Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anskaffelse af DSLR
Fra : rt

Dato : 05-09-05 19:46

Jeg har lige et par spørgsmål ang. anskaffelse af et DSLR-
kamera.

1) Jeg er brændt ret varm på et Canon 20D, dog uden at
have prøvet et. Jeg har ladet mig fortælle at efterfølgeren
(5D) er på vej, og den er selvfølgelig bedre. Men hvor
meget bedre vil den blive? Og hvad er de væsentlige
forskelle? Hvornår kommer 5D og hvad forventes prisen
at blive? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om
det nogensteder. Kan man samtidig forvente et prisfald
på 20D'eren? ;) Det ville være dejligt.

2) Hvis/når jeg skal købe et Canon 20D skal det være
med et godt allround objektiv. Jeg har set at de "fødes"
med to forskellige, et 18-55mm og et 17-85. Jeg skal som
sagt bruge et allround objektiv til amatør brug af diverse
motiver, så jeg tænker at 17-85 objektivet vil være en god
start for mig. Hvad siger I eksperter til det?

3) Hvor finder jeg et sådan kamera samt objektiv billigst?
Og hvad ligger prisen så på?
Kan det betale sig eksempelvis at købe i Tyskland? Og i
så fald, hvordan fungere det med garanti og service osv.?

4) Har I nogle kommentarer til en der skal anskaffe sig sit
første DSLR (det er dog ikke sikkert at det bliver lige med
det samme, de sidste penge skal skrabes sammen).
Enhver hjælp, råd og kommentar modtages med kyshånd :)

/rt

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-05 20:59

Uden at jeg vil indlemmes i kategorien ekspert vil jeg alligevel godt give
dig et råd:

Køb 350D + et par gode objektiver. Det bliver du muligvis gladere for i
længden, da du henter relativt mere i objektiverne end du gør på 20D ift.
350D.

Prisforskellen på 20D og 350D er ca. 4.000 kr. For de penge kan du (næsten)
få en Canon 70-200mm f/4 USM som skulle være et fremragende L objektiv til
prisen (750 kr. cashback p.t., www.canonextrapromotion.com). Så kan du leve
med kitlinsen indtil du får råd til mellemdistance og vidvinkel.

Efter min mening kan køb i Tyskland ikke betale sig i prisklassen.

/Torben

Fra : Simon Nielsen

Dato : 05-09-05 22:49

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> wrote in message
> [...]
> objektiv til prisen (750 kr. cashback p.t., www.canonextrapromotion.com).
> Så kan du leve med kitlinsen indtil du får råd til mellemdistance og

Jeg vil være af samme mening, er du ikke så bekendet med DSLR så køb hellere
et mindre DSLR og brug de ekstra penge på objektiver, det er frem for alt
optikken der bestemmer hvor godt billede du får, i hvert fald inden for
Canon og Nikon. Jeg ved ikke lige hvordan det forholder sig med Minolta og
Pentax, mend e skulle vist være knapt så gode.

> Efter min mening kan køb i Tyskland ikke betale sig i prisklassen.

Det mener jeg dog godt det kan. Jeg sparede næsten 4000 kr på det sidste
udstyr jeg købte, Nikon SB-800 og Sigma 24-70 f/2.8 og lidt ekstra sjove
ting som off-shoe chord til blitz.

Mvh
Simon

Fra : Brizz

Dato : 06-09-05 00:06

Torben Falck wrote:

> Køb 350D + et par gode objektiver. Det bliver du muligvis gladere for i
> længden, da du henter relativt mere i objektiverne end du gør på 20D ift.
> 350D.

Og hvad mener du lige her?
Hvis jeg stod med valget mellem et 350D og et 20D havde jeg valgt 20D.
Bla pga den fysiske størrelse fordi det ligger bedre i hånden og søgeren
er større.
20D er hurtigere end et 350D.

Jeg købte mit 20D inden 350D kom men havde stadig valgt som jeg gjorde
hvis jeg skulle købe idag.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 18:10

> [...]
> pga den fysiske størrelse fordi det ligger bedre i hånden og søgeren er

Jeg mener, at objektiver bestemmer mere for det endelige resultat end om
kameraet ligger godt i hånden

Ok, 20D er bedre på udvalgte punkter (bl.a. husets kvalitet; men det er nu
ok i den sorte 350D udgave); men alt i alt, mener jeg at han (formentlig)
står sig bedre v. 350D + bedre objektiver.
Jeg har selv et 350D og er faktisk ret godt tilfreds med både størrelse,
hastighed, billedkvalitet m.v.. Ja, jeg er faktisk ret godt tilfreds. Det
passer mig fint at mit kamera er i walk-around størrelse og holder sig under
1,5 kg. inkl. 28-135mm IS USM og taske....

Ift. mit gamle 300D er f.eks. hastigheden blevet forbedret markant og
søgeren gør sit arbejde godt nok. Skærmen kunne være bedre; men det er vist
den samme som på 20D. Derudover kender jeg intet til 20D. Jeg har derimod en
kollega der har et 1D mkII og det kamera sparker jo virkelig røv; men det er
altså totalt overkill til almindelige mennesker og det har ikke de
autoprogrammer, som kan gøre livet så let en gang imellem, når der ikke lige
er tid til at fifle med indstillingerne. Man skal efter min mening ikke gå
efter de yderste spec's og spidsfindigheder (i.e. man får for lidt for de
sidste kroner); men søge at optimere totalet.
Derfor mener jeg også, at 5D er skudt over målet til meningmand trods alle
dets tekniske fortræffeligheder.

Men det er selvfølgelig blot min mening.

> Jeg købte mit 20D inden 350D kom men havde stadig valgt som jeg gjorde
> hvis jeg skulle købe idag.

Tja, hvem ved?

/Torben

Fra : Jakob

Dato : 05-09-05 21:15

In article <431c9276$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>,
ostekongenFJERN@hotmail.com says...
> [...]
> have prøvet et. Jeg har ladet mig fortælle at efterfølgeren
> (5D) er på vej, og den er selvfølgelig bedre. Men hvor

Den bliver vel ikke nødvendigvis bedre, men anderledes, det kommer vel
an på hvad det skal bruges til. Jeg er IKKE ekspert men som det ser ud
er 5D's fordele ved vidvinkel og 20d ved længere brændvidder da 5d er
fullframe og derfor ikke har den her 1.6 crop faktor. MEn der har lige
været en længere tråd om evt fordele/ulemper ved 5d find den med google
grupper.

http://www.dpreview.com/articles/canoneos5d/

> at blive? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om
> det nogensteder. Kan man samtidig forvente et prisfald
> på 20D'eren? ;) Det ville være dejligt.

Det tror jeg bestemt ikke du skal regne med. Som det ser ud er de ikke
konkurrenter men retter sig mod to forskellige ting. Prisen bliver vel
også mere end det dobbelte for en 5d så konkurrenter kan man vel ikke
kalde dem.

> Kan det betale sig eksempelvis at købe i Tyskland? Og i
> så fald, hvordan fungere det med garanti og service osv.?

Garanti er som ved køb i danmark og det skulle service også være blot
skal du huske at få stemplet garantibevis så er service over DK canon.
Og det med at det ikke kan betale sig forstår jeg ikke men ok det kommer
an på hvor mange penge man har, det er hvertfald billigere.

Den forretning der altid bliver fremhævet er www.technikdirekt.de dem
har jeg selv handlet ved og de er gode, men ikke nødvendigvis billigst.
Kender folk der har handlet ved www.foto-mundus.de som også var ok og
lidt billigere med nogen ting. Brug evt www.guenstiger.de som
udgangspunkt.

> det samme, de sidste penge skal skrabes sammen).
> Enhver hjælp, råd og kommentar modtages med kyshånd :)

Igen jeg har ikke den store erfaring men det lyder som totalt overkill
med et 5d men nu ved jeg jo ikke hvor megen fotografisk erfaring du har.
Altså hvis du ikke har fotograferet det store så ville jeg absolut vælge
et 10d og så bruge pengene på objektiver istedet. For de 10000 kr der er
i forskel kan du jo blive godt kørende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brizz

Dato : 06-09-05 00:12

rt wrote:

> 1) Jeg er brændt ret varm på et Canon 20D, dog uden at
> have prøvet et. Jeg har ladet mig fortælle at efterfølgeren
> (5D) er på vej, og den er selvfølgelig bedre. Men hvor
> meget bedre vil den blive?

Den er jo ikke bedre end den der betjener det. 5D ender nok i noget der
ligner 23k så det er dobbelt op af 20D.

> [...]
> motiver, så jeg tænker at 17-85 objektivet vil være en god
> start for mig. Hvad siger I eksperter til det?

17-85IS er absolut ikke et dårligt valg. Mit første var et brugt 28-135
IS USM som jeg stadig bruger flittigt. Engang imellem savner jeg dog
lidt mere vidvinkel hvorfor at jeg på torsdag køber mig et 17-40L.

> 3) Hvor finder jeg et sådan kamera samt objektiv billigst?
> Og hvad ligger prisen så på?
> Kan det betale sig eksempelvis at købe i Tyskland?

JEg købte mit i Tyskland og sparede 1-2k på det. Garanti rep kan du få
lavet i Rødovre på samme værksted som Canon selv bruger.

> [...]
> det samme, de sidste penge skal skrabes sammen).
> Enhver hjælp, råd og kommentar modtages med kyshånd :)

Du vil opdage hvor fedt det er at tage billeder uanset om du vælger 350D
eller 20D. Gør dig selv den tjeneste at gå ind til en forhandler hvor du
kan holde på begge 2 og sammenligne dem. For det betyder meget om det
ligger godt i hånden!

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Per

Dato : 06-09-05 06:45

> [...]
> eller 20D. Gør dig selv den tjeneste at gå ind til en forhandler hvor du
> kan holde på begge 2 og sammenligne dem. For det betyder meget om det

Enig, billedkvaliteten er den samme da de har samme 8MP chip. Så det er
design, features og pris der skal afgøre.

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-09-05 07:00

Per skrev:

> Enig, billedkvaliteten er den samme da de har samme 8MP chip. Så det er
> design, features og pris der skal afgøre.

Det er vist netop ikke samme sensor, men det betyder næppe noget.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Per

Dato : 06-09-05 09:20

> Det er vist netop ikke samme sensor, men det betyder næppe noget.
>
> --

Ok troede de var ens:

"Image quality is just as good as the more expensive EOS 20D, if you can
live with the differences between the two the money saved could buy you a
very nice lens."
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page28.asp

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 18:14

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

> [...]
> live with the differences between the two the money saved could buy you a

Exactemon!
F.eks. 70-200mm f/4 L USM til ca. 5400 - 750 i cashback. Dét ligner et kup
til prisen selv uden IS.

/Torben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-09-05 07:29

Per wrote:
> Enig, billedkvaliteten er den samme da de har samme 8MP chip. Så det er
> design, features og pris der skal afgøre.

Jada, det er fuldkommen den samme 8mp chip, godt nok har den
forskellig opløsning og fysisk størrelse i hhv. 20D og 350D, men
naturligvis er det den samme chip

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 06-09-05 03:43

Du kan ikke samenligne EOS 20D og EOS 5 D

Det er 2 vidt forskellige kameraer og det viser prisen da også. Prøv at gå
på canons hjemmeside og læs hvad der står.

Jeg mener at man skal sammenligne EOS 20D og EOS350D, de har samme censor
og
tilnærmelsesvis samme data, dog med lidt forskelle hist og pist.
20D har mulighed for 5 billeder i sek. 350D kan klare 3
20D har 9 af punkter 350 har 7
20D er lidt mere robust, da den er lavet i magnesium, 305d er lavet af
stål
og plast.
20D har betjænings hjul bag på, til f.eks. korektioner lige som EOS 1.
mfl.
20D er lidt stører og lidt bedre at holde på for store hænder, den er dog
ikke stor nok til store jyske lapper.

Det er vist de væsentligste forskelle, jeg lige umidelbart kan nævne. Så
det
afhænger jo lidt af hvad du skal fotografere, er det familien, børnenes
skolekomedie eller ferie og lignende. så er 350d et fint valg
Men vil du ud i naturen og fotografere action af dyr og fugle, sports
begivenheder osv. så ville jeg vælge 20D alene pga. de 5 billeder i sek.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 18:18

> [...]
> Men vil du ud i naturen og fotografere action af dyr og fugle, sports
> begivenheder osv. så ville jeg vælge 20D alene pga. de 5 billeder i sek.

Enig, det er forventet brug (og pengepung...som for drengebørn i alle aldre
altid er for lille ) der afgør, hvad man bør købe.

/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 18:47

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1) Jeg er brændt ret varm på et Canon 20D, dog uden at
> have prøvet et. Jeg har ladet mig fortælle at efterfølgeren

Hvis du prøvede at holde en Nikon D70s i hånden og tage et par billeder
kunne du risikere at få endnu varmere følelser for netop dette pragtfulde
kamera, der med garanti vil kunne lokke fotografiske evner frem i dig)
Mvh - Per

Fra : rt

Dato : 08-09-05 20:13

Hej alle.

Jeg tillader mig at takke alle i dette fællessvar.

Jeg tror nu trods mange af jeres opfordringer,
at jeg vil gå efter 20D og ikke 350D, eftersom
jeg synes det ligger meget bedre i hånden.
Jeg synes 350D er for lille, og så kan jeg godt
lide at det er lavet med den magnesium-lagering,
eller hvad det hedder.

Det kan godt være at det rent performance-
mæssigt, ikke er meget bedre end 350D'eren,
men for mig er selve husets bygning, ergonomi,
materiale osv osv ret vigtigt. Så må de gode
objektiver komme senere.

I en butik nær Nørreport Station i Kbh
(hjørnet af Gothersgade og Nørre Voldgade) så
jeg engang et kit med netop en 20D og en 17-85 mm.
til 14.999,-

Men nu var jeg i onsdags inde for at prøve det, og nu har
de desværre kun et kit med 18-55mm, og de får
ikke de andre hjem til den pris. Hvis de får dem
hjem igen, bliver det til over 16 kilo.

Nogle der ved hvor man skal handle? Og kan det
lade sig gøre at få sættet til den pris andetsteds?
Eller måske endnu billigere?

Jeg er nok lidt koncervativ på det punkt, men jeg
ville nu have det bedst med at købe en "rigtig" butik,
og ikke over nettet. Men hvad har I af erfaringer med
at købe så dyrt udstyr over nettet? Og hvad med garanti,
reperation osv....

Tak for hjælpen igen...

/rt

Fra : Michael

Dato : 08-09-05 20:33

rt wrote:

> [...]
> hjem igen, bliver det til over 16 kilo.
>
> Nogle der ved hvor man skal handle? Og kan det
> lade sig gøre at få sættet til den pris andetsteds?

http://www.platanfoto.dk er et bud

Mvh.
Michael

Fra : rt

Dato : 09-09-05 08:04

> http://www.platanfoto.dk er et bud

Tak, kigger på det...

/rt

Fra : HKJ

Dato : 08-09-05 20:47

rt wrote:
> Nogle der ved hvor man skal handle? Og kan det
> lade sig gøre at få sættet til den pris andetsteds?
> Eller måske endnu billigere?

Jeg plejer at handle i en Bingo foto, de vil tit sælge væsentlig under
katalogpriserne.

En anden mulighed er kamerahuset, de sælger tyske/svenske kamera
billigere (Dvs. ingen dansk manual, men en engelsk kan hentes på
nettet)), men forvent ikke noge super betjening.

Fra : Michael

Dato : 08-09-05 21:03

HKJ wrote:

> Jeg plejer at handle i en Bingo foto, de vil tit sælge væsentlig under
> katalogpriserne.

Der er stor forskel på priserne hos de forskellige Bingo forretninger.
Det fandt jeg ud af da jeg samme dag var inde hos 2 Bingo forretninger,
for at købe en fjernbetjening til mit kamera.

Jeg har for nylig købt et AF 70-300/4.0-5.6 D ED objektiv hos Bingo,
det kostede kun 300-400 kr. mere end hos AC-Foto incl. forsendelse.

Mvh.
Michael

Fra : rt

Dato : 09-09-05 08:05

> Jeg plejer at handle i en Bingo foto, de vil tit sælge væsentlig under
> katalogpriserne.

Hvor ligger Bingo foto? Eller er det en netbutik?

> En anden mulighed er kamerahuset, de sælger tyske/svenske kamera billigere
> (Dvs. ingen dansk manual, men en engelsk kan hentes på nettet)), men
> forvent ikke noge super betjening.

Ok....tak

/rt

Fra : HKJ

Dato : 09-09-05 16:55

rt wrote:

> Hvor ligger Bingo foto? Eller er det en netbutik?

Det er en fotokæde

Du kan finde alle butikkerne her: http://www.bingofoto.dk/

Fra : Jakob

Dato : 08-09-05 21:16

In article <43208d50$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>,
ostekongenFJERN@hotmail.com says...

> og ikke over nettet. Men hvad har I af erfaringer med
> at købe så dyrt udstyr over nettet? Og hvad med garanti,
> reperation osv....

ALtså der er sgu ingen grund til at være konservativ (heller ikke ved
handel på nettet :0)

Du er BEDRE stillet ved nethandel. Hvis du vælger et sted hvor du kan
betale med credit card så kan banken tilbage føre pengene hvis du
bliver snydt og det er billigere så hvad er du nervøs for.

Køb ved TECHNIK-DIREKT i tyskland. De sender til din dør, du kan handle
med creditcard og du har 14 dages returret.

Det er en MEGET brugt forretning her i gruppen, har selv købt 2
digitalkameraer der uden problemer.

Med canon har du dansk garanti hvis du bare får stemplet garantibeviset
dernede.

http://kortlink.dk/technikdirekt/227g

og prisen er noget der ligner 13000 kr så der er vel ikke noget at
betænke sig på :0)

Damn det er sgu et fedt sæt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : rt

Dato : 09-09-05 08:10

> ALtså der er sgu ingen grund til at være konservativ (heller ikke ved
> handel på nettet :0)

Hehe...det var skam også kun mht. nethandel :)
Faktisk handler jeg meget via nettet, men når det drejer sig om et
spdant køb, vil jeg bare være sikker på, at der er et sted jeg kan gå
hen og få det repereret på garantien osv...

> [...]
>
> Køb ved TECHNIK-DIREKT i tyskland. De sender til din dør, du kan handle
> med creditcard og du har 14 dages returret.

Er det billigere/bedre at handle i Tyskland? Har nemlig en ven dernede.
Men hvis der ingen forskel er, vil jeg klart hellere købe det selv via
nettet.

> Det er en MEGET brugt forretning her i gruppen, har selv købt 2
> digitalkameraer der uden problemer.
>
> Med canon har du dansk garanti hvis du bare får stemplet garantibeviset
> dernede.

Og det kan/vil de godt gøre inden de sender det afsted til DK ??

> http://kortlink.dk/technikdirekt/227g
>
> og prisen er noget der ligner 13000 kr så der er vel ikke noget at
> betænke sig på :0)

Uh! Skal sgu lige skrabe de sidste penge sammen først. Ærgerligt at
penge skal være et problem :) Men lækkert at prisen er under det
laveste jeg har set i DK.

> Damn det er sgu et fedt sæt.

Jep!! Er supertændt på det!!

> Venlig hilsen
>
> Jakob

Tak for hjælpen!

/rt

Fra : Jakob

Dato : 09-09-05 11:11

In article <43213535$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> spdant køb, vil jeg bare være sikker på, at der er et sted jeg kan gå
> hen og få det repereret på garantien osv...

Som jeg har forstået er det ligegyldigt hvor noget er købt sålænge det
er EU er garantien den samme, men prøv at søge lidt tilbage i gruppen

Hvis du køber ved Bingo gør sender de det bare istedet for at du selv
skal sende ind vil jeg tro.

> Er det billigere/bedre at handle i Tyskland? Har nemlig en ven dernede.
> Men hvis der ingen forskel er, vil jeg klart hellere købe det selv via
> nettet.

Det kan jeg ikke forestille mig.

> Og det kan/vil de godt gøre inden de sender det afsted til DK ??

Jeg tror lige du skal sende det retur når dine 14 dages returret er
opbrugt sammen med en kopi af regningen. Det er ikke udfyldt som start
da det jo kan være du returnerer.

> Tak for hjælpen!

Det var så lidt

--