Renovering af loft
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-09-05 09:35

Er der nogen herinde, der har en fornemmelse af, hvad det vil betyde for en
lejligheds værdi, om man hæver loftet? Og hvad et sådant arbejde vil koste.

I det konkrete tilfælde handlet det om en 100 kvm ejerlejlighed, hvorover
der er et loft, der er for lavt til at kunne udnyttes - hvorfor det heller
aldrig har været udnyttet. Man kan ikke engang - på grund af isolering - gå
deroppe. Der er iøvrigt heller ikke højt nok til, at man kan stå oprejst
deroppe.

Der er adgang til loftet - men kun fra lejligheden nedenunder. De seneste 20
år har der været to personer deroppe: ejeren af lejligheden og en
forsikringsmand, der skulle vurdere tages kvalitet. Det er med andre ord
ikke et brugbart loft.

Hvis lejligheden nedenunder hæver loftet (til kip) vil det altså ikke
indebære en ekstra etage på lejligheden, men måske 1-1½ meter højere til
loftet. En brugbar hems vil der formodentlig ikke engang kunne laves.

Hvad vil det mon betyde for lejlighedens værdi at hæve loftet? På den ene
side vil lejligheden uden tvivl blive pænere, da der p.t. er lavt til
loftet - men det vil sandsynligvis også koste en del ekstra i varme. Og det
vil ikke mindst koste en fandens masse at gennemføre ændringen.

Hvordan finder man ud af, om sådan et "loft" tilhører lejligheden nedenuden
eller ejerforeningen. Der vil ikke ske indskrænkninger i fællesareal ved at
hæve lejlighedens loft.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-09-05 10:27

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
> Er der nogen herinde, der har en fornemmelse af, hvad det vil betyde for
> en lejligheds værdi, om man hæver loftet? Og hvad et sådant arbejde vil
> koste.

Har ingen anelse, men værdien bliver sikkert ikke højere end prisen på
renoveringen.

> [...]
> loftet - men det vil sandsynligvis også koste en del ekstra i varme. Og
> det vil ikke mindst koste en fandens masse at gennemføre ændringen.

Hvis det bliver lavet korrekt vil der nok tværtimod bive tale om en
varmebesparelse. Det handler jo bare om at isolere det nye loft ordentligt.
Ved ikke hvor meget der ligger pt. men det er jo nok ikke de 250 mm der vist
er standard i dag.

Jeg tror det bliver alt for dyrt at lave denne operation, hvis det
udelukkende er for at hæve loftet. Hvis man derimod alligevel står overfor
at skulle skifte taget inden for overskuelig årrække ville ekstraudgiften
ved at inddrage loftsrummet i lejligheden nok ikke blive så stor.

> Hvordan finder man ud af, om sådan et "loft" tilhører lejligheden
> nedenuden eller ejerforeningen. Der vil ikke ske indskrænkninger i
> fællesareal ved at hæve lejlighedens loft.

Det tilhører sikkert ejerforeningen, men det kan man jo nok se i diverse
papirer vedrørende denne. Ellers spørg bestyrelsen.

Keller

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-09-05 12:39

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> varmebesparelse. Det handler jo bare om at isolere det nye loft
> ordentligt. Ved ikke hvor meget der ligger pt. men det er jo nok ikke de

Taget blev skiftet for ca 20 år siden og det ER godt isoleret, så
besparelsen vil næppe være nævneværdig.

> Jeg tror det bliver alt for dyrt at lave denne operation, hvis det
> udelukkende er for at hæve loftet.

Andet kan der ikke komme ud af det.

> Hvis man derimod alligevel står overfor at skulle skifte taget inden for
> overskuelig årrække

Det er ikke tilfældet

> Det tilhører sikkert ejerforeningen, men det kan man jo nok se i diverse
> papirer vedrørende denne. Ellers spørg bestyrelsen.

Jeg er med i bestyrelsen *S* Og vi kan intet sted i foreningens papirer se
"loftet" - heller ikke i tegninger over ejendommen. Måske fordi der ikke er
så højt til loftet deroppe, at det overhovedet er regnet med i fælles areal.

Der er tale om at taglejligheden blev lavet for vist ca 30 år siden og
dengang burde man nok have lavet større loftshøjde, men nøjedes med 2,10. Og
nu overvejer ejeren altså at få højere til loftet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-09-05 13:39

> [...]
> "loftet" - heller ikke i tegninger over ejendommen. Måske fordi der ikke
> er så højt til loftet deroppe, at det overhovedet er regnet med i fælles

Det burde vel stadig være på tegningerne. Hvad er der ellers over den
øverste lejlighed? Er taget fladt på tegningerne

Men hvis alle i foreningen er enige om at ejeren må få rummet et det jo ikke
noget problem. Der skal nok alligevel advokater på for at lave
papirarbejdet, så skal de nok finde ud af hvem der ejer det. Men der skal
laves en større gang papirarbejde, for det bliver jo fremover mere bøvlet
(dyrere) at skifte taget. Det skal ejerforeningen jo på en eller anden måde
kompenseres for.

> Der er tale om at taglejligheden blev lavet for vist ca 30 år siden og
> dengang burde man nok have lavet større loftshøjde, men nøjedes med 2,10.
> Og nu overvejer ejeren altså at få højere til loftet.

Tror lige så godt man kan rykke taget af nu man er i gang. Det åbner jo også
mulighed for alskens tagvinduer og andet blær. Hvor lang tid kan man
forvente det nuværende tag holder?

Keller

Fra : John Vedsegaard

Dato : 08-09-05 16:14

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:431ff6c0$1$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> nedenuden eller ejerforeningen. Der vil ikke ske indskrænkninger i
> fællesareal ved at hæve lejlighedens loft.

Ring dog til en tømrermester og få et tilbud.

John

www.taform.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-09-05 07:48

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse

> Ring dog til en tømrermester og få et tilbud.

Jeg kan ringe til tømrer og få tilbud på forandringen, til ejendomsmægler
for at få bud på værdifastsættelse og til advokat for at få afklaret
juridiske spørgsmål *S*

Men i første omgang vil jeg gerne høre, hvad andre ved og har af erfaringer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-05 23:16

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Er der nogen herinde, der har en fornemmelse af, hvad det vil betyde
> for en lejligheds værdi, om man hæver loftet? Og hvad et sådant
> arbejde vil koste.

Ud over de aspekter, Carsten har været inde på, skal du også overveje om
nævnte loftrum strækker sig ind over nabolejligheden. Er det tilfældet, skal
I regne med at skulle opføre en brandmur. Tag mao. også en snak med
brandmyndigheden inden arbejdet startes.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-09-05 07:54

> [...]
> skal
> I regne med at skulle opføre en brandmur. Tag mao. også en snak med
> brandmyndigheden inden arbejdet startes.

God pointe! Tak!

Mvh. Lisbeth

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 11-09-05 23:59

On Thu, 8 Sep 2005 10:35:00 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Er der nogen herinde, der har en fornemmelse af, hvad det vil betyde for en
>lejligheds værdi, om man hæver loftet? Og hvad et sådant arbejde vil koste.

Mht ejendomsvurderingen vil det umiddelbart ikke betyde noget, da man
endnu ikke er begyndt at indregne kubikmeterpriser - jeres lejlighed
vil fortsat blive vurderet ud fra den kvadratmeterpris, der bliver sat
for området.

Værdien af lejligheden ved et salg vil dog formentlig stige - her i
Kbh er det i hvert fald sådan, at lejligheder med stor loftshøjde
(udpræget herskabslejligheder) er mere eftertragtede og dermed også
højere prissat pr. kvm. end lejligheder med alm. loftshøjde i samme
kvarter.
Hvis I laver det lidt tjekket med f.eks. ovenlysvinduer, så trækker
det næppe nedad.
Men om det vil stige tilltrækkeligt til at dække udgiften er ikke lige
til at sige, det skal der nok en lokal ejendomsmægler til for at
afgøre.

>Hvis lejligheden nedenunder hæver loftet (til kip) vil det altså ikke
>indebære en ekstra etage på lejligheden, men måske 1-1½ meter højere til
>loftet. En brugbar hems vil der formodentlig ikke engang kunne laves.

Mht. hems - hvis I alligevel skulle finde på at etablere en, f.eks. i
et børneværelse, så tæller arealet først med i lejlighedens areal, når
den del af hemsen, hvor frihøjden er over 100 cm, fylder mere end 4,5
kvm.
Er den større skal der (vist nok) søges byggetilladelse.

> [...]
>loftet - men det vil sandsynligvis også koste en del ekstra i varme. Og det
>vil ikke mindst koste en fandens masse at gennemføre ændringen.

Hvis der - som allerede nævnt er fint med isolering i taget, så vil
jeres rumareal stige med 50-75 kubikmeter brutto (hvis ellers det er
et tag med en hældning på 45 grader. Jo mindre hældning, jo større
rumareal, hvis jeg ellers har regnet rigtigt .
Har I f.eks. 2,4 meter til loftet i forvejen skal I altså regne med at
skulle opvarme yderligere omkring 20-30 % rumareal.

Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-09-05 06:38

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har I f.eks. 2,4 meter til loftet i forvejen skal I altså regne med at
> skulle opvarme yderligere omkring 20-30 % rumareal.

Tusinde tak for mange og gode synspunkter. Det har virkelig givet stof til
eftertanke og din vurdering rammer på mange punkter sammen med vores egen
fornemmelse - nemlig at det måske nok kan forøge værdien noget, men ikke
nødvendigvis med samme beløb som det skal investeres.

Mvh. Lisbeth