/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
13 dage som fotograf - kritik søges...
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 00:59

Hej gruppe!

Det er nu 13 dage siden jeg købte mit D70 og besluttede mig for at lære at
fotografere. Før dette havde det blot stået på en smule Lomografi og andet
hygge - nu vil jeg gerne prøve at lære lidt mere om håndværket. Jeg har på
de 13 dage skudt omkring 600 billeder, de bedste af dem er røget op på
fotokritik.dk - men desværre uden den store kritik. Så hvis nogen af jer
havde lyst, må i gerne tage et kig og give jeres ærlige mening. Om i sender
den hertil eller inde på fotokritik.dk er lige fedt for mig - alle inputs er
velkomne...

Blue Foundation
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491

Peter Sommer
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252

The Stores
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823

Det var så hvad mine sparsomme evner og et standard-objektiv har opnået ved
et par koncerter rundt om i Jylland. Hvad syntes i?

Mvh Petter



 
 
Hans Joergensen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 30-08-05 05:34

Petter Ettrup wrote:
> Blue Foundation
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491
> Peter Sommer
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252
> The Stores
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823
> Det var så hvad mine sparsomme evner og et standard-objektiv har opnået ved
> et par koncerter rundt om i Jylland. Hvad syntes i?

Teknisk udemærket... men kompositionerne er lidt kedelige.

På det første skud ville jeg fx. have sigtet en sjat mere mod højre,
og have undgået dels for meget luft bag kvindens ryg, samt den bunke
kabler der ligger bag hende

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 14:15

Hej Hans!

Ja, du har nok ret - kabler "skænder" billedet og gør det lidt for rodet.
Prøver at sige lidt længere og ellers eksperimentere lidt med
kompositionerne - det lader til at det er generelt krav fra folket!

Tak for hjælpen!

Mvh Petter
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndh7ojd.75e.haj@enterprise-server.dk...
> Petter Ettrup wrote:
> > Blue Foundation
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491
> > Peter Sommer
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252
> > The Stores
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823
> > Det var så hvad mine sparsomme evner og et standard-objektiv har opnået
ved
> > et par koncerter rundt om i Jylland. Hvad syntes i?
>
> Teknisk udemærket... men kompositionerne er lidt kedelige.
>
> På det første skud ville jeg fx. have sigtet en sjat mere mod højre,
> og have undgået dels for meget luft bag kvindens ryg, samt den bunke
> kabler der ligger bag hende
>
> // Hans
> --
> http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv



Hans Joergensen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 30-08-05 14:43

Petter Ettrup wrote:
> Ja, du har nok ret - kabler "skænder" billedet og gør det lidt for rodet.
> Prøver at sige lidt længere og ellers eksperimentere lidt med
> kompositionerne - det lader til at det er generelt krav fra folket!

Prøv evt. at læse nogle fotobøger.. det gyldne snit er ofte et godt
udgangspunkt, og det skader ikke at kende de klassiske regler

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 14:51

Hej Hans!

Ja, flere har nævnt Det Gyldne Snit som et godt udgangspunkt - så jeg tror
lige jeg hopper på biblioteket imorgen og finder en af de gamle støvede!

Jeg takker for tippet!

Mvh Petter
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrndh8ooe.75e.haj@enterprise-server.dk...
> Petter Ettrup wrote:
> > Ja, du har nok ret - kabler "skænder" billedet og gør det lidt for
rodet.
> > Prøver at sige lidt længere og ellers eksperimentere lidt med
> > kompositionerne - det lader til at det er generelt krav fra folket!
>
> Prøv evt. at læse nogle fotobøger.. det gyldne snit er ofte et godt
> udgangspunkt, og det skader ikke at kende de klassiske regler
>
> // Hans
> --
> Photogallery @ http://nathue.dk



Jakob (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 30-08-05 15:21

In article <4314644f$0$1758$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
petter.ettrup@gmail.com says...
> Hej Hans!
>
> Ja, flere har nævnt Det Gyldne Snit som et godt udgangspunkt - så jeg tror
> lige jeg hopper på biblioteket imorgen og finder en af de gamle støvede!

Glem biblioteket, det hele jo her

http://kortlink.dk/zhn

og her

http://photoinf.com/

:0)


--
Venlig hilsen

Jakob

Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 15:30

Hey!

Hehe, ja - efterhånden også nogle år siden jeg har været på bibliotek, så
dejlig med et link...jeg har nu helt droppet at rejse mig nogensinde!
Desuden sidder jeg ved et vindue med udsigt ud til gaden, så der er motiver
nok at sigte efter!

Tak for links'ne!

Mvh Petter
"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d7e89bf8cac8533989e39@news.sunsite.dk...
> In article <4314644f$0$1758$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
> petter.ettrup@gmail.com says...
> > Hej Hans!
> >
> > Ja, flere har nævnt Det Gyldne Snit som et godt udgangspunkt - så jeg
tror
> > lige jeg hopper på biblioteket imorgen og finder en af de gamle støvede!

>
> Glem biblioteket, det hele jo her
>
> http://kortlink.dk/zhn
>
> og her
>
> http://photoinf.com/
>
> :0)
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Jakob



Erik W. (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik W.


Dato : 31-08-05 03:19


"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d7e89bf8cac8533989e39@news.sunsite.dk...

> > Ja, flere har nævnt Det Gyldne Snit som et godt udgangspunkt - så jeg
tror
> > lige jeg hopper på biblioteket imorgen og finder en af de gamle støvede!

>
> Glem biblioteket, det hele jo her
>
> http://kortlink.dk/zhn

Godt link! Men jeg fandt et eksempel på at man altså ikke skal opfatte
kompositoriske regler som love der skal følges. Der kan sagtens være noget
der er mindst lige så spændende som det gyldne snit.

Se foreksempel det her billede fra linket
http://photoinf.com/General/KODAK/photoProgramCompBig21.jpg

På siden står der at det er en kedelig midterkomposition og foreslår i
stedet denne beskæring:

http://photoinf.com/General/KODAK/photoProgramCompBig24.jpg men jeg synes da
krydskompositionen på det første billede er meget mere spændende.

Et andet sted på sitet
http://photoinf.com/General/KODAK/guidelines_for_better_photographic_composi
tion_discussion.html omtales et billede med midterkomposition som et brud
med reglerne. Og det er et eksempel på at det gyldne snit efterhånden
opfattes som en lov. Det synes jeg er synd, for der findes da mange andre
spændende måder at komponere et billede på.

Mvh Erik




emj (31-08-2005)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 31-08-05 07:05

Erik W. skrev:

>Godt link! Men jeg fandt et eksempel på at man altså ikke skal opfatte
>kompositoriske regler som love der skal følges. Der kan sagtens være noget
>der er mindst lige så spændende som det gyldne snit.
>
>Se foreksempel det her billede fra linket
>http://photoinf.com/General/KODAK/photoProgramCompBig21.jpg
>
>På siden står der at det er en kedelig midterkomposition

I mine øjne er det en genial midterkomposition pga den diagonale
linje, som skellet mellem sanf og vand giver. Samtidig giver det
masser af luft foran fuglen.

Hilsen emj

Jens Bruun (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 02-09-05 14:27

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:431513a7$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Se foreksempel det her billede fra linket
> http://photoinf.com/General/KODAK/photoProgramCompBig21.jpg

Jeg synes, det er et dårligt eksempel. Selvom fuglen er placeret i centrum,
ser beskueren motivets centrum og tyngde i netop det gyldne snit (eller tæt
herpå). Mine øjne fokuserer skiftevis på fugl, skygge og spor i en cirkel,
hvis centrum ligger tæt på det gyldne snit. Havde skyggen eller sporene i
sandet manglet havde du haft en pointe med dét billede, hvis det stadig
havde holdt rent kompositorisk (hvilket det imo så ikke havde).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Niels Riis Ebbesen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 30-08-05 08:26


Petter Ettrup wrote:

> Hej gruppe!
>
> Det er nu 13 dage siden jeg købte mit D70 og besluttede mig for at lære at
> fotografere. Før dette havde det blot stået på en smule Lomografi og andet
> hygge - nu vil jeg gerne prøve at lære lidt mere om håndværket. Jeg har på
> de 13 dage skudt omkring 600 billeder, de bedste af dem er røget op på
> fotokritik.dk - men desværre uden den store kritik. Så hvis nogen af jer
> havde lyst, må i gerne tage et kig og give jeres ærlige mening. Om i sender
> den hertil eller inde på fotokritik.dk er lige fedt for mig - alle inputs er
> velkomne...


Tja... dine knipserier er kompositoriske katestrofer, så dit nye
kamera har ikke ændret på, at du er en talentløs knipser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 09:13

Hej Niels!

Sig mig, syntes du egentlig du kan tillade dig at skrive den slags til en
mand der har fotograferet i 13 dage? Her kommer jeg - grøn og ny i faget -
og prøver at få et tip eller 2 til hvordan jeg kan blive en smule bedre med
årene. Folk kommer med kritik af mine billeder og det er jeg glad for. Det
kan jeg bruge til noget. Men at du kommer og kalde mig talentløs giver mig
jo ikke ligefrem blod på tanden. Tror du Michael Laudrup - når han afholder
fodboldsskoler - kalder spillere (der måske ikke er gode, men syntes det er
sjovt at spille) for talentløse?

Kan det chokere noget at du blive TROLL'et her på gruppen og at en enkelt
Google-søgning vil vise at 2/3-dele af professionelle fotografer i dette
land hader dig?

Niels, du er en talentfuld fotograf og du er langt bedre end jeg nogensinde
bliver. Men min uforbeholdne mening er, at du er en relativt talentløs
menneske! Håber du kan bruge MIN kritik til noget....

Mvh Petter Ettrup
>
>
> Tja... dine knipserier er kompositoriske katestrofer, så dit nye
> kamera har ikke ændret på, at du er en talentløs knipser...



Morten Wartou (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 30-08-05 09:36


"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:431414ee$0$1758$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Niels, du er en talentfuld fotograf og du er langt bedre end jeg
> nogensinde
> bliver.

Som ovenstående vil NRE læse dit indlæg. Det er spildte kræfter, beklager.

Ad dine billeder: det er lidt trist med centerkompositionen - kig lidt på
det og eksperimentér, så varer det ikke mange uger før du kan lave billeder
som er på højde med - eller bedre - end NRE's.


--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou



Niels Riis Ebbesen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 30-08-05 11:35


Petter Ettrup wrote:

> Hej Niels!
>
> Sig mig, syntes du egentlig du kan tillade dig at skrive den slags til en
> mand der har fotograferet i 13 dage?


Ja... for hvis du mener, at du efter 13 dage er god nok til at bede
om kritik, så må du ta' hva' der kommer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 13:29

Hej Niels!

Ja, du er jo som bekendt velkommen til at have din mening - og det er så OK
med mig. Nu kan jeg så til gengæld fortælle, at jeg igennem en længere
periode arbejdede som webdesigner - hvilket jo også er en af de titler du
bærer. Når du har den frækhed at kalde dig webdesigner uden SKYGGEN af
talent, kan jeg vel også kalde mig fotograf. Din hjemmeside er ikke
TILNÆRMELSESVIS professionel - det et stykke horribelt 90'er-grafik.

Men hey, når du med 30 års erfaring i bagagen syntes du er god nok til at
kalde dig webdesigner - så kan du vel også tåle lidt kritik!

Mvh Petter

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
news:4314365B.4000809@niels-ebbesen.net...
>
> Petter Ettrup wrote:
>
> > Hej Niels!
> >
> > Sig mig, syntes du egentlig du kan tillade dig at skrive den slags til
en
> > mand der har fotograferet i 13 dage?
>
>
> Ja... for hvis du mener, at du efter 13 dage er god nok til at bede
> om kritik, så må du ta' hva' der kommer...
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
> http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
> http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
> http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
>



Erik W. (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik W.


Dato : 30-08-05 14:07

"Petter Ettrup" skrev i en meddelelse
news:431450e6$0$1758$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

Du har i denne tråd fået adskillige svar med god brugbar kritik. Du har
indtil nu ikke gidet svare på mange af dem, men skænker istedet din dyrebare
opmærksomhed til den person i tråden, som skriver på en måde du ikke kan
lide?

Mvh Erik





Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 14:14

Hej Erik!

Ja, jeg beklager at min galde overskygger glæden over den megen brugbare
respons jeg har fået i denne tråd. Jeg lover dig at svare på dem alle med
det samme, har læst dem alle - inklusiv din egen - med stor glæde og har
virkelig fået noget at arbejde! Tak for hjælpe, alle sammen!

Mvh Petter
"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:431459fd$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Petter Ettrup" skrev i en meddelelse
> news:431450e6$0$1758$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> Du har i denne tråd fået adskillige svar med god brugbar kritik. Du har
> indtil nu ikke gidet svare på mange af dem, men skænker istedet din
dyrebare
> opmærksomhed til den person i tråden, som skriver på en måde du ikke kan
> lide?
>
> Mvh Erik
>
>
>
>



ksk (30-08-2005)
Kommentar
Fra : ksk


Dato : 30-08-05 14:27


"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:431459fd$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Petter Ettrup" skrev i en meddelelse
> news:431450e6$0$1758$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> Du har i denne tråd fået adskillige svar med god brugbar kritik. Du har
> indtil nu ikke gidet svare på mange af dem, men skænker istedet din
> dyrebare
> opmærksomhed til den person i tråden, som skriver på en måde du ikke kan
> lide?
>
> Mvh Erik
>

Erik ha ret , men jeg forstå peter
KsK




waal (30-08-2005)
Kommentar
Fra : waal


Dato : 30-08-05 21:10


"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:431450e6$0$1758$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej Niels!
>
> Ja, du er jo som bekendt velkommen til at have din mening - og det er så
> OK
> med mig. Nu kan jeg så til gengæld fortælle, at jeg igennem en længere
> periode arbejdede som webdesigner - hvilket jo også er en af de titler du
> bærer. Når du har den frækhed at kalde dig webdesigner uden SKYGGEN af
> talent, kan jeg vel også kalde mig fotograf. Din hjemmeside er ikke
> TILNÆRMELSESVIS professionel - det et stykke horribelt 90'er-grafik.

Lån (eller køb) alle de fotobøger du kan få fingre i, gerne fra 1930'erne og
frem så du får en fornemmelse af fotografiets historie i nyere tid. For 20
år siden ville jeg have anbefalet dig at melde dig ind i den lokale fotoklub
men jeg har været ude af det miljø så længe at jeg ikke ved hvor meget det
har ændret sig.

mvh
Michael
>
> Men hey, når du med 30 års erfaring i bagagen syntes du er god nok til at
> kalde dig webdesigner - så kan du vel også tåle lidt kritik!
>
> Mvh Petter
>
> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
> news:4314365B.4000809@niels-ebbesen.net...
>>
>> Petter Ettrup wrote:
>>
>> > Hej Niels!
>> >
>> > Sig mig, syntes du egentlig du kan tillade dig at skrive den slags til
> en
>> > mand der har fotograferet i 13 dage?
>>
>>
>> Ja... for hvis du mener, at du efter 13 dage er god nok til at bede
>> om kritik, så må du ta' hva' der kommer...
>>
>> --
>> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
>> http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
>> http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
>> http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
>>
>
>



Jakob (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 30-08-05 11:45

In article <431414ee$0$1758$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
petter.ettrup@gmail.com says...

> Sig mig, syntes du egentlig du kan tillade dig at skrive den slags til en
> mand der har fotograferet i 13 dage

Ignorer ham, Niels ser det som sin opgave i livet at skræmme folk ud af
denne gruppe, og han ændrer sig ikke.

Ignorer blot hans indlæg det gør det nemmere for alle parter.


Venlig hilsen

Jakob

Niels Riis Ebbesen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 30-08-05 13:26


Jakob wrote:

> Ignorer ham, Niels ser det som sin opgave i livet at skræmme folk ud af
> denne gruppe, og han ændrer sig ikke.
>
> Ignorer blot hans indlæg det gør det nemmere for alle parter.


Ja ha... gør li'som ovre på www.fotokritik.dk, der vil man også kun
ha' rygklappere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


ksk (30-08-2005)
Kommentar
Fra : ksk


Dato : 30-08-05 14:12

kom med noget seriøs kritik i sted for at din negative bemærking ,,,, det
kan godt være det er noget lort det vi gå og lave men så kunne du jo prøve
at gi folk lidt tips til at bliv bedre

http://www.nomedica.dk/lykkepiller.htm

kig nu på dette link og tag det med til din læge og for en snak med han ,,,
du kan kun få det bedre

KsK



"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
news:43145056.4030503@niels-ebbesen.net...
>
> Jakob wrote:
>
>> Ignorer ham, Niels ser det som sin opgave i livet at skræmme folk ud af
>> denne gruppe, og han ændrer sig ikke.
>>
>> Ignorer blot hans indlæg det gør det nemmere for alle parter.
>
>
> Ja ha... gør li'som ovre på www.fotokritik.dk, der vil man også kun ha'
> rygklappere...
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
> http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
> http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
> http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
>
>




Simon Nielsen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 30-08-05 08:39


"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> wrote in message
news:4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej gruppe!
>
> Det er nu 13 dage siden jeg købte mit D70 og besluttede mig for at lære at
> fotografere. Før dette havde det blot stået på en smule Lomografi og andet
> hygge - nu vil jeg gerne prøve at lære lidt mere om håndværket. Jeg har på
> de 13 dage skudt omkring 600 billeder, de bedste af dem er røget op på
> fotokritik.dk - men desværre uden den store kritik. Så hvis nogen af jer
> havde lyst, må i gerne tage et kig og give jeres ærlige mening. Om i
> sender
> den hertil eller inde på fotokritik.dk er lige fedt for mig - alle inputs
> er
> velkomne...
>
> Blue Foundation
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491

Lidt kedeligt og fladt, ikke så meget gang i den.

> Peter Sommer
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252

Bedre, der er mere spræl i billedet, men enten er det synd at der er de
lamper i baggrunden eller også er det synd at ham den anden guitarist er
der. Jeg ville nok helst undvære lamperne.

> The Stores
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823

Det her er det bedste af de tre, der er ikke så meget i baggrunden man
forstyres af og i henhold til kompositionen er dette også det bedste. Men
det opfylder ikke alle krav.

> Det var så hvad mine sparsomme evner og et standard-objektiv har opnået
> ved
> et par koncerter rundt om i Jylland. Hvad syntes i?

Du kan sagtens få noget ud af det, men det objektiv er jo absolut det
billigste plastik du har fået fat i der. Du burde ofre lidt penge i en
ordentlig 24-70 f/2.8. Eller også skal du have fat i Nikons 17-70 f/3.5-5.6
som er det andet kit objektiv til D70'eren, det er nemlig rigtig godt.

Mvh
Simon



Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 14:17

Hej Simon!

Tak for den meget detajlerede kritik, må jeg bede dig om at uddybe din
kritik til billederne af The Stores en smule? Du skriver at de ikke opfylder
alle krav - er der noget specielt du tænker på? Er som sagt ny i faget, så
er ikke helt så godt inde i termerne endnu!

Tak for hjælpen, en masse at arbejde med! Tak!

Mvh Petter
"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse
news:43140d20$0$76170$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> wrote in message
> news:4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> > Hej gruppe!
> >
> > Det er nu 13 dage siden jeg købte mit D70 og besluttede mig for at lære
at
> > fotografere. Før dette havde det blot stået på en smule Lomografi og
andet
> > hygge - nu vil jeg gerne prøve at lære lidt mere om håndværket. Jeg har

> > de 13 dage skudt omkring 600 billeder, de bedste af dem er røget op på
> > fotokritik.dk - men desværre uden den store kritik. Så hvis nogen af jer
> > havde lyst, må i gerne tage et kig og give jeres ærlige mening. Om i
> > sender
> > den hertil eller inde på fotokritik.dk er lige fedt for mig - alle
inputs
> > er
> > velkomne...
> >
> > Blue Foundation
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491
>
> Lidt kedeligt og fladt, ikke så meget gang i den.
>
> > Peter Sommer
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252
>
> Bedre, der er mere spræl i billedet, men enten er det synd at der er de
> lamper i baggrunden eller også er det synd at ham den anden guitarist er
> der. Jeg ville nok helst undvære lamperne.
>
> > The Stores
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823
>
> Det her er det bedste af de tre, der er ikke så meget i baggrunden man
> forstyres af og i henhold til kompositionen er dette også det bedste. Men
> det opfylder ikke alle krav.
>
> > Det var så hvad mine sparsomme evner og et standard-objektiv har opnået
> > ved
> > et par koncerter rundt om i Jylland. Hvad syntes i?
>
> Du kan sagtens få noget ud af det, men det objektiv er jo absolut det
> billigste plastik du har fået fat i der. Du burde ofre lidt penge i en
> ordentlig 24-70 f/2.8. Eller også skal du have fat i Nikons 17-70
f/3.5-5.6
> som er det andet kit objektiv til D70'eren, det er nemlig rigtig godt.
>
> Mvh
> Simon
>
>



Thomas (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 30-08-05 08:51

"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> wrote in message
news:4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej gruppe!

> Blue Foundation
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491
>
> Peter Sommer
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252
>
> The Stores
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823

Alle billederne ville have godt af lidt kontrast og en lidt mere tæt
beskæring. Vigtigste indsatsområde er dog kvaliteten af dit objektiv... du
skal have noget bedre glas foran kameraet.

Kig på kit-objektivet (18-70 mm.). Du vil blive chokeret over, hvor meget
bedre kontrast og skarphed er i forhold til dit 28-80.

Bortset fra ovenstående skal du nok tænke lidt mere over kompositionen (som
bl.a. Niels så elegant har påpeget). Tænk over hvad der skal med på
billedet... og hvad der vil ærge dig senere under redigeringen.

Dit xtra#1 af Peter Sommer er klart det bedste af dine billeder.

Thomas
www.tschmidt.dk



Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 14:19

Hej Thomas!

Jeg er også ny i Photoshop, så jeg prøver at eksperimentere lidt mere med
kontrast og beskæring. Fint punkt at påpeje, noget helt konkret at arbejde
med...

Jeg er også på jagt efter et objektiv for tiden, vil gerne have noget med
langt bedre lysfølsomhed. Tænker på noget i stil med 50mm, f/1.8 eller
mindre. Jeg er glad for at du kan lide billederne af Peter Sommer, de er
faktisk skudt med en enkelt arm rakt op over menneskemængden. Så egentlig er
jeg rimelig tilfreds med resultatet!

Tak for hjælpen!

Mvh Petter
"Thomas" <sasas@wewe.uk> skrev i en meddelelse
news:43140ffc$0$76167$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> wrote in message
> news:4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> > Hej gruppe!
>
> > Blue Foundation
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491
> >
> > Peter Sommer
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252
> >
> > The Stores
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823
>
> Alle billederne ville have godt af lidt kontrast og en lidt mere tæt
> beskæring. Vigtigste indsatsområde er dog kvaliteten af dit objektiv... du
> skal have noget bedre glas foran kameraet.
>
> Kig på kit-objektivet (18-70 mm.). Du vil blive chokeret over, hvor meget
> bedre kontrast og skarphed er i forhold til dit 28-80.
>
> Bortset fra ovenstående skal du nok tænke lidt mere over kompositionen
(som
> bl.a. Niels så elegant har påpeget). Tænk over hvad der skal med på
> billedet... og hvad der vil ærge dig senere under redigeringen.
>
> Dit xtra#1 af Peter Sommer er klart det bedste af dine billeder.
>
> Thomas
> www.tschmidt.dk
>
>



Erik W. (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik W.


Dato : 30-08-05 09:29

"Petter Ettrup" skrev i en meddelelse
news:4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Det var så hvad mine sparsomme evner og et standard-objektiv har opnået
ved
> et par koncerter rundt om i Jylland. Hvad syntes i?

Fælles for billederne er at hovedmotivet er tæt på centreret. Hvis du vil
placere dit motiv midt i billedet, så skal det være præcis midt i billedet
og du skal have en klar idé med det. Det vil i praksis sige at du meget
sjældent bør bruge den komposition
Langt mere sikkert er det at placere dit motiv i det gyldne snit eller at
bruge 2/3 snittet som jeg ofte selv bruger.

Hvis du kan lide at fotografere koncerter, bør du have en rigtig lysstærk
koncert -optik. Du får rigtigt meget for pengene med sådan en her:
http://kortlink.dk/technikdirekt/zh5 Også 85mm 1.8 er god, men den er noget
dyrere.

Husk at blændetallet er nævneren i en brøk, så jo mindre tallet er jo større
er blænden.

Mvh Erik





Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 14:22

Hej Erik!

Nu beklager jeg at jeg nok kommer til at lyde lidt uvidende - men har ikke
rigtig arbejdet med det gyldne snit siden de glad folkeskoledage med
Guldaldermalerier - så er der måske nogen der kender en side hvor man kan
læse mere om det gyldne snit på fotos?

Giver dig helt ret i at billederne er for "centrerede" kunne være dejlig med
en lidt mere interessant opbygning.

Jeg er for tiden på jagt efter et godt objektiv til at tage koncert-shots
med og dit forslag bliver bestemt taget i betragtning. Faktisk var det noget
i den stil jeg havde forestillet mig - har fået den anbefalet af flere. Så
det neder nok med noget i den stil...

Tak for hjælpen!

Mvh Petter Ettrup

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:431418df$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Petter Ettrup" skrev i en meddelelse
> news:4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> > Det var så hvad mine sparsomme evner og et standard-objektiv har opnået
> ved
> > et par koncerter rundt om i Jylland. Hvad syntes i?
>
> Fælles for billederne er at hovedmotivet er tæt på centreret. Hvis du vil
> placere dit motiv midt i billedet, så skal det være præcis midt i billedet
> og du skal have en klar idé med det. Det vil i praksis sige at du meget
> sjældent bør bruge den komposition
> Langt mere sikkert er det at placere dit motiv i det gyldne snit eller at
> bruge 2/3 snittet som jeg ofte selv bruger.
>
> Hvis du kan lide at fotografere koncerter, bør du have en rigtig lysstærk
> koncert -optik. Du får rigtigt meget for pengene med sådan en her:
> http://kortlink.dk/technikdirekt/zh5 Også 85mm 1.8 er god, men den er
noget
> dyrere.
>
> Husk at blændetallet er nævneren i en brøk, så jo mindre tallet er jo
større
> er blænden.
>
> Mvh Erik
>
>
>
>



Thomas Pedersen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Pedersen


Dato : 30-08-05 14:35


"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43145d69$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej Erik!
>
> Nu beklager jeg at jeg nok kommer til at lyde lidt uvidende - men har ikke
> rigtig arbejdet med det gyldne snit siden de glad folkeskoledage med
> Guldaldermalerier - så er der måske nogen der kender en side hvor man kan
> læse mere om det gyldne snit på fotos?

Det gyldne snit er faktisk meget simpelt. Du deler billedet op i 9 lige
store rammer med 4 linier, der er placeret 1/3 inde fra hjørnerne, der hvor
linierne skærer hinanden, der er det gyldne snit (reelt er det ikke det
gyldne snit, men den matematiske beregning ligger så tæt på 1/3 at det kan
være ligemeget). Et glimrende sted at placere øjne, ansigt eller hvad man nu
finder er hovedmotivet.En anden ting er, at her i Europa har vi en vane med
at læse fra venstre mod højre, derfor kan det være en god idé også at bygge
et billede op udfra den betragtning. Når først du mestrer de kompositoriske
"regler", så kan man med rette begynde at se, hvornår man skal bryde disse
"regler" (jeg vælger at sætte regler i parantes, da de ikke er regler men
nærmere guidelines).

> Giver dig helt ret i at billederne er for "centrerede" kunne være dejlig
med
> en lidt mere interessant opbygning.

Værd ikke bange for at beskære og gå tæt på, det gør tit billeder mere
intense.

> Jeg er for tiden på jagt efter et godt objektiv til at tage koncert-shots
> med og dit forslag bliver bestemt taget i betragtning. Faktisk var det
noget
> i den stil jeg havde forestillet mig - har fået den anbefalet af flere. Så
> det neder nok med noget i den stil...

En Nikkor AF 85/1,8 er et glimrende og lysstærkt objektiv, som er til at få
for penge brugt. Jeg har det selv, og foretrækker det fremfor min Nikkor AF
50/1,8. Til længere afstande er en Nikkor AF 180/2,8 og glimrende, eller
også en 70-200/2,8 eller 80-200/2,8.

MVH
Thomas



Langgaard Bærbar (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Langgaard Bærbar


Dato : 30-08-05 15:00

"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43145d69$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

>
> Nu beklager jeg at jeg nok kommer til at lyde lidt uvidende - men har ikke
> rigtig arbejdet med det gyldne snit siden de glad folkeskoledage med
> Guldaldermalerier - så er der måske nogen der kender en side hvor man kan
> læse mere om det gyldne snit på fotos?
>

Hej

Lige et lille tip, når du nu begynder at finde ud af at motiver oftest er
mest kedelige i centrum af billederne, så husk at fokusere rigtigt, i
starten kan man være uopmærksom på at kameraet stiller skarpt på et punkt
ved siden af motivet.

Så husk først "fokuser" og derefter "komponer"

Og lad dig ikke gå på af Nils, ignorer ham, så hører vi mindst til ham!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)



Hans J. Jensen (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans J. Jensen


Dato : 31-08-05 01:56

Erik W. wrote:
[snip]
>
> Fælles for billederne er at hovedmotivet er tæt på centreret. Hvis du vil
> placere dit motiv midt i billedet, så skal det være præcis midt i billedet
> og du skal have en klar idé med det. Det vil i praksis sige at du meget
> sjældent bør bruge den komposition
[snip]

Kan du henvise til et godt billede hvor motivet er i centret? Der må
gerne følge en kommentar med.

Mvh. Hans

Erik W. (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik W.


Dato : 31-08-05 03:13

"Hans J. Jensen" skrev i en meddelelse
news:4315001a$0$18636$14726298@news.sunsite.dk...

> Kan du henvise til et godt billede hvor motivet er i centret? Der må
> gerne følge en kommentar med.

Der er da et eksempel her:

http://www.textanalyse.dk/Midterkomposition%202.htm

Midterkompositionen kan blandt andet bruges til at skabe en form for
monumental ro i billedet.
Jeg kom lige i tanke om Thomas Kjær her fra gruppen, som har brugt
midterkomposition med held.
http://lnx.dk/dff/baal/
Læg især mærke til billedet nederst. I en debat her i gruppen foreslog jeg
at spotten øverst i billedet blev centreret så sangeren kom væk fra centrum,
mern fotografen kunne bedre lide det med sangeren centreret. Og det måtte
jeg jo bare finde mig i
Jeg kan da også sagtens se, hvad midterplaceringen gør for billedet og for
præsentationen af sangeren.

Mvh Erik



Jakob (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 31-08-05 08:55

In article <43151212$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
erik.w@surfmail.dk says...

> http://lnx.dk/dff/baal/
> Læg især mærke til billedet nederst. I en debat her i gruppen foreslog jeg
> at spotten øverst i billedet blev centreret så sangeren kom væk fra centrum,
> mern fotografen kunne bedre lide det med sangeren centreret.

Det funger sgu også fint ;+), de billeder er bare så FEDE i mine øjne,
helt specielt det første og det sidte, håber Thomas læser med :0).


--
Venlig hilsen

Jakob

Thomas Kjær (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Kjær


Dato : 31-08-05 17:36

On 2005-08-31, Jakob <no@mail.com> wrote:
> In article <43151212$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> erik.w@surfmail.dk says...
>
>> http://lnx.dk/dff/baal/
>> Læg især mærke til billedet nederst. I en debat her i gruppen foreslog jeg
>> at spotten øverst i billedet blev centreret så sangeren kom væk fra centrum,
>> mern fotografen kunne bedre lide det med sangeren centreret.
>
> Det funger sgu også fint ;+), de billeder er bare så FEDE i mine øjne,
> helt specielt det første og det sidte, håber Thomas læser med :0).

Tak, det er dejligt at høre. Så skulle du se printene af dem. ;)

For lige at holde mig en smule on-topic vil jeg sige, at jeg personligt
ret godt kan lide centrerede billeder, men kun når det bruges til de
helt rigtige kompositioner - hvilket dermed også er sjældent.


--
Med venlig hilsen
Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Hans J. Jensen (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans J. Jensen


Dato : 31-08-05 14:17

Erik W. wrote:
[snip]
> Der er da et eksempel her:
>
> http://www.textanalyse.dk/Midterkomposition%202.htm
>
> Midterkompositionen kan blandt andet bruges til at skabe en form for
> monumental ro i billedet.
[snip]

Ok.
Nu spørger jeg lige lidt mere med nogle eksempler:

- Vil det sige, at f.eks. store "rolige" bygninger gerne må placeres i
midten?

- Hvad med portrætbilleder? Kan man sige at en person som roligt sidder
ned gerne må placeres i centrum, mens en person der bevæger sig hellere
skal placeres i "det gyldne snit"?

- Kan man sige noget og baggrunden og placering af motivet? Altså noget
i retningen af: mange ting i baggrunden = bruge det gyldne snit, intet i
baggrunden = må gerne placere i centret?

Mvh. Hans


Hans Joergensen (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 31-08-05 14:27

Hans J. Jensen wrote:
> Kan du henvise til et godt billede hvor motivet er i centret? Der må
> gerne følge en kommentar med.

Jeg har et par jeg sådan synes er ret okay.

http://gallery.nathue.dk/photo/2005/08/28/_MG_9495.jpg
http://gallery.nathue.dk/photo/2005/08/18/_MG_9393.jpg
http://gallery.nathue.dk/photo/2005/06/26/_MG_7983.jpg

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Niels Riis Ebbesen (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 31-08-05 14:43



Hans Joergensen wrote:

> Jeg har et par jeg sådan synes er ret okay.
>
> http://gallery.nathue.dk/photo/2005/08/28/_MG_9495.jpg
> http://gallery.nathue.dk/photo/2005/08/18/_MG_9393.jpg
> http://gallery.nathue.dk/photo/2005/06/26/_MG_7983.jpg


Disse tre billeder er ikke center-kompositioner, de er blot så
stramt beskåret, at motivet fylder næsten hele billedet ud, og
derfor skal man vurdere dem ud fra de linier og elementer der er i
motiverne.

En center-komposition er et billede, hvor motivet er placeret i
midten af en stor billedeflade, men meget tom luft rundt om...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Hans Joergensen (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 31-08-05 14:43

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Disse tre billeder er ikke center-kompositioner, de er blot så
> stramt beskåret, at motivet fylder næsten hele billedet ud, og
> derfor skal man vurdere dem ud fra de linier og elementer der er i
> motiverne.

Ah.. ja ok, du siger noget

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Hans J. Jensen (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans J. Jensen


Dato : 31-08-05 14:52

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hans Joergensen wrote:
>
>> Jeg har et par jeg sådan synes er ret okay.
>>
>> http://gallery.nathue.dk/photo/2005/08/28/_MG_9495.jpg
>> http://gallery.nathue.dk/photo/2005/08/18/_MG_9393.jpg
>> http://gallery.nathue.dk/photo/2005/06/26/_MG_7983.jpg
>
>
>
> Disse tre billeder er ikke center-kompositioner, de er blot så stramt
> beskåret, at motivet fylder næsten hele billedet ud, og derfor skal man
> vurdere dem ud fra de linier og elementer der er i motiverne.
>
> En center-komposition er et billede, hvor motivet er placeret i midten
> af en stor billedeflade, men meget tom luft rundt om...
Hvad med denne:
http://gallery.nathue.dk/photo/2005/06/19/_MG_6947.jpg

Mvh. Hans


Niels Riis Ebbesen (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 31-08-05 15:05


Hans J. Jensen wrote:

> Hvad med denne:
> http://gallery.nathue.dk/photo/2005/06/19/_MG_6947.jpg


Nej ikke helt... træstammen komme jo ind fra det ene hjørne...

Men denne her er en typisk centerkomposition...
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823#

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Michael Bothager (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Michael Bothager


Dato : 31-08-05 19:00

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev:
>
>Hans J. Jensen wrote:
>
>> Hvad med denne:
>> http://gallery.nathue.dk/photo/2005/06/19/_MG_6947.jpg
>
>
>Nej ikke helt... træstammen komme jo ind fra det ene hjørne...
>
>Men denne her er en typisk centerkomposition...
>http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823#
>

niels, jeg er ikke enig i den udlægning

hvis bassistens hoved havde været i midten med masser af luft over,

havde det været centreret på den dårlige måde, men som det er her, så
er både bassistens hoved og bassens hoved placeret på den øverste
trediedel, og derfor ikke centreret

vh
michael



Jakob (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 30-08-05 11:03

In article <4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
petter.ettrup@gmail.com says...

> Blue Foundation
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491

Rigtigt kedeligt synes jeg, der er ikke meget atmosfære i det.
Baggrunden er pænt kedelig og så er det som om det ikke er rigtigt
tydeligt hvem der er hovedmotiv selvom jeg går ud fra at det er kvinden.

> Peter Sommer
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252

Bedre med ikke rigtigt godt. Synes at personen i baggrunden forstyrrer.
Han er tilstrækkelig tydelig til at tage opmærksomhed men ikke tydelig
nok til at være en del af motivet.

>
> The Stores
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823

Bedst. Det synes jeg faktisk er rigtigt godt. Fedt lys og ingen
forstyrrende objekter til at tage opmærksomheden. Rigtig fedt. Jeg ville
dog skære noget af det tomme område til højre væk ala

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=75

men det er jo smag og behag, synes der er for megen død plads :0)

Sig til hvis jeg skal fjerne det med det samme ellers fjerner jeg det om
en uges tid når tråden er død :0)


--
Venlig hilsen

Jakob

Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 13:23

Hej Jakob!

Syntes rigtig godt om dit forslag med at fjerne lidt "døde" områder på
billedet af bassisten fra The Stores - syntes din version er klart fedest!


Du må meget gerne lade den blive liggende, så kan andre også se hvilket
dejligt konstruktivt forslag du der er kommet med! Mange tak for det...

Mvh Petter

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d7e4d5420f83f7989e33@news.sunsite.dk...
> In article <4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
> petter.ettrup@gmail.com says...
>
> > Blue Foundation
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491
>
> Rigtigt kedeligt synes jeg, der er ikke meget atmosfære i det.
> Baggrunden er pænt kedelig og så er det som om det ikke er rigtigt
> tydeligt hvem der er hovedmotiv selvom jeg går ud fra at det er kvinden.
>
> > Peter Sommer
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252
>
> Bedre med ikke rigtigt godt. Synes at personen i baggrunden forstyrrer.
> Han er tilstrækkelig tydelig til at tage opmærksomhed men ikke tydelig
> nok til at være en del af motivet.
>
> >
> > The Stores
> > http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823
>
> Bedst. Det synes jeg faktisk er rigtigt godt. Fedt lys og ingen
> forstyrrende objekter til at tage opmærksomheden. Rigtig fedt. Jeg ville
> dog skære noget af det tomme område til højre væk ala
>
> http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=75
>
> men det er jo smag og behag, synes der er for megen død plads :0)
>
> Sig til hvis jeg skal fjerne det med det samme ellers fjerner jeg det om
> en uges tid når tråden er død :0)
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Jakob



Jørgen Nielsen (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 30-08-05 16:19


"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej gruppe!
>
> Det er nu 13 dage siden jeg købte mit D70 og besluttede mig for at lære at
> fotografere. Før dette havde det blot stået på en smule Lomografi og andet
> hygge - nu vil jeg gerne prøve at lære lidt mere om håndværket. Jeg har på
> de 13 dage skudt omkring 600 billeder, de bedste af dem er røget op på
> fotokritik.dk - men desværre uden den store kritik. Så hvis nogen af jer
> havde lyst, må i gerne tage et kig og give jeres ærlige mening. Om i
> sender
> den hertil eller inde på fotokritik.dk er lige fedt for mig - alle inputs
> er
> velkomne...
>
> Blue Foundation
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491
>
> Peter Sommer
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252
>
> The Stores
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823
>
> Det var så hvad mine sparsomme evner og et standard-objektiv har opnået
> ved
> et par koncerter rundt om i Jylland. Hvad syntes i?
>
> Mvh Petter
++++++++++++++++

Hej.

Du skriver på fotokritik "så måske burde jeg have valgt en lavere blænde og
en længere lukkertid" din lukketid er 1/50, så det må være en hurtigere
lukketid, og en større blændeåbning (mindre tal) men det kunne jo være en
skrive fejl
Med hensyn til kritik, er jeg meget enig med de andre angående komposition,
får lidt konstast/skarphed.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"



Petter Ettrup (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 30-08-05 16:23

Hej Jørgen!

Ja, du har ret - men i virkeligheden nok nærmere en hjernefejl end en
skrivefejl fra min side!

Lyder som om folket er ret enige om hvad jeg skal træne, så det er jo bare
med at komme i gang! Festugen her i Århus varer jo ugen ud!

Tak for hjælpen!

Mvh Petter

> Du skriver på fotokritik "så måske burde jeg have valgt en lavere blænde
og
> en længere lukkertid" din lukketid er 1/50, så det må være en hurtigere
> lukketid, og en større blændeåbning (mindre tal) men det kunne jo være en
> skrive fejl
> Med hensyn til kritik, er jeg meget enig med de andre angående
komposition,
> får lidt konstast/skarphed.
>
> --
> Mvh. Jørgen Nielsen.



Jan Vestergaard (30-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 30-08-05 16:53

Petter Ettrup wrote:
> Hej gruppe!

Hej !

Du har fået mange fine og rammende kommentarer til dine billeder, så det vil
jeg undlade at komme med

Men en god regel på usenet er at overholde netiketten, der er en samling små
gyldne regler og normer, der sikrer at alle har det godt sammen på usenet.

En af dem handler f.x. om citatteknik:

http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

- den burde du måske kigge lidt på

Der er mange andre guldkorn at finde på www.usenet.dk.

Fut er sat til dk.admin.netikette da den diskussion hører til der.

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.



AON (30-08-2005)
Kommentar
Fra : AON


Dato : 30-08-05 21:52


"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej gruppe!
>
> Det er nu 13 dage siden jeg købte mit D70 og besluttede mig for at lære at
> fotografere. Før dette havde det blot stået på en smule Lomografi og andet
> hygge - nu vil jeg gerne prøve at lære lidt mere om håndværket. Jeg har på
> de 13 dage skudt omkring 600 billeder, de bedste af dem er røget op på
> fotokritik.dk - men desværre uden den store kritik. Så hvis nogen af jer
> havde lyst, må i gerne tage et kig og give jeres ærlige mening. Om i
> sender
> den hertil eller inde på fotokritik.dk er lige fedt for mig - alle inputs
> er
> velkomne...
>
> Blue Foundation
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175491
>
> Peter Sommer
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175252
>
> The Stores
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174823
>
> Det var så hvad mine sparsomme evner og et standard-objektiv har opnået
> ved
> et par koncerter rundt om i Jylland. Hvad syntes i?
>
> Mvh Petter


Jamen almindelige billeder, som ligeså godt kunne være taget med et billgere
compactkamera !
Jeg synes ikke de er specielle af nogen art, men du lærer sikkert en hel del
med det gode kamera i fremtiden !

mvh
aon
>



Frodo Nifinger (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 31-08-05 01:16


"Petter Ettrup" <petter.ettrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4313a133$0$1760$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej gruppe!
>
> Det er nu 13 dage siden jeg købte mit D70 og besluttede mig for at lære at
> fotografere. Før dette havde det blot stået på en smule Lomografi og andet
> hygge - nu vil jeg gerne prøve at lære lidt mere om håndværket. Jeg har på
> de 13 dage skudt omkring 600 billeder, de bedste af dem er røget op på
> fotokritik.dk - men desværre uden den store kritik. Så hvis nogen af jer
> havde lyst, må i gerne tage et kig og give jeres ærlige mening. Om i
sender
> den hertil eller inde på fotokritik.dk er lige fedt for mig - alle inputs
er
> velkomne...

Jeg kan se, at du allerede har fået kvalificeret modspil i form af gode
kritkker.
Jeg har ikke så meget at tilføre her, så det lar jeg være med.

Til gen gæld kan jeg se, at du, hvis du vil fortsætte med koncertfotografi,
at du mangler både kontrast, lysstyrke og brændvidde i dit kitoptik.
Du får brug for noget mere end det. Lysstyrken bør ikke være mindre end
f:/2,8.
Grunden til kravet om den store aperature skyldes behovet for lav
dybdeskaphed.
Scener har ofte grimme baggrunde med kabler, kasser og andet skrammel. Af
brændvidder har du brug for alt mellem ultravidvinkel til ca. 200 mm.
Optimalt i zooms vil 17-55/2,8 og 70-200/2,8 VR være et noget nært perfekt
valg, men også rasende dyrt. Fra nyt snakker vi over 20.000 for de to
stykker glas.
Man kan også gå efter 80-200/2,8'eren der kan findes brugt fra ca 6500 kr.

En anden løsning, der er noget mindre fleksibel, men kvalitetsmæssigt endnu
bedre er en combo af prisbillige primes f.eks Sigma's 24/1,8 Nikkor 50/1,8,
nikkor 85/1,8, Nikkor 180/2,8

180'eren er knivskarp og rigtigt god til portrætter, hvor man udvælger sig
en plads en 4-5 meter fra sangeren. Den kan findes brugt til mellem 2000 og
2500 kr.

85/1,8 er også glimragende og det samme er 50/1,8. Du ved selv hvad de kan
bruges til, at du har brændvidderne i dit kitoptik.
Vidvinklen er til de små tætte arrangementer, hvor du kan få lov til at
komme rigtigt på.

Nikkor 85/1,8 kan findes brugt på Ebay til ca. 220 Euro eller helt nyt til
320 Euro
Nikkor AF 50/1,8 kan findes til omtrent 60 euro og fra ny til 110 Euro

Sigma 24/1,8 koster omtrent 310 Euro fra ny.

så det er bare at prioritere

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste