Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
standardspørgsmål.....
Fra : Ralph

Dato : 07-09-05 15:00

..... men eftersom udviklingen går stærkt, så tillader jeg mig alligevel.

Min søn har ca. kr. 6.000 der står digital kamera på, han er en glad amatør,
mao. et alm. all-round kamera, hvad kan anbefales og hvorfor

--
venligst
Ralph

Fra : Jakob

Dato : 07-09-05 17:34

In article <431ef22a$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
rwr@post6.tele.dk says...
> .... men eftersom udviklingen går stærkt, så tillader jeg mig alligevel.
>
> Min søn har ca. kr. 6.000 der står digital kamera på, han er en glad amatør,
> mao. et alm. all-round kamera, hvad kan anbefales og hvorfor

Standard for lidt informationer :0)

Men ok med 6 kilo så er der jo frit valg med mindre det skal være dlsr.

Men du bliver nødt til at afkræve svar på om det skal være et kompakt
kamera, skal der være mange fotografiske frihedsgrader, skal det være
zoom, og hvormeget, hvor højt vægtes det at tage film, skal det kunne
tage billeder ved lav lys etc etc.

Der er ikke noget ultimativt rigtigt valg.

Som jeg ser der er den mest begrænsende faktor, ønsket om størrelse,
hvis den er ligegyldig er der rigtig mange muligheder. Og hvis det ikke
skal være dslr så skal han nok finde noget andet at bruge pengene på
også :0) men det er jo altid rart.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ralph

Dato : 07-09-05 20:30

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Standard for lidt informationer :0)

med vilje, ville ikke sætte begrænsninger pga. manglende viden.

> Men ok med 6 kilo så er der jo frit valg med mindre det skal være dlsr.

dlsr? som betyder??

> Men du bliver nødt til at afkræve svar på om det skal være et kompakt
> kamera, skal der være mange fotografiske frihedsgrader, skal det være
> zoom,

ikke kompakt, gerne så meget optisk zoom som muligt

og hvormeget, hvor højt vægtes det at tage film,

= video ingen krav

skal det kunne
> tage billeder ved lav lys etc etc.

jotak - gerne med mulighed for at objektiv måler lysmætning, således at man
evt. kan kunne tage billede af 3-4 lyn en mørk nat.

--
venligst
Ralph

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-09-05 20:44

Ralph skrev den 07-09-2005 21:30:
> "Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> med vilje, ville ikke sætte begrænsninger pga. manglende viden.

Din søn eller du må jo vide hvad kameraet skal bruges til.

Hvis det skal bruges til teenagefester så er det nok ikke så smart at
bruge et spejlrefleks.

hvis han skal bruge det til Interrail eller tilsvarende, så er
størrelsen nok også relevant at kigge på.

hvad er det for motiver han vil tage? Der er forskel på
landskabsfotografering vs. billeder af blomster og insekter.

> dlsr? som betyder??

Digital spejlrefleks

Her taler vi om Canon 350D eller Nikon D50, men så sprænges de 6000
kroner nok en del.

> jotak - gerne med mulighed for at objektiv måler lysmætning, således at man
> evt. kan kunne tage billede af 3-4 lyn en mørk nat.

Ved natbilleder, så er stativ at foretrække

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jakob

Dato : 07-09-05 21:08

In article <431f3f9d$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
rwr@post6.tele.dk says...

> med vilje, ville ikke sætte begrænsninger pga. manglende viden.

Det gør bare rådgivning umulig.

> dlsr? som betyder??

Digital spejlreflex som canon 350d eller nikon d50. Generelt rettet mod
folk der vil lege mere med mediet, men kan jo også skyde fuldautomatisk.
Fylder mere i tasken, er dyrere pga dyre seperate linser hvis man vil gå
op i det, men tilbyder flere muligheder.

> ikke kompakt, gerne så meget optisk zoom som muligt

OK så har jeg lige det der skal til :0). Altså hvis det ikke skal være
digitalspejlrefleks så er en oplagt mulighed det nye panasonic

http://www.dpreview.com/articles/panasonicfz30/

efterfølger til det meget roste fz20. Det er vist ikke kommet på gaden
endnu men det varer nok ikke længe. Værd at vente på. Det er dog ligeså
stort som et dslr.

Hvis det skal være mere kompakt er der muligheder som

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/

læs mere der og her kan du også hente prøvebilleder.

Der er også canon med http://www.dpreview.com/reviews/canons2is/

Det var hvad jeg lige kunne komme på i den ikke så kompakte afdeling med
lang zoom.

> = video ingen krav
>
> skal det kunne

Panasonic har generelt gode linser på 2.8.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ralph

Dato : 08-09-05 19:46

> OK så har jeg lige det der skal til :0). Altså hvis det ikke skal være
> digitalspejlrefleks så er en oplagt mulighed det nye panasonic
>
> http://www.dpreview.com/articles/panasonicfz30/

Ovenstående hermed valgt(og dog, se nederst i mit svar) - og det er
(vistnok) allerede i handel, dog skriver een ud af tre forhandlere at det er
i restordre fra Panasonic, en anden skriver ikke på lager, den sidste
skriver ikke noget, men nu prøver vi at bestille så må vi se hvornår det
ankommer.

Nej sønnen skal IKKE bruge det til klassefester, i skolen eller lign. til
DET brug har han allerede et lille Ixus2. Så dette skal være det STORE
kamera. Interrail er først om 3-4 år, men hvorfor ikke tage et godt kamera
med på en "once-in-a-lifetime" oplevelse?
Stativ - selvfølgeligt til billeder taget i mørke.

Til Lars Lund, du anbefaler FZ5, det koster kun det halve af FZ30, og jeg
kan godt se forskel - dels 5 vs 8 Mpix., 16 vs 32 Mb hukommelse(større kort
kan vel købes? Vi har allerede et 128 Mb SD-kort til Ixusen) 1,8 vs 2,0 "
skærm, men FZ5 er en del mindre(hvilket dog ikke er en fordel når man er 16
og skal vise det frem) - prisen taget i betragtning HVAD vil I købe??

--
venligst
Ralph

Fra : Jakob

Dato : 08-09-05 21:09

In article <432086a3$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
rwr@post6.tele.dk says...

> [...]
> i restordre fra Panasonic, en anden skriver ikke på lager, den sidste
> skriver ikke noget, men nu prøver vi at bestille så må vi se hvornår det

Jamen tillykke :0), så må du lige poste nogle testskud til gruppen når
det ankommer, det ser sgu ud til at være et fedt kamera og den tidligere
model har et killer ry så det skal du/i nok blive glade for.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Lund

Dato : 09-09-05 00:03

">
> [...]
> 2,0 " skærm, men FZ5 er en del mindre(hvilket dog ikke er en fordel når
> man er 16 og skal vise det frem) - prisen taget i betragtning HVAD vil I

Jeg tror også at I har truffet det rigtige valg ud fra specifikationerne og
budgettet. Jeg valgte fz5 frem for fz20 pga. størrelsen (fz30 var ikke
på markedet) men har nok indset, at når først det er så stort at det ikke
kan være i lommen, - ja så kan det lige så godt være rigtigt stort........
Jeg købte i øvrigt selv et spejlreflex da jeg var 13 (1975) for at undgå det
obligatoriske instamatic i konfirmationsgave, - så jeg kan godt forstå
junior!!!

De medfølgede kort er altid i en ganske ubrugelig størelse om det er 16
eller 32 mb og er nok mest velegnede til at lægge under et bord der
vipper............

mvh. Lars

Fra : Lars Lund

Dato : 08-09-05 17:08

> ikke kompakt, gerne så meget optisk zoom som muligt
>
> og hvormeget, hvor højt vægtes det at tage film,
>
> = video ingen krav
>
> skal det kunne

Så ville jeg kikke på

Panasonic FZ5 - FZ20 og der er lige kommet en ny, hvad hedder den
FZ30??

og Canon 2sIs

der alle har 12x zoom og billed-stabilisator så man faktisk også kan bruge
det i praksis. Det er ikke kompaktkameraer, men f.eks. FZ5, (som jeg selv
har- og er glad for), kan godt ligge i en jakkelomme, men det er ikke til
megen hjælp på en sommerferie hvor jakken ligger derhjemme!!

mvh. Lars