Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
sprg. til fotoredigering.
Fra : Brizz

Dato : 27-08-05 15:46

Ret mig hvis jeg er i forkert gruppe. Men der sidder trods alt en del
her med erfaring.

http://www.gronaerten.dk/panorama.html ses et billede der er sat
sammen af flere billeder. Har brugt Photoshop CS2 og funtionen
photomerge til at sætte dem sammen. Men hvorfor kommer der så de
farveforskelle der kan ses på billedet? Skrå streger på skrå hen over.
Skal lige sige at billedet er ret stort men ville ikke formindske for
meget af hensyn til kvaliteten.

Nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre for at rette op på det eller
andre muligheder for at sætte de billeder sammen som et panorama?

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : s.v.nielsen

Dato : 27-08-05 15:06

Brizz wrote:

> [...]
>
> Nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre for at rette op på det eller
> andre muligheder for at sætte de billeder sammen som et panorama?

Det ser ud som om billederne er eksponeret forskelligt (ikke taget ned
henblik på at skulle sys sammen ?)

søren

Fra : Brizz

Dato : 27-08-05 16:46

s.v.nielsen wrote:
> Det ser ud som om billederne er eksponeret forskelligt (ikke taget ned
> henblik på at skulle sys sammen ?)

De er alle taget på blænde 14 mener jeg det var men lukketiden er
forskellig for at tilpasse sig lyset. Er det en forkert fremgangsmåde?

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 27-08-05 18:02

> De er alle taget på blænde 14 mener jeg det var men lukketiden er
> forskellig for at tilpasse sig lyset. Er det en forkert fremgangsmåde?
>
> Mvh Brian

Ja! - De skal allesammen tages med samme lukkertid og blænde (og ISO)!
For at de bliver ens belyst skal der jo være ens forhold, det burde du nok
kunne regne ud ;)

Du kan gøre det at du ser hvad kameraet foreslår til ét af billederne, og så
enten låser eksponeringen eller stiller om på manuel til de samme
indstillinger.

Brian

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-08-05 19:18

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja! - De skal allesammen tages med samme lukkertid og blænde (og ISO)!
> For at de bliver ens belyst skal der jo være ens forhold, det burde du nok
> kunne regne ud ;)
[KLIP]

> Brian
+++++++++++++++++++

Hvis du drejer kameraet i forhold til lyset, så tvivler jeg på at du skal
have samme lukketid, hvor i mod det er vigtigere med samme blænden. I øvrigt
er programmet "The Panorama Factory" kanon til panorama billeder, det
"blender" billeder sammen så man næsten ikke kan se, at de er sat sammen.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Brian Lund

Dato : 27-08-05 19:28

> [...]
>
> Hvis du drejer kameraet i forhold til lyset, så tvivler jeg på at du skal
> have samme lukketid, hvor i mod det er vigtigere med samme blænden. I

Hvorfor tvivler du på det? - Jeg synes ellers "Brizzs" billeder demonstrerer
ret godt hvorfor man skal bruge _samme_ lukkertid _og_ blænde! ;)
Det gælder ikke om at hver eneste del af billedet er perfekt eksponeret, men
derimod om at hver del er nøjagtig ens belyst, og det vil de være under
samme lysforhold med samme indstillinger...

> er programmet "The Panorama Factory" kanon til panorama billeder, det
> "blender" billeder sammen så man næsten ikke kan se, at de er sat sammen.

Ja, jeg har leget lidt med det, men autostitch som jeg linker til i et andet
svar på denne tråd synes jeg er meget bedre! ;) (Når det virker, der er
nemlig ikke 100% garanti...)

Brian

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-08-05 10:54

> [...]
> derimod om at hver del er nøjagtig ens belyst, og det vil de være under
> samme lysforhold med samme indstillinger...

Ja, men der er jo ikke ens lys forhold hvis du drejer kameraret det er da
logik.

> Ja, jeg har leget lidt med det, men autostitch som jeg linker til i et
> andet
> svar på denne tråd synes jeg er meget bedre! ;) (Når det virker, der er
> nemlig ikke 100% garanti...)

Smag og behag er da heldigvis forskelligt Du er sikker på at du har
indstillet programmet ordentligt, med blænde og alle de andre ting man skal
indstille? Bl.a. exposure matching og exposure correction.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-08-05 18:23

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote in message

> De er alle taget på blænde 14 mener jeg det var men lukketiden er
> forskellig for at tilpasse sig lyset. Er det en forkert fremgangsmåde?

Ja meget. Du skal opleve hele billedet som en helhed, som om kameraet måler
lyset i hele billedet på en gang og ikke de enkelte billeder en ad gangen.
Hvis du bruger samme blænde og lukkertid ved alle billeder du tager vil du
ikke kunne se overgangen, og sørg så for at dit stativ står fuldstændig
112% i watter, sådan at du ikke laver forskudte sammensætninger, det er
også noget der kan fremhæve forskelle, hvis den horizontale linje er
forskellig, selv om man klipper det væk bagefter.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-08-05 15:44

In article <43106ee2$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>, Brizz wrote:
> [...]
> farveforskelle der kan ses på billedet? Skrå streger på skrå hen over.
> Skal lige sige at billedet er ret stort men ville ikke formindske for

Enten skal du bruge kameraets panoramaprogram, og hvis det ikke har
et sådant, så skal du over i manuel eksponering og sikre at alle
billederne er belyst ens. Altså samme blænde og lukketid.

Hvis det er vigtigt at redde billedet, så må du justere billederne i
CS2 så eksponeringen kommer til at passe - dvs alle billederne er lige
mørke.

Fra : Brizz

Dato : 27-08-05 16:48

Povl H. Pedersen wrote:
> Enten skal du bruge kameraets panoramaprogram, og hvis det ikke har
> et sådant, så skal du over i manuel eksponering og sikre at alle
> billederne er belyst ens. Altså samme blænde og lukketid.

Vil det ikke gå ud over lyset i billedet? der er jo en grund til at
lukketiden har ændret sig. Har kørt på Av programmet.
Det er Canon 20D og har ikke panorama program.

> Hvis det er vigtigt at redde billedet, så må du justere billederne i
> CS2 så eksponeringen kommer til at passe - dvs alle billederne er lige
> mørke.

Det ligger 20min i bil herfra så jeg kan bare køre derover igen

Mvh Brian
---
www.arcticpoto.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 27-08-05 18:04

> Vil det ikke gå ud over lyset i billedet? der er jo en grund til at
> lukketiden har ændret sig. Har kørt på Av programmet.
> Det er Canon 20D og har ikke panorama program.

Nej, det du har gjort kan du forestille dig som:
Dit kamera har 4 individuelle lukkere til samme sensor(!) - Og du har så
brugt forskellig lukkertid på forskellige dele af billedet...

> Det ligger 20min i bil herfra så jeg kan bare køre derover igen

Ja, og hvis du er doven kan forsøge at justere det, eller prøve med
autostitch!
http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-08-05 18:25

> Vil det ikke gå ud over lyset i billedet? der er jo en grund til at
> lukketiden har ændret sig. Har kørt på Av programmet.
> Det er Canon 20D og har ikke panorama program.

Nej det vil det ikke. Der er så små forskelle på disse billeder, men lige
nok til at det kan ses. Når du skyder så sørg for at have solen i ryggen
eller lige over dig, den kan faktisk også være i midten, der vil den bare
skinne kraftigt i midten af billedet men lyset i hele billedet vil passe
100% sammen.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-08-05 21:01

In article <43107d6c$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, Brizz wrote:

> Vil det ikke gå ud over lyset i billedet? der er jo en grund til at
> lukketiden har ændret sig. Har kørt på Av programmet.
> Det er Canon 20D og har ikke panorama program.

Hvis du laver det ene billede lysere end det andet, så er det klart du vil
få de effekter du har.

Det jeg ville gøre er:

Find noget med middelbelysning (måske vinkelret på solen / solen ind
fra siden), brug dit Av. Husk hvad der står i søgeren. Sæt den til manuel
med samme blænde og lukketid, og du vil få et langt bedre billede.

> Det ligger 20min i bil herfra så jeg kan bare køre derover igen

Ja, selvfølgelig. Men det kunne være du havde været på rejse.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-08-05 11:03

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre for at rette op på det eller
> andre muligheder for at sætte de billeder sammen som et panorama?

Du skal også huske at have rigligt med overlap på billederne. Hvis det er,
kan du prøve at sende mig billederne så kan jeg ligge dem sammen i the
panorama factory, så kan du se om det er noget for dig.