Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nu ved jeg endelig, hvad der er galt med m~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-08-05 23:57

Jeg har de sidste 10 uger været klar over, at jeg havde et problem af en
eller anden art.
Jeg fandt ud af at mit D70 havde frontfokus problemer og regnede, med at en
tur til service ville kurere mine skarphedsproblemer.
Mens mit kamera er afsted har jeg lånt Max's Fuji S2 pro og selv med den var
jeg ikke tilfreds med skarpheden på min Sigma 500/4,5 EX HSM. Da Thomas Sass
så kom forbi i forrige uge, lånte jeg lige hans til et par prøveskud for at
kunne sammenligne. Og der var stor forskel. Noget var galt med Sigma'en.
Efter gentagen kontakt til Foviteck og Sigma i Tyskland blev jeg enig med
mig selv om at efterprøve autofokus på optikken.

Det blev gjort ved at fokusere på min bils nummerplade i solskin på ca. 6
meters afstand, så jeg præcist kunne se om billedet stod skarpt i søgeren.
Først skød jeg med AF og bagefter med manuel fokus (Tryk udløseren halvt
ned, lad linsen fokusere og efterstil skarpheden manuelt, mens udløseren
holdes halvt nede.)
Ved 6 meters afstand er man tæt nok på til at kunne stille fokus præcist.

Der var ingen tvivl. AF stiller en anelse uskarpt.
Så min Sigma EX 500/4,5 HSM er på vej til Fovitech for at blive efterset.
Forhåbentligt kan de løse problemet.
Selve optikken er knivskarp fuld åben.

Grunden til at jeg skriver om dette problem, er, at jeg har kendskab til
mindst en Sigma 500/4,5 EX HSM mere med skarphedsproblemer.

Tommy, tjek lige om ikke din lider af samme problem!
Den skal være knivskarp ved fuld aperture!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 01-09-05 04:53

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
>
> Tommy, tjek lige om ikke din lider af samme problem!
> Den skal være knivskarp ved fuld aperture!

Det vil jeg lige prøve, tak for tippet, var der forøvrigt ikke noget med
at Thomas havde hans til tjek ?

Tommy

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-09-05 09:15

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg lige prøve, tak for tippet, var der forøvrigt ikke noget med
> at Thomas havde hans til tjek ?

Jo, men det var af anden årsag.
Thomas' Sigma 500/4,5 er så skarp som den overhovedet kan være.
Den havde/har et problem med kontakterne i fatningen, der SVJV kan svigte.
Det er vist ikke blevet løst, da serviceværkstedet hos Fovitech ikke kunne
fremprovokere fejlen.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-09-05 14:06

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Thomas' Sigma 500/4,5 er så skarp som den overhovedet kan være.
> Den havde/har et problem med kontakterne i fatningen, der SVJV kan svigte.

Forkortelse forklaring- SVJV, hvad betyder det egentlig, det er ikke lige
noget jeg er stødt på førhen (fotoskole).

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-09-05 09:55

Tommy Hjorth wrote:
> Det vil jeg lige prøve, tak for tippet, var der forøvrigt ikke noget med
> at Thomas havde hans til tjek ?

Så vidt jeg ved har Thomas ikke Hans til tjek.. Med mindre der
er tale om en anden Hans, hvis ikke vil jeg da gerne advares først :)

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 01-09-05 12:12

Hans Joergensen wrote:

> Så vidt jeg ved har Thomas ikke Hans til tjek.. Med mindre der
> er tale om en anden Hans, hvis ikke vil jeg da gerne advares først :)

Det er en anden Hans:)

Tommy

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-09-05 16:00

> Så vidt jeg ved har Thomas ikke Hans til tjek.. Med mindre der
> er tale om en anden Hans, hvis ikke vil jeg da gerne advares først :)

Jo, jeg havde mit til check, og det kom der ikke noget godt ud af. De kunne
ikke finde noget galt med objektivet, selvom det ind i mellem mister
forbindelsen til kameraet. En træls periodisk fejl, som jeg mente lagde i
den vandring der er i fatningen. Fatningen skal jo helst kunne give sig lidt
i tilfælde af varme, da man ellers ikke kan skille kamera og objektiv fra
hinanden. Men jeg havde lagt mærke til, at når fatningen var i midten, så
mistede objektivet en sjælden gang i mellem forbindelsen til kameraet. Det
var det jeg fik checket, og de kunne kun sige, at fatningen var i orden.

MVH
Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 01-09-05 20:07

"Thomas Pedersen" skrev i en meddelelse

>Men jeg havde lagt mærke til, at når fatningen var i midten, så
> mistede objektivet en sjælden gang i mellem forbindelsen til kameraet. Det
> var det jeg fik checket, og de kunne kun sige, at fatningen var i orden.

Det kan vel også være fatningen i kameraet der er noget galt med? På en måde
så det ikke viser sig med andre optikker?

Mvh Erik?

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-09-05 21:30

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måde
> så det ikke viser sig med andre optikker?

Det var ret sjovt, for jeg prøvede jo et Fuji S3 Pro for en måned siden
(sådan ca.) og da fik jeg 500'eren tilbage samtidigt. Og fejlen viste sig
med det samme, så det er objektivet der har fejlen, ikke kameraet.

MVH
Thomas

Fra : Michael Birck

Dato : 02-09-05 14:23