højde på skrivebordsplade
Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-09-05 12:58

Hejsa,

Hvad er mon den optimale højde for et skrivebord?

ras

Fra : Max

Dato : 08-09-05 13:08

Hej Rasmus

> Hvad er mon den optimale højde for et skrivebord?

Arbejdstilsynet siger at den optimale højde er individuel fra
person til person, derfor skal de skriveborde man køber til
arbejdspladser være individuel tilpas bare.

Mvh Max

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-09-05 13:08

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in

> Hejsa,
>
> Hvad er mon den optimale højde for et skrivebord?

Kommer an på din kropsbygning, højden på stolen og hvilket type brug du
regner med at det skal tjene.

Generelt set skal du ved computerarbejde sidde med retvinklet knæ og ryg på
stolen og så skal dine albuer danne en ret vinkel også når du sidder ved
tastaturet. Så det er meget forskelligt mellem folk.

Hvis jeg skulle bruge skrivebordet til at læse og skrive ved ville jeg
måske have det en smule højere. Vi har heldigvis hæve-sænkeborde på min
arbejdsplads så det er nemt at tilpasse, men derhjemme er det kun højden på
min stol jeg kan justere, der er bordpladen vel ca. 1 meter over gulvet.
Det bliver primært brugt til at arbejde ved computer.

Thomas

Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-09-05 13:14

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> Generelt set skal du ved computerarbejde sidde med retvinklet knæ og ryg

> stolen og så skal dine albuer danne en ret vinkel også når du sidder ved
> tastaturet. Så det er meget forskelligt mellem folk.

- det bliver da et lavt bord?

> [...]

> min stol jeg kan justere, der er bordpladen vel ca. 1 meter over gulvet.
> Det bliver primært brugt til at arbejde ved computer.

- nå, men det er til pc-brug i hjemmekontoret og det bliver en plade, der
ikke kan hæves eller sænkes. Jeg er forresten 184 cm høj

ras

Fra : Max

Dato : 08-09-05 13:34

Hej Rasmus

> - det bliver da et lavt bord?

Jeg er lige over 190 cm, og mit kontorskrivebord er anbragt 74 cm
oppe når jeg sidder ned og 112 cm oppe når jeg står op og arbejder.

Mvh Max

Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-09-05 14:13

> Jeg er lige over 190 cm, og mit kontorskrivebord er anbragt 74 cm
> oppe når jeg sidder ned og 112 cm oppe når jeg står op og arbejder.

- ok, jeg stiler efter at oversiden af bordpladen kommer til at sidde 69 cm.
over gulvet. I hvilket side bør man i øvrigt sætte computere? Eller står den
i virkeligheden bedst lige for?

ras

Fra : Max

Dato : 08-09-05 14:39

Hej

> over gulvet. I hvilket side bør man i øvrigt sætte computere? Eller står
den
> i virkeligheden bedst lige for?

Det kommer jo meget an på hvad du laver på din PC, jeg laver meget
papirarbejde og foretrækker den i midten så jeg har fralægge plads
på begge sider.

Mvh Max

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-05 22:45

rasmus carlsen wrote:
> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> - ok, jeg stiler efter at oversiden af bordpladen kommer til at sidde
> 69 cm. over gulvet.

Jeg er 182 cm. Mit skrivebord har pladen 73½ cm. over gulvet og
tastaturpladen sidder i 63 cm. højde.

> I hvilket side bør man i øvrigt sætte computere?

Min står da på gulvet. Der står den mindst i vejen. Eller mente du skærmen?
Den skal stå lige foran tastaturet, så du ikke skal dreje hovedet for at se
skærmen. Ellers får du hold i nakken. Tænk ergonomi.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Max

Dato : 08-09-05 23:48

Hej Erik

> Min står da på gulvet.

Nå, jeg troede den sad på bundkortet.

Mvh Max

Fra : Søren G

Dato : 09-09-05 11:04

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Nå, jeg troede den sad på bundkortet.

Sidder din computer på bundkortet ? Forveksler du det ikke med processoren
der sidder på bundkortet (sammen med f.eks rammen) ? For bundkortet sidder
normalt i kabinettet.

--
Søren

Fra : Max

Dato : 09-09-05 11:06

Hej Søren

> normalt i kabinettet.

Jo det rene vrøvl :)

Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 09-09-05 11:57

"Søren G" <soreng@invalid.wq> wrote:

>(sammen med f.eks rammen)

For at være helt krakilsk så må rammen jo være det skelet kabinettets
sider og top, samt de øvrige dele er skruet fast i.
Hukommelsen består bl.a. af RAM, som er nogle aflange printplader, der
sidder i stik på bundkortet.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Per Thomsen

Dato : 09-09-05 12:51

> For at være helt krakilsk så må rammen jo være det skelet kabinettets
> sider og top, samt de øvrige dele er skruet fast i.

LOL :)

> Hukommelsen består bl.a. af RAM, som er nogle aflange printplader, der
> sidder i stik på bundkortet.

For at være helt krakilsk så sidder disse printplader i sokler :)

Per