Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er forskellen på Canon's forskellige ~
Fra : Henrik

Dato : 25-08-05 12:24

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-08-05 13:16

"Henrik" <h1e2n3r4i5k@j1a2n3n4i5n6g7-j1u2u3l4.dk> skrev i en meddelelse
news:HThPe.46$cO1.33@news.get2net.dk...

Hej

Du kan se dem alle på:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/f_ef.html

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Henrik Juul

Dato : 25-08-05 17:29

Ja fint nok - ja faktisk rigtigt godt med denne oversigt men hvad
med selve betegnelsen; hvad betyder L, II og III - er det et eller
andet kvalitetsprædikat??

/Henrik

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-08-05 18:21

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:mcsrg1lja4dlf2ipg8jk7en7o2pl784mj7@4ax.com...
> Ja fint nok - ja faktisk rigtigt godt med denne oversigt men hvad
> med selve betegnelsen; hvad betyder L, II og III - er det et eller
> andet kvalitetsprædikat??

Hej

L optik er en serie "bedre" optik, nogle kalder professionelle.

II og III er versionsnumre.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : waal

Dato : 25-08-05 18:37

> [...]
> Ja fint nok - ja faktisk rigtigt godt med denne oversigt men hvad
> med selve betegnelsen; hvad betyder L, II og III - er det et eller

Hvis jeg skal give en forklaring på fri hånd så indførte Canon "L" (rød
ring) betegnelsen som erstatning for AL (asfærisk linse/blå ring) ASPHERICAL
(asfærisk) F (flouride/grøn ring) ED og hvad de eller fandt på at bruge af
betegnelser for særlige tiltag i objektiver med højt selvværd i stedet for
blot at vedlægge en lille seddel med objektivets stelnummer/tekniske data.
Heligdigvis dækker alt reklamegejlet for en gang skyld over noget der virker

I II og III svarende til mk.1 mk.2 osv. samme objektiv i nye "forbedrede"
versioner. Det kan også dækker over den "forbedring" det er at reducere
vægten / prisen på bekostning af (i gamle dage) den mekaniske kvalitet. Onde
tunger påstår at der ind i mellem også går ud over den optiske ditto når
sparekniven har været i arbejde

mvh
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-08-05 19:04

In article <mcsrg1lja4dlf2ipg8jk7en7o2pl784mj7@4ax.com>, Henrik Juul wrote:
> Ja fint nok - ja faktisk rigtigt godt med denne oversigt men hvad
> med selve betegnelsen; hvad betyder L, II og III - er det et eller
> andet kvalitetsprædikat??

L = Luxus. De har mange L-kvalitet objektiver uden L.
II betyder de har ændret lidt i udseendet.
III betyder der ikke længere er bly i glasset.

II og III fortolkningerne ovenfor gælder kun for 75-300mm.