|
| Hvorfor dreje til modsatte side? Fra : m0rt3n |
Dato : 03-08-05 08:43 |
|
Hvorfor er det egentlig, at man drejer styret til modsatte side end den man
vil til? Og er det samme teknik, de bruger i speedway? (Der står forhjulet
jo næsten sidelæns).
m0rt3n zrx1100
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522
| |
H. P. Holm (03-08-2005)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 03-08-05 09:03 |
|
m0rt3n skrev:
> Hvorfor er det egentlig, at man drejer styret til modsatte side end den man
> vil til? Og er det samme teknik, de bruger i speedway? (Der står forhjulet
> jo næsten sidelæns).
< http://hpholm.dk/koeremekanik.html>
Det kan godt betale sig at øve speedway-teknikken grundigt, så man
drejer forhjulet til samme side som baghjulet skrider i en kritisk
situation, og holder gas på i stedet for at gå i panik.
Det kan øves på en grusvej, så det sidder på rygraden til når MC'en
laver de samme bevægelser på asfalt.
--
Hans
| |
anders majland (03-08-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 03-08-05 10:27 |
|
> Det kan godt betale sig at øve speedway-teknikken grundigt, så man
> drejer forhjulet til samme side som baghjulet skrider i en kritisk
> situation, og holder gas på i stedet for at gå i panik.
>
> Det kan øves på en grusvej, så det sidder på rygraden til når MC'en
> laver de samme bevægelser på asfalt.
Overvej lige risikoen for at det smutter nogle gange inden du får det lært
.....
Men m0rt3n spørger hvis mere til alm. kontrastyring hvor dækene har bid i
asfalten ... Tror en søgning via groups.google.com tilbage i gruppen kan
hive et par lange debatter om emnet
| |
Bjørn S (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 03-08-05 10:42 |
|
anders majland wrote:
> Men m0rt3n spørger hvis mere til alm. kontrastyring hvor dækene har bid i
> asfalten ... Tror en søgning via groups.google.com tilbage i gruppen kan
> hive et par lange debatter om emnet
Men siden HP Holm linket til beskriver det ganske så grundigt, om dog lidt
omstændeligt
--
/Bjørn
| |
H. P. Holm (03-08-2005)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 03-08-05 11:49 |
|
anders majland skrev:
>> Det kan godt betale sig at øve speedway-teknikken grundigt, så man
>> drejer forhjulet til samme side som baghjulet skrider i en kritisk
>> situation, og holder gas på i stedet for at gå i panik.
>>
>> Det kan øves på en grusvej, så det sidder på rygraden til når MC'en
>> laver de samme bevægelser på asfalt.
>
> Overvej lige risikoen for at det smutter nogle gange inden du får det lært
Pjat! En motorcykel skrider med bagenden før eller senere. Hvis det
er trænet grundigt i vådt græs, på grus, eller allerbedst med et par
ture på en hullet jordvej med murbrokker i sporet, så er der større
chance for at reagere korrekt, når den skrider i et sving med 80 km/t
eller mere på våd asfalt eller i en stribe dieselolie.
Det er de samme bevægelser MC'en laver på græs og grus, men ved lavere
fart og med meget mindre nedlægningsvinkel, derfor mere kontrollabelt.
--
Hans
| |
Dr.Enduro (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 03-08-05 14:22 |
|
Nå, men så god fornøjelse med at tage R1'eren med ud på en grusvej for
at øve sig i udskridninger. Husk at optage det på video, hvis man nu en
dag fik lyst til at søge job hos Lasse Spang Olsen.
--
Hilsen Jan
| |
H. P. Holm (03-08-2005)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 03-08-05 14:39 |
|
Dr.Enduro skrev:
> Nå, men så god fornøjelse med at tage R1'eren med ud på en grusvej for
> at øve sig i udskridninger. Husk at optage det på video, hvis man nu en
> dag fik lyst til at søge job hos Lasse Spang Olsen.
Lad mig gætte: Du har aldrig nogensinde kørt en meter på motorcykel,
men nøjes med at skabe dig på Internet, fordi det er ufarligt?
--
Hans
| |
Schlæger (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 03-08-05 14:58 |
|
H. P. Holm wrote:
> Dr.Enduro skrev:
>> Nå, men så god fornøjelse med at tage R1'eren med ud på en grusvej for
>> at øve sig i udskridninger. Husk at optage det på video, hvis man nu en
>> dag fik lyst til at søge job hos Lasse Spang Olsen.
> Lad mig gætte: Du har aldrig nogensinde kørt en meter på motorcykel,
> men nøjes med at skabe dig på Internet, fordi det er ufarligt?
Jeg synes da sådan set, at Jan's kommentar var ret fornuftig (og jeg har
da kørt indtil FLERE meter på MC - oven i købet så sent som i dag......)
Mch Schlæger
| |
Dr.Enduro (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 03-08-05 20:01 |
|
H. P. Holm wrote:
> Dr.Enduro skrev:
>
>
>> Nå, men så god fornøjelse med at tage R1'eren med ud på en grusvej for
>>at øve sig i udskridninger. Husk at optage det på video, hvis man nu en
>>dag fik lyst til at søge job hos Lasse Spang Olsen.
>
>
> Lad mig gætte: Du har aldrig nogensinde kørt en meter på motorcykel,
> men nøjes med at skabe dig på Internet, fordi det er ufarligt?
>
Lige præcis. Jeg nøjes med at sidde bag ved mit skrivebord, med mine
tykke briller og mit digitalur, og bruger min tid på at beundre
mester-motorcyklister som dig.
--
Hilsen Jan
| |
anders majland (03-08-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 03-08-05 16:29 |
|
>> Overvej lige risikoen for at det smutter nogle gange inden du får det
>> lært
>
> Pjat! En motorcykel skrider med bagenden før eller senere. Hvis det
> er trænet grundigt i vådt græs, på grus, eller allerbedst med et par
> ture på en hullet jordvej med murbrokker i sporet
Og du mener risikoen for et tilt under træning er ubetydelig ?
> Det er de samme bevægelser MC'en laver på græs og grus, men ved lavere
> fart og med meget mindre nedlægningsvinkel, derfor mere kontrollabelt.
Men imho stadig med risiko for ridser ...
Sjovt nok er min (ringe) statistik
3 forhjulsudskridninger (hvoraf 1 på lige asfalt under nedbremsning, de 2
andre på løst underlag)
1 baghjuludskridning på græs (som jeg ikke kunne redde pga for høj fart)
Men jo det er da sjovt at mærke bagende blive lidt bred - sålænge man har
styr på det
/A
| |
Martin Sørensen (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 03-08-05 09:26 |
|
> Hvorfor er det egentlig, at man drejer styret til modsatte side end
> den man vil til?
En motorcykel har to kontaktpunkter med asfalten, et ved hvert dæk. Når man
f.eks. drejer styret mod venstre mens motorcyklen kører, flytter forhjulet
sig mod venstre i forhold til resten af cyklen og cyklen må derfor lægge sig
ned mod højre. Når man så retter styret op, kan cyklen begynde at dreje mod
højre. Bliver man ved med at holde styret drejet mod venstre, vil man
hurtigt få slidmærker på højre lår..
> Og er det samme teknik, de bruger i speedway? (Der
> står forhjulet jo næsten sidelæns).
De styrer også med baghjulet, og måden de kører gennem svinget gør at de kan
styre meget præcist (udover selvfølgeligt at komme hurtigere rundt) da
forhjulet ikke mister grebet med underlaget.
'Kontrastyring', som det hedder, benytter de selvfølgeligt også, for det er
grundlæggende inden for al styring på to hjul. Alle der kan køre på en
cykel, benytter det.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
christian (03-08-2005)
| Kommentar Fra : christian |
Dato : 03-08-05 10:02 |
|
"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote in message
news:42f07577$0$43417$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvorfor er det egentlig, at man drejer styret til modsatte side end den
> man vil til?
Vil gå ud fra det er fordi du for mere hældning på cyklen.Og jo mere den
krænger jo mere drejer man jo.
| |
Anders Houmark (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 03-08-05 14:48 |
|
m0rt3n wrote:
> Hvorfor er det egentlig, at man drejer styret til modsatte side end
> den man vil til? Og er det samme teknik, de bruger i speedway? (Der
> står forhjulet jo næsten sidelæns).
Tillægsspørgsmål: Er der nogle herinde som udelukkende bruger
"kontrastyring" når de kører rundt, eller er det kun til nødstilfælde hvor
man skal styre uden om noget?
Jeg har aldrig selv brugt det når jeg er ude og trille.. drejer bare
"normalt".. Synes der er mindre dramatik i det, og det er heller ikke så
trættende at køre så :)
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk
| |
Schlæger (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 03-08-05 14:54 |
|
Anders Houmark wrote:
> m0rt3n wrote:
>> Hvorfor er det egentlig, at man drejer styret til modsatte side end
>> den man vil til? Og er det samme teknik, de bruger i speedway? (Der
>> står forhjulet jo næsten sidelæns).
> Tillægsspørgsmål: Er der nogle herinde som udelukkende bruger
> "kontrastyring" når de kører rundt, eller er det kun til nødstilfælde hvor
> man skal styre uden om noget?
> Jeg har aldrig selv brugt det når jeg er ude og trille.. drejer bare
> "normalt".. Synes der er mindre dramatik i det, og det er heller ikke så
> trættende at køre så :)
Jeg bliver ret forvirret af at læse om beskrivelserne af at "dreje den
forkerte vej". Måske er jeg blevet for gammel til at det er vigtigt for
mig at komme hurtigst muligt rundt omkring et hjørne .... :o/
Teknikken er sikkert fin på bane (selvom jeg stadig ikke forstår den), men
vel næppe en forudsætning for at kunne begå sig på MC i almindelig trafik
?? Jeg lærte den i hvert fald ikke af min kørelærer - dengang i 1976.
Mch Schlæger
| |
Peter B. Juul (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 03-08-05 15:33 |
|
gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger) writes:
> Teknikken er sikkert fin på bane (selvom jeg stadig ikke forstår den),
> men vel næppe en forudsætning for at kunne begå sig på MC i almindelig
> trafik ?? Jeg lærte den i hvert fald ikke af min kørelærer - dengang i
> 1976.
I dag er den en obligatorisk del af undervisningen, fordi den
bl.a. gør det let at lave nogle glimrende og meget hurtige
undvigemanøvrer.
Nu har jeg jo kun selv haft køretimer indtil videre, men jeg har da
fornøjet mig med at bruge et svagt pres mod venstre side af styret til
at komme igennem det lange "loop", når man kører på motorvej fra
København mod Malmö.
Det kunne sagtens gøres ved mere lænen i stedet, men jeg tror, at det
er en god ide at få kontra-tingen ind på rygmarven til den dag, der
for alvor er brug for den.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,
I speak only 0}._.{0 all my base
for myself. O/ \O are belong to you"
| |
Soren S. Jorvang (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Soren S. Jorvang |
Dato : 03-08-05 16:08 |
| | |
Peter B. Juul (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 03-08-05 17:41 |
|
"Soren S. Jorvang" <soren@wheel.dk> writes:
> > Det kunne sagtens gøres ved mere lænen i stedet, men jeg tror, at det
> > er en god ide at få kontra-tingen ind på rygmarven til den dag, der
>
> http://www.superbikeschool.com/machinery/no-bs-machine.php
Der kan man bare se. tak.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."
I speak only 0}._.{0 -Stefan Holm
for myself. O/ \O
| |
"J.C.Kløve" (03-08-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 03-08-05 19:06 |
|
Schlæger wrote:
> Anders Houmark wrote:
>
>> m0rt3n wrote:
>>
>>> Hvorfor er det egentlig, at man drejer styret til modsatte side end
>>> den man vil til? Og er det samme teknik, de bruger i speedway? (Der
>>> står forhjulet jo næsten sidelæns).
>
>
>> Tillægsspørgsmål: Er der nogle herinde som udelukkende bruger
>> "kontrastyring" når de kører rundt, eller er det kun til nødstilfælde
>> hvor
>> man skal styre uden om noget?
>
>
>> Jeg har aldrig selv brugt det når jeg er ude og trille.. drejer bare
>> "normalt".. Synes der er mindre dramatik i det, og det er heller ikke så
>> trættende at køre så :)
>
>
> Jeg bliver ret forvirret af at læse om beskrivelserne af at "dreje den
> forkerte vej". Måske er jeg blevet for gammel til at det er vigtigt for
> mig at komme hurtigst muligt rundt omkring et hjørne .... :o/
>
> Teknikken er sikkert fin på bane (selvom jeg stadig ikke forstår den),
> men vel næppe en forudsætning for at kunne begå sig på MC i almindelig
> trafik ?? Jeg lærte den i hvert fald ikke af min kørelærer - dengang i
> 1976.
>
> Mch Schlæger
>
>
>
Så skal du sørme med mig på Bronche -
forårs-sæsson-opvarmnings-trænings-kursus til næste år
Der får vi lige den lille g'e barberet, og du er en genfødt MC'ist.
--
Dun@nt - der hylder DMC Bronche kurser - for de er GULD! .. ?
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
MKS - 74 (03-08-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 03-08-05 15:03 |
|
On Wed, 3 Aug 2005 15:47:46 +0200, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:
>Jeg har aldrig selv brugt det når jeg er ude og trille.. drejer bare
>"normalt".. Synes der er mindre dramatik i det, og det er heller ikke så
>trættende at køre så :)
Alle bruger kontrastyring i et eller andet omfang, det foregår bare
som en så normal og integreret del af kørslen at man ikke er opmærksom
på det.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Hekto (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 03-08-05 15:09 |
|
In article <zT3Ie.63429$Fe7.203171@news000.worldonline.dk>,
anders@andersh.fjerndette.dk says...
> Tillægsspørgsmål: Er der nogle herinde som udelukkende bruger
> "kontrastyring" når de kører rundt, eller er det kun til nødstilfælde hvor
> man skal styre uden om noget?
>
Det er jo svært at besvarre for nogen gør det sikkert ubevidst.
Det er lettere at komme ind i et sving end ud af det ... med næsen den
rigtige vej, og her hjælpr lidt kontrastyring i form af at lægge lidt
vægt på højre styr i et højresving..
På Norsk Motorcykel Unions hjemmeside, kan man finde en udemærket
beskrivelse.
http://www.nmcu.org/kompetanse/index.html
Selv synes jeg at det virker fortrinligt med at gå lidt 'dybt' ind i
svinget, give lidt kontrastyring og lægge den ind i svinget for
derefter stort set at køre ligeud, igennem resten af svinget.
Hastigheden behøver ikke at være så voldsom, og man fornemmer tydeligt
om det var optimalt eller ikke. Det kan give en meget glidende kørsel
på små veje.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Brian Laursen (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Brian Laursen |
Dato : 03-08-05 15:09 |
|
Anders Houmark wrote:
>
> Jeg har aldrig selv brugt det når jeg er ude og trille.. drejer bare
> "normalt".. Synes der er mindre dramatik i det, og det er heller ikke
> så trættende at køre så :)
Selvfølgelig har du brugt det. Du bruger det hver gang du er ude og køre.
Fakta er at lige så snart at hastigheden er over ca 30 km/t så er der
kontrastyring. Tænk over det næste gang du skal ud og køre. ( så nu fik jeg
ødelagt den) Ved en givenhastighed eks, 70 km/t, skubber du på venstre
håndtag. Lur mig om ikke du ikke drejer til venstre. Når du holder i et
lyskryds og skal dreje styre du cyklen rundt, men i fart ( over ca 30 ) er
det kontrastyring!
--
Virtually Yours
Brian laursen
http://dfmc.dk/brian_laursen
| |
Knud Dam (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 03-08-05 18:39 |
|
"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:zT3Ie.63429$Fe7.203171@news000.worldonline.dk...
> Tillægsspørgsmål: Er der nogle herinde som udelukkende bruger
> "kontrastyring" når de kører rundt, eller er det kun til nødstilfælde hvor
> man skal styre uden om noget?
Hej Anders.
Kontrastyring er en af mine kæpheste. Selv lærte jeg det på Bronzekursus, og
det flyttede rigtigt meget på min køreteknik.
Alle bruger det som nævnt mange steder i tråden; men ikke så mange bruger
kontrastyring bevidst.
Da jeg kører one-arm-style, har jeg nok mere brug for simpel og effektiv
styreteknik, end de fleste.
Førhen brugte jeg meget bevidst vægtforskydning sikkert sammen med ubevidst
kontrastyring, og det er ikke nær så godt som bevidst kontrastyring, hvor
man blot hiver i eller skubber på styret til nedlægningsvinklen passer.
; - )
KD
http://www.dfmc.dk/?id=697
| |
Anders Houmark (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 03-08-05 19:18 |
|
Knud Dam wrote:
> "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> news:zT3Ie.63429$Fe7.203171@news000.worldonline.dk...
>
>> Tillægsspørgsmål: Er der nogle herinde som udelukkende bruger
>> "kontrastyring" når de kører rundt, eller er det kun til
>> nødstilfælde hvor man skal styre uden om noget?
>
> Hej Anders.
Hej Knud, og alle jer andre der har svaret på mig spørgsmål :)
> Kontrastyring er en af mine kæpheste. Selv lærte jeg det på
> Bronzekursus, og det flyttede rigtigt meget på min køreteknik.
>
> Alle bruger det som nævnt mange steder i tråden; men ikke så mange
> bruger kontrastyring bevidst.
Jeg er faktisk ikke sikker på, om jeg bruger kontrastyring eller ej. Bevidst
er det i hvert fald ikke! :)
Når jeg endelig får købt mig en maskine skal jeg helt sikkert på
Bronzekursus.
> Da jeg kører one-arm-style, har jeg nok mere brug for simpel og
> effektiv styreteknik, end de fleste.
>
> Førhen brugte jeg meget bevidst vægtforskydning sikkert sammen med
> ubevidst kontrastyring, og det er ikke nær så godt som bevidst
> kontrastyring, hvor man blot hiver i eller skubber på styret til
> nedlægningsvinklen passer.
>
> ; - )
Cool.. Skal have lært at benytte det i alm. kørsel..
btw: jeg er 99,9% sikker på, at jeg har set din maskine inde ved Skovsøen i
Odense, en torsdag for omkring et år siden.. Først forstod jeg ikke helt
hvorfor det ene styr så så tomt ud og bagefter tænkte jeg bare "respekt!"..
Så dig desværre ikke, ville ellers gerne have hilst
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk
| |
Knud Dam (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 03-08-05 21:13 |
|
"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:GP7Ie.63454$Fe7.203129@news000.worldonline.dk...
> btw: jeg er 99,9% sikker på, at jeg har set din maskine inde ved Skovsøen
> i
> Odense, en torsdag for omkring et år siden..
Kan altid kendes på den tomme styr-ende samt passende mængde, jævnt fordelt
snavs ))
> Så dig desværre ikke, ville ellers gerne have hilst
Ditto - der kommer en anden dag.
; - )
KD
| |
Michael Olsen (03-08-2005)
| Kommentar Fra : Michael Olsen |
Dato : 03-08-05 21:39 |
|
> Tillægsspørgsmål: Er der nogle herinde som udelukkende bruger
> "kontrastyring"
Hej.
Ikke udelukkende men i skarpe sving, for min K100
skal have mere kontrastyring end min
svogers VTR for at komme gennem de samme sving
med samme fart.
Det må jo have noget med balancepunkt og
vægt på maskinerne at gøre.
--
Hilsen
Michael
| |
Hans Møller (07-09-2005)
| Kommentar Fra : Hans Møller |
Dato : 07-09-05 18:08 |
|
On Wed, 3 Aug 2005 15:47:46 +0200, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:
>m0rt3n wrote:
>> Hvorfor er det egentlig, at man drejer styret til modsatte side end
>> den man vil til? Og er det samme teknik, de bruger i speedway? (Der
>> står forhjulet jo næsten sidelæns).
>
>Tillægsspørgsmål: Er der nogle herinde som udelukkende bruger
>"kontrastyring" når de kører rundt, eller er det kun til nødstilfælde hvor
>man skal styre uden om noget?
>
>Jeg har aldrig selv brugt det når jeg er ude og trille.. drejer bare
>"normalt".. Synes der er mindre dramatik i det, og det er heller ikke så
>trættende at køre så :)
Hej Anders!
Og alle I andre. Jeg vil ikke påstå at jeg altid bruger kontrastyring
ej heller at det aldrig sker. men det sker oftere end man er bevidst
om. Vi talte om det for kort tid siden ude i klubben (i forbindelse
med evaluering af et bronzekursus hos DMC - kan varmt anbefales) og
gutterne aftalte at de ville prøve at være opmærksomme på hvor ofte de
bevidst eller ubevidst brugte kontrastyring. Det viste sig at være
langt oftere end de selv forventede - faktisk hver gang de var ude at
køre en lille tur - blev der kontrastyret i mere eller mindre grad. Og
jeg tror osse at du gør det i mere eller måske mindre grad - du er
bare ikke opmærksom på det. Og det behøver du heller ikke at være -
du drejer jo fint alligevel.
Men prøv at tage et bronzekursus i køreteknik ved DMC, der finder du
ud af hvor rart det er at være bevidst om at man kan kontrastyre..
god vind
hVh
Hans/NTV
Motorcyklister dør ikke - de bliver slået ihjel
| |
Henning Aagaard (07-09-2005)
| Kommentar Fra : Henning Aagaard |
Dato : 07-09-05 20:40 |
|
Jeg bruger stort set altid kontrastyring, det kommer helt af sig selv.
Det der sker i praksis er at hvis man drejet styret lidt til f.eks. højre,
bevirker gyrokraften (i det her tilfælde forhjulets rotation) at cyklen
ligesom vil vælte til venstre, og hermed opnår man at man svinger til
venstre (det er det samme der sker hvis du laver en vægtforskydelse til
venstre) men det er vanskelig på tunge motorcykler, så jeg tror faktisk også
at du gør det mere eller mindre ubevist).
En motorcykel vil altid dreje til modsat side som man drejer styret bortset
fra ved små hastigheder.
Der er samme effekt der retter en mc op hvis du får en vindstød fra en af
siderne.
"Hans Møller" <ntvrc33@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:hd6th1d615u4pt3ukvmqvoafusbstrnqtv@4ax.com...
> On Wed, 3 Aug 2005 15:47:46 +0200, "Anders Houmark"
> <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:
>
>>m0rt3n wrote:
>>> Hvorfor er det egentlig, at man drejer styret til modsatte side end
>>> den man vil til? Og er det samme teknik, de bruger i speedway? (Der
>>> står forhjulet jo næsten sidelæns).
>>
>>Tillægsspørgsmål: Er der nogle herinde som udelukkende bruger
>>"kontrastyring" når de kører rundt, eller er det kun til nødstilfælde hvor
>>man skal styre uden om noget?
>>
>>Jeg har aldrig selv brugt det når jeg er ude og trille.. drejer bare
>>"normalt".. Synes der er mindre dramatik i det, og det er heller ikke så
>>trættende at køre så :)
>
> Hej Anders!
> Og alle I andre. Jeg vil ikke påstå at jeg altid bruger kontrastyring
> ej heller at det aldrig sker. men det sker oftere end man er bevidst
> om. Vi talte om det for kort tid siden ude i klubben (i forbindelse
> med evaluering af et bronzekursus hos DMC - kan varmt anbefales) og
> gutterne aftalte at de ville prøve at være opmærksomme på hvor ofte de
> bevidst eller ubevidst brugte kontrastyring. Det viste sig at være
> langt oftere end de selv forventede - faktisk hver gang de var ude at
> køre en lille tur - blev der kontrastyret i mere eller mindre grad. Og
> jeg tror osse at du gør det i mere eller måske mindre grad - du er
> bare ikke opmærksom på det. Og det behøver du heller ikke at være -
> du drejer jo fint alligevel.
> Men prøv at tage et bronzekursus i køreteknik ved DMC, der finder du
> ud af hvor rart det er at være bevidst om at man kan kontrastyre..
>
> god vind
>
> hVh
> Hans/NTV
> Motorcyklister dør ikke - de bliver slået ihjel
| |
Mikael Jørgensen (07-09-2005)
| Kommentar Fra : Mikael Jørgensen |
Dato : 07-09-05 22:16 |
|
Henning Aagaard wrote:
*snip*kontrastyring*snip*
Jeg er selv lige hjemvendt fra en 50km tur på de jyske motorveje
(sæby-aalborg) turen gik over stok og sten, lige til grænsen, men en del
vind gjorde turen mere "spændende" men lagde mærke til at jeg når jeg sku
dreje bare lidt, ved den middelhøje hastighed brugte få krafter til at
dreje styret kontra, og derved opnå det lette sving over en stor bue, i
stedet for at spænde og anstrenge sig om at holde motorcyklen i balance og
flytte min (lille men den er der dog) kropvægt...
Mikael.
| |
Martin Sørensen (07-09-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 07-09-05 22:25 |
|
> Jeg er selv lige hjemvendt fra en 50km tur på de jyske motorveje
> (sæby-aalborg) turen gik over stok og sten, lige til grænsen, men en
> del vind gjorde turen mere "spændende" men lagde mærke til at jeg når
> jeg sku dreje bare lidt, ved den middelhøje hastighed brugte få
> krafter til at dreje styret kontra, og derved opnå det lette sving
> over en stor bue, i stedet for at spænde og anstrenge sig om at holde
> motorcyklen i balance og flytte min (lille men den er der dog)
> kropvægt...
Jeps, jeg var også med på selvsamme tur, men lagde dog ikke mærke til at der
var nævneværdig sidevind. Årsagen er sikkert at jeg mere eller mindre
ubevidst kontrastyrer konstant for at holde MC'en på ret kurs.. Men ok, nu
kørte jeg så også med lovlig hastighed på motorvejen, omkring 120-130km/t
det meste af vejen.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Jon & Ann-Rikka (05-08-2005)
| Kommentar Fra : Jon & Ann-Rikka |
Dato : 05-08-05 19:21 |
|
Som det allerede er skrevet i tråden bruger alle kontra styring, bevidst
eller ubevidst...
I gennem et sving spiller en del faktorer ind..... og igennem hele svinget
korrigerer man retningen mere eller mindre ( hvis man da ikke er hardcore
til sving ), ved kontrastyring og ved at rette op..
Man drejer mere ved at styre kontra og kan rette op ved at styre "ligeud"
eller simpelthen bare at give gas, da centrifugalkraften derved vil
forsøge
at smide en af til modsatte side af et man styre imod ( altså sat på en
spids ), der ved kan en evt. højre/venstre kurve (eller omvendt) efter min
overbevisning lettes lidt ved kort gasgivning samt vægtforskydning mod
højre
eller venstre alt efter kurveforløbet... men næsten alle kursændringer
opnås
ved vægt forskydning..
Hvis man skulle komme ind i et sving og man synes det går lidt for hurtigt
ifht. hvor meget man drejer kan man kontrastyre mere og derved få en mere
spids vinkel på svinget.. altså drejer man skarpere, men også med mere
nedlægning...
Man skal passe på med at lukke af for gassen i et sving, da man let kan "
vælte " altså man får pludselig en meget brat nedlægning på cyklen... Det
er
bedst at vælge en optimal hastighed, lægge cyklen ned i den rigtige vinkel
og holde gasen jævn gennem hele svinget, det giver en mere jævn
gennemkørsel...
--
MVH
Jon Larsen
Technician 1T Pilot Plant
BioProcess Purification Novo Nordisk A/S
Suzuki GSX-R 250
Fiat Punto ELX 80S
Hestene: Lamells Sweet Jossie ( Dansk Pinto ), og Chico Dot DK (
Knabstrupper/PRE ).
MZ ( = Mini Zoo'en bestående af kattene Aslan og Tilde, og marsvinene
Kubling og Ekstreme )
--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 3 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (06-08-2005)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 06-08-05 22:48 |
|
Hey Jon og Rikka,
håber i havde en fed ferie sydpå.
Hmm, give gas ud af et sving så den selvopretter??, klart på en med
bundtræk, men en baby gixxer??, hatten af for en fed cykel, med maks sjov
kørestil!
MVH
Johan
| |
Michael Olsen (13-08-2005)
| Kommentar Fra : Michael Olsen |
Dato : 13-08-05 09:45 |
|
Hej.
Efter at have fulgt tråden kom jeg
til at tænke på hvor langt ser de forskellige
MCister frem før et sving, i et sving.
Jeg har lagt mærke til at hvis jeg
kigger for kort frem i svinget korigerer jeg meget
med ujævn kørsel tilfølge,
hvad gør i andre.
--
Hilsen
Michael
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (13-08-2005)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 13-08-05 13:05 |
|
"Michael Olsen" <Michael@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:42fdb324$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> Efter at have fulgt tråden kom jeg
> til at tænke på hvor langt ser de forskellige
> MCister frem før et sving, i et sving.
> Jeg har lagt mærke til at hvis jeg
> kigger for kort frem i svinget korigerer jeg meget
> med ujævn kørsel tilfølge,
> hvad gør i andre.
>
> --
> Hilsen
> Michael
>
>
________________________________________________-
Du svarer jo selv på dit spørgsmål, kigger et godt stykke ind i svinget, og
hvis muligt helt tiul udgangen af svinget.
Johan
bandit600
| |
Armand (13-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-08-05 23:42 |
|
Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> "Michael Olsen" <Michael@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> news:42fdb324$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Hej.
>>Efter at have fulgt tråden kom jeg
>>til at tænke på hvor langt ser de forskellige
>>MCister frem før et sving, i et sving.
>>Jeg har lagt mærke til at hvis jeg
>>kigger for kort frem i svinget korigerer jeg meget
>>med ujævn kørsel tilfølge,
>>hvad gør i andre.
>>
>
> Du svarer jo selv på dit spørgsmål, kigger et godt stykke ind i svinget, og
> hvis muligt helt tiul udgangen af svinget.
Jup!
Næsen styrer - Også hvis man kommer til at kigge på det vejtræ i
ydersiden af kurven som man frygter at ens (over)fart vil sende en ud i =
Udnyt tricket til at kigge så langt frem som muligt, og aldrig udaf mens
man befinder sig i en kurve!
--
Armand.
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (15-08-2005)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 15-08-05 19:42 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bGuLe.64771$Fe7.208877@news000.worldonline.dk...
> Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> > "Michael Olsen" <Michael@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse
> > news:42fdb324$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> >>Hej.
> >>Efter at have fulgt tråden kom jeg
> >>til at tænke på hvor langt ser de forskellige
> >>MCister frem før et sving, i et sving.
> >>Jeg har lagt mærke til at hvis jeg
> >>kigger for kort frem i svinget korigerer jeg meget
> >>med ujævn kørsel tilfølge,
> >>hvad gør i andre.
> >>
> >
> > Du svarer jo selv på dit spørgsmål, kigger et godt stykke ind i
svinget, og
> > hvis muligt helt tiul udgangen af svinget.
>
> Jup!
> Næsen styrer - Også hvis man kommer til at kigge på det vejtræ i
> ydersiden af kurven som man frygter at ens (over)fart vil sende en ud i
=
>
> Udnyt tricket til at kigge så langt frem som muligt, og aldrig udaf mens
> man befinder sig i en kurve!
>
> --
> Armand.
-------------
Armand.
Endnu en gang, enige dér.,
er sjovt at prøve i et skarpt sving, hvor man kigger meget indaf, så kommer
man fint rundt, men hvis man ikke lige fik drejet hovedet nok, kan det samme
sving godt nok drille,, taler af bitter erfaring, som kun kostede lidt stødt
stolthed ;), og ingen skrammer eller buler
Johan
Bandit 600
| |
"J.C.Kløve" (15-08-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 15-08-05 23:00 |
|
Armand wrote:
> Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> Jup!
> Næsen styrer - Også hvis man kommer til at kigge på det vejtræ i
> ydersiden af kurven som man frygter at ens (over)fart vil sende en ud i
> =
>
> Udnyt tricket til at kigge så langt frem som muligt, og aldrig udaf mens
> man befinder sig i en kurve!
>
Oplevede det selv i går, da jeg kommer gennem en rigtig fin 90° kurve
(til højre i min køre retning) med passende stor radius.
Godt inde i kurven kommer en modkørende bil, og jeg retter snotten mod
denne, og fluks er den ellers fine bane jeg fulgte gennem svinget
ændret, så jeg kommer alt for tæt på midterstriben.....
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Armand (16-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-08-05 15:36 |
|
J.C.Kløve wrote:
> Armand wrote:
>
>> Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
>
>
>> Jup!
>> Næsen styrer - Også hvis man kommer til at kigge på det vejtræ i
>> ydersiden af kurven som man frygter at ens (over)fart vil sende en ud
>> i =
>>
>> Udnyt tricket til at kigge så langt frem som muligt, og aldrig udaf
>> mens man befinder sig i en kurve!
>>
>
> Oplevede det selv i går, da jeg kommer gennem en rigtig fin 90° kurve
> (til højre i min køre retning) med passende stor radius.
> Godt inde i kurven kommer en modkørende bil, og jeg retter snotten mod
> denne, og fluks er den ellers fine bane jeg fulgte gennem svinget
> ændret, så jeg kommer alt for tæt på midterstriben.....
>
>
Jup!
"Trolden" i yderkurven er er af de første ting jeg advarer nytilkomne i
vores lokale RR-projekt om, men det er typisk at snakken ikke fanger
særligt, førend at de første gang har været ude i en yderkurves botanik
og kommer ind fra banen med et svedent grin der beviser at de har
opdaget sandheden i skrønen
Men netop også i situationer hvor de bliver overhalet snævert udenom i
en kurve, sker det tit at der bliver kørt skulder mod skulder fordi
trolden også kører med på bagsædet af dem der kommer udenom - Akkurat
som du hér beretter om at han kører rundt med de modkørende trafikanter
i yderkurven!
En sidste pointe i troldens slidsomme arbejde, og som en hel del flere
sikkert kan nikke genkendende til, er den sten man får øje på på
asfalten og gør alt for at komme udenom; men som man netop kører over
fordi man kiggede på den
Hár man først fået øje på trolden, er ens videre færd stort set lagt i
rammer, medmindre man i erkendelse af muligheden for at ende i
situationen kan berede sig på "what to do":
I de år jeg og RGV'en begik mig indenfor RR-sporten, og dér havde
bevidstheden om trolden i yderkurven medbragt fra mit virke som
instruktør i DMC's kørekurser, gjorde jeg det nærmest til regel at
"snakke mig igennem banen", sådan at forstå at jeg i krisesituationer
(f.eks. hvor enden af langsiden pludselig kommer forskrækkende hastigt
imod en under opbremsningen) råbte mig ud af krisen á: "slip(bremsen) og
styr" eller: "kig indad - Kig indad!".
På mit nylige semi-pseudo-hemmelige togt gennem Slesvig-Holsten, befandt
jeg mig pludselig med alt for høj fart på en overraskende snæver
motorvejsafkørsel og på en fremmed model som tillige understyrede
kraftigt p.g.a. forbremsebrug, og hvor meget jeg end kæmpede med (mod?)
dynamikken holdt jeg en kurve der var en anelse større end afkørslens
yderkurve (= bevis på "næsefejl" á at kigge udaf eftersom jeg kunne
vurdere dét!), og hvor bevidst jeg end var om at der var masser af
dækside og køregenskaber i modellen til at komme igennem på asfalten var
jeg allerede blevet så panik-lammet at den enkle løsning kun befandt sig
i min hjerne og ikke formåede at eksekveres i mine nervebaner =
Kun fordi min "snakke-refleks" heldigvis ikke lå dybere begravet end at
den dukkede op i tide, fik lyden af min egen stemme: "Slip og styr -
SLIP OG STYYR", brudt troldens hypnose så jeg akkurat nåede at komme
rundt langs yderkanten med en puls på 200 `
Jeg kan således kun anbefale at man vænner sig til at råbe sig selv op
omkring alskens krise-situationer - Der er alligevel sjældent vidner til
det pinlige(?) selvsnakkeri inde i hjelmen!
--
Armand.
| |
"J.C.Kløve" (16-08-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 16-08-05 17:48 |
|
Armand wrote:
> J.C.Kløve wrote:
>
>> Armand wrote:
>>
>>> Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> På mit nylige semi-pseudo-hemmelige togt gennem Slesvig-Holsten, befandt
> jeg mig pludselig med alt for høj fart på en overraskende snæver
> motorvejsafkørsel og på en fremmed model som tillige understyrede
> kraftigt p.g.a. forbremsebrug, og hvor meget jeg end kæmpede med (mod?)
> dynamikken holdt jeg en kurve der var en anelse større end afkørslens
> yderkurve (= bevis på "næsefejl" á at kigge udaf eftersom jeg kunne
> vurdere dét!), og hvor bevidst jeg end var om at der var masser af
> dækside og køregenskaber i modellen til at komme igennem på asfalten var
> jeg allerede blevet så panik-lammet at den enkle løsning kun befandt sig
> i min hjerne og ikke formåede at eksekveres i mine nervebaner =
> Kun fordi min "snakke-refleks" heldigvis ikke lå dybere begravet end at
> den dukkede op i tide, fik lyden af min egen stemme: "Slip og styr -
> SLIP OG STYYR", brudt troldens hypnose så jeg akkurat nåede at komme
> rundt langs yderkanten med en puls på 200 `
>
> Jeg kan således kun anbefale at man vænner sig til at råbe sig selv op
> omkring alskens krise-situationer - Der er alligevel sjældent vidner til
> det pinlige(?) selvsnakkeri inde i hjelmen!
>
Selv mange års erfaring, vil ikke garantere mod trollens pludselige
fremmaning.
Derfor kan det ej heller siges tit nok at man ved enhver given lejlighed
skal øve og træne sine færdigheder på MC!
Det har flere fordele:
1) Det øger sikkerheden!
2) Det er så gu sjovere
Det behøver ikke være med 300+ km/t, selv med aldeles moderate
hastigheder kan det udmærket indøves at lægge en klippestabil bevidst
valgt linie gennem en kurve - og følge den (det er der reelt ikke mange
der kan!)
Så kan man jo lege lidt med trollen også - men pas på - det kan blive
blodigt alvor....
--
Dun@nt - der i aftan vil teste at råve til sig selv, og snuppe en kurve
der to gange har taget røven på ham... Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Jacob Bunk Nielsen (05-08-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 05-08-05 22:00 |
|
"Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> writes:
> Man skal passe på med at lukke af for gassen i et sving, da man let kan "
> vælte " altså man får pludselig en meget brat nedlægning på cyklen... Det
> er
> bedst at vælge en optimal hastighed, lægge cyklen ned i den rigtige vinkel
> og holde gasen jævn gennem hele svinget, det giver en mere jævn
> gennemkørsel...
Det er ikke ligefrem min begrundelse for at holde gas på gennem sving.
Hvis man lukker (pludseligt) af for gassen forskyder man vægten
fremefter på cyklen. Det er ikke optimalt i et sving, hvor man gerne
vil have lidt mere vægt på baghjulet end på forhjulet, fordi baghjulet
normalt har lidt større kontaktflade med underlaget.
Ved at holde gas på hele vejen gennem et sving sikrer man at
vægtfordelingen mellem forhjul og baghjul er optimal.
--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
|
|