skift af dækprofil
Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 28-07-05 10:05

Jeg læste fornyligt en artikel i superbike.co.uk hvor de testede en 2005 R6
mod en 2004 R6 - konklusionen var at hvis de monterede dæk med 70 profil dæk
på 2004 modellen (som normalt kører med 60 profil), så kørte den næsten lige
op med 2005 modellen.

Det fik mig jo til at tænke om jeg skulle skifte profil næste gang skal
skifte dæk (meget snart). Min cykel kører med 120/60 og 160/60 - og pt har
jeg monteret BT010 foran og BT020 bagpå - har tidligere kørt med 010 både
for og bag, men det blev for dyrt....

Nu skal man jo ikke stole på alt hvad man læser, og derfor spørger jeg her i
gruppen: er der nogen der har erfaringer med at gå fra 60 til 70 profil ?

Min sunde fornuft siger mig at dækket bliver mere "spidst", hvilken burde
medføre mindre stabilitet ved ligeudkørsel, men større kontaktflade ved
nedlægninger...er det helt ved siden af ?

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-07-05 12:57

"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> writes:

> [...]
> medføre mindre stabilitet ved ligeudkørsel, men større kontaktflade ved
> nedlægninger...er det helt ved siden af ?

Grunden til at mange racere skifter fra 60 til 70 profil er at et 70
profil giver mere feedback og margin når man ligger 'helt på kanten'
(sidevæggen er højere, så der er mere fjedring i dækket).

Mht stabilitet, vil en cykel bliver mere langsomt styrende med en 70
profil, fordi hjulet er ca 12mm større i radius. Dette giver et
længere efterløb --> cykelen bliver mere retningsstabil, og svinger
ikke nær så hurtigt ind.

For at modvirke at MC'en nu svinger langsomere ind, sænkes ofte
gaffelbenene lidt - jeg har hørt om ca 3 mm.

Husk iøvrigt på at den større radius på dækket betyder at du skal
checke om der er plads til det under forskærmen.

En af pimserne har gået fra /65 til /70 profil foran på hans ZX-6R
idet han ikke kunne skaffe /65 profil i den type dæk som han gerne
ville have.

Jeg har selv gået fra 60 til 70 profil på min R6 ('00) racer eftersom
Metzeler kun laver Rennsport RS1 i 120/70 og ikke i 120/60.

Og alt dette minder mig iøvrigt om at jeg burde huske at sænke
gaffelbenene på R6'eren de omtalte 3mm inden på søndag (skal på
Knutstorp).

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 28-07-05 14:08

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> [...]
> profil, fordi hjulet er ca 12mm større i radius. Dette giver et
> længere efterløb --> cykelen bliver mere retningsstabil, og svinger

hmm, længere efterløb - men er dækket ikke automatisk mere spids, hvilket
vil kompensere for dette ?

> En af pimserne har gået fra /65 til /70 profil foran på hans ZX-6R
> idet han ikke kunne skaffe /65 profil i den type dæk som han gerne
> ville have.

... og var han glad for skiftet ?

> Jeg har selv gået fra 60 til 70 profil på min R6 ('00) racer eftersom
> Metzeler kun laver Rennsport RS1 i 120/70 og ikke i 120/60.

...og er du glad for skiftet ?

> Og alt dette minder mig iøvrigt om at jeg burde huske at sænke
> gaffelbenene på R6'eren de omtalte 3mm inden på søndag (skal på
> Knutstorp).

ihh altså hvor tarveligt - jeg har lovet kæresten at jeg ikke tager på bane
igen før efter vores bryllup. Min highsider på knutstorp for 1 måned siden
(hvor jeg brækkede armen) har gjort hende lidt nærvøs for at jeg ikke kan
bære hende over dørtrinnet

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-07-05 14:42

> hmm, længere efterløb - men er dækket ikke automatisk mere spids, hvilket
> vil kompensere for dette ?

Det højere dæk vil jo ændre geometrien - og dermed får den længere
efterløb og en sløvere styring.

> .. og var han glad for skiftet ?

Så vidt jeg ved, ja. Jeg er ikke sikker på at han kan mærke forskel på
65 og 70 - det "overdøves" af forskellen på de gamle dæk og de nye
(BT014/020).

> ..og er du glad for skiftet ?

Tjaaaa. Jeg har ikke rigtig bemærket nogen forskel. Bortset fra at
jeg gik fra totalt skamslidte dæk til nye wubbers :)

> [...]
> (hvor jeg brækkede armen) har gjort hende lidt nærvøs for at jeg ikke kan

Nej, det ville nok også være et minus - hold dig du til hvad fruen
siger. Hvad gik der galt og hvor på banen?

Pæn MC iøvrigt - ligner min gamle, men det er nok ikke den. Min havde
Öhlins i begge ender og en masse skrammer på højre side :)

Kai

Fra : Richard

Dato : 28-07-05 20:37

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Det højere dæk vil jo ændre geometrien - og dermed får den længere
> efterløb og en sløvere styring.

Hvis dækudvalget er til det - og fælgen passer til det - kunne vor brave
ven jo samtidig gå en dækbredde ned - så passer diameteren sikkert bedre

--
Richard pade, Sorgenfri, DK

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 28-07-05 22:39

Richard wrote:
> Hvis dækudvalget er til det - og fælgen passer til det - kunne vor
> brave ven jo samtidig gå en dækbredde ned - så passer diameteren
> sikkert bedre

En ThunderCat kører standard med 120/60 på 3½" og 160/60 på 5"

110/70 er da til 3" - eller tager jeg fejl ?

Fra : Richard

Dato : 29-07-05 06:07

Henrik H. Jensen wrote:

> En ThunderCat kører standard med 120/60 på 3½" og 160/60 på 5"
> 110/70 er da til 3" - eller tager jeg fejl ?

Du kan få et fingerpeg i Avon og Dunlops dækspecifikationer - de angiver
begge to anbefalet og min. fælgbredde for de enkelte dæk - det kan godt
svinge noget fra dæk til dæk. Avon giver også dækbredde, hjuldiameter,
omdr./km etc. - meget nyttigt

Men den anbefalede fælgbredde svinger sikkertogså fra fabrikat til
fabrikat, men ingen af de andre store dækfirmaer giver tilsyneladende
denne nyttige information på Nettet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 28-07-05 22:30

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Nej, det ville nok også være et minus - hold dig du til hvad fruen
> siger. Hvad gik der galt og hvor på banen?
i venstren (som går over i en højre) lige før langsiden på første omgang af
5 pas var mit bagdæk ikke så varmt som jeg havde forventet, hvilket
resulterede i at jeg tog et par koldbøtter ud over styret

her er et par billeder af katten og mig efter turen i asfalten:

http://pictures.cdm.dk/dirView.asp?DIR=HJ%5CMC%5CEfter+styrt+p%E5+Knutstorp

> Pæn MC iøvrigt - ligner min gamle, men det er nok ikke den. Min havde
> Öhlins i begge ender og en masse skrammer på højre side :)

hehe - nej den er købt fra ny, og desværre med std yamaha i begge ender. Jeg
sparer op til en bedre cykel istedet for at sætte dyre komponenter på den
jeg har - det vil sige jeg bruger sq nok pengene på banedage og dæk, der er
de nok bedre givet ud. De fleste sekunder kan jo hentes vha bedre rytter -
se bare hvordan rossi lige viste alle hvordan man skærer 2 sekunder af
omgangstiderne i søndags - sweeeet !

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-07-05 15:07

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> Det højere dæk vil jo ændre geometrien - og dermed får den længere
> efterløb og en sløvere styring.

Glemte lige at svare på det med spidsningen. Jeg er rimeligt sikker
på at en _del_ af den ekstra højde kommer direkte fra en højere
sidevæg - men jeg ved ikke lige hvor meget. Jeg vil mene at du mere
kan mærke om du går fra et generelt 'rundt' dæk (såsom MeZ2/4) til et
generelt 'spidst' dæk (såsom Michelin Pilot Sport), end om du går fra
en 60 til en 70 profil.

Hvis du monterer 70 profil, så husk bare at sænke 'katten foran - den
er ikke verdens meste styrevillige MC i forvejen :-|

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-07-05 09:18

> i venstren (som går over i en højre) lige før langsiden på første omgang af

Hen over åen, med andre ord. Den er kinky, fordi den skifter fra at
have positiv camber til negativ camber, hvis ikke man er opmærksom og
dels retter cykelen op og dels tager den "rigtige" linie gennem
svinget.

> 5 pas var mit bagdæk ikke så varmt som jeg havde forventet, hvilket
> resulterede i at jeg tog et par koldbøtter ud over styret

Ah. Du er hermed automatisk indmeldt i Klubben IFFR - Ikke Fuldført
Første Runde. Vil herren venligst sørge for *ikke* at genindmelde
Dem...

> her er et par billeder af katten og mig efter turen i asfalten:
>
> http://pictures.cdm.dk/dirView.asp?DIR=HJ%5CMC%5CEfter+styrt+p%E5+Knutstorp

Ja det var jo knapt så pænt Du har kun billeder af højre side -
vil det sige at den ikke fik skrammer på venstre? Har du iøvrigt
checket om gaffelbenene er lige (har bøjet mine på "et tidspunkt").

> [...]
> jeg har - det vil sige jeg bruger sq nok pengene på banedage og dæk, der er

Sandt nok. 'Katten er bare møg-blød i specielt forenden, så hvis du
som jeg vejer 80+ kg, og dermed kan bunde forgaffelen ved stoppies,
kan det anbefales at bruge de <1000Kr på et har Öhlins forgaffelfjedre
- det kan mærkes øjeblikkeligt. Og hvis du har kørt mere end
30-35.000km vil olien i bagdæmperen var udslidt, og så begynder dén at
gynge... At smide 5-6000Kr efter en Öhlins er lidt dyrt, men man kan
også få den originale renoveret og samtidig få monteret en ventil til
påfyldning af (nitrogen) gas til fremtidige renoveringer. Bager fik
det gjort på hans CBR dæmper, og det var væsentligt billigere,
2-2500Kr SVJH.

> De fleste sekunder kan jo hentes vha bedre rytter -
> se bare hvordan rossi lige viste alle hvordan man skærer 2 sekunder af
> omgangstiderne i søndags - sweeeet !

Jeps, det gælder om at trække splitten ud på øverste etage

Kai