|
| "Blåt" udstødningsrør Fra : C. Caspersen |
Dato : 30-07-05 20:29 |
|
Hej Gruppe.
Hvad betyder det, hvis forchromningen på forrøret er blevet blå helt oppe
ved cylinderen ?
Er det tegn på forkert indstilling af tænding, ventiler el. hvad ?
Skal man holde sig fra en sådan cykel ?
Mvh
Caspersen
| |
Ukendt (30-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-07-05 21:27 |
|
C. Caspersen skrev i meddelelsen
<42ebd4fc$0$14153$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>Hej Gruppe.
>
>Hvad betyder det, hvis forchromningen på forrøret er blevet blå helt oppe
>ved cylinderen ?
Det betyder som regel at røret, i modsætning til gængs japansk skik, er
enkeltvægget, og at chromen er af god kvalitet. Japanerne brugte i mange år
dobbelt, eller trelags rør, som var djævelsk tunge, for at undgå
misfarvningen. Nu om dage bruger de enkelt vægget rustfast stål, der så
bliver gult ved topstykkerne.
>Er det tegn på forkert indstilling af tænding, ventiler el. hvad ?
Det kan såmænd også bare være et kvalitetstegn for udstødningsrøret.
>Skal man holde sig fra en sådan cykel ?
Næeh
mvh
Orla
| |
Hekto (30-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 30-07-05 21:54 |
|
In article <42ebe51f$0$683$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
>
> C. Caspersen skrev i meddelelsen
> <42ebd4fc$0$14153$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> >Hej Gruppe.
> >
> >Hvad betyder det, hvis forchromningen på forrøret er blevet blå helt oppe
> >ved cylinderen ?
>
>
> Det betyder som regel at røret, i modsætning til gængs japansk skik, er
> enkeltvægget, og at chromen er af god kvalitet. Japanerne brugte i mange år
> dobbelt, eller trelags rør, som var djævelsk tunge, for at undgå
> misfarvningen. Nu om dage bruger de enkelt vægget rustfast stål, der så
> bliver gult ved topstykkerne.
>
> >Er det tegn på forkert indstilling af tænding, ventiler el. hvad ?
>
>
> Det kan såmænd også bare være et kvalitetstegn for udstødningsrøret.
>
> >Skal man holde sig fra en sådan cykel ?
>
>
På enkelte modeller betyder det mager blanding af hensyn til
emissionskravene. Blaningen er så mager at det misfarver
udstødningsrøret.
Suzuki LS650 er et typisk eksempel.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
p.jarnbak (30-07-2005)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 30-07-05 21:47 |
|
"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
news:42ebd4fc$0$14153$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Gruppe.
>
> Hvad betyder det, hvis forchromningen på forrøret er blevet blå helt oppe
> ved cylinderen ?
>
> Er det tegn på forkert indstilling af tænding, ventiler el. hvad ?
>
Hvis det er en original udstødning har den nok kørt med for mager blanding
eller for sen tændning,
men hvis det er en uoriginal udstødning med enkelt rør er det normalt, så
hvis den køre ok så er
det fint nok.
Hej Palle.
| |
Dr.Enduro (31-07-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 31-07-05 07:51 |
|
p.jarnbak wrote:
> "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
> news:42ebd4fc$0$14153$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>>Hej Gruppe.
>>
>>Hvad betyder det, hvis forchromningen på forrøret er blevet blå helt oppe
>>ved cylinderen ?
>>
>>Er det tegn på forkert indstilling af tænding, ventiler el. hvad ?
>>
>
>
> Hvis det er en original udstødning har den nok kørt med for mager blanding
> eller for sen tændning,
> men hvis det er en uoriginal udstødning med enkelt rør er det normalt, så
> hvis den køre ok så er
> det fint nok.
> Hej Palle.
>
>
Det skulle være normalt for BMW'ere, så vidt jeg ved, så det skal du
ikke lægge noget i. Min Bandit gjorde forøvrigt det samme, uden ay der
var noget galt.
--
Hilsen Jan
| |
Richard (31-07-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-07-05 08:35 |
|
Dr.Enduro wrote:
>>>Er det tegn på forkert indstilling af tænding, ventiler el. hvad ?
>>
>> Hvis det er en original udstødning har den nok kørt med for mager blanding
>> eller for sen tændning,
>> men hvis det er en uoriginal udstødning med enkelt rør er det normalt, så
>> hvis den køre ok så er det fint nok.
>
> Det skulle være normalt for BMW'ere, så vidt jeg ved, så det skal du
> ikke lægge noget i. Min Bandit gjorde forøvrigt det samme, uden ay der
> var noget galt.
Og støder misfarvningen øjet, siges Blue-Job faktisk at kunne fjerne den
igen ved ihærdigt arbejde:
< http://www.blue-job.com/>
Men om det forhandles herhjemme?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Preben Riis Sørensen (01-08-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 01-08-05 02:22 |
|
"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev >
> Og støder misfarvningen øjet, siges Blue-Job faktisk at kunne fjerne den
> igen ved ihærdigt arbejde:
Altså køre 5 km og polere i tre timer?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Dr.Enduro (01-08-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 01-08-05 06:52 |
|
Richard wrote:
> Dr.Enduro wrote:
>
>>>> Er det tegn på forkert indstilling af tænding, ventiler el. hvad ?
>>>
>>>
>>> Hvis det er en original udstødning har den nok kørt med for mager
>>> blanding eller for sen tændning,
>>> men hvis det er en uoriginal udstødning med enkelt rør er det
>>> normalt, så hvis den køre ok så er det fint nok.
>>
>>
>> Det skulle være normalt for BMW'ere, så vidt jeg ved, så det skal du
>> ikke lægge noget i. Min Bandit gjorde forøvrigt det samme, uden ay der
>> var noget galt.
>
>
> Og støder misfarvningen øjet, siges Blue-Job faktisk at kunne fjerne den
> igen ved ihærdigt arbejde:
> < http://www.blue-job.com/>
> Men om det forhandles herhjemme?
>
Autosol gør det også.
--
Hilsen Jan
| |
p.jarnbak (01-08-2005)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 01-08-05 07:57 |
|
>>
>
> Det skulle være normalt for BMW'ere, så vidt jeg ved, så det skal du ikke
> lægge noget i. Min Bandit gjorde forøvrigt det samme, uden ay der var
> noget galt.
>
> --
>
> Hilsen Jan
De er jo ikke forchrommet men i rustfast stål så derfor er det normalt,men
forchrommet
udstødninger er normalt med dobbelt rør så derfor mit svar.
Hej Palle.
| |
p.jarnbak (01-08-2005)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 01-08-05 08:02 |
|
>
> Det skulle være normalt for BMW'ere, så vidt jeg ved, så det skal du ikke
> lægge noget i. Min Bandit gjorde forøvrigt det samme, uden ay der var
> noget galt.
>
> --
>
> Hilsen Jan
Ups,glemte lige de gamle r modeler.Der er enkelt rør og forchromning så
du har ret.
Hej Palle.
| |
Per (31-07-2005)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 31-07-05 16:52 |
|
"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
news:42ebd4fc$0$14153$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Gruppe.
>
> Hvad betyder det, hvis forchromningen på forrøret er blevet blå helt oppe
> ved cylinderen ?
>
> Er det tegn på forkert indstilling af tænding, ventiler el. hvad ?
Jeg har læst - godt nok for mange år siden i en vedligeholdelsesbog til mc -
at det skyldes for meget varme.
Altså at den er blevet kørt hårdt.
De anbefalede at man holdt sig fra den pga. extremkørsel.
Men mange moderne udstødninger (titanium) bliver jo "misfarvede" - så jeg
ved ikke om det holder mere.
Mvh. Per!
| |
Richard (31-07-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-07-05 19:59 |
|
Per wrote:
> Jeg har læst - godt nok for mange år siden i en vedligeholdelsesbog til mc -
> at det skyldes for meget varme.
Ja, der skal jo varme til, for at chromen kan oxidere det underliggende
metal, som Orla er inde på...
> Altså at den er blevet kørt hårdt.
> De anbefalede at man holdt sig fra den pga. extremkørsel.
Nogle selv nyere cykler får gule, siden blå rør uden at de bliver kørt
særlig hårdta. Har fx tit set GB500 Clubman med få tusind miles og
gulnende ustødningsrør - modellen er fra fabrikken pint i karbureringen og
misfarvningen kan tilsyneladende fremkomme ved unødvendig langvarig
tomgang, når man spørger berørte ejere.
> Men mange moderne udstødninger (titanium) bliver jo "misfarvede" - så jeg
> ved ikke om det holder mere.
IMHO ikke generelt, men det giver naturligvis en anledning til at spørge
sælger om cyklens brugsmønster. Som altid er godt at kende, hvis sælger
m/k ellers er troværdig...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
|
|