Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
2 ting som D50 mangler.
Fra : Michael

Dato : 28-08-05 19:39

Jeg mangler linier i søgeren, så horisonten bliver horisontalt når man
fotografere, har I nogle gode råd?

Lys i kontrolpanetet ville også være en god feature. Men alt i alt
er jeg tilfreds med kameraet til prisen.

Mvh.
Michael

Fra : Søren Andersen

Dato : 28-08-05 19:48

> Jeg mangler linier i søgeren, så horisonten bliver horisontalt når man
> fotografere, har I nogle gode råd?

Hvis mine billeder er lidt "skæve" så bruger jeg grids i Photoshop og
roterer dem der.

Fra : Michael

Dato : 28-08-05 20:03

Søren Andersen wrote:

> Hvis mine billeder er lidt "skæve" så bruger jeg grids i Photoshop og
> roterer dem der.

Det gør jeg også, men det ville bedre at undgå det under optagelsen.

Mvh.
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-08-05 20:25

Michael wrote:

> Det gør jeg også, men det ville bedre at undgå det under optagelsen.

-er det ikke en sprog-bøf?
Det kan da ikke være bedre at undgå det under optagelsen. Det drejer
(undskyld..) sig vel om at lave kompositionen færdig inden billedet tages.

Bo //

Fra : Michael

Dato : 28-08-05 20:50

Bo Bjerre wrote:

> -er det ikke en sprog-bøf?
> Det kan da ikke være bedre at undgå det under optagelsen. Det drejer
> (undskyld..) sig vel om at lave kompositionen færdig inden billedet tages.
>
> Bo //

Jeg formuleret mig lidt forkert. Da jeg købte min D50, købte jeg også et
stativ til 300. kr. sikkert ikke verdens bedste

Mhv.
Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-08-05 20:19

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fotografere, har I nogle gode råd?
>
> Lys i kontrolpanetet ville også være en god feature. Men alt i alt
> er jeg tilfreds med kameraet til prisen.

Det burde da være til at leve uden disse gridlines som findes på D70(s). Man
kunne da sagtens fotografere en horisontal horisont førhen, hvorfor skulle
man ikke kunne det nu, blot fordi kameraerne har fået et hjælpemiddel til
det. En mulighed kan være at stille dit stativ i vatter, så er du sikker på,
at horisonten er som den skal være.

MVH
Thomas

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-08-05 20:34

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> wrote in message
> Jeg mangler linier i søgeren, så horisonten bliver horisontalt når man
> fotografere, har I nogle gode råd?

Ret dig op, lad være med at være fuld når du tager billede Ej jeg bruge
de tre vandrette fokuspunkter i min D1 for at få tingende til at stå lige.
Jeg tor bare en linje ville være træls at kigge på, så skal man i hvert fald
kunne slå den fra, men det er jo lidt svært da sådanne punkter som regel er
faste.

Ellers retter jeg bare billedet op bagefter. Men man kommer jo til at gå
lidt på kompromis når man retter på tingende.

> Lys i kontrolpanetet ville også være en god feature. Men alt i alt
> er jeg tilfreds med kameraet til prisen.

Ja det kan jeg forstå du savner.

Jeg syntes også kameraet ser rigtig lækkert ud til forbruger markedet.

Mvh
Simon

Fra : HpeA

Dato : 28-08-05 21:33

"Michael" skrev i en meddelelse

> Jeg mangler linier i søgeren, så horisonten bliver horisontalt når man
> fotografere, har I nogle gode råd?

Nej !, det skrev du ikke !. For pokker da osse brug dine øjne inden du
trykker knappen helvejs !. Du kan jo se i søgeren hvad du får når du tager
billedet, og bladre det op på skærmen bagefter.......

> Lys i kontrolpanetet ville også være en god feature. Men alt i alt
> er jeg tilfreds med kameraet til prisen.

Jeg har haft / prøvet følgende modeler imellem mine hænder ( Privat /
butik )

Nikon D 50 / 70 / 100

Canon 300D / 350D / _20D ( leget med i et kort øjeblik hvor jeg ejet det
en kort stund )_

Kameraet kan ikke gøre op for fejl eller mangler fra brugerens side, men
brugeren kan misbruge kameraets evner til at lave spektakulære billeder
.

MvH.

Hp

Fra : Michael

Dato : 28-08-05 22:03

HpeA wrote:

> Nej !, det skrev du ikke !. For pokker da osse brug dine øjne inden du
> trykker knappen helvejs !. Du kan jo se i søgeren hvad du får når du tager
> billedet, og bladre det op på skærmen bagefter.......

Jeg tror det lidt sværer at bruge søgeren når man bruger briller.
Dette billede kunne dog godt rettes op.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175101

Mvh.
Michael

Fra : HpeA

Dato : 29-08-05 04:32

"Michael" skrev i en meddelelse

> Jeg tror det lidt sværer at bruge søgeren når man bruger briller.
> Dette billede kunne dog godt rettes op.
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=175101

Enten er der tale om synsbedrag / trick spørgsmål, eller osse er der en
dybere mening med netop dette billede ?. Ser ud som om bygningen tilter
til
højre, men når man grid´r billedet, er siderne lige, mens taget taber
højde
fra venster mod højre.
Er selv brillebære og udstyret med CDC- kamera og SLR hvor man osse godt
kunne ønske sig noget alla´ " headup display" på fokus-punkter !.

MvH.

Hp

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-08-05 09:18

Michael wrote:
> Jeg mangler linier i søgeren, så horisonten bliver horisontalt når man
> fotografere, har I nogle gode råd?

Jeg plejer at bruge fokuspunkterne til det.. de sidder jo ganske
lige.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Michael

Dato : 29-08-05 20:18

Hans Joergensen wrote:

> Jeg plejer at bruge fokuspunkterne til det.. de sidder jo ganske
> lige.
>
> // Hans

Jeg vil prøve at bruge fokuspunkterne fremover.

Mvh.
Michael

Fra : Jakob

Dato : 29-08-05 22:17

In article <9xnQe.66190$Fe7.220867@news000.worldonline.dk>,
nospam2me@invalid.dk says...
> Jeg mangler linier i søgeren, så horisonten bliver horisontalt når man
> fotografere, har I nogle gode råd?
>
> Lys i kontrolpanetet ville også være en god feature. Men alt i alt
> er jeg tilfreds med kameraet til prisen.

Har du nogle billeder man kan få lov at kigge på, overvejer også det
kamera :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael

Dato : 29-08-05 22:32

Jakob wrote:

> Har du nogle billeder man kan få lov at kigge på, overvejer også det
> kamera :0)

Tjek dette link:
http://www.pbase.com/cameras/nikon/d50

Mvh.
Michael

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-08-05 00:08

Jakob <no@mail.com> wrote:

> Har du nogle billeder man kan få lov at kigge på, overvejer også det
> kamera :0)

Jeg har også netop købt et Nikon D50. (...og havde jeg fundet frem til
denne NG inden købet kunne jeg jo let ha' sparet en del kroner, men okay
den danske statskasse og den danske Nikon importør fik så en pænt bidrag
denne gang

Det er mit første DSLR så jeg havde som sådan ikke noget at gå efter,
men valgte et Nikon D50 fordi det føltes som det rigtige kamera i mine
hænder og samtidigt ikke fik de dårligste anmeldelser rundt omkring på
nettet. Canon 350Ds 8mp kunne man måske nok komme til at savne i
længden, men til gengæld nyder jeg at Nikon har ramt en god balance mht.
størrelse og kvalitetsfornemmelse i D50'eren.

Så nu løber jeg rundt og begår alle de klassiske begynderfejl... tror
jeg. Første fejl var nok allerede i købsøjeblikket at nøjes med 18-55
kit objektivet. Man burde nok ha' punget ud og som minimum at ha' købt
D70s kit objektivet. På den måde blev jeg i første omgang en smule
skuffet over den manglende skarphed i billedet fra mit nye "super
kamera". Nu har jeg så bestilt et Nikon AF 50 f/1.8 D objektiv og håber
det kan gi' gode skarpe portræt-billeder indtil jeg får råd til et bedre
zoomobj. Jeg har jo så lært, at objektivet betyder (næsten) alt, men det
er godt nok en jungle at finde rundt i. Jeg håbede at jeg kunne læse mig
til lidt viden omkring objektivvalg og tog derfor turen til biblioteket.
De havde heldigvis to gode bøger:

"Politikens bog om Digital fotografering" af Thomas Nykrog

og

"Digital foto" af Michael B. Karbo

Bøgerne minder meget om hinanden i indhold, men efter min smag, med en
lille fordel til Karbos bog. Problemet med begge bøger er bare, at de
(naturligvis) ikke kun tager udgangspunkt i DSLR kamera. Det betyder at
objektiver kun omtales meget generelt, og lige på det punkt synes jeg
ikke at jeg kom videre. Men pyt! Pengekassen er tom for denne gang, og
jeg har jo fundet ud af, at et nyt zoomobjektiv let koster kr. 4-5.000,-
så nyindkøb bli'r nok først en gang i midten af 2006.

Men Jakob, du efterlyste billeder fra D50, og her er så et af mine:

http://www.talentmedia.dk/kat.html

Det er beskåret og tweaket en lille smule i Apples iPhoto, hvilket måske
har ført til at stenbelægningen blev lidt for lys. Til gengæld synes jeg
det passede bedre i forhold til hovedmotivet. (Men som jeg skriver dette
kommer jeg i tanke om at min PowerBook ikke har få kalibreret skærmen.
Måske var det en ide inden jeg begyndte at begive mig ud i
fototweaking.)

--
Mvh Martin

Fra : Jakob

Dato : 30-08-05 11:09

In article <1h2301p.10xzor71uf0yomN%spam@talentmedia.dk>,
spam@talentmedia.dk says...

> Men Jakob, du efterlyste billeder fra D50, og her er så et af mine:
>
> http://www.talentmedia.dk/kat.html

Ha ha ha tak for billedet præcist sådan en gråstribet en har jeg også og
det sjove var at da jeg havde lånt et d70 en uges tid fik jeg skudt jeg
ved ikke hvor mange billeder af den :0)

Ved godt at det sgu er for corny med de kattebilleder men når man nu
mangler noget at fotografere så er en kat et ok motiv :0) men tak for
billedet og informationerne.

--
Venlig hilsen

Jakob