Fjerne maling
Fra : morten d jensen

Dato : 03-08-05 16:40

Da jeg igennem tiderne har malet mine Givi-boxe i samme farve som mcén, er
laget nu blevet så tykt, at det er mere sjældent end kønt :-/

Kan jeg selv fjerne malingen, så de bliver som standard igen - pæne og
sorte? Og hvordan?

Venligst,
Morten

Fra : Schlæger

Dato : 03-08-05 17:12

morten d jensen wrote:

> [...]
> laget nu blevet så tykt, at det er mere sjældent end kønt :-/

> Kan jeg selv fjerne malingen, så de bliver som standard igen - pæne og

Der findes mange rigtig gode malingfjernere, men jeg forudser et problem,
når du til sidst ender inde ved selve det plasticmateriale, som GIVI'erne
er lavet af .....

Jeg vil derfor ikke sætte mange cents på en succes .....

Mch Schlæger

Fra : morten d jensen

Dato : 03-08-05 18:41

""Schlæger"" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er lavet af .....
>
> Jeg vil derfor ikke sætte mange cents på en succes .....

Hvad tror du der sker, sådan mere præcist?

Har bestemt også overvejet at aflevere dem hos prof. maler, som forhåbentlig
ville kunne lave et flot resultat.

Er der nogen der ville anbefale en sådan i Storkøbenhavn?

Venligst,
Morten

Fra : Schlæger

Dato : 03-08-05 18:58

morten d jensen wrote:

> Hvad tror du der sker, sådan mere præcist?

Jeg er bange for, at dine tasker forsvinder - helt eller delvist ....

Mch Schlæger

Fra : Futte & Co.

Dato : 03-08-05 20:29

Schlæger wrote:

> Jeg er bange for, at dine tasker forsvinder - helt eller delvist ....

Jeg har aldrig set at de forskellige former for malingsfjerner (bums,
skrap, og lignende ) skulle opløse plastik, der sker da ikke noget med
de plastikspande jeg bruger. Glasfiber tager heller ikke skade!
Ellers kan brun sæbe bruges. Smør et tykt, let fortyndet, lag på, pak
det hele ind i plastik og lad det ligge et par døgn, rens med rent
vand. Gentag indtil det hele er renset af. Processen kan fremskyndes ved
at bruge 3 dobbelt salmiak til at blande den brune sæbe op i.

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Svendebrev som maler, 1969

Fra : morten d jensen

Dato : 04-08-05 07:50

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gentag indtil det hele er renset af. Processen kan fremskyndes ved at
> bruge 3 dobbelt salmiak til at blande den brune sæbe op i.

Det lyder næsten for godt/nemt til at være sandt, men det skal da helt klart
prøves

Ca. hvor meget 3 dobbelt salmiak skal der bruges - hvad er
blandingsforholdet?

Venligst,
Morten

Fra : Futte & Co.

Dato : 04-08-05 13:52

morten d jensen wrote:
> [...]
> prøves
>
> Ca. hvor meget 3 dobbelt salmiak skal der bruges - hvad er

Hej Morten
Brun sæbe er noget tykt stads så bland det op (brug et piskeris) så du
kan arbejde med det uden at bruge klør 5. En autovaskebørste kunne
bruges til påføring, eller hvad du nu har ved hånden

Fra : Schlæger

Dato : 04-08-05 20:24

Futte & Co. wrote:

> Jeg har aldrig set at de forskellige former for malingsfjerner (bums,
> skrap, og lignende ) skulle opløse plastik, der sker da ikke noget med
> de plastikspande jeg bruger. Glasfiber tager heller ikke skade!

Jeg bøjer mig gerne for din faglige viden. Mit svar var begrundet i
almindelig forsigtighed, efter at jeg har oplevet, hvad malingfjerner
f.eks. gjorde ved min skiferplade i køkkenet.

Mch Schlæger

Fra : Brassball

Dato : 03-08-05 17:47

On Wed, 3 Aug 2005 17:39:58 +0200, "morten d jensen"
<mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> wrote:

> [...]
>laget nu blevet så tykt, at det er mere sjældent end kønt :-/
>
>Kan jeg selv fjerne malingen, så de bliver som standard igen - pæne og

du kunne lave en indvendig prøve om givien kan tåle bremsevæske, for
den er fremragende til at fjerne maling med

Kim BMW R100 RS

Fra : Ole Hansen

Dato : 03-08-05 19:45

Brassball wrote:
> du kunne lave en indvendig prøve om givien kan tåle bremsevæske, for
> den er fremragende til at fjerne maling med

Ja, og man sparker sig selv over skinnebenet, når man gør den erfaring
personligt :)

--
Ole Hansen

Fra : Hekto

Dato : 04-08-05 08:23

In article <42f0e54e$0$76167$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "morten d
jensen" <mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> says...
> Kan jeg selv fjerne malingen, så de bliver som standard igen - pæne og
> sorte? Og hvordan?

Du er nok nødt til selv at gøre det. Kun få vil bruge det der skal til
i arbejdssammenhæng.

Nitro Mors fås fx i Silvan og er ganske effektivt.
Det er ganske rigtigt at plastikken måske vil tage skade; men det kan
jo let undersøge på den indvendige side inden man går igang.
Husk gummihandsker, øjenbeskyttelse o.s.v.!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 23-08-05 06:26

Prøv evt. med grafittifjerner
Gerne et 'skjult' sted først.