Nu spørg jeg nok fantastisk dumt...
Fra : Moller

Dato : 27-07-05 13:47

Heysa,
   Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og begge grafer
har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100% ens så ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-05 15:14

Moller <news@molnit.com> writes:

> Heysa,
>    Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og begge grafer
> har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100% ens så ?

Jo, men da baghjulsmomentet jo er markant større i fx 1. gear end i
højgear, så vil rullen kommet meget hurtigt op i fart, og al data skal
derfor indsamles på meget kort tid. Samtidig vil der være meget større
sandsynlighed for at baghjulet hopper på rullen. Begge dele kan give
anledning til store usikkerheder. Derfor ruller man normalt i højgear.

Formålet med den der knap han sidder og trykker på til fx TPT er netop
at fortælle computeren at "nu kører den 5000 RPM" eller lignende.
Derved kan computeren beregne hvilken hastighed på rullen der svarer
til hvilket omdrejningstal.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Dak

Dato : 27-07-05 15:56

Samtidig vil der være meget større
> sandsynlighed for at baghjulet hopper på rullen. Begge dele kan give
> anledning til store usikkerheder. Derfor ruller man normalt i højgear.

Løsning 1: tage baghjulet af og montere kæden på en dertil lavet tandhjul
som sidder i forlængelse af en af rullerne på rullefeltet. "så behøver
man ikke og bakse cyklen op på rullefeltet"

Løsning 2: Montere pigdæk på og lav huller i rullefeltets ruller.

Bare en lille sjov tanke for at løse et problem ved at gøre det meget mere
besværligt.

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-07-05 15:15

> [...]

>    Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og
> begge grafer har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100%

Modulo hvor meget dækket glider på rullen i de lavere gear, så jo!

Det er normalt ret tydeligt, når man laver en 'gear-test' (hvor der
køres op igennem 2. gear til top-gear). Typisk er 4.-6. gear indenfor
1hk af hinanden.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Moller

Dato : 27-07-05 15:18

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Modulo hvor meget dækket glider på rullen i de lavere gear, så jo!

   Men den del ser vi bort fra :)

> Det er normalt ret tydeligt, når man laver en 'gear-test' (hvor der
> køres op igennem 2. gear til top-gear). Typisk er 4.-6. gear indenfor
> 1hk af hinanden.

   Ok, så hvis der ikke er problemer med for glat rulle osv. bla. så vil
kurverne være nærmest ens :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-07-05 08:12

Moller <news@molnit.com> writes:

>    Men den del ser vi bort fra :)

>    Ok, så hvis der ikke er problemer med for glat rulle
> osv. bla. så vil kurverne være nærmest ens :)

Ja, det er min erfaring. Husk at effekt = moment x omdrejninger.
Gearingen er ikke med i den ligning.

Kai

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-07-05 15:29

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> Heysa,
> Hvis nu jeg laver en dyno måling i to forskellige gear, og begge grafer
> har akslerne hp vs. rpm vil de i teorien ikke være 100% ens så ?

nope - du får flest heste i lavere gear pga. det noget større moment

Jeg har et skema til at putte tallene i og jeg har lige lavet en hurtig
indtastning på min VFR og resultatet er som følger :

alle tal er opgivet for flg. rpm : 10500rpm = 105Hk som den er opgivet til.
Gear - NM - Hk
1- 211 - 300
2 -153 - 217
3 - 121 - 172
4 - 99 - 141
5 - 85 - 121
6 - 77 - 109

Der er ikke medregnet det effekttab der er i transmissionen !
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Tommy Fer

Dato : 27-07-05 16:24

Brian Sørup skrev:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> nope - du får flest heste i lavere gear pga. det noget større moment

Det er direkte forkert. Du får måske lidt flere hk, pga mindre
friktionstab i din gearkasse! MEN moment og HK hænger sammen! Dvs at HK
er en funktion af Moment og omdrejnings hastighed gange en konstant. Dvs
at i de lave gear har du stort moment og lav rpm på baghjulet, det
opvejes præcis af det høje rpm og lave moment i top gear. Her ser vi
selvfølgelig bort fra andre tab, ala friktion tab.

> [...]
> 5 - 85 - 121
> 6 - 77 - 109
>
> Der er ikke medregnet det effekttab der er i transmissionen !

Det er direkte forkert. Nm passer sikkert meget godt, men du kan altså
ikke lave flere HK med en gearkasse, i såfald har du lavet en evigheds
maskine.

mvh Tommy Fer

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-07-05 17:25

"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er direkte forkert. Nm passer sikkert meget godt, men du kan altså
> ikke lave flere HK med en gearkasse, i såfald har du lavet en evigheds

Ok - jeg havde overset den med hastigheden på baghjulet....
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-05 16:52

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> writes:

> [...]
> man ikke og bakse cyklen op på rullefeltet"
>
> Løsning 2: Montere pigdæk på og lav huller i rullefeltets ruller.

Løsning 3: Montér sportsdæk og sæt en tyk tysker op på cyklen når den
skal rulles. Det må kunne klares et eller andet sted i Tyskland, hvor
dækkene er billige og maden er god.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-05 17:26

Tommy Fer <NOSPAM@fotofer.dk> writes:

> Hmm, i Tyskland skal det vist nærmere være, maden er fed og i store
> mængder? For tyskerne er vist ikke verdenskendt for deres gode mad????

Jeg var nu meget godt tilfreds med jævn tysk kost da jeg var på ferie
dernede for et par år siden. Portionerne var gode og store, og til
meget fornuftige priser. Det samme var deres fadøl

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Moller

Dato : 28-07-05 10:04

Moller wrote:

   Ok, Kurven er ens mellem gearenede på et rullefelt... Men, når jeg så
ruller ud på vejen, og bruger en Road Dyno... så er der noget der heder
dragcoefsienten eller hvordan det nu staves :) alle andre fysiske ting
som spiller ind kan jeg jo få målt ala, vægt, temp, tryk, frontareal
osv... men dragcoefisioenten er lidt svær at måle, men det jeg så tænker
på, vil denne ikke kunne beregnes ud fra man for målt f.eks. 3 kurver i
de 3 højeste gear ? og så burde sammenhængende mellem de to være denne ?
eller er der andre parametre som jeg vil få problemer med.

   Jeg går herudfra at der bruges en ekstremt præcis Road dyno osv... og
derved er dennes præcision ikke med i diskutionen da vi antager denne er
præcis nok.

--
VH
Lars Molnit