afgangsrøret fra brændeovnen
Fra : jones_net

Dato : 07-09-05 09:17

Hejsa

Jeg skal snart have sat en brændeovn op, og afgangrøret skal gå ind i en
muret skorsten. Men hvor skal det gå ud af brændeovnen, for at få mest varme
ud af brændet?

Det er en Morsø 3440 brændeovn, og der er mulighed for at afgangsrøret
sidder bagpå eller ovenpå.
Rent logisk vil jeg sige, at det er bedst, hvis afgangsrøret sidder ovenpå
brændeovnen, for så at knække ind i skorstenen et stykke oppe - f.eks. 50 cm
oppe. Det må da give lidt mere udnyttelse af den varme, som er i røgen.
På den anden side set, så må røgen vel ikke være for kold, inden det komme
ud i toppen af skorstenen (som er ca. 7 meter over brændeovnens top), ellers
risikerer jeg vel løbesod!?

Jeg ved ikke om jeg putter en Isokern i skorstenen, da den indvendige
diameter er ca. 25 cm...

/J

Fra : jenny og søren

Dato : 07-09-05 10:59

">
> [...]
> ellers risikerer jeg vel løbesod!?
>
> Jeg ved ikke om jeg putter en Isokern i skorstenen, da den indvendige

Hej Jesper

mht. temp på røgen så ved jeg at morsø har fremstillet et
"afgangsrørs-røg-termometer" hvor du kan aflæse den temp røgen har = så du
fyrer rigtigt i den..

mht til isokern så skulle vi også "bare" have haft isokern i vores men der
var desværre ikke plads.. så vi fik istedet støbt en indvendig foring
http://www.isodor.dk/isodor.htm med en lysning på 15cm. pris ca 1000.-pr

Søren Brix

Fra : jones_net

Dato : 07-09-05 12:16

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> wrote in message

> [...]

> mht til isokern så skulle vi også "bare" have haft isokern i vores men der
> var desværre ikke plads.. så vi fik istedet støbt en indvendig foring

På hjemmesiden står der, at den sikrer mod løbesod, men hvad er jeres
erfaring med dette? Trænger det igennem skorstenen alligevel?

/J

Fra : anders majland

Dato : 08-09-05 10:58

> På hjemmesiden står der, at den sikrer mod løbesod, men hvad er jeres
> erfaring med dette? Trænger det igennem skorstenen alligevel?

Den gamle løbesod der er i stenene bliver jo ikke fjernet. I huset har vi
pudset skorstenen op og malet den. Først med et par gange isoleringsgrunder
og dernæst alm. maling og vi har ingen udtræk overhovedet. I udhuset har vi
bare pudset den op og der er kom hurtigt skjolder fra den gamle løbesod i
pudset.