|
| Hvorfor knækker en ventil Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 01-08-05 12:10 |
|
Hej DFM
Jeg har et spørgsmål. Hvorfor knækker hovedet af ventiler?
Jeg har en DR 500 som er eksploderet. Kort fortalt, så købte jeg den med
beskeden :"Den kan ikke køre, der er ingen kompression". 20 minutter og en
dekompressions-mekanisme-justering senere gik den fint. Dog med tydelig
vippearmsstøj. Jeg lavede komplet service på den (olie, filter,
ventiljustering, luftfilterrens og oliesi rensning) og lånte den ud til en
pimse som transport middel til TPT. Han kom forsent afsted til færgen, og
kørte med fuld hane fra KBH til Odden. Først kunne den kun 125-130, men
efter 100km kunne den 140 som topfart! efter 20km på Jyllandssiden
knækkede den en udstødningsventil og desintegrerede topstykke, ventiler,
stempel og cylinder.
Jeg har kun set en knækket ventil en gang før, og her var toppen af
ventilen lige under de to halve dimser der holder ventilen fast. Fejlen
var på en VF 500 og jeg fik at vide at det var normalt at forreste venstre
cylinder gjorde det trick pga manglende smøring.
På min DR 500 er der hovedet af ventilen der er knækket. Tændrørene (eller
resterne af dem) er pænt brune, og der er intet der tyder på den er
overophedet. Ventilstyrene er ikke slidte, i hvert fald ikke så meget at
der er slup at mærke. Vippearmen der styrer ventilen er dog MEGET slidt
(nærmest væk). Normalt buer de lidt opad, men på denne her er den så slidt
at den bøjer den anden vej! Kan det få ventilen til at knække? Der er
masser af olie på, og den er ren og pæn.
| |
Orla Pedersen (01-08-2005)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 01-08-05 13:06 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Normalt buer de lidt opad, men på denne her er den så slidt
> at den bøjer den anden vej! Kan det få ventilen til at knække? Der er
> masser af olie på, og den er ren og pæn.
Det er sansynligvis vippearmens skyld, åbne og lukke ramperne bliver alt
for stejle, og ventilen/vippearmen følger ikke knasten når den lukker.
Dvs. vippearmen slipper knasten, og ventilen knalder i med alt hvad
ventilfjederen kan trække. Det holder ventilen ikke til ret længe, og
ventilsædet er givetvis også ret "bredt" på lukkefladen nu.
mvh
Orla
| |
|
|