvad der
plejer at gå alligevel, samt diverse overtrædelser af regler 'der
alligevel ikke betyder så meget'!
Kørsel i nødspor fx - der er der jo alligevel, og ingen bruger dem.
Stopforbud - jamen jeg kan da godt lige holde her og sætte lille Ole
af. Fuld Stop - jamen der kommer jo aldrig NOGEN her!

Det er alle de situationer der forringer sikkerheden. Om der er en
opdragende effekt i at trække trafikkanterne til køreprøve hvert 10. år
tvivler jeg på. Dér tror jeg at 'klippekortet' er langt mere effektivt,
for det fanger dem der ikke kan finde ud af det inden for et kortere
interval end 10 år, og lader dem der kan, i fred.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-08-05 10:38

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Hvis man følger færdselsloven 100% vil der ske meget få uheld!

Jeg kommer kørende hen mod et sving med ca. 50 km/t. Det er et skarpt,
uoverskueligt sving på en smal landevej. Foran mig på kørebanen går en
ældre dame.

Hvad er jeg særligt opmærksom på? Trækker jeg til venstre på
kørebanen? Flytter jeg foden til bremsen?

Det var et af spørgsmålene i min teoriprøve.

Jeg ved godt, hvad jeg gør i virkeligheden. Situationen ville ikke
opstå der, for jeg ville allerede på det tidspunkt være trukket ud for
at komme forbi den ældre dame og jeg er særligt opmærksom på _både_
hende og det kommen sving, som jeg allerede er ved at sænke farten for
at komme igennem.

Det kunne jeg sandsynligvis have forklaret rigeligt overbevisende,
hvis jeg havde muligheden. Det havde jeg ikke. Jeg havde et lysbillede
og fire fast formulerede spørgsmål.

En prøve hvert tiende år vil kræve, at vi ikke længere skal gå på
særlige kurser for at lære at forstå teoriprøven.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 03-08-05 19:23

Ulvir wrote:
> Nu vil EU til at bestemme endnu et lille tak mere over os..
>
> http://www.jp.dk/login?url=morgenavisen/mindland:aid=3182208

Hmmm!

Hvor kommer det fra?
Troede de havde ferie inde på Christiansborg...

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Ulvir

Dato : 03-08-05 21:58

Kenneth Østrup wrote:

> Hmmm!
>
> Hvor kommer det fra?
> Troede de havde ferie inde på Christiansborg...

Mange af dem har en hjerne der er på ferie året rundt..
Jeg er iøvrigt enige med Jes Vestervangs betragtning..

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-08-05 20:23

gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger) writes:

> Jo - jeg forstår godt hvor du vil hen, men nogen skal jo betale. I
> dag er det blevet moderne at betale direkte. I "gamle dage" var det
> indirekte (over skatten - det som blev opfattet som "gratis").

Problemet er bare at statens indtægter fordeles ret mærkeligt blandt
befolkningen. IMO bør tingenes pris svare til udgiften og så må staten
altså gå på rov i indkomsten istedet.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-08-05 09:17

Kunne de så ikke lige bestemme en "tak" mere og få gjort noget ved de
forbandede afgifter.

/Jesper
CB900F '03

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-08-05 22:30

gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger) writes:

> Tjah - men er det egentlig ikke en udmærket ide ???

Tjow, men en medfølgende ændring af teoriprøven vil være meget
velkommen så :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R