Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik/kommentarer til disse billeder fra ~
Fra : Hans Kruse

Dato : 31-08-05 09:03

På min Kinatur var jeg på udkig efter originale og autentiske scener fra
livet. Der var en kvarter bagved vores hotel i Shanghai, som var ret
oprindeligt og befolket med nogle herlige typer. Menneskene var meget
venlige og selvom jeg og min søn kom med vores kameraer og gik rundt og tog
billeder, så var folk meget venlige og vi kom i kontakt med dem dels på
afstand med smil og hilsen og lidt tættere på, men dog uden at vi kunne
kommunikere verbalt.

Her er en scene, som var ret typisk. Det er så varmt så folk sidder udenfor
deres huse og det er klart en del af det sociale liv.
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1596157

http://www.pbase.com/hkruse/image/48344617/original
http://www.pbase.com/hkruse/image/48344618/original

Her er området i baggrunden af dette billede
http://www.pbase.com/hkruse/image/48344616/original

Her en anden situation
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1582911&forward=user

En fra de mere moderne områder
http://www.pbase.com/hkruse/image/48344605/original
og nogle af de rigtigt mange ekspedienter i en smykkebutik
http://www.pbase.com/hkruse/image/48344604/original

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 31-08-05 14:00

Tjae, måske jeg en dag skulle tage en tur til Shanghai.
Gode billeder.
Mvh
Torben
http://swampthing.dk/~tsj/photo/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-08-05 14:27

Hans Kruse wrote:

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1596157

Dejligt billede. Især synes jeg at fyren i lænestolen springer lige op i
ansigtet på mig. Desværre forekommer det mig at være en anelse overbelyst -
udbrændtheden i hans skjorte generer lidt.

> http://www.pbase.com/hkruse/image/48344617/original

Igen et dejligt billede, man kan finde mange sjove ting i. Detalje: Fyren
ude i højre side er lige et nummer for fortegnet og uskarp efter min smag og
så er det forhjul ivenstre side lidt trælst. Men det er jo ikke sådan at
ville arangere gadebilledet om for at få det rigtige billede.

> En fra de mere moderne områder
> http://www.pbase.com/hkruse/image/48344605/original

Det kan jeg godt lide. Især fanges jeg af reklamen i venstre side. Desværre
skæmmes det også af lidt for meget udbrændthed IMO.

> og nogle af de rigtigt mange ekspedienter i en smykkebutik
> http://www.pbase.com/hkruse/image/48344604/original

Sådan er det, når arbejdskraften er rigelig og lønnen lille. Hvordan var det
mon blevet, hvis du havde ladet de to i forgrunden være uskarpe og havde
flyttet skarpheden bagud. De to figurer med ryggen til synes jeg ikke helt
er interessante nok til at være i det skarpe plan, når der nu er så meget,
der er mere interessant, men uskarpt.

Men alt i alt - dejlige billeder med en tendens til udbrændte højlys.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-08-05 17:14

> Dejligt billede. Især synes jeg at fyren i lænestolen springer lige op i
> ansigtet på mig. Desværre forekommer det mig at være en anelse
overbelyst -
> udbrændtheden i hans skjorte generer lidt.

Det er nu en dame og jeg kan godt se at der overbelyst lidt. Jeg havde
faktisk hævet lyset i raw konverteringen. Isf. at hæve lyset har jeg så
blændet en halv blænde ned og resultatet er her:
http://www.pbase.com/hkruse/image/48506376/original. Der er stadig et lille
områder på blusen, der er udbrændt, men hvor langt skal man gå for helt at
undgå det? Hvor vigtigt er det, synes du?
Iøvrigt ser det ikke så udtalt ud på print.

> Det kan jeg godt lide. Især fanges jeg af reklamen i venstre side.
Desværre
> skæmmes det også af lidt for meget udbrændthed IMO.

Det samme, som før at jeg havde hævet lyset lidt, da jeg syntes det var lidt
for mørkt.

Her er det uden de +0.35 EC i raw konvertering
http://www.pbase.com/hkruse/image/48511093/original. På print ser versionen
med hævet lys ud som meget balanceret i lyset (på Epson Archival Matte
papir)

> [...]
> er interessante nok til at være i det skarpe plan, når der nu er så meget,

Lidt et eksperiment. Jeg nåede kun det ene billede af lige præcist den
situation. Jeg tog nogle andre, men synes ikke de var interessante.

> Men alt i alt - dejlige billeder med en tendens til udbrændte højlys.

Det er rigtigt og se mine overvejelser ovenfor. Jeg er måske knapt så
allergisk overfor dette. Men tak for kommentarerne.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-08-05 18:25

Hans Kruse wrote:

> [...]
> lille områder på blusen, der er udbrændt, men hvor langt skal man gå
> for helt at undgå det? Hvor vigtigt er det, synes du?

Jeg synes det er meget bedre. Pludseligt er der også kommet tegning på
fliserne på væggen.

> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/48511093/original. På print ser
> versionen med hævet lys ud som meget balanceret i lyset (på Epson

Igen hjælper det IMO meget.

> Det er rigtigt og se mine overvejelser ovenfor. Jeg er måske knapt så
> allergisk overfor dette.

Jeg er heller ikke på den galaj, at jeg mener at udbrændte højlys altid er
et onde. Men jeg kan bedst lide, at et hovedmotiverne er uden. Jeg er tit i
den situation at jeg uden viderew accepterer udbrændt himmel - også fordi
jeg faktisk mener at vi ser den som udbrændt, forstået som lys helt uden
detaljer, IRL. Og dit billede fra banegården i Shanghai indeholdt store
flader udbrændte højlys, der på iongen måde skæmmede, men nærmest
understregede billedets karakter.
Men her i gruppen /skal/ vi jo ind imellm dyrke lidt insekterotik - ikk?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : per

Dato : 31-08-05 16:26

Jeg skal selv til Kina om 14 dage, såhh
Som turist-, dokumentarbilleder er de udmærkede.
Teknisk set finder jeg billederne anvendelige. Jeg synes dog generelt du
skulle beskære noget mere - der er for mange forstyrrende elementer eller
unødvendige tomme flader.
Jeg kan bedst lide dette:
http://www.pbase.com/hkruse/image/48344616/original

mvh per

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-08-05 17:20

> Jeg skal selv til Kina om 14 dage, såhh
> Som turist-, dokumentarbilleder er de udmærkede.

Jamen god tur, hvortil i Kina?

> Teknisk set finder jeg billederne anvendelige. Jeg synes dog generelt du
> skulle beskære noget mere - der er for mange forstyrrende elementer eller
> unødvendige tomme flader.

Kan du give et par eksempler, så jeg kan forholde mig til dette?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : per

Dato : 31-08-05 19:38

Hans Kruse wrote:

> Jamen god tur, hvortil i Kina?
Beijing - Chengdu - - diverse mindre byer -- Kunming - Shanhghai

> Kan du give et par eksempler, så jeg kan forholde mig til dette?
http://www.pbase.com/hkruse/image/48344617/original
På dette kunne man skære 8% i venstre side, 15% forneden og 20 % til højre.

mvh per

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-08-05 21:33

> http://www.pbase.com/hkruse/image/48344617/original
> På dette kunne man skære 8% i venstre side, 15% forneden og 20 % til
højre.

Rigtigt, så er det et helt andet billede. De andre billeder kunne jeg også
beskære og få noget andet ud af det.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Mortensen

Dato : 01-09-05 21:36

> Jamen god tur, hvortil i Kina?

> Kan du give et par eksempler, så jeg kan forholde mig til dette?
>
> --
> Kind Regards,
> Hans Kruse
> http://www.pbase.com/hkruse

Hej Hans

Jeg har også kigget dine billeder igennem og generalt syntes jeg de er fine,
men et par enklet af dem er lidt overbelyste efter min smag.
bl.a. det her http://www.pbase.com/hkruse/image/48344618/original specielt
den foreste pind og hende der sidder lige til højre syntes jeg har lidt
områder der grænser til udbrændthed og væggen lige bag hende.
Ellers efterlyser du eksempler på beskæring og her ville jeg have beskåret
mere tæt på hende der sidder ned, f.eks lige mellem jernkassen og
teglstenene, for som det er her, ser jeg det som et billede med tre pinde
som midtermotiv, men ved at beskære det som jeg foreslår, vil fokus flytte
sig mere over på manden der står og kigger.
Bedst ville dog have været at du havde komponeret dig ud af det, da du tog
billedet, for så havde det lykkes dig at vise mere ned af gade og hvad der
sker der og hvor ham på cyklen er på vej hen.
Jeg vil gerne prøve at lave et eks. på beskæring, hvis du gerne vil have
det?

Og så kunne jeg også godt have tænkt mig at kvinden og manden var lidt mere
karpe.

Mvh

Morten

Fra : Michael Bothager

Dato : 31-08-05 19:12

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev:
>På min Kinatur var jeg på udkig efter
> [...]

Generelt, så kunne jeg tænke mig at du gik tættere på, så dels der
kom
mindre miljø med, og så der kom endnu mere nærhed og deltagelse i
billederne. Som billederne er her, så er der for meget miljø og
udenomsdetaljer med i billederne, så det er svært at se det egentlige
motiv.

Du har allerede god kontakt med dem og accept af at du tager
billeder,
så det gælder om at udnytte det maksimalt.

>Her er området i baggrunden af dette billede
>http://www.pbase.com/hkruse/image/483
>44616/original

Jeg gætter på at du tog det med for at vise os hvor du var for at
tage
billeder, ik'? Selve billedet er det svageste af dem du viser frem
her.

>Her en anden situation
>http://www.photosig.com/go/photos/vie
>w?id=1582911&forward=user

Kompositorisk godt billede, men det er ærgeligt at han kigger op, han
skulle være fordybet i sin bog.

>En fra de mere moderne områder
>http://www.pbase.com/hkruse/image/483
>44605/original

Den kaffereklame ødelægger billedet for mig, specielt når der sker
mange flere spænden ting ude på gaden. Jeg kan ikke blive klog på om
det er kaffen eller fyrene der er motivet.

>og nogle af de rigtigt mange
>ekspedienter i en smykkebutik
>http://www.pbase.com/hkruse/image/483
>44604/original

jeg syntes at du fokusere på de forkert ekspedienter, hende i
baggrunden har en positur og mine der ville løfte hele billedet, så
jeg ville have været gået tættere på så de 2 i forgrunden var uskarpe
og indrammede hende i midten.

Men det ser ud som om du har haft en ovenud god tur Hans, og jeg er
da
ganske misundelig på at du har været der.

Vh
Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-08-05 21:41

> [...]
>
> Du har allerede god kontakt med dem og accept af at du tager
> billeder,
> så det gælder om at udnytte det maksimalt.

Ja, jeg kender dine præferencer og det kan jeg også godt lide. I det her
tilfælde ønskede jeg at se hele situationen, så derfor kom alle med. Jeg har
så nogle ekstra, som er tættere på, som jeg ikke lagde op.

> Jeg gætter på at du tog det med for at vise os hvor du var for at
> tage
> billeder, ik'? Selve billedet er det svageste af dem du viser frem
> her.

Ja, det er rigtigt.

> Kompositorisk godt billede, men det er ærgeligt at han kigger op, han
> skulle være fordybet i sin bog.

Jeg har et, hvor han ser i bogen, men jeg kunne godt lide hans ansigt som
han sad der.

> Den kaffereklame ødelægger billedet for mig, specielt når der sker
> mange flere spænden ting ude på gaden. Jeg kan ikke blive klog på om
> det er kaffen eller fyrene der er motivet.

Det tænkte jeg også på, men på en eller anden måde kom det til at hænge
sammen for mig.

> [...]
> baggrunden har en positur og mine der ville løfte hele billedet, så
> jeg ville have været gået tættere på så de 2 i forgrunden var uskarpe

Der er flere muligheder, som ikke fik udnyttet.

> Men det ser ud som om du har haft en ovenud god tur Hans, og jeg er
> da
> ganske misundelig på at du har været der.

Det er rigtigt, men jeg var også lidt klemt for tid indimellem, da det var
en arrangeret tur og man skulle ha' et øje på hver finger for ikke at blive
efterladt, hvad der faktisk skete fordi min søn og jeg stod og fotografere i
et par minutter uden at ænse noget! Det var en god tur, men næste gang
tager jeg af sted selv og tager den tid, det tager for at kunne leve sig ind
i miljøet og opleve og fotografere. Turen var en inspiration for at tage
næste skridt. Shanghai, Beijing, etc. som en ting, men ud i det store land,
ind i Chongqing og baglandet op til Tibet, det må jeg gøre en dag. Der er
masser af fantastiske muligheder, selvom Kina nærmest ændrer sig for øjnene
mens man er der. Et fascinerende land. Men tak for kommentarer, det er godt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse