Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Spg. ang. Nikon SB-800 flash
Fra : Esben K. Laustrup

Dato : 04-09-05 12:38

Jeg er bl.a. den lykkelige ejer af en Nikon SB-800 ekstern flash og et
Nikon D70. Jeg synes det er kanon, at man med den eksterne flash kan
bounce lyset op mod loftet, så man sikrer en mere afbalanceret
belysning. Men jeg har et spørgmål, som I måske kan hjælpe med at
besvare:

Jeg anvender næsten altid min flash rettet 180 grader direkte mod
loftet og med en såkaldt difuser påsat. Det synes jeg giver et
dejligt blødt lys, men når jeg er eksempelvis udendørs, virker denne
opsætning naturligvis ikke specielt godt (da der ikke er meget at
bounce på I sådan en situation skulle jeg vel anvende blitzen i
90 graders vinkel, så den er rettet direkte mod mit motiv. Men når
jeg gør det, synes jeg, at mit motiv bliver alt for kraftigt belyst.
Jeg kunne selvfølgelig skrue ned for styrken på min flash, men det er
jo noget bøvlet at gøre, hver gang man ændrer position på flashen.
Er der andre, der også synes at Nikon SB-800 rettet direkte mod et
motiv er lige lovlig kraftig? Og betyder difuseren noget i denne
sammenhæng? Jeg synes jeg har læst en del på nettet, men jeg kan
ikke rigtig finde svar på disse spørgsmål.

På forhånd tak,

Esben

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-09-05 13:20

> [...]
>
>Jeg anvender næsten altid min flash rettet 180 grader direkte mod
>loftet og med en såkaldt difuser påsat. Det synes jeg giver et

Jep det bruger jeg også nogle gange det hedder vist nok 0 grader. Dog de
fleste gange uden bounceren på. Hvis jeg har Bounceren på så stiller jeg den
i en 45 graders vinkel, det kaster lyset rundt til endnu flere områder end
bare op i loften og gør så at jeg kan få bedre elemineret de bløde skygger
under næse, hager, og hvad der ellers måtte være.

> [...]
>sammenhæng? Jeg synes jeg har læst en del på nettet, men jeg kan
>ikke rigtig finde svar på disse spørgsmål.

Du har også sådan en lille dims du kan trække ud af din blitz, så du får en
lille difuserplade og en hvid plastikplade der stikker ud af blitzen, har
den indstilling kan du lave et blødt lys i større rum samt udendørs, hvis
blitzen står i en 45 graders vinkel. Du kan også bruge bounceren i en 45
graders vinkel udendørs. og ellers så lav spotmåling på det du vil
fotografere, så sender din blitz ikke lys nok afsted til at oplyse hele det
udendørs rum, men kun lige hvad der skal bruges til at oplyse
motivet/hovedpersonen.

Kig evt på pressefotografer hvordan de tager billeder udendørs.

Mvh
Simon