Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"til højre i histogrammet"
Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 26-08-05 14:14

Der er noget jeg ikke helt forstår, når der bliver sagt at man helst skal
eksponere til højre i histogrammet, for at undgå udbrændt højlys,......men
er højre side ikke det lyse område og dermed mere udbrændt højlys eller
hvad?

mvh
AJN

Fra : Kenneth K.

Dato : 26-08-05 14:38

On Fri, 26 Aug 2005 15:14:27 +0200, Arne J. Nielsen
<a.j.nielsen@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> højlys,......men
> er højre side ikke det lyse område og dermed mere udbrændt højlys eller

Jo, de lyse toner ligger til højre i histogrammet. Grunden til at
eksponerer til højre på histogrammet er ikke for at undgå udbrændte
højlys, men for at få mindst mulig støj.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 26-08-05 15:10

> Jo, de lyse toner ligger til højre i histogrammet. Grunden til at
> eksponerer til højre på histogrammet er ikke for at undgå udbrændte
> højlys, men for at få mindst mulig støj.

Ja, så kan jeg da godt se at jeg vist har misforstået det godt og grundigt.

så derfor 2 spørsmål......hvordan undgår man bedst udbrændte højlys?
og det med støj i den mørke del af histogrammet forstår jeg ikke helt, jeg
troede kun at støj forekom ved høj ISO?

mvh
AJN

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-08-05 15:20

Arne J. Nielsen skrev:
> [...]
> er højre side ikke det lyse område og dermed mere udbrændt højlys eller

Jo mere "underbelysning" jo mere støj. Derfor til højre i histogram. Men
pas på: Er du ikke sikker på hvordan du måler, blokker det let helt til.
Og der er nok forskel fra mærke til mærke på hvordan histogrammet
beregnes. Du må prøve dig frem - det er uforskammet nemt med digital..

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-08-05 15:28

"Arne J. Nielsen" <a.j.nielsen@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> er højre side ikke det lyse område og dermed mere udbrændt højlys eller

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Andersen

Dato : 26-08-05 20:27

> http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Tak for linket. Det er en rigtig god artikel.

Fra : .J.S...

Dato : 26-08-05 19:41

"Arne J. Nielsen" <a.j.nielsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er højre side ikke det lyse område og dermed mere udbrændt højlys eller

Jo man skal naturligvis passe på ikke at komme for langt ud til højre

Det giver i øvrigt kun mening hvis du gemmer i RAW format.
Histogrammet du ser på kameraet er ulineært for at passe til vores syn,
hvorimod RAW formatet er lineært, og det betyder at de fleste af A/D
konverterens 'trappetrin' ligger ude til højre i histogrammet.
Man har så bedre opløsning på data hvis man senere skal justere på kontrast
og andet i et fotoprogram.

mvh/JS

Fra : David List

Dato : 26-08-05 21:11

Arne J. Nielsen wrote:

> [...]
> er højre side ikke det lyse område og dermed mere udbrændt højlys eller

Se evt. her for en temmelig god forklaring:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Med venlig hilsen
David List