Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvilken af disse to objektiver er best
Fra : Michael

Dato : 27-08-05 19:03

hej
ja hvilken er best af disse
Det skal bruges på et canon EOS 350D

Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM

eller

Sigma 18-125/3.5-5.6 DC

Med en pris op til 5000
eller er det et bedre

mvh Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 27-08-05 19:13

> hej
> ja hvilken er best af disse
> Det skal bruges på et canon EOS 350D
>
> Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
>
> eller
>
> Sigma 18-125/3.5-5.6 DC
>
> Med en pris op til 5000
> eller er det et bedre

Køb kameraet med kitlinsen (EF-S 18-55) i første omgang...

Nu kender jeg ikke personligt Sigmas 18-125, men det er nok ikke bedre end
EF-S 18-55, det er EF 28-135 derimod! - Men med 28mm som minimum vil du
komme til at savne noget vidvinkel (derfor ef-s 18-55 med i købet)!

Helt alternativt kan du vælge et EF 70-200 L f/4 (stadig +EF-S 18-55) som er
et super objektiv, og det kan vist fås for omtrent 5k, du mangler så
55-70mm, men det har nok ikke den helt store betydning...

Brian

Fra : Michael

Dato : 28-08-05 10:51

> Køb kameraet med kitlinsen (EF-S 18-55) i første omgang...

Ja jeg har købt kamera og linsen sammen så det har jeg
Jeg skulle bare have det lidt udvidet

Fra : Brian Lund

Dato : 28-08-05 18:01

> Ja jeg har købt kamera og linsen sammen så det har jeg
> Jeg skulle bare have det lidt udvidet

Så kan jeg ikke se nogen som helst grund til at købe et 18-125 da du jo i
forvejen har halvdelen af det område dén dækker! ;)

Det er da sikkert en meget rar rejse-zoom, men jeg tror altså ikke den gør
arbejdet bedre end 18-55...
Og med et budget på 5000kr har du faktisk råd til rigtig god optik!

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 21:10

> hej
> ja hvilken er best af disse
> Det skal bruges på et canon EOS 350D
>
> Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
>
> eller
>
> Sigma 18-125/3.5-5.6 DC
>
> Med en pris op til 5000
> eller er det et bedre

Kender ikke Sigma'et, men er jo en ny ejer af 28-135 IS USM og ift. det
18-55mm som 300D var født med er der en verden til forskel på alle fronter.
Så nu skal jeg bare se, om jeg kan lære at fotografere

Bemærk at der er 750 kr. cash back på Canon 70-200 f/4 USM hvilket bringer
prisen et stykke under 5k. Tror det er et rigtig godt objektiv til den pris.

Jeg afventer levering af eos 350D + 50mm/f1.8 (til portræt o.l.) og regner
derudover med at tilkøbe et lysstærkt vidvinkel (10-22mm) og et telezoom -
formentlig Canon 70-300 DO IS USM (når jeg får råd, for den er halvpebret)
alternativt Sigma 70-200 f/2.8, Sigma 50-500 (f/4 så vidt jeg husker) eller
Canon 70-200 f/2.8 uden IS.

70-300 DO IS USM er jeg p.t. mest stemt for pga. vægt og IS (men det svinger
20-30 gange/dag ). Den får blandet kritik, men den er dog overordnet
positiv. Review:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/Canon-70-300mm.shtml

Nogen kommentarer i øvrigt til ovenstående linsesetup?

/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 21:33

> derudover med at tilkøbe et lysstærkt vidvinkel (10-22mm) og et telezoom -

Det bliver så nok 17-40mm f/4L i stedet for 10-22 (som er en EF-S linse).
Review her:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/canon-17-40.shtml
Pris ca. 6k i DK.

/Torben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-08-05 07:59

In article <4310ccaa$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Torben Falck wrote:

> Det bliver så nok 17-40mm f/4L i stedet for 10-22 (som er en EF-S linse).
> Review her:
> http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/canon-17-40.shtml
> Pris ca. 6k i DK.

17-40 var en skuffelse jeg solgte hurtigt igen. Mindre område en
kit objektivet. Men ja, mere lysstærkt, og bedre billeder hvis man
kørte større blænder end f/8.
Endte på 24-70 + 10-22.

Fra : Alex W

Dato : 27-08-05 21:46

"Michael" <mibo5@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> ja hvilken er best af disse
> Det skal bruges på et canon EOS 350D
> Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
> eller
> Sigma 18-125/3.5-5.6 DC

Lidt over kr. 5.000 så er der 17-85 IS
Det hele i et kan man sige. Det er 28-135 transponeret til de små kamera.
(crop1.6)

Ellers hvis det skal være rigtig god optik
17-40L og senere en lænere optik. 24-70L .. 24-105L .. 70-200L

/Alex W

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 13:38

er 17-85 ikke osse et EF-S?

/Torben

Fra : Alex W

Dato : 28-08-05 13:52

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse
> er 17-85 ikke osse et EF-S?

Jo, og det passer til 20D, 300D og 350D

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-08-05 14:15

> er 17-85 ikke osse et EF-S?

Jo, det er netop derfor det er godt valg til 350D, 20D (300D).

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael Holm

Dato : 28-08-05 10:27

Michael wrote:
> hej
> ja hvilken er best af disse
> Det skal bruges på et canon EOS 350D
>
> Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
>
> eller
>
> Sigma 18-125/3.5-5.6 DC
>
> Med en pris op til 5000
> eller er det et bedre
>
> mvh Michael

For nu at svare på dit spørgsmål, så er 28-135/3.5-5.6 IS USM den bedste.

--Michael

Fra : Michael

Dato : 28-08-05 10:59

> hej
> ja hvilken er best af disse
> Det skal bruges på et canon EOS 350D
>
> Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
>
> eller
>
> Sigma 18-125/3.5-5.6 DC
>
> Med en pris op til 5000
> eller er det et bedre
>
> mvh Michael

Jeg har lige fundet dette objektiv
Tamron 28-75/2,8 XR Di

er der nogen der kendet dette ??

og er det så lysstærkt (2,8) ??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-08-05 11:22

Michael wrote:
> Jeg har lige fundet dette objektiv
> Tamron 28-75/2,8 XR Di
> er der nogen der kendet dette ??

Det skulle være ganske godt, jeg har dog ikke selv prøvet det.
Jeg overvejde det kraftigt på et tidspunkt, men så gik fast-optik
manien over mig.

> og er det så lysstærkt (2,8) ??

Ja, det står der jo

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Morten Hessellund

Dato : 28-08-05 11:53

On Sun, 28 Aug 2005 11:58:43 +0200, "Michael" <mibo5@FJERNmail.dk>
wrote:

>Jeg har lige fundet dette objektiv
>Tamron 28-75/2,8 XR Di
>
>er der nogen der kendet dette ??
>
>og er det så lysstærkt (2,8) ??

Det er et glimrende objektiv til prisen. Nogle mener, at
billedkvaliteten er på højde med Canon 24-70/L, hvilket jeg dog
tillader mig at tvivle på. Det er heller ikke så lækkert bygget som
24-70/L, men virker stadig robust.

Eneste minus er umiddelbart, at objektivet zoomer ved at forskyde de
forreste linseelement, hvorved objektivet bliver længere, og der er
risiko for at suge støv ind.

/Morten

__________________________________
Morten Hessellund
http://foto.hesses.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-08-05 12:59

In article <0e53h1dn2dv7jmkou45jg93qba5ehjov0b@4ax.com>, Morten Hessellund wrote:

> [...]
>
> Eneste minus er umiddelbart, at objektivet zoomer ved at forskyde de
> forreste linseelement, hvorved objektivet bliver længere, og der er

Det gørt både Sigma og canon også. Canon har dog forseglin inde ved
fatningen så skidtet ikke kommer helt ind i huset.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-08-05 13:05

In article <43118acb$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, Michael wrote:
> Jeg har lige fundet dette objektiv
> Tamron 28-75/2,8 XR Di
>
> er der nogen der kendet dette ??

Har læst en del om det. Der er 3 konkurrenter ved ca. denne brændvidde:
Canon 24-40 f/2.8L
Sigma EX 24-70 f/2.8
Tamron 28-75 f/2,8 XR Di

canon har langt den hurtigste autofokus, Tamron er langsomst.
De 2 kopier larmer en del mere i AF end Canon.
Canon er vejr-forseglet.
Kopierne har noget push/pull omskift mellem AF og MF. Sigma kan ikke
tåle man drejer fokusringen i AF mode. Ved ikke med Tamron,

Et godt eksemplar af Sigma er på højde med et middel eksemplar af Canon.
Et godt eksemplar af Tamron er lige bagefter. Men man læser om folk med
alle 3 objektiver der skal have dem ind til justering/ombytning. Og det
er ikke Canon der har den dårligste kvalitetskontrol.

> og er det så lysstærkt (2,8) ??

Du kan sammenligne med dit eksisterende. f/4 er en blænde mindre lysstærkt,
og f/5.6 er 2 blænder mindre lysstærkt. 1 blænde = halvering af lukketid.
Så ja, det er 1-2 blændetring mere lysstærkt end det du har nu. Og der er
ikke mange zooms der er mere lysstærke.

Fra : Steen Andersen

Dato : 28-08-05 16:18

"Michael" <mibo5@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> ja hvilken er best af disse
> Det skal bruges på et canon EOS 350D
>
> Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
>
> eller
>
> Sigma 18-125/3.5-5.6 DC
>
> Med en pris op til 5000
> eller er det et bedre
>
> mvh Michael

Der er jo også det netop annoncerede 24-105/4 L IS USM. Det skulle komme til
oktober og koste ca 1000 euro.

mvh
Steen

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-08-05 17:07

> Der er jo også det netop annoncerede 24-105/4 L IS USM. Det skulle komme
til
> oktober og koste ca 1000 euro.

Det synes er et rigtigt godt råd.

--