Tekstil eller læder tøj?
Fra : Jan R Pedersen

Dato : 02-08-05 10:02

Jeg står og skal ud og købe noget mc tøj (jakke+bukser), men skal man vælge
læder eller tekstil?

Efter hvad jeg har læst mig til skulle det bedste tekstil tøj være stærkere
end læder og så er det jo selvf. regntæt. Men man ser jo ingen tekstil tøj i
motorsport?

Har lidt kig på:
http://www.ammotor.dk/held/index.php?page=5580
http://www.ammotor.dk/held/index.php?page=5550

Men ved ikke om jeg vil komme til at fortryde det? Kunne forstille mig læder
er noget stift i forhold til tekstil...

/Jan

Fra : Carl Dragert

Dato : 02-08-05 10:31

"Jan R Pedersen" <jan@raekby.dk> wrote in message
> Har lidt kig på:
> http://www.ammotor.dk/held/index.php?page=5580
> http://www.ammotor.dk/held/index.php?page=5550

Husk også at anskaffe:
http://www.ammotor.dk/held/index.php?page=9580

Og af hensyn til komfort, evt:
http://www.ammotor.dk/held/index.php?page=9573_9575

--
Hilsen Carl
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Hekto

Dato : 02-08-05 11:36

In article <42ef3d41$0$90559$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
fornavn@efternavn.danmark says...
> Husk også at anskaffe:
> http://www.ammotor.dk/held/index.php?page=9580
>
> Og af hensyn til komfort, evt:
> http://www.ammotor.dk/held/index.php?page=9573_9575

Rådet er fornuftigt nok, men der er grund til at pointere at
beklædning, hvor omfangsrig, dyr og sikker den end er - ikke beskytter
en mod alle ubehageligheder og skader.

Selvfølgelig er al beskyttelse bedre end ingen beskyttelse.
Fullfacehjelm er bedre end pilothjelm, der er bedre end braincab, der
er bedre end ingenting
Det betyder dog ikke at man slipper fra alting i eet stykke!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 03-08-05 19:19

Hekto wrote:
> In article <42ef3d41$0$90559$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> fornavn@efternavn.danmark says...

Ja hun må være komfortabel at have til at nusse omkring sig

--
Armand.

Fra : Kantana MC

Dato : 02-08-05 11:13

> Efter hvad jeg har læst mig til skulle det bedste tekstil tøj være
> stærkere end læder og så er det jo selvf. regntæt. Men man ser jo ingen
> tekstil tøj i motorsport?

Du giver jo selv svaret - hvis sikkerhed er din øverste prioritet.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 11:51

> [...]
>
> Efter hvad jeg har læst mig til skulle det bedste tekstil tøj være
stærkere
> end læder og så er det jo selvf. regntæt.

Hvor har du dog læst det ?
Se her :
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Motorrad/Tipps/motorrad_schutzkleidung/defa
ult.asp?ComponentID=111830&SourcePageID=19644%230&TL=2

Hvis du VIL have textil, så find noget der har læder på udsatte steder eller
i det mindste kevlar.

Jeg har set en fyr styrte i textil tøj på¨en bane og han kaldte selv tøjet
for engangstøj, idet det var fuldstændig ødelagt efter ét styrt, revet og
smeltet fra hinanden. Min læderdragt har været nede 3 gange og der er kun
gået 3 sting i den yderste af en dobbelt syning.

hvis du er tvivl, så forestil dig hvilket tøj du helst vil have på når du
tester det, sådan som et MC blad gjorde, ved at trække en fyr i dragt efter
en bil !!

test og erfaring (race) viser at læder er stærkere, sikrere. .

Poul B-H.

Fra : Ole Hansen

Dato : 02-08-05 12:03

"Jan R Pedersen" <jan@raekby.dk> writes:

> Jeg står og skal ud og købe noget mc tøj (jakke+bukser), men skal man vælge
> læder eller tekstil?

Det du selv foretrækker.. Det er lidt af en religionskrig, men kommer
i sidste ende ud på, hvad du selv foretrækker at køre i.

Personligt har jeg valgt Rukka textil-tøj, fordi det er vandtæt,
behageligt at have på og nemt at komme i og af, selv når man er
almindeligt påklædt nedenunder. En gang i mellem tænker jeg, at det da
kunne være rart med sådan en læder-heldragt, men så igen.. :)

> Efter hvad jeg har læst mig til skulle det bedste tekstil tøj være stærkere
> end læder og så er det jo selvf. regntæt. Men man ser jo ingen tekstil tøj i
> motorsport?

Mjah.. Rukka siger selv, deres Armatech-halløj skulle være lige så
slidstærkt som læder. Men det er vist ofte syningerne, der langes ud
efter i forbindelse med textil.

Efter manges mening, er læder mere behageligt end textil. Men jeg
tror, det kræver, man altid er iført korrekt underbeklædning og vejret
er som det skal være :) Fordelen er helt sikkert, at beskyttelserne
altid sidder som de skal i læder, da det oftest sidder mere tæt.

Et godt råd er dog, at lade være med at købe for billigt. Jeg har selv
udskiftet mit gamle textil-tøj af den grund.. Hellere give et par
tusinde mere for det helt rette end at spare.

Jeg synes også, det er meget vigtigt at tøjet er nemt at tage af og
på. Ellers kan man blive fristet til lige at springe over.. :/

Husk også rygbeskytter og et par gode støvler.. Og handsker! Uha uha,
jeg får helt kuldegysninger, når jeg tænker på, hvad der kan ske med
et par hænder, asfalt og 100 km/t...

--
Ole Hansen

Fra : anders majland

Dato : 02-08-05 14:48

> Det du selv foretrækker.. Det er lidt af en religionskrig, men kommer
> i sidste ende ud på, hvad du selv foretrækker at køre i.

Yep - og så alligevel.

Hvis man kun kører i godt vejr er læder oplagt - og skulle man blive
overrasket af en byge en enkelt gang tager man ikke skade af at blive våd
Dvs i praksis er man næsten nødt til altid at have regntøj med på disse
breddegrader ....

Tekstiltøj er oplagt hvis man bruger mc'en som transportmiddel og altså også
kører selvom vejrudsigten lover høj fugtighed ....

> Personligt har jeg valgt Rukka textil-tøj, fordi det er vandtæt,
> behageligt at have på og nemt at komme i og af, selv når man er
> almindeligt påklædt nedenunder.

Samme her.

/A

Fra : H. P. Holm

Dato : 02-08-05 12:25

Jan R Pedersen skrev:

> [...]
> http://www.ammotor.dk/held/index.php?page=5550
>
> Men ved ikke om jeg vil komme til at fortryde det? Kunne forstille mig læder

Det vigtigste i daglig brug er, at tøjet sidder ordentligt og er
komfortabelt at have på. Min forrige "Held" (tekstil) jakke havde
skallerne til beskyttelse siddende nogen sære steder i forhold til
min krop og irriterede mig i flere år (men den var jo billig).

Prøv dig frem og køb noget der sidder ordentligt fra starten, både
når du står op, og når du er klemt sammen på raceren. Hvis man kan
mærke skallerne i skuldrene og albuerne når man bevæger sig, så
sidder jakken ikke ordentligt - prøv en anden! Samme princip gælder
for bukser, handsker, styrthjelm osv.

--
Hans

Fra : Thomas M.

Dato : 02-08-05 12:47

On Tue, 2 Aug 2005 11:02:27 +0200, "Jan R Pedersen" <jan@raekby.dk>
wrote:

>Jeg står og skal ud og købe noget mc tøj (jakke+bukser), men skal man vælge
>læder eller tekstil?

Se venligst på FAQen
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=38

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 13:18

"Thomas M." <tmakro@vip.removethisrightnow.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

Hvorfor kører alle med læderhandsker ?

Poul B-H

Fra : anders majland

Dato : 02-08-05 14:49

> Hvorfor kører alle med læderhandsker ?

Gør de da det ?

/A med tynde læderhansker om sommeren, cordura hansker tmed foer il
ydersæsonen og 3finger cordura når det bliver koldt ....

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 02-08-05 16:11

<svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse

> "Thomas M." <tmakro@vip.removethisrightnow.cybercity.dk> wrote in message

> vælge
>
> Hvorfor kører alle med læderhandsker ?
>
> Poul B-H

Jeg ser da mange køre helt uden handsker!
Det er lige til at få kuldegysninger af.
Er selv styrtet en gang med kun 50 km/t med læderhandsker. Handskerne var
intet værd bagefter. Men hænderne slap næsten uden skrammer.
Derfor - brug altid handsker
Hilsen Matthias

Fra : Richard

Dato : 02-08-05 22:14

Jan R Pedersen wrote:

> Jeg står og skal ud og købe noget mc tøj (jakke+bukser), men skal man vælge
> læder eller tekstil?

Som du kan læse, kommer det an på vejr og vind, dine preferencer og
køremåde...

> Men ved ikke om jeg vil komme til at fortryde det? Kunne forstille mig læder
> er noget stift i forhold til tekstil...

Det er jo kun en fordel i den situation, der endnu ikke er omtalt, nemlig
at løstsiddende textil - og det er det jo gerne - blafrer vildt i
fartvinden og rykker kroppen fra side til side. Allerede ved 110 km/t kan
løstsiddende textil rykke så meget i kroppen, at det er ubehageligt efter
blot et par kms kørsel. Sidder læderet bare nogenlunde stramt til, mærker
du derimod ikke noget

Det er min egen erfaring fra kørsel med begge typer på nøgne cykler med
let hhv udpræget foroverlænet kørestilling. Bag en kåbe eller i en
lænestol kan det være anderledes, det har andre sikkert erfaret.

Iøvrigt sætter læderet sig allerede efter få ganges brug og strækker sig
der, hvor det evt. sidder lidt stramt. Faktisk udvider det sig en hel del
allerede inden for et år - eller også har jeg tabt mig helt vildt på det
sidste

NB. Når du prøver tøjet skal du huske at sætte dig helt ned i lav
hugsiddende stilling og se efter, at bukserne er lang nok og at
knæskallerne sidder på knæene, hverken over eller under. Rund ryggen,
stræk armene ret frem og kontroller ærmelængde, albueskallernes placering
og at ærmerne sidder tilpas tæt - min egen Held læderjakke er faktisk lidt
løs der...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ole Hansen

Dato : 02-08-05 23:29

Richard wrote:

> [...]
> kan løstsiddende textil rykke så meget i kroppen, at det er ubehageligt
> efter blot et par kms kørsel. Sidder læderet bare nogenlunde stramt til,

Det er vel et spørgsmål om at købe noget der passer? :) Jeg har ingen
problemer med blafren - jeg har kørt længere stræk med op til 160 og en
enkelt gang været oppe og vende omkring de 200 på SV'eren uden nogen
særlig blafren.. Det kræver dog, jeg spænder "skridt-snoren" i jakken.

> [...]
> stræk armene ret frem og kontroller ærmelængde, albueskallernes
> placering og at ærmerne sidder tilpas tæt - min egen Held læderjakke er

Godt tip! Med min bukser tænkte jeg: "De beskyttere sidder sgu da af
helvede til" - men det var kun til jeg kom i kørestilling - så sad de
pludselig som tiltænkt..

--
Ole Hansen

Fra : Richard

Dato : 03-08-05 17:01

Ole Hansen wrote:

> [...]
> enkelt gang været oppe og vende omkring de 200 på SV'eren uden nogen
> særlig blafren.. Det kræver dog, jeg spænder "skridt-snoren" i jakken.

Tjah, mit IXS Saratoga er/var ikke særlig løstsiddende; men stoffet var 3M
Scotchlite, der ser/ virker noget tyndere og mindre stift en tykt Cordura,
som meget andet stof-mctøj er lavet af. Kunne måske gøre en forskel?

Skridtsnoren er skam monteret; men den kan da slet ikke samle jakken til
kroppen så godt som en læderjakke, der er lynet til bukserne rundt 3/4 af
kroppen IMHO...

- under alle omstændigheder vil jeg også af den grund anbefale læder til
lejlighedsvis fritidskørsel i tørvejr på åbne klassiske cykler som mine -
så kan jeg vist ikke tage flere forbehold

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Hekto

Dato : 04-08-05 08:24

In article <dcqpn0$t52$1@abbeden.bunk.cc>, rpaderichard@netscape.net
says...

> - under alle omstændigheder vil jeg også af den grund anbefale læder til
> lejlighedsvis fritidskørsel i tørvejr på åbne klassiske cykler som mine -
> så kan jeg vist ikke tage flere forbehold

Du manglede at det selvfølgelig skal være sort!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-08-05 23:05

rpaderichard@netscape.net (Richard) writes:

> [...]
> 110 km/t kan løstsiddende textil rykke så meget i kroppen, at det er
> ubehageligt efter blot et par kms kørsel.

Derfor skal man sørge for at købe noget tøj, der kan strammes ind
stropper. Alternativt må man justere stramheden med kebab og chips
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : N/A

Dato : 03-08-05 09:37

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-08-05 23:40

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> Godt tip! Med min bukser tænkte jeg: "De beskyttere sidder sgu da af
> helvede til" - men det var kun til jeg kom i kørestilling - så sad
> de pludselig som tiltænkt..

Man kan jo så gøre sig nogle tanker om sandsynligheden af at man
forbliver i kørestillingen når man kurer hen ad asfalten :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-08-05 23:55

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> Jeg får en ubeskrivelig trang til schawarma.. Gerne fra Kebab House
> i Aalborg eller Schawarma-tingen der er som en af de første på
> Strøget.. Uhmm... Og godt med chili.. :)

Pokkers, det gør jeg også. Hmm. Jeg må vist nøjes med at plyndre
køleskabet :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Thomas Makro

Dato : 03-08-05 09:37

On Wed, 03 Aug 2005 00:55:21 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

>Pokkers, det gør jeg også. Hmm. Jeg må vist nøjes med at plyndre
>køleskabet :-/
Er det nu jeg skal minde om den undersøgelse der blev foretaget af mad
fra en række shawarma-steder, som viste, at maden indeholdt bakterier
der kun forefindes i afføring...

Historien skulle være god nok.

Nå velbekomme - LOL

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-08-05 09:52

> Er det nu jeg skal minde om den undersøgelse der blev foretaget af mad
> fra en række shawarma-steder, som viste, at maden indeholdt bakterier
> der kun forefindes i afføring...
> Historien skulle være god nok.

Hvis det ikke er nok til at man kan blive syg af det, så er det vel også
rimeligt ligegyldigt?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 03-08-05 10:53

In article <42f085cd$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mos@laxity.invalid says...

> Hvis det ikke er nok til at man kan blive syg af det, så er det vel også
> rimeligt ligegyldigt?

- og hvordan var det lige med bagerens flødekager ... sidste år??? =

Fra : Ole Hansen

Dato : 03-08-05 11:47

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> - og hvordan var det lige med bagerens flødekager ... sidste år??? =

Og bla, og bla og bla bla.. Der findes vel efterhånden ingen mad, man
kan indtage uden at blive syg af det? :)

--
Ole Hansen

Fra : Hekto

Dato : 03-08-05 12:10

In article <ubr4fl2lq.fsf@get2net.dk>, moped@get2net.dk says...
> Og bla, og bla og bla bla.. Der findes vel efterhånden ingen mad, man
> kan indtage uden at blive syg af det? :)

..... nej ... men de må godt lade være med at skide i den!!!!

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 03-08-05 12:10

Fra : Hekto

Dato : 03-08-05 13:05

In article <42f0a5e7$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...
> Men overdrivelse fremmer jo forståelsen

Overdrivelse og overdrovelse! ... hvor tror du colibakterier kommer
fra?

Iøvrigt meget morsomt med Arlas Gaio mælkekultur med naturlige
tarmbakterier!
Det er muligt at det er en 'bakteriekultur'; men hvor fik de de første
fra?????????????

Fra : Schlæger

Dato : 03-08-05 20:09

Hekto wrote:

> Iøvrigt meget morsomt med Arlas Gaio mælkekultur med naturlige
> tarmbakterier!
> Det er muligt at det er en 'bakteriekultur'; men hvor fik de de første
> fra?????????????

De kom vel ved et tilfælde - en måned efter at en mejerist havde været på
WC ....

Mch Schlæger

Fra : Ole Hansen

Dato : 03-08-05 14:05

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> In article <ubr4fl2lq.fsf@get2net.dk>, moped@get2net.dk says...
> >
> .... nej ... men de må godt lade være med at skide i den!!!!

Jo tak.. Fæces eller ej, det smager sgu godt! :)

--
Ole Hansen

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 03-08-05 12:08

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-08-05 20:07

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.danmark> writes:
> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote...

> Har du set nogen hamre knæet i astfalten, med strakt ben

Hmm, ok Jeg tier bare stille, jeg tænkte ikke lige over at det
stødabsorberende netop kun behøver at være på plads i
sammenstødsøjeblikket. Ihvertfald for knæ og albuer, det er en anden
sag med rygbeskytter etc.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R