Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel fra kamera til computer?
Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 09:22

Hejsa

Jeg er ved at blive skør... Jeg er i gang med at tage nogle
"produktbilleder", og når jeg har taget et billede ser det fint ud på
skærmen på kameraet, men når jeg så henter skidtet over på computeren, så er
det mørkt og har forkerte farver?

Hvad kan der være galt?

Bob

Fra : emj

Dato : 25-08-05 09:49

"Mr bob" <privat (snabela) kc-frugt (dot) dk> skrev:

>Hvad kan der være galt?

Du kan jo prøve at ændre din skærmprofil og/eller din farveprofilen i
det billedbehandlingsprogram, du bruger.
Hvilke farver leverer dit kamera i?
sRGB?
Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 09:58

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo prøve at ændre din skærmprofil og/eller din farveprofilen i
> det billedbehandlingsprogram, du bruger.
> [...]

Ved det ikke, Det er et Canon Powershot S70. og billederne bliver taget i
3200 tungsten lys... (hvis det skulle have noget indvirken i det).
Billederne bliver taget med "tungsten" indstilling på kameraet.

Fra : s.v.nielsen

Dato : 25-08-05 09:55

Mr bob wrote:
> [...]
> skærmen på kameraet, men når jeg så henter skidtet over på computeren, så er

Hvilket format bruger du?
JPEG? RAW? TIFF? ...

søren

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 10:00

"s.v.nielsen" <s.v.nielsen@c.nogood> skrev i en meddelelse

> Hvilket format bruger du?
> JPEG? RAW? TIFF? ...
Jpeg.

Fra : Brian Lund

Dato : 25-08-05 11:10

> Jpeg.

Kan det tage RAW? - Brug det!
Hvis du ikke kan tage RAW så brug manuel hvidbalance på et stykke A4 papir
istedet!
Hvis det er mørkt må du jo justere ekseponerings kompensationen, det mener
jeg S70 har? - Eller bruge manuel mode...

Helt alternativt kan det vel også sagtens være din skærm der er for mørk
og/eller ikke justeret til de rigtige farver!

Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 11:46

Brian Lund wrote:

> Kan det tage RAW? - Brug det!

Kun da hvis man vil bruge det til noget - ellers er det spild af tid og
kortplads.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-08-05 15:47

> Kun da hvis man vil bruge det til noget - ellers er det spild af tid og
> kortplads.

Der er nogen der er inde på at det kan være hvidbalancen, så er det jo meget
godt at tag dem i RAW. Tror nu mere, som også en anden er inde på, at det er
skærmen der står forkert, når billederne ser gode ud på kameret.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 25-08-05 16:12

> Der er nogen der er inde på at det kan være hvidbalancen, så er det jo
> meget godt at tag dem i RAW. Tror nu mere, som også en anden er inde på,
> at det er skærmen der står forkert, når billederne ser gode ud på kameret.

Den med skærmen holder ikke.
Jeg har selv taget billeder med et Canon A75 og Canon S2 IS, og jeg har haft
samme problemer.
Har ikke det store (for nærmere at sige ingen) forstand på indstillingerne,
så jeg har sat vælgeren på "Auto".
Billederne er dejlig lyse og klare på kameraets display, men når de kommer
over på computeren, så er de mørke og nærmest uklare...
Andre billeder fejler ikke noget på skærmen.

Fra : emj

Dato : 25-08-05 17:14

Mads Jakobsen skrev:

>Billederne er dejlig lyse og klare på kameraets display, men når de kommer
>over på computeren, så er de mørke og nærmest uklare...

Så er det vel kameraet skærm, der skal indstilles.
Hilsen emj

Fra : s.v.nielsen

Dato : 25-08-05 11:07

Mr bob wrote:

> "s.v.nielsen" <s.v.nielsen@c.nogood> skrev i en meddelelse

> Jpeg.

Det kunne lyde som om du har brug for noget ordentligt lys!

Dagslys i rigelige mængder, men ikke direkte sollys, er altid at foretrække.

Brug ikke flash!

Anvend eventuelt en hvid (papir eller malet overflade) reflektor til at
opbløde skygger med

Lad være med at anvende automatisk WB (White Balance) brug en daglys
indstilling af WB eller lav en selv i manuel WB (S70 har disse muligheder)