Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Sigmas 70-300 linse?
Fra : Per

Dato : 01-09-05 15:34

Nogen der har erfaringer med subj? Jeg ønsker at kunne tage portræt fotos
med mindre dybdeskarphed end jeg kan med min kit 18-55 linse (EOS 350D).
Ville denne ikke være OK til dette? Den fås jo til omkring 1.200kr. Ved godt
der findes mange bedre og LANGT dyrere linser, men jeg har ikke lige så
mange penge.

Fra : Alex W

Dato : 01-09-05 15:44

> [...]
> Ville denne ikke være OK til dette? Den fås jo til omkring 1.200kr. Ved
> godt der findes mange bedre og LANGT dyrere linser, men jeg har ikke lige

Det er bestemt ikke den rigtige løsning.

Køb en 50mm f:1.8
Den kan købes for under 1000 kr.

/Alex W

Fra : Alex W

Dato : 01-09-05 16:01

> [...]
> så mange penge.

Det er bestemt ikke den rigtige løsning.
En begrænset dybdeskarphed når du med et objektiv der har større
blændeåbnig. Du kan dog godt opnå dette med en 2-300 mm objektiv, men
motivet vil blive sammentrykket.

Køb en 50mm f:1.8
Den kan købes for under 1000 kr.
Det er det ultimative til portrætter.
Hvis du har flere penge så køb i stedet 50mm f:1,4 som tegner bedre.

/Alex W

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 01-09-05 16:50

> [...]
> Den kan købes for under 1000 kr.
> Det er det ultimative til portrætter.
> Hvis du har flere penge så køb i stedet 50mm f:1,4 som tegner bedre.

Ja det er jo et problem der bliver yderligere forstærket af den mindre
censor end 24x36 film eller full sice.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-09-05 17:06

Alex W wrote:
> Køb en 50mm f:1.8
> Den kan købes for under 1000 kr.
> Det er det ultimative til portrætter.
> Hvis du har flere penge så køb i stedet 50mm f:1,4 som tegner bedre.

Det kommer jo an på typen af portræt, hvis man fx. kun vil have
ansigtet er længere brændvidde bedre. fx. 85mm :)

Men 50mm er ganske brugbar.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 01-09-05 18:32

Manden skriver at han bruger en EOS 350D, det vil sige at brændviden
forøges
med en faktor 1.6. så svarer en 50mm til en 80mm.

dvs. det gør den ikke helt, for mht dybde skarphed er det stadig en 50mm.
Du
får ca. samme billedudsnit med en 50mm på en EOS350D som en 80mm på en EOS
til film.

Dybdeskarpheden følger brændviden. Men der er altid en kombination mellem
største blænde åbning, brændvide, afstanden til motivet og afstand fra
motivet og baggrunden. Her tænker jeg på et portræt med sløret baggrund,
det
er nemmere at lave med et analog 35mm kamera end et digitalt med en mindre
censor og endnu nemmere med et mellemformat, der svarer en 50mm til 80 på
6x6 og 100mm på 6x7

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-09-05 23:06

Jan Damkjær Dahl wrote:
> Manden skriver at han bruger en EOS 350D, det vil sige at brændviden
> forøges
> med en faktor 1.6. så svarer en 50mm til en 80mm.

Ja, og da 135mm er noget af det herligste til ansigts-portræt passer
det vel meget godt med 80 ?

> er nemmere at lave med et analog 35mm kamera end et digitalt med en mindre
> censor og endnu nemmere med et mellemformat, der svarer en 50mm til 80 på
> 6x6 og 100mm på 6x7

Jah, men ingen af de optikker er jo portræt... det er derimod normal.

~28mm er normaloptik på 1.6x crop kameraer.

> Den har indtil videre sparet mig for at få 0 spam-mails.

Hvorfor bruger du den så? kan du ikke få den til at gå væk fra din
newsklient ?

// Hans, der godt kunne tænke sig at pifte Martin Thorborgs bil her
// snart, sådan hver morgen i et halvt år.
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Per

Dato : 01-09-05 22:13

> [...]
> Den kan købes for under 1000 kr.
> Det er det ultimative til portrætter.
> Hvis du har flere penge så køb i stedet 50mm f:1,4 som tegner bedre.

OK, jeg har jo tydeligvis fat i den gale ende her ;) Er det denne du mener
http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/fixed_focal_length/ef_50mm_f18ii/index.asp

Fra : Per

Dato : 01-09-05 22:20

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

> OK, jeg har jo tydeligvis fat i den gale ende her ;) Er det denne du mener
> http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/fixed_focal_length/ef_50mm_f18ii/index.asp

Så vidt jeg kan se har min nuværende 18-55 kit linse en max aparture på
F/3.5. Er det korrekt eller har jeg misforstået noget når der står 18-55mm
F/3.5-5.6? Ergo burde jeg kunne opnå en lavere dybdeskarphed med den
foreslåede 50mm?

Fra : Alex W

Dato : 01-09-05 22:45

> [...]
> F/3.5. Er det korrekt eller har jeg misforstået noget når der står 18-55mm
> F/3.5-5.6? Ergo burde jeg kunne opnå en lavere dybdeskarphed med den

Det er korrekt, det er lige det du kan.

/Alex W

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-09-05 22:45

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Ergo burde jeg kunne opnå en lavere dybdeskarphed
> med den foreslåede 50mm?

Jepper, du har ganske ret. Dit kit-objektiv har en mindste blændeåbning på
f/3,5, hvilket ikke giver meget dybdeuskarphed i forhold til en 50mm f/1.8,
der er 2½ blændetrin hurtigere.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-09-05 22:54

NB: Her er et par portrætter "skudt" med en 50mm:

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-244 (f/2,8)
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-237 (f/5,6!)
http://www.teamcopenhagen.dk/Files/Billeder/Sekretariat/Leif_23.02.2005_300dpi.jpg
http://www.teamcopenhagen.dk/Files/Billeder/Sekretariat/Mette_Joervad_Niess_23.02.2005_300dpi.jpg

De to sidste (f/2) burde have været beskåret.

Fra : Per

Dato : 02-09-05 06:52

> [...]
> http://www.teamcopenhagen.dk/Files/Billeder/Sekretariat/Mette_Joervad_Niess_23.02.2005_300dpi.jpg
>
> De to sidste (f/2) burde have været beskåret.

Nogle rigtig gode portræt billeder imellem der Jens!

Jeg er nu ikke i tvivl om at det er den linse jeg skal have tak.

Fra : Alex W

Dato : 01-09-05 22:44

> OK, jeg har jo tydeligvis fat i den gale ende her ;) Er det denne du mener
> http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/fixed_focal_length/ef_50mm_f18ii/index.asp ¨

Det er rigtigt, det er den.

Der kan du fotografere med en stor blændeåbning og nøjes med at få øjet
skarpt .... Ved fuld blændeåbning er skarphedsdybden meget lille .... når du
blænder ned, bliver dybden større... ved blænde 4 .. og derover har du ikke
vundet noget i forhold til dit nuværende objektiv i dybdeskarphed. Men
skarpheden generelt er meget bedre på en prime (50mm) da den er korrigeret
optimalt i forhold til en zoom som skal dække et større område.

/Alex W