Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gult skær efter konvertering af RAW (NEF) ~
Fra : Esben K. Laustrup

Dato : 05-09-05 11:09

Jeg har flere gange oplevet, at et billede får et betydeligt gulligt
skær, efter at jeg konverterer det fra RAW (NEF - Nikon D70) til JPEG.
RAW-filen ser fin ud, men ligegyldigt hvad jeg gør, bliver billedet
noget gulligt, når jeg kører det igennem PS.

Jeg har lagt et eksempel på nettet (det er et ringe billede af min
kærestes onkel og tante, så det er ikke motivet, der skal kommenteres
Det er specielt min kærestes tante, der bliver gul i huden.

JPEG-fil (bemærk 1,7mb)
http://www.ezben.dk/DSC_2685.jpg

JPEG og NEF-fil (bemærk 7mb)
http://www.ezben.dk/ringefarver.rar

NEF-filen har betydeligt bedre farver end JPEG-filen. Er der nogle, der
kan vise mig, og JPEG-filen kan få nogle ordentlige farver? Glæder
mig til at se resultatet...

Esben

Fra : waal

Dato : 05-09-05 12:20

"Esben K. Laustrup" <mail@ezben.dk> skrev i en meddelelse
[...]

En lille justering i hue/saturation så bliver det ganske nydeligt. Jeg har
brugt reolen som pejlemærke.

Michael

Fra : Esben K. Laustrup

Dato : 05-09-05 12:25

Hej Michael,

Tak for tippet. Må jeg spørge dig, hvad du stillede HUE/SATURATION
til?

Esben

Fra : Esben K. Laustrup

Dato : 05-09-05 12:29

Hej igen,

Tak, jeg har fået det til at se godt ud nu. Mange tak Michael,

Esben

Fra : Asboe

Dato : 05-09-05 12:46

Esben K. Laustrup skrev i
> [...]

>NEF-filen har betydeligt bedre farver end JPEG-filen. Er der nogle, der
>kan vise mig, og JPEG-filen kan få nogle ordentlige farver? Glæder

Jeg oplever med mit Canon, at det har nogle problemer i det røde
område - måske har dit kamera det svært i det blå (kontrastfarve til
gul) - ihvertfald kan RAW-konverteren i Photoshop CS2 tage hensyn til
den slags, du kan nemlig kalibrere farvekonverteringen!

Det kan også være at du ikke har indstillet din PS til det rigtige
farverum!

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-05 15:07

http://fotolog.dk/dk-fritid-foto/DSC_2685.jpg

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Esben K. Laustrup

Dato : 05-09-05 18:38

Hej Jens!

Det ser rigtigt godt ud (motivet taget i betragtning...)! Vil du ud
med, hvilke trix du har brugt?

Esben

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-05 19:42

> Det ser rigtigt godt ud (motivet taget i betragtning...)! Vil du ud
> med, hvilke trix du har brugt?

Konverteret med Adobe Camera Raw (PS CS):

- Temperature (Auto): 5650K
- Tint: 0
- Exposure: +0,25
- Shadows: 3
- Brightness: 60
- Contrast: +80
- Saturation: +10

Alle andre parametre i ARC sat til 0.

PS CS: Skarpnet med FocalBlade, konverteret til 8 bit sRGB, reduceret til
50% størrelse og gemt som JPEG kvalitet 10.

Samlet tidsforbrug: Ca. 2 min.

Fra : Esben K. Laustrup

Dato : 05-09-05 22:13

Jeg bukker