Gamle køkkenskuffer glider dårligt
Fra : Ian Matheson

Dato : 05-09-05 11:38

Jeg har et ældre køkken, hvor skufferne i træ kører direkte oven på nogle
lister, og i træ. Og de går lidt trægt.

Hvad er smartest at "smøre" dem med, har selv tænkt på stearin, men forlsag
er velkomne.

Tak

Med venlig hilsen

Ian

Fra : Max

Dato : 05-09-05 11:59

Hej Ian

> Hvad er smartest at "smøre" dem med, har selv tænkt på stearin, men
forlsag
> er velkomne.

Stearin er ikke det værste, men Teflon på spraydåse er suveræn som
glidemiddel til den slags. Hvor bor du i landet, jeg har en dåse du gerne
må prøve med.

Mvh Max

Fra : Susanne

Dato : 06-09-05 09:31

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

"..."
> Stearin er ikke det værste, men Teflon på spraydåse er suveræn som
> glidemiddel til den slags. Hvor bor du i landet, jeg har en dåse du gerne
> må prøve med.
>
> Mvh Max

Hmmm, det lyder altså smart - har også tidligere prøvet stearin uden den
store success. Jeg har dog aldrig hørt om teflon på dåse - hvor købes det?

Mvh.
Susanne.

Fra : Max

Dato : 06-09-05 10:40

Hej Susanne

> Hmmm, det lyder altså smart - har også tidligere prøvet stearin uden den
> store success. Jeg har dog aldrig hørt om teflon på dåse - hvor købes det?

Der laves en del produkter der indeholder Teflon, bl.a. olie typer der er
tilsat Teflonkugler, sælges bl.a. under navnet Tri-Flow, men den type jeg
taler om er en såkaldt PTFE-Glidelak som er et tørsmøremiddel, det
sprøjtes på den overflade man ønsker behandlet og tørre helt op som
lak og på den måde samler det jo ikke støv og snavs. Det type jeg bruger
kommer fra et tysk firma der hedder OKS og har type nummer 571.
Jeg køber det hos Højstrup industrilim og man kan eventuelt få oplyst
en leverandør derfra.

Her er en link til produktet
http://www.hojstrup.dk/main/index.asp?site=148&produkt=4170

Produktet bruges mange steder, bl.a. på maskinsnedkerier til at smørre
planerne med, så steder hvor man sælger udstyr til den slags vil sikkert
også kende produktet, det er også velegnet til en del opgaver i sejlbåde
så det kan måske også købes i velassorterede marinaer.

Mvh Max

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-09-05 19:54

On Mon, 05 Sep 2005 12:38:05 +0200, Ian Matheson <ian@email.dk> wrote:

> [...]
> lister, og i træ. Og de går lidt trægt.
>
> Hvad er smartest at "smøre" dem med, har selv tænkt på stearin, men

Hej
Du kan "smøre" dem med kartofflemel. Det gjorde man i gamle dage.
Det kan også være at du skal skifte trælisterne ud. De kan nemlig blive
slidt skæve. Så kører skuffen skævt og kiler sig fast.

/Thomas