Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ASP Web-galleri med EXIT data
Fra : Heine Christensen

Dato : 27-08-05 12:07

Hej

Jeg har ledt i nogen tid efter et Web-galleri skrevet i ASP. Dette er for så
vidt ikke svært at finde, men jeg vil dog gerne finde et hvor der automatisk
trækkes EXIF data ud af billed-filen og denne præsenteres under billedet....

Kender nogle af jer her i gruppen til et godt et? Om det er freeware eller
shareware er ikke så vigtigt.

HC

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-08-05 12:09

Heine Christensen wrote:
> [...]
>
> Kender nogle af jer her i gruppen til et godt et? Om det er freeware eller

prøv at se www.hotscripts.com under asp, søg evt på picture gallery
eller sådan, men huske at option skal være asp

Ole

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-08-05 12:37

Heine Christensen wrote:
> [...]
> Kender nogle af jer her i gruppen til et godt et? Om det er freeware eller

Jeg roder p.t. med noget i den retning; Photoshop CS har en "Web Photo
Gallery" ting som jeg egentlig godt kan lide idéen i - og i CS2 kan den
sågar lave (lidt "poppet") Flash output. Dog kommer EXIF og andre
metadata ikke med ud via denne facilitet. Derfor er den faktisk ret
ubrugelig for mange.

Jeg har derfor lavet et script/"plugin" til Photoshop CS/CS2 som kan
lave en XML fil tilsvarende den som Photoshops "Web Photo Gallery"
laver, blot med den forskel, at min også gemmer alle metadata i XML
filen. Desuden kan scriptet (naturligvis) automatisk lave thumbnails og
skalerede versioner af billederne til de størrelser man nu måtte ønske,
konvertere til sRGB og gemme ud med "Save for Web" så filerne bliver så
små som mulige.

Til dette output (XML+JPEG filer) har jeg så lavet (eller rettere; er i
gang med at lave en web-del, der kan læse XML data og præsentere det
hele. Web-delen er ASP-baseret.

Mail mig evt. hvis du vil se et "preview" af web-delen eller hvis du vil
prøve Photoshop-scriptet (det har grafisk brugerflade inde i Photoshop)
hvis du har Photoshop CS eller CS2.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-08-05 18:19

"Heine Christensen" <hc@_remove_teamhm.dk> wrote in message
> [...]
> billedet....
>
> Kender nogle af jer her i gruppen til et godt et? Om det er freeware eller

PHP er meget mere fleksibelt og let at bruge. Gallery 2 og Gallery 1 kan
begge læse exif og det kan Coppermine Photo Gallery også. Allesammen er
PHP-BB baseret gallery programmer og de virker rigtig godt.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 18:58

On Sat, 27 Aug 2005 19:18:43 +0200, "Simon Nielsen" <newz@siho.dk>
wrote:

>PHP er meget mere fleksibelt og let at bruge. Gallery 2 og Gallery 1 kan
>begge læse exif og det kan Coppermine Photo Gallery også. Allesammen er
>PHP-BB baseret gallery programmer og de virker rigtig godt.

Øh hvad er det for noget sludder. Det kommer da meget an på hvad man
er vant til. Jeg er ASP programmør og synes da ikke PHP er meget
nemmere.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-08-05 20:45

In article <eu91h15o2dvvb6kil4kk6pi8n2a41fd8so@4ax.com>, Brian B Christensen wrote:

> Øh hvad er det for noget sludder. Det kommer da meget an på hvad man
> er vant til. Jeg er ASP programmør og synes da ikke PHP er meget
> nemmere.

Det har en anden syntax, men er designet langt bedre, og ikke et forsøg
på at misbruge Visual basic til noget det ikke var tænkt til.

ca. 50% af alle ASP sites derbruger databaser er åbne for SQL injection.
Og stort set nul der bruger PHP. Forskellen er, at MS ikke har fortalt
inderne, at de skal beskytte mod det. PHP programmørerne har til gengæld
tænkt at der nok også er idioter der vil bruge PHP, og dem kan man også
hjælpe.

Er der kommet support for regular expressions i ASP ? Ellers er det
per definition stort set uanvendeligt til at håndtere forms.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 20:55

On 27 Aug 2005 19:45:02 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Er der kommet support for regular expressions i ASP ? Ellers er det
>per definition stort set uanvendeligt til at håndtere forms.

Det har der været al den tid jeg kan huske. Jeg har altid brugt RegExp
objektet i VBScript og det virker fint.

Men det er vist uden for denne gruppes indhold.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-08-05 22:41

Povl H. Pedersen wrote:
> Det har en anden syntax, men er designet langt bedre, og ikke et forsøg
> på at misbruge Visual basic til noget det ikke var tænkt til.

Det var dog noget værre vrøvl. For det første "misbruger" man ikke
Visual Basic; ASP kan bruge Visual Basic *Scripting* som server-side
scripting sprog. Derudover kan man fxs vælge at bruge JavaScript som
server-side sprog, hvis man foretrækker dét.

> ca. 50% af alle ASP sites derbruger databaser er åbne for SQL injection.

Jeg har svært ved at se, hvordan dårlig programming kan tilskrives om
man bruger ASP, PHP eller noget helt tredie.

> Er der kommet support for regular expressions i ASP ? Ellers er det
> per definition stort set uanvendeligt til at håndtere forms.

Du skal vist holde dig til at fotografere, for ASP har du tydeligvis
ikke det store begreb om! Alternativt tage denne debat i en passende
gruppe.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-08-05 07:56

In article <4310de08$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Kim Jensen wrote:

> [...]
> scripting sprog. Derudover kan man fxs vælge at bruge JavaScript som
> server-side sprog, hvis man foretrækker dét.

Når man voldbruger et programmeringssprog til noget det ikke var tiltænkt
(Og der er Basic ved at være henne), så er det misbrug.

> Jeg har svært ved at se, hvordan dårlig programming kan tilskrives om
> man bruger ASP, PHP eller noget helt tredie.

Jo, for PHP designerne har tænkt over tingene, og har lagt en
del sikkerhed mod dette over i databaserutinerne. Så man får
foræret noget her. MS har bare lavet en ringe implementation.

> Du skal vist holde dig til at fotografere, for ASP har du tydeligvis
> ikke det store begreb om! Alternativt tage denne debat i en passende
> gruppe.

Nu er det ved at være mange år siden jeg var ovre og kode i ASP. Det
var dengang der kun var studerende der brugte det. Og CGI i Perl, bach
eller C var det store hit.

Fra : Heine Christensen

Dato : 27-08-05 19:08

Hej Simon

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse
> PHP er meget mere fleksibelt og let at bruge. Gallery 2 og Gallery 1 kan
> begge læse exif og det kan Coppermine Photo Gallery også. Allesammen er
> PHP-BB baseret gallery programmer og de virker rigtig godt.

Det er meget muligt, men nu er det altså ASP jeg søger, og MS servere jeg
bruger, så PHP har ikke den store interesse - med mindre at det ikke findes
til ASP, eller hvis man kan få en "PHP engine" til IIS.

HC

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-08-05 10:52

> Det er meget muligt, men nu er det altså ASP jeg søger, og MS servere
> jeg bruger, så PHP har ikke den store interesse - med mindre at det
> ikke findes til ASP, eller hvis man kan få en "PHP engine" til IIS.

PHP kører fint sammen med IIS, både som CGI og isapi (dll).

Fra http://dk2.php.net/manual/en/install.windows.php:
"The Windows PHP installer is available from the downloads page at
/downloads.php. This installs the CGI version of PHP and for IIS, PWS, and
Xitami, it configures the web server as well. The installer does not
include any extra external PHP extensions (php_*.dll) as you'll only find
those in the Windows Zip Package and PECL downloads."

Hvis du har Win2003/IIS6 så skal du lige kigge ned i brugerkommentarerne -
der finder du diverse links til vejledning i at få php op at svinge med
iis6.

Mvh.
Flemming

Fra : Heine Christensen

Dato : 28-08-05 22:36

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> der finder du diverse links til vejledning i at få php op at svinge med

Thns, Jeg vil rode lidt med det

HC