Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder af mennesker igen igen
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 25-08-05 04:12

(UNDSKYLD hvis dette indlæg kommer flere gange!)
Hej

Jeg var på gaden i dag for at tage billeder af tilfældige personer. Der
skulle lidt mod til at begynde, men da jeg først var kommet i gang gik
det så nogen lunde..... Jeg satte mig diskret på en bænk. Jeg fik
enkelte smil. Enkelte sure ansigter, men ingen bank :)

Jeg har set billederne igennem og jeg synes ikke så godt om dem. Jeg
bruger en Nikon D70s med 18-70 mm objektivet (det eneste jeg har). Jeg
turde ikke gå alt for tæt på folk, så på de fleste billeder fylder
personen kun en lille del. Nå jeg "cropper" så personen fylder hele
billedet er størrelsen reduceret til omkring 1000x2000 Mpixel. Jeg skal
vist have en telelense som kan gå lidt tættere på. Jeg har ikke så mange
penge, så hvis det er en ny lense der skal til, skal den være billig, så
det er nok bedre hvis jeg bare selv gå tættere på.

Er der nogle gode steder på nettet hvor man kan se denne type billeder
af mennesker på offentlige steder? Jeg vil gerne se hvordan andre har
gjort det, så kan jeg få nogle ideer til vinkler osv.

Mvh. Hans

Fra : Dag Stinus

Dato : 25-08-05 05:17

> Er der nogle gode steder på nettet hvor man kan se denne type billeder
> af mennesker på offentlige steder? Jeg vil gerne se hvordan andre har
> gjort det, så kan jeg få nogle ideer til vinkler osv.

Der eksisterer simpelthen en fotografisk genre ved navn "streetphoto".
Google giver en hel del sider med disse gadebilleder:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=streetphoto&meta=

Generelt er teknikken ikke at fotografen køber en kanontele og skyder fra
sikker afstand men derimod bevæger sig tæt på de mennesker der skal
fotograferes. Da jeg selv havde en gadefotoperiode var mit standardobjektiv
en 20mm.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Just Me

Dato : 25-08-05 06:50

Må vi ikk se hvad du har taget ?

Mvh Morten
www.TjenPenge.tk

Fra : Dag Stinus

Dato : 25-08-05 18:47

"Just Me" <morten2005@gmail.com> wrote in message
> Må vi ikk se hvad du har taget ?

Jo, lige bortset fra at billederne ikke er digitale men analoge. Det er dog
et af vinterens projekter at få skannet en stor del af mit sort-hvid
materiale og "genoplive" gamle billeder. Så skal de nok komme frem til
"offentlig" beskuelse.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 25-08-05 23:09

Dag Stinus wrote:

> Der eksisterer simpelthen en fotografisk genre ved navn "streetphoto".
> Google giver en hel del sider med disse gadebilleder:
> http://www.google.dk/search?hl=da&q=streetphoto&meta=

Tak for indlægget. Jeg hvade ledt lidt med google, men jeg vidste ikke,
at det hedder "streetphoto".

> [...]
> sikker afstand men derimod bevæger sig tæt på de mennesker der skal
> fotograferes. Da jeg selv havde en gadefotoperiode var mit standardobjektiv

Jeg prøvede at bevæge mig rundt i dag i stedet for at sidde stille på en
bænk. Jeg kom meget tættere på folk, hvilket gav nogle bedre billeder
end i går. Jeg fik enkelte sure ansigter men flest smilende. Dog synes
jeg at det er svære at bevæge sig rundt. Man stopper op mid i det hele
og der går ikke længde før personen man har øje på opdager hvad man er
ude på. Jeg vil jo helst tage billederne diskret og uden motivet opdager
det. Men det skal nok bare øve mig på(?)

Jeg havde flere billeder som var helt galt på den m.h.t. bl.a. fokus.
Det er svært når man selv bevæger sig og skal stoppe helt op, sigte og
så skyde alt i mens motivet bevæger sig.

Der var meget skarpt sollys hvor jeg var i dag, så kameraet lavede også
et par fejl m.h.t. blænde og lukketid. Jeg forsøgte mig med en lille
blændeværdi og kort lukketid.

Mvh. Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-05 07:57

Hans J. Jensen wrote:

> [...]
> hvad man er ude på. Jeg vil jo helst tage billederne diskret og uden
> motivet opdager det. Men det skal nok bare øve mig på(?)

Er jeg den eneste, der synes at denne form for fotografering er stærkt etisk
kritisabel. En ting er at man som aktør i gadebilledet må finde sig i at man
mere eller mindre ufrivilligt kommer med på billeder, der tages i det
offentlige rum - noget helt andet er, at man skal optræde som hovedmotiv på
en wannebeepapparazzos billeder.
Hvis jeg nu følger trang til at gabe, klø mig i røven eller pille næse i et
stille hjørne af en plads i byen. Skal jeg så kunne finde mig selv på et
internetgalleri eller en udstilling af gadefotos? Jeg er helt klar over at
der er en rimelig fri lovgivning på området, men jeg synes det er stærkt
forkasteligt at smugfotografere.
Mindstemål af anstændighed er dog at få accept af 'ofret'.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-08-05 08:25

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> mere eller mindre ufrivilligt kommer med på billeder, der tages i det
> offentlige rum - noget helt andet er, at man skal optræde som hovedmotiv på

Hvis et billede der er optaget i det offentlige rum, er et close-up
på en enkelt persom, sådan at personen fremstår som hovedmotivet, så
er det ikke lovligt at publicere billedet i medier og på
Internettet, med mindre man har sikret sig den afbillede persons
tilladelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 26-08-05 12:33

Hmmm.

Er du helt sikker på det.

Så vidt jeg husker er det som udgangs tilladt at tage billeder i det
offentlige rum og offentliggøre disse.

Det er derimod ikke tilladt at bruge disse i forbindelse med markedsføring.

Der har været forskellige sager hvor f.eks. discoteker har taget billeder af
gæsterne. Disse er blevet dømt med udgangspunkt i markedsføringsloven.

/Marten

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-08-05 13:41

Marten Ølgaard wrote:

> [...]
> offentlige rum og offentliggøre disse.
>
> Det er derimod ikke tilladt at bruge disse i forbindelse med markedsføring.

Ja jeg er helt sikker, det handler nemlig om, at det er lovligt at
fotografere overalt i det offentlige rum, og folk kan ikke gøre
indsigelser imod, at de tilfældigvis kommer med på nogle billeder,
og den type billeder kan man frit bruge til hvad som helst.

Hvis man derimod zoomer ind på en enkelt person, så er vedkommende
ikke tilfældigvis er kommet med på billedet, så skal man tænke sig
grundigt om, inden man publicerer det, den type billeder kan nemlig
tangere beluring...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-08-05 08:53

Jan Bøgh skrev:

> Mindstemål af anstændighed er dog at få accept af 'ofret'.

Anstændighed, står det i fremmeordbogen?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-05 10:23

Ole Larsen wrote:

> Anstændighed, står det i fremmeordbogen?

Nej, det er ikke et begreb, der nyder fremme.

Og det kan nok heller ikke findes i fremmeDordbogen. (Undskyld - ku' ikke
nære mig!)

Men i entymologisk ordbog er der svjh. et afsnit om arkaiske udtryksformer -
måske der.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-08-05 10:45

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> nære mig!)
>
> Men i entymologisk ordbog er der svjh. et afsnit om arkaiske udtryksformer -

Ja, gør nar du bare ;-O

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 26-08-05 15:18

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> forkasteligt at smugfotografere.
> Mindstemål af anstændighed er dog at få accept af 'ofret'.

Jeg skal lige indskyde, at ingen af billederne bliver offentliggjort
nogen steder, med mindre jeg er helt sikker på at jeg har tilladelse fra
motivet. Formålet med at tage billederne var/er som bare, at forbedre
mine evner som fotograf. I går da jeg gik rundt tog jeg både billeder
close up og billeder unden nogen bestemt person som hovedmotiv. Ved
"Close up"-billederne spurgte jeg som regl før eller efter.
Mange gange fik jeg et smil efter jeg havde taget billedet. Der var
enkelte som sendte mig et underligt ansigt bagefter. Jeg spurgte dem så
om det var ok, at jeg havde taget billedet. Efter at have snakket kort
med dem, synes de alle, at det var ok.

Men når:
> Mindstemål af anstændighed er dog at få accept af 'ofret'.

Er det så ok hvis accepten først falder efter billedet er taget?

Mvh. Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-08-05 16:42

Hans J. Jensen wrote:

> Men når:
>
> Er det så ok hvis accepten først falder efter billedet er taget?

Ja, det synes jeg. Og især, hvis man er villig til uden diskussion at
slette. Og så kan man passende tilbyde ofret en kopi af billedet.
Gutten her
http://jan.boegh.net/Album/Leg_og_aktivitet/slides/_DSC3370_49erfan.html
kunne aldrig været taget på den måde, hvis ikke jeg bare havde fyret af i
situationen.
Og han havde intet imod at blive portrætteret (men selvfølgeligt, når 49'ers
slår naboerne fra Arizona i forlænget spilletid efter to two points
conversions, er fansene meget joviale og imødekommende).

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 25-08-05 08:04

National geographic har lavet en bog hvor nogle af deres fotografer siger
kloge ord om det at tage foto. Et af emnerne der går igen er hvordan man
tager billeder af menesker. Nogle af fotograferne anbefaler at man spørger
inden man fotograferer, mens andre anbefaler at man ikke spørger (og derfor
ikke får nej), men forsøger at være så diskret som mulig. De fleste er dog
enige om at et smil på læben altid er godt. Lad med andre ord være med at
gemme dig bag en påtaget "professionel" attitude.

Og som de øvrige siger. Drop den store tele - den bruges til paparazzi på
mennesker og andre dyr.

/Marten

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 26-08-05 15:33

Marten Ølgaard wrote:
> [...]
> gemme dig bag en påtaget "professionel" attitude.
>
> Og som de øvrige siger. Drop den store tele - den bruges til paparazzi på

[snip]

Tak for rådet!

Som jeg har skrevet før, prøvede jeg i går at gå rundt mellem folk for
bl.a. at komme lidt tættere på, men jeg synes alligevel at det var
svært. Man skal meget tæt på (synes jeg) for at personen kommer til at
fylde en stor del af billedet.

Mvh. Hans