Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forstørrelser af digitalbilleder
Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 27-08-05 08:57

Hej NG

Jeg har taget nogle billeder i 3072x2304, og kunne godt tænke mig at vide
hvor stort man kan få fremkaldt disse billeder uden de bliver uskarpe.

Findes der en tommelfingerregel mellem dimensionerne på fremkaldelsen og
antallet af Mpixel?

Mvh

Morten

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-08-05 09:09

"Morten Mandrupsen" <mmandrupsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor stort man kan få fremkaldt disse billeder uden de bliver uskarpe.
> Findes der en tommelfingerregel mellem dimensionerne på fremkaldelsen og

50 cm på den brede side, kan det sagtens klare. Det afhænger i høj grad af
betragtningsafstand, men man skal ret tæt (unaturligt tæt) på for at kunne
tude over opløsningen ved 50 cm bredde. Skal billedet hænge over f.eks. en
dyb sofa med et sofabord foran, kan det sagtens laves 1 m bredt uden nogen
bliver kede af det. Naturligvis skal billedet jo være skarpt fra starten.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-08-05 09:21

> [...]
> hvor stort man kan få fremkaldt disse billeder uden de bliver uskarpe.
>
> Findes der en tommelfingerregel mellem dimensionerne på fremkaldelsen og

Det afhænger af hvilken afstand du vil se dem i? Er det almindelig
læseafstand, skal du nok ikke gå meget under 150 ppi (pixels-per-inch) og
dvs. 20,48 x 15,36 tommer (ca. 52x39cm).
Hvis du bruger PhotoShop kan du i "Image > Resize" vælge de mål du vil have
(og fjerne krydset i "Resample image"), så skriver den hvilken opløsning det
i givet fald vil være.
Vil du derimod lave en A1 plakat kan du godt gå længere ned i ppi - men her
vil det være en fordel at få den plottet hos nogen der har forstand på det.
Den rigtige plotter med den rigtige software kan godt få det til at se
rigtigt godt ud selv ved meget store forstørrelser (vha. interpolering).

300 ppi betragtes normalt som værende rigtigt godt.
72 ppi er "det du ser på computerskærmen" - men da printere har højere
opløsning vil de enkelte pixels fremstå mere tydelige end på skærmen (mere
groft). På en meters afstand skulle det nu nok gå.

/Kasper Hansen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-08-05 09:37

"Morten Mandrupsen" <mmandrupsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hvor stort man kan få fremkaldt disse billeder uden de bliver uskarpe.
>
> Findes der en tommelfingerregel mellem dimensionerne på fremkaldelsen og

Du skal huske at sammenregne dpi med også. F.eks. har jeg billeder i
2000x1312 (2.7 MP), de optages med 300 dpi, men hvis jeg vil gå med til
større prikker, kan jeg printe dem i 80x60 cm med 100 dpi uden at det bliver
pixelleret, selvfølgelig bliver det ikke så skarpt når der er større afstand
mellem prikkerne og prikkerne er større.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 10:19

> Jeg har taget nogle billeder i 3072x2304, og kunne godt tænke mig at vide
> hvor stort man kan få fremkaldt disse billeder uden de bliver uskarpe.

ca. A4 i 300 dpi

Du kan regne på det her: http://62.242.60.78/editor7/user_doc.asp?id=50

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Jan

Dato : 27-08-05 11:49

> ca. A4 i 300 dpi

> [...]

Interesant regnemaskine...

Et billede på 45x30 med 300 dpi kræver et 18,83 MP kamera, det samme billede
med 150 dpi kræver et 4,71 MB kamera.

Så hvis man vil skifte sit 10D ud med et 20D, så går man fra 169 dpi til 195
dpi i et billede på 45x30, og hvis man ville skifte 20d ud med et 5d, så
ville man gå fra 195 dpi til 247 dpi.

Der er da forskel på billederne fra 195 dpi til 247 dpi, men måske skulle
man vente med at skifte noget ud, til man evt kunne se en væssenlig
forbedring, men mon et kamera der leverer 76MP er lige om hjørnet ? for det
er en forbedring, så kan et 45x30 billede leveres i 600 dpi.

Det sætter da producenternes pixel-race lidt i perspektiv...

Mvh Jan

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-08-05 17:00

"Jan" <jan.nyhedsgruppesvar@mail.dk> wrote in message

> [...]
> forbedring, men mon et kamera der leverer 76MP er lige om hjørnet ? for
> det er en forbedring, så kan et 45x30 billede leveres i 600 dpi.

Jeg tror ikke du vil kunne se forskel på 300 og 600 dpi på papiret uden
meget teknisk kiggeudstyr. Så vidt jeg ved, laves alle DSLR i dag med 300
DPI og det ændrer sig nok ikke, da efterspørgslen ikke er til 600 dpi. Så
tror i stedet at du skal tænke på at du kan få større billeder. For eksempel
kan du få billeder i 80x60 cm størrelse til at hænge op i skifterammer, jeg
har selv 4 billeder fra min seneste billedserie i dens tørrelse, printet med
60 dpi, man kan ikke se det, med mindre man går tæt på.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-08-05 20:56

In article <43108e03$0$75419$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> Jeg tror ikke du vil kunne se forskel på 300 og 600 dpi på papiret uden
> meget teknisk kiggeudstyr. Så vidt jeg ved, laves alle DSLR i dag med 300
> DPI

Vrøvl. Canon 5D er med en 36x24mm sensor. Og 4368x2912 pixels.
det er 121 pixels per mm, og da der er 25,4mm på en tomme så er det
3081,8 dpi.

Og min printer printer med 5760 dpi.

Onlinefremkaldelser kører med 300 pixel per inch, ppi. Og da hver pixel
har en farve,og ikke er sammensat af små prikker, så er det også 300 dpi.

> [...]
> har selv 4 billeder fra min seneste billedserie i dens tørrelse, printet med
> 60 dpi, man kan ikke se det, med mindre man går tæt på.

Du mener vel ppi ?

En skærm er 72-120 ppi / dpi. Og man skal ikke langt fra den før man ikke
kan skelne de enkelte prikker.

Fra : Per

Dato : 27-08-05 13:47

> Du kan regne på det her: http://62.242.60.78/editor7/user_doc.asp?id=50
>
> --

Den beregning er da noget være lort! Den hævder man skal op i 17MP for en
A3!!! Jeg har lavet A3 ud af et 8MP billede, og det er super skarpt.

Fra : Brian Lund

Dato : 27-08-05 17:57

> Den beregning er da noget være lort! Den hævder man skal op i 17MP for en
> A3!!! Jeg har lavet A3 ud af et 8MP billede, og det er super skarpt.

Nej den gør ej, nu vrøvler du...

Hvis du absolut vil have "nærlæsningskvalitet" - altså 300 DPI, ja så skal
du bruge 17MP!

Med 8 MP får du i A3 noget der svarer til lidt over 200 DPI hvilket altså
også er rigeligt hvis det skal hænge på en væg, ikke nærstuderes...

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-08-05 18:16

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

> Den beregning er da noget være lort! Den hævder man skal op i 17MP for en
> A3!!! Jeg har lavet A3 ud af et 8MP billede, og det er super skarpt.

Nej, den hævder nemlig ikke at det bliver uskarpt men for at det bliver
optimalt. Din printer laver selv en omregning til den dpi størrelse der er
bedst til dit print. Og ja 8 MP er længe nok til A3 og du kan også lave
billede i 60x90 uden at det bliver uskarpt. Jeg laver med 2.7 MP billeder i
60x90 med en dpi størrelse på 60, så det kan man sagtens. Man kan dog godt
se det tæt på, at opløsningen er lav.

Men beregningen er rigtig nok. Det er bare printerens dråbestørrelse og
vores øjne der bestemmer om billedet er værd at se på.

Mvh
Simon

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 27-08-05 21:25

Tak for mange gode svar, det kan jeg virkelig bruge til noget.

Er der nogle af jer der har kendskab til et godt sted (helst i
københavnsområdet) at få lavet de store fremkaldelser. Det ville jo være
lidt ærgerligt betale er mindre formue for noget der ikke var pænt lavet.