Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anbefaling af et godt fast canon obj.
Fra : Mikkel Thrane

Dato : 07-09-05 21:40

Er der nogen som har et tip til et godt fast (all-round) obj. til
Canon (350D)?

Jeg har i forvejen kit-obj (18-55), og et 70-200 4.0 L USM, og har
brug for et obj. til at tage SUPER skarpe billeder af personer,
fortrinsvis indendørs.
Lad være med at foreslå L-obj. da jeg kun vil bruge ca. 3-5.000

/Mikkel

Fra : Jacob

Dato : 07-09-05 22:08

"Mikkel Thrane" <mikkel@thrane.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortrinsvis indendørs.
> Lad være med at foreslå L-obj. da jeg kun vil bruge ca. 3-5.000

50mm f/1.4 eller 50mm f/1.8 (plastic dims) eller en 20mm f/2.8
jeg har ikke prøvet den der 20mm men der tales pænt om den.
til potræt er det 50mm ingen tvivl. hvis man regner crop factoren med bliver
den til et potræt objektiv ifølge de fleste foto beskrivelser.

Jacob

Fra : condrup.net

Dato : 07-09-05 22:27

> [...]
> fortrinsvis indendørs.
> Lad være med at foreslå L-obj. da jeg kun vil bruge ca. 3-5.000

17-85mm EFS IS - Ikke det bedste stykke glas og ret dyrt.
50mm EF - Hvis du kan leve med fast brændvidde.
60mm EFS macro.

Du nævner, ingen L glas...Synes nu alligevel du bør kigge på 17-40mm, den er
guld værd og prisen 5.300,- kr hos technikdirect ligger ikke langt over dit
budget.
Se hvad andre end jeg mener her:
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=3&sort=7&cat=27&page=1

"Super skarpe billeder" - Den slags koster som regel ekstra.. Dog er 50mm
f/1.4 og 60mm f/2.8 meget skarpe. Ellers skal du over i L..

Mvh Ole C
www.condrup.net

Fra : Jakob

Dato : 07-09-05 22:31

In article <yWITe.703$Qb.404@news.get2net.dk>,
contact@REMOVECAPScondrup.net says...

> 17-85mm EFS IS - Ikke det bedste stykke glas og ret dyrt.

fast ???

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : condrup.net

Dato : 07-09-05 23:16

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <yWITe.703$Qb.404@news.get2net.dk>,
> [...]

Ja, i min verden, lol... Så vist kun "allround"..

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-09-05 23:07

"Mikkel Thrane" <mikkel@thrane.dk> wrote in message
> [...]
> fortrinsvis indendørs.
> Lad være med at foreslå L-obj. da jeg kun vil bruge ca. 3-5.000

så får du ikke noget super-duper.

Men hvad med at kigge på Sigma, Tamron el. Tokina. Jeg må desværre skuffe og
sige du kommer ikke langt for 5000 kr.

Noget af det billigste inden for fast tele er nok Tamrons 300 f/2.8 til ca.
1500 euro. Og jeg må skuffe dig med at det er 11.500,-. Så du skal lidt
højere op hvis du vil have noget super til at tage billeder med, og netop
til indendørs skal du har en stor lysåbning.

Du kan vel til en begrænsning også bruge dit ellers udemærket 70-200
objektiv der.

Mvh
Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-05 19:39

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Noget af det billigste inden for fast tele er nok Tamrons 300 f/2.8
> til ca. 1500 euro.

Hvad er der galt med Canons EF 200mm f/2.8L USM til under EUR 700 eller EF
300mm f/4L IS USM til ca. EUR 1200?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-09-05 22:55

Jens Bruun wrote:
> Hvad er der galt med Canons EF 200mm f/2.8L USM til under EUR 700 eller EF
> 300mm f/4L IS USM til ca. EUR 1200?

Eller EF 85 f/1.8 til ~350 ?

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-09-05 00:18

> [...]
> fortrinsvis indendørs.
> Lad være med at foreslå L-obj. da jeg kun vil bruge ca. 3-5.000

Jeg vil foreslå et Canon EF 85/1,8 USM
Jeg må indrømme, at jeg ikke finder 50 mm en særligt spændende brændvidde.
Så er 85 langt bedre til portrætter.
Den kan findes brugt på ebay til omtrent 225 euro eller købes fra ny til 340
euro ved TD.
Typisk vil du se, at de fleste objektiver mellem 50 og 200 mm tegner
særdeles skarpt.

Andre objektiver du kan overveje er EF 100/2,0 usm eller EF 100/2,8 USM
Macro
Eller EF 135/2,8 softfokus. Der er også EF 200/2,8 USM, men så er vi ved at
skulle rigligt langt væk til at det kan bruges indendøre. Det samme kan
siges om 135 mm. Men 85 mm er noget nært perfekt.

Et alternativ er Tamron SP 90/2,8 Macro, som også skulle være meget fin.
Jeg ville dog gå efter 85/1,8 USM pga den lavere DOF og højere lysstyrke.
Og når den nu ikke er dyrere, så kan du jo altid smide en EF 50/1,8
ovenikøbet for at få den brændvidde med.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-09-05 07:24

Mikkel Thrane wrote:
> Er der nogen som har et tip til et godt fast (all-round) obj. til
> Canon (350D)?

EF 28 f/1.8, hvis det ikke _skal_ være zoom

> Lad være med at foreslå L-obj. da jeg kun vil bruge ca. 3-5.000

Overstående går normalt for omkring 2500,- brugt.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-09-05 07:32

Hans Joergensen wrote:
> EF 28 f/1.8, hvis det ikke _skal_ være zoom

Woop.. ok, nu læser jeg lige det hele igen

Fast skulle det jo være, men mht. billeder af personer kommer nok an på
hvilken slags billeder af personer.

Det tætteste jeg umidbart kan komme på billeder af personer taget
med 28'eren er: http://gallery.nathue.dk/photo/2005/08/28/

Og det er jo mest en koncert

Ihvertfald er 28mm en rigtig rar brændvidde på et 1.6x crop kamera,
og det er det objektiv jeg bruger mest.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-05 19:36

> [...]

> Jeg har i forvejen kit-obj (18-55), og et 70-200 4.0 L USM, og har
> brug for et obj. til at tage SUPER skarpe billeder af personer,

EF 85mm f/1.8 er billigt, lystærk og skarpt, men nok lidt for "telet" til
dit kamera. 85mm med 1,6x crop-faktor vil dog fungere ganske godt som
portrætobjektiv.

> Lad være med at foreslå L-obj. da jeg kun vil bruge ca. 3-5.000

Du kan finde brugt L inden for dit budget, f.eks. en 17-40mm f/4L.