Problemer ved skift af GPZ 500s motor
Fra : Peter Hasselby

Dato : 02-08-05 20:40

Jeg er ved at skifte min gpz500s motor fra 87 ud med en fra 94. Det vil sige
at jeg skifter fra en A1 motor til en D1.
Min problem ligger i, at der er blevet ændret lidt ved tændingssystemet og
jeg ved ikke helt hvordan jeg skal kringle den..

På min gamle motor kommer der 4 ledninger ud fra side skjoldet hvor
generatoren sidder. Fra noget der hedder coil-pulsing.... Se følgende link
http://www.buykawasaki.com/scripts/ImgServ.exe/convert?ilFN=e:\epcimages\C12\C1230\E1830.TIF&ilIF=P&ilSC=25&ilIV=0&ilBR=0

På den "nye" er der kun 1 coil-pulse, og derfor kun 2 ledninger.
Se følgende link
http://www.buykawasaki.com/scripts/ImgServ.exe/convert?ilFN=e:\epcimages\C16\C1601\E1830.TIF&ilIF=P&ilSC=25&ilIV=0&ilBR=0

Jeg prøvede at løse problemet ved at klippe ledningerne til den ene
coil-pulse, og derved kun tilslutte 2 af de gamle ledninger til den nye
motor. Dette har resulteret i at den kun tænder på den ene cylinder.

Hvad skal jeg gøre for at løse problemet???

Skal jeg sætte de 4 ledninger sammen til 2, og så tilslutte dem til
coil-pulsen på den nye motor... Eller noget helt tredie!!

Hvad er coil-pulsing iøvrigt????

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 22:43

Peter Hasselby skrev i meddelelsen
<42efcbee$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>http://www.buykawasaki.com/scripts/ImgServ.exe/convert?ilFN=e:\epcimages\C1
6\C1601\E1830.TIF&ilIF=P&ilSC=25&ilIV=0&ilBR=0

Puls-coil !

> [...]
>motor. Dette har resulteret i at den kun tænder på den ene cylinder.
>
>Hvad skal jeg gøre for at løse problemet???

Du skal enten tage de to "coils" fra den gamle motor og flytte over på den
nye, eller skaffe en tændingsboks fra den nye model. Sansynligvis bliver Du
nødt til at flytte hele generatoren.

>Skal jeg sætte de 4 ledninger sammen til 2, og så tilslutte dem til
>coil-pulsen på den nye motor... Eller noget helt tredie!!

Det vil ikke hjælpe dig, systemerne arbejder sansynligvis vidt forskelligt.
Lidt held at Du får gnist ud af kombinationen.

>Hvad er coil-pulsing iøvrigt????

Puls-coil'en giver signal til tændingsboksen om at give gnist. Det var det
arbejde platiner havde i gamle dage. På din gamle motor var der så en coil
(spole) til hver cylinder. På den nye motor er det den samme spole, der
giver to forskellige signaler, (positiv puls for den ene cylinder, og
negativ for den anden cylinder), og det kan din gamle tændingsboks ikke
afkode.

mvh
Orla

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-08-05 08:04

> På min gamle motor kommer der 4 ledninger ud fra side skjoldet hvor
> generatoren sidder. Fra noget der hedder coil-pulsing.... Se følgende
> link

Flyt hele dækslet og svinghjulet fra den gamle motor over på den nye, eller
brug den nye CDI box i det gamle ledningsnet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Peter Hasselby

Dato : 03-08-05 17:22

Hvad er CDI-boxen???

Er tændingssystemet bedre på den nye model? Eller kan jeg lige så godt
beholde det gamle system.

Fra : Peter Hasselby

Dato : 06-08-05 06:54

Har sat tændingssystemet fra den gamle motor over i den nye, så nu kører den
bare.