rengøring/pudsning..
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 06-06-01 20:06

Hej NG
jeg tænkte om der er nogen speciel måde man skal rense en bremseskive den er
begyndt at få lidt rust overflade og det bryder jeg mig ikke om!!
og så er der selve bremseklodserne (dem der sidder ved skiven) hvordan
renses de

har læst et eller andet sted at man skal passe på med f.eks. wd40 på
skiverne sååå??

mvh.
Kim
GS500E

Fra : Martin Poll

Dato : 06-06-01 20:34

> [...]
> begyndt at få lidt rust overflade og det bryder jeg mig ikke om!!
> og så er der selve bremseklodserne (dem der sidder ved skiven) hvordan

Bremseskiven kan slibes med sandpapir (korn 180), jeg har aldrig renset mine
klodser, men mon ikke du også kan bruge sandpapir, hvis det skulle være
nødvendig.

> har læst et eller andet sted at man skal passe på med f.eks. wd40 på
> skiverne sååå??
Ja det er ikke smart.

Se evt http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html der står en del om bremser.

Med venlig hilsen
Martin Poll

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 06-06-01 22:21

> jeg tænkte om der er nogen speciel måde man skal rense en bremseskive den
er
> begyndt at få lidt rust overflade og det bryder jeg mig ikke om!!

Det burde forsvinde når du kører - en MC, selvom den er splinterny, kan
sagtens få en smule ræverødt rust på skiverne, hvis den har stået ude i
regnvejr. Efter et par almindelige opbremsninger plejer det at være væk.

> og så er der selve bremseklodserne (dem der sidder ved skiven) hvordan
> renses de

De burde ikke renses - blæs dem eventuelt over med trykluft (pas på øjnene)
for at fjerne løstsiddende støv o. lign. Virker de som om de behøver
rensning, så skift dem i stedet. Er det mekanismen der ikke ser ud til at
ville bevæge sig ordentligt, så kan du selvfølgelig afmontere og smøre -
husk kobberfedt når du samler igen.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 06-06-01 22:35

Kim Jørgensen <dooh@post.tele.dk> skrev i en

> jeg tænkte om der er nogen speciel måde man skal rense en bremseskive
den
> er begyndt at få lidt rust overflade og det bryder jeg mig ikke om!!

Holdt, stop, stands!
Gør nu ikke noget dumt!

En bremseskive der er så ren at den er i stand til at fremvise lidt
brunt ruststøv, er dét som de fleste ikke ved at de mangler!
Moderne "Rustfrie" skiver kan ruste let når de står natten over og får
fugt; men langt de færreste oplever det fordi deres skiver er fedtede
ind i: Gadefilm, motorrens, lækkende forgaffelolie, autovoks, og meget
andet.
Prøv at gnide med en ren finger eller en ren hvid klud på andres skiver
og se hvor fedtede de egentlig er
Prøv dernæst at teste en anden GS 500'er med sådanne skiver og oplev
hvorledes dine bremse har helt anderledes fat fra første øjeblik af

Vil du af med rusten (den forsvinder ved første opbremsning) kan du
formodenlig få den gnubbet af blot med en tør klud!

> og så er der selve bremseklodserne (dem der sidder ved skiven) hvordan
> renses de

Hvis din skive er rusten, er de så rene og tørre som overhovedet muligt,
og det er ikke fra dem at der kommer støv/rust på skiven!

> har læst et eller andet sted at man skal passe på med f.eks. wd40 på
> skiverne sååå??

Jup!
Pas på med alt andet end rent vand og hav de skønneste bremser

--
Armand.