Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SKuffet over 30x45 fremkaldelser
Fra : Per

Dato : 31-08-05 21:17

Efter jeg lige havde fået mit 350D fik jeg fremkaldt nogle 30x45 hos
billedbutikken. Jeg var meget imponeret over kvaliteten og syntes de var
super skarpe og så ikke "digitale" ud. Nu har jeg fået fremkaldt nogle flere
i samme størrelse og disse er en anden sag. Først troede jeg at
billedbutikken havde nosset i fremkaldelsen, ved nærmere gennemsyn af de
første tror jeg det var motiverne på de første der snød lidt. Et af de nye
billeder er denne: http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174602 og jeg
syntes at fremkaldelsen ser lidt for "digital" ud. Det er lidt svært at
forklare, men mange ved måske hvad jeg mener.

Jeg må indrømme at jeg er skuffet over at 8MP ikke engang er nok til en
ordenlig A3. Jeg havde faktisk tænk på at prøve en A1, men nu er det måske
ikke så interessant alligevel.

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-08-05 21:46

Jeg har fået printet i A3+ og op til A1 selv med min gamle 10D 6mp og det
var mere end flot. Men jeg skyder i raw og sørger for at der ikke sker
yderligere behandling på vej til printeren. 8mp og selv 6mp kan give flotte
billeder i A3 og større. Man skal selvfølgelig ikke stå lige foran billedet
og tro at der er detaljer. Man skal stå i normal betragtningsafstand.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Simon Nielsen

Dato : 31-08-05 22:22

> [...]
> ordenlig A3. Jeg havde faktisk tænk på at prøve en A1, men nu er det måske

Jeg får lavet billeder fra Nikon D1 (2.73 MP) i størrelse 60x90 cm i 60 dpi
og der er da godt nok korn, men på betragtningsafstand kan det ikke ses, så
det betyder skam ikke noget. Med 8 MP kan du sagtens få pæne billeder, du
skal bare huske at få ændret DPI størrelsen inden de udskriver og det skal
du bede dem om at gøre, sådan at det passer til lige dit billede og
størrelse.

Mvh
Simon

Fra : Jan

Dato : 31-08-05 22:50

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ordenlig A3. Jeg havde faktisk tænk på at prøve en A1, men nu er det måske
Hej Per

Jeg har også fået lavet 45x30 billeder i billedbutikken, i fedeste flotte
kvalitet, endda 3 forskellige billeder i 3 forskellige omgange, jeg er meget
imponeret over kvaliteten. (mit kamera er 20D)

Hvordan har du forberedt billedet ???

Selv har jeg startet med at at ændre DPI til 300, ved at slå resample fra og
indtastet 300 dpi. Herefter har jeg afkrydset resample igen og indtastet
størrelsen (45x30) hvorved PS finder frem til den DPI som billedet nu kan
indeholder i den pågældende størrelse. Herefter laver jeg den
efterbehandling der er behov for og når jeg sender billedet afkrydser jeg i
"ingen behandling" og "standard blank".

Mvh Jan

Fra : Per

Dato : 01-09-05 08:54

> [...]
> den efterbehandling der er behov for og når jeg sender billedet afkrydser
> jeg i "ingen behandling" og "standard blank".

Jeg har slået resample fra og så tastet billedstørrelsen hvilket giver lige
knap 200 DPI. Jeg har også valgt ingen behandling og standard blank. Næste
gang vil jeg skyde et billede i RAW, men den skal vel stadig indsendes i
JPG?

Fra : Jan

Dato : 01-09-05 13:04

> [...]
> lige knap 200 DPI. Jeg har også valgt ingen behandling og standard blank.
> Næste gang vil jeg skyde et billede i RAW, men den skal vel stadig

Ja til den billige pris er det jpg - men hvis man vil ofre lidt mere, så kan
man levere en tiff fil med billedet. Jeg synes dog du skal sende det dårlige
billede derind og få lavet et nyt, for som du selv siger, det kan ikke passe
at det ikke kan laves perfekt...

Mvh Jan