Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af andres arbejde
Fra : Max

Dato : 25-08-05 21:36

Hej

Jeg har for mange år siden erkendt at det at fotografere er noget
jeg aldrig får lært, jeg kender godt nok til teknikken, men kan ikke
se motivet. Derimod mener jeg godt at jeg kan se om andre kan
se og fange motivet, så mit spørgsmål til gruppen er:

Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når
man ikke selv kan lave det ?

Mvh Max

Fra : Christer Holte

Dato : 25-08-05 21:37

> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når
> man ikke selv kan lave det ?

Det synes jeg sagtens man kan. Så længe det er saglig og konstruktiv :)

Hilsen Christer

Fra : dunk4ever.dk

Dato : 25-08-05 21:40

Godt spørgsmål....
Der er jo nogen der altid har nemt ved at se fejl I det andre laver!
Jeg tror det er fordi at græsset er grønner! altså en lille smulge jaloux,
MÅSKE ???
Men jeg ka da oz se fejl i det andre laver! MEN er SLET ikke fejlfri!
Kommer igen an på udstyr osv... MAN ka godt ha en hammer godt kamera unden
at vide hvordan man betjener det!
Men igen man ka oz ha et compakt kamera...og være hamme godt til at se
motivet!
MIT SVAR ER JA NEJ...
Mvh Lasse
PS.Max YOU ROCK... har set dine billeder!

Fra : Max

Dato : 26-08-05 07:23

Hej Lasse

> PS.Max YOU ROCK... har set dine billeder!

Uha, pas på at du og andre ikke forveksler mig med en af
de andre Max'er der er her i gruppen, kik på underskriften
den er forskellig. Jeg har forøvrigt aldrig offentliggjort nogle
af mine billeder, det egner de sig ikke til. Dog har jeg et foto
album på min hjemmeside www.sandcastle.dk men de fleste
af de billeder et taget med en scanner og tjener kun til at vise
nogle tekniske detaljer.

Mvh Max

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-08-05 21:41

> [...]
> se og fange motivet, så mit spørgsmål til gruppen er:
>
> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når

Det vil jeg da mene du kan. En kritik er jo reelt en subjektiv vurdering af
en ting, og derfor er en kritik fra en dygtig fotograf lige så meget værd
som en kritik fra en der ikke tager billeder. Det interessante for
fotografen er netop at høre, hvad der er der fungerer i et billede og endnu
mere, hvad der er der ikke fungerer, da det er disse ting der gør at man
forbedrer sig.
Man kan jo også dele kritikken op i flere dele, en teknisk del, hvor man ser
på, om eksponering, valg af dybdeskarphed og lignende ting er en del af
kritikken, den anden del er, om billedet fungerer rent kompositorisk eller
ikke, eller om det fortæller den historie som man ønsker at fortælle med
billedet. Og netop det sidste er en meget subjektiv vurdering. Du kender vel
også det med, at man har set sig blind på en måde at lave et billede på, så
man måske glemmer, at der også er andre metoder og vinkler der også ville
kunne bruges, måske endda med et mere spændende resultat til slut.
Så hvis du spørger mig, så har alle kritikere ret til at kritisere et
billede, uanset om de så har evnerne, talentet eller hvad man nu skal kalde
det eller ej.

MVH
Thomas

Fra : Holst

Dato : 25-08-05 21:49

Max wrote:

> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når
> man ikke selv kan lave det ?

Det er de færreste balletkritikere, som kan danse ballet.

Fra : Egon Stich

Dato : 26-08-05 15:17

Kritik af billeder.
Det er da sandelig en svær størrelse.
For det er jo faktisk 2 ting, der her er tale om.

Selve billedet, motivet, må efter min mening, af beskueren, opfattes som man
opfatter et hvilket som helst andet kunstværk.
Altså personligt og subjektivt.
Hvad der giver een en oplevelse, taler til følelserne, opfattes som kunst,
kan for en anden være ganske ligegyldigt.
Den ene kan tale om billedoplevelse, den anden om "knipseri".
Og begge kan have ret.

Det tekniske derimod.
Det kan diskuteres objektivt.
Overbelyst - underbelyst - rystet - skarphed osv.

Og så bliver det jo aligevel næsten umuligt, når det går op for een, at den
kritiserede dybdeskarphed måske af fotografen var villet.
Begrundet i den måde, han ønskede at gengive motivet på.

Så kritik af billeder er måske noget der slet ikke kan bruges til andet og
mere end "slagsmål"?
Og altså ikke konstruktivt?

Anderledes forholder det sig, hvis en fotograf fremviser et billede.
Siger: Det ser sådan og sådan ud.
Jeg kunne godt have tænkt mig osv. Blænde - tid - medie.
Hvorledes opnår jeg dette, eller undgår hint...

Det ville give betydelig mere mening i hvert fald i mit lille univers.
Man bør måske opdele kritikken i:
Kunstnerisk værdi.
Teknisk værdi.

MVH
Egon.

Fra : Jacob

Dato : 25-08-05 21:52

> [...]
> se og fange motivet, så mit spørgsmål til gruppen er:
>
> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når

Ja det kan man godt. For man har stadig en mening. man ved bare muligvis
ikke hvorfor man syntes det man ser er godt eller skidt.
Jeg har da set billeder af folk her inde der betragtes som super fotografer
der efter min mening ligner noget der er løgn. mens andre har rost billedet
til skyerne. Lige det billede jeg tænkte på var et billede af en fiskehejre.
en fugl som jeg hverken syntes er køn eller noget.

Jacob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-08-05 22:01

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fiskehejre.
> en fugl som jeg hverken syntes er køn eller noget.

Som jeg forstår det du siger, så er det motivet du ikke bryder dig om. Det
har jo intet at gøre med, om billedet teknisk er i orden eller ikke, eller
om den situation der er fanget er godt fanget eller ej. Motivvalg og den
tekniske og kompositoriske side af fotograferingen er jo vidt forskellige
ting.

MVH
Thomas

Fra : waal

Dato : 25-08-05 22:34

> [...]
> se og fange motivet, så mit spørgsmål til gruppen er:
>
> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når

Ubetinget ja

Det modsatte ville jo indebære at du kun kunne bedømme/reklamere over et
stykke arbejde fra dit eget fagområde.

mvh
Michael

Fra : Erik W.

Dato : 25-08-05 22:36

"Max" skrev i news:430e2af7$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når
> man ikke selv kan lave det ?

Selvfølgelig kan man tillade sig det. Men det er ikke sikkert at du er god
til det.
At være god til at "se" billeder, og evnen til at formulere en god kritik på
baggrund af et godt billedsyn er vel ikke nødvendigvis noget der hænger
sammen med at være en god fotograf, men jeg tror ofte at det gør det.
Jeg er ikke i tvivl om at een af de ting der gør en god fotograf er evnen
til at bedømme (og udvælge) sine egne billeder både før og efter, der
trykkes på udløseren.

Mvh Erik

Fra : emj

Dato : 26-08-05 09:34

Erik W. skrev:

>Jeg er ikke i tvivl om at een af de ting der gør en god fotograf er evnen
>til at bedømme (og udvælge) sine egne billeder både før og efter, der
>trykkes på udløseren.

Ikke at forglemme evnen til efterfølgende at trykke på Delete
Hilsen emj

Fra : Erik W.

Dato : 26-08-05 10:54

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke at forglemme evnen til efterfølgende at trykke på Delete

Ja det har jeg så aldrig fået lært

Mvh Erik

Fra : Max

Dato : 26-08-05 11:06

Hej

> Ja det har jeg så aldrig fået lært

Det var nemmere med papirbillederne, der havde man jo trods
alt negativerne som back-up :)

Mvh Max

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 25-08-05 23:46

> [...]
> se og fange motivet, så mit spørgsmål til gruppen er:
>
> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når

det er vel derfor udtrykket "gør som jeg siger og ikke som jeg gør" findes.
Når jeg er til flugtskydning kan jeg da godt se hvad andre gør galt, men
ramme kan jeg ikke, men jeg har erfaringen til at se hvad andre gør galt kva
at jeg selv skyder.

Peter Michael Nielsen.

Fra : ksk

Dato : 26-08-05 00:09

> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når
> man ikke selv kan lave det ?
>
> Mvh Max

ja kom med det http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=174432

bare det ikke er en alle anden standart kommetar fra en gamle af darket
fotografe , der ha gået hele sit live i et alene i mørkerkammer ,,
*/**/og sniff fremkald og fixe*\**\

KsK

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 00:38

Hej Max

Mit svar ville være - Ja.

Og det har du sikkert oxo oplevet i andre sammenhæng. ( Tror Du ved hva jeg
hentyder til. )

Men har så oxo set nogle af de fantastiske ting du kan - Og vil dertil sige
"man kan ikke være god til alt .. " Uanset hvormeget man gerne vil være det"
.... (Har jeg eferhånden indset .... )

Mvh
Lui

Fra : Jakob

Dato : 26-08-05 01:13

In article <430e2af7$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Max_Jens@post9.tele.dk.invalid says...

> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når
> man ikke selv kan lave det ?

Selvfølgelig kan man det

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-08-05 06:29

> [...]
> se og fange motivet, så mit spørgsmål til gruppen er:
>
> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når

Naturligvis. Det ville da være et ret holdningsløst samfund, hvis man ikke
kunne tillade sig det.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-08-05 06:32

In article <430e2af7$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Max wrote:

> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når
> man ikke selv kan lave det ?

Ja. Tag for eksempel kunst. Der er vist ikke mange der kan lave
noget som de gode kunstnere, men der er mange kritikere der lever
af at bedømme andres kunst, og kritisere det.

I denne verden er der også tåber der laver kunst på højde med et
5-årigt barn. Nogle af kunstnerne får god kritik, andre ringe.
Nogle har taget konsekvensen og lader aber male for sig.

Fra : Poul Petersen

Dato : 26-08-05 07:24

> Hej
>

> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når
> man ikke selv kan lave det ?
>
> Mvh Max

Hvis du har læst kritik af billeder på denne NG, vil du se at der kan være
vidt forskellige forslag til hvordan vedkommende skulle have taget
billedet - eller hvordan de ville have foretaget optagelsen - men man er jo
ikke dem og kan derfor tage dit billede som man synes - hvis alle lyttede
til kritikerne, ville vi være fotografer, der tog nøjagtig det samme billede
af det samme motiv - hvor er kreativiteten og særkende så henne.?
Billederderne til kritik bedømmes teknisk og motivmæssigt - fotografering er
blevet en hel videnskab - for mange mere end en hobby - og jeg forstår ikke
man beder om kritik af sine billeder - hvis DU kan lide billedet, er det i
orden, andre kan så synes hvad de vil, der vil altid være nogle, der ville
have lavet det anderledes - tænk hvad der ville være sket, dersom de gamle
kunstmalere i sin tid havde spurgt andre kunstmalere om hvilke farve, teknik
og penselstørrelse, de skulle vælge/bruge til det og det motiv - hvor er vi
henne ?
Bedøm dine egne og andres billeder - kan dit øje lide dem er de OK for dig.
Ingen er, i pricippet, kompetent til at give kritik af andres billeder.
Enten kan man lide dem eller ej - smag og behag er jo, heldigvis, stadig
forskellig.

Poul.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-05 10:16

Poul Petersen wrote:

> anderledes - tænk hvad der ville være sket, dersom de gamle
> kunstmalere i sin tid havde spurgt andre kunstmalere om hvilke farve,
> teknik og penselstørrelse, de skulle vælge/bruge til det og det motiv

Det gjorde de i stor stil! Næsten alle de, der anses for at være 'store'
malere var hamrende dygtige håndværkere, der havde lært faget. Selvfølgeligt
er der nogle autodidakte ibalndt, men hvad tror du man har diskuteret i
kunstnermiljøerne?

> - hvor er vi henne ?

Der hvor vi er nu.

> Bedøm dine egne og andres billeder - kan dit øje lide dem er de OK
> for dig. Ingen er, i pricippet, kompetent til at give kritik af
> andres billeder.

Jo det ved gud de er. Men kunne måske ligefrem sige at ALLE er kompetente,
da kritikken jo netop er en subjektiv foreteelse.

> Enten kan man lide dem eller ej - smag og behag er
> jo, heldigvis, stadig forskellig.

Ja, det er rigtigt

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 26-08-05 11:19

"Jan Bøgh" skrev i en meddelelse

> Men kunne måske ligefrem sige at ALLE er kompetente,
> da kritikken jo netop er en subjektiv foreteelse.

hmmm jeg foretrækker at se det som en transaktion imellem billede og
beskuer. Beskueren kommer til billedet med en mængde forventninger, som er
afgørende for hvor meget energi og opmærksomhed der ofres billedet i dets
forskellige aspekter. Om disse forventninger bliver indfriet afhænger både
af om billedet leverer varer men også af at beskueren investerer energi og
opmærksomhed i at finde guldet.

> Ja, det er rigtigt

Kunne det ikke tænkes at man anerkender at et billede, som værende et
mesterværk selvom man ikke selv kan lide det? - Eller sagt på en anden måde:
Kan et grimt billede ikke være godt?

Mvh Erik

Fra : Poul Petersen

Dato : 26-08-05 11:24

> [...]
> malere var hamrende dygtige håndværkere, der havde lært faget.
> Selvfølgeligt er der nogle autodidakte ibalndt, men hvad tror du man har

Kvinder!
Havde man diskuteret maleteknik, kunne man undlade at skrive, hvem, der
havde malet billedet, de havde ikke haft deres særpræg.

> Der hvor vi er nu.

Ja, men det berettiger ikke til at nye opfindelser og tekniker samt råd fra
kritikere, skal overtage den personlige stillingstagen til, hvordan en
optagelse skal/bør foretages.

Poul.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-08-05 11:47

> [...]
fra
> kritikere, skal overtage den personlige stillingstagen til, hvordan en

Det er der heller ingen der siger er tilfældet. Hvis ikke du også får inputs
udefra, så kommer du ikke meget længere, eller det tager i hvert fald
længere tid. En kritik kan være brugbar eller ej, de brugbare kritikker er
dem der hjælper dig med at komme videre. Der er ingen der har sagt, at blot
fordi der kommer kritik på et produkt at den metode produktet er fremstillet
efter ikke er noget værd, eller at produktet selv ikke er det. Det kunne jo
rent faktisk være, at kritikken kunne være med til at give et endnu bedre
produkt, så vidt jeg ved, så er det da det man gør når man produktudvikler.
Det er vist dig der er lidt snæversynet i den sammenhæng. Og selvom ens
billede få kritik, så har du da stadig selv fuld kompetence til at tage
billedet lige nøjagtigt som du ønsker, det er der da ingen der kan tage fra
dig.

MVH
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-05 16:25

Poul Petersen wrote:

> Kvinder!

Du har sikker ret

> Havde man diskuteret maleteknik, kunne man undlade at skrive, hvem,
> der havde malet billedet, de havde ikke haft deres særpræg.

Det tror jeg til gengæld ikke du har ret i. Det er ret interessant at se de
'store' maleres portfolier - her ser man netop hvor mange billeder i
'standardstil', der hyppigt er malt som en del af læreprocessen. Og når man
så behersker teknikkerne begynder man at inkorpere dele af dem i den
personlige stil.

> Ja, men det berettiger ikke til at nye opfindelser og tekniker samt
> råd fra kritikere, skal overtage den personlige stillingstagen til,
> hvordan en optagelse skal/bør foretages.

Helt, helt enig.
Men jeg synes stadig at kritik kan være yderst nyttig - men det behøver jo
ikke at betyde, at man retter ind efter den.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : LIV

Dato : 26-08-05 09:20

Max wrote:

> Kan man tillade sig at bedømme/kritisere andres arbejde når
> man ikke selv kan lave det ?

Selvfølgelig må man det - bare kritikken er velbegrundet.
Der er ikke mange filmanmeldere der selv instruerer film,
eller boganmeldere der selv skriver bøger,
spilanmeldere der selv udvikler spil osv osv

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-08-05 09:32

LIV skrev:

> Selvfølgelig må man det - bare kritikken er velbegrundet.
> Der er ikke mange filmanmeldere der selv instruerer film,
> eller boganmeldere der selv skriver bøger,
> spilanmeldere der selv udvikler spil osv osv

Nogle ønsker at kritik skal være velbegrundet, andre at den skal være
konstruktiv.
Vel skal den ej være hverken det ene eller det andet. Vil en kritiker
fortælle hvorfor han/hun mener det han/hun siger, er det rigtigt fint,
men velbegrundet eller konstruktiv er udtryk der snerper mod en form for
politisk korrekthed.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-08-05 09:56

LIV wrote:

> Selvfølgelig må man det - bare kritikken er velbegrundet.

Min subjektive mening om et givent billede, er skam ganske
velbegrundet, og nej autor kan hverken forvente eller kræve af mig,
at jeg skal gøre rede for mine meninger.

Hvis en given autor ikke ønsker at høre min uforbeholdne mening, så
skal han bare lade være med at bede om at få kritik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : LIV

Dato : 27-08-05 09:10

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Min subjektive mening om et givent billede, er skam ganske
> velbegrundet, og nej autor kan hverken forvente eller kræve af mig,
> at jeg skal gøre rede for mine meninger.

Det er så det, vi har diskuteret i en anden tråd,
og som vi nok aldrig bliver enige om
Men fred være med det - livet ville være kedeligt,
hvis alle var enige om alt.

> Hvis en given autor ikke ønsker at høre min uforbeholdne mening, så
> skal han bare lade være med at bede om at få kritik...

Nu er der jo andre end dig her i gruppen,
Vil du have at folk skal skrive:
Jeg vil gerne have kritik fra alle undtagen Niels,
for han begrunder ikke sin kritik?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-05 19:27

LIV wrote:

> Nu er der jo andre end dig her i gruppen,
> Vil du have at folk skal skrive:
> Jeg vil gerne have kritik fra alle undtagen Niels,
> for han begrunder ikke sin kritik?

Næ... når folk har postet et indlæg til dette fora, så må de ta' den
respons der kommer, og de kan ikke frabede sig, at få kritk fra
bestemte personer.

Men folk kan smutte over på fotokritik.dk, det er et reservat for
talentløse knipsere, hvor jeg ikke må skrive kritik, så der er de
fredede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-08-05 21:05

> Næ... når folk har postet et indlæg til dette fora, så må de ta' den
> respons der kommer, og de kan ikke frabede sig, at få kritk fra bestemte
> personer.

Nåda, hvorfor spærrer du så din server for dem der kommer med reel og ærlig
kritik af dine fotografier?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jacob K.

Dato : 27-08-05 21:17

> Men folk kan smutte over på fotokritik.dk, det er et reservat for
> talentløse knipsere, hvor jeg ikke må skrive kritik, så der er de
> fredede...

Den kæphest har godt nok været fremme mange gange...

Vh. Jacob K.

Fra : ksk

Dato : 28-08-05 23:24

> [...]
> Men folk kan smutte over på fotokritik.dk, det er et reservat for
> talentløse knipsere, hvor jeg ikke må skrive kritik, så der er de

man befind sig konstat i mørke niels drop foto et par mådene og tag en kur

http://www.drugdebate.com/debate/thread.asp?thread=6&message=85

KsK