Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort/hvide billeder fra digitalkamera - då~
Fra : Lars Hjortø

Dato : 24-08-05 19:12

Hej

Vi sad et par stykker og snakkede om hvorfor sort/hvide billeder fra
digitalkameraer tit ikke bliver så gode når de bliver printet ud i en
fotoforretning.
De bliver ikke RIGTIGT sort/hvide, men mere i retning af gråbrun/hvid. Hvad
skyldes dette? Kan det være fordi det benyttede papir ikke er sort/hvid
papir med papir beregnet til farvebilleder, eller er grunden en helt anden,
og i givet fald hvilken og hvad kan man gøre for at rette på det?

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
5700 Svendborg

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-08-05 23:13

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> helt anden, og i givet fald hvilken og hvad kan man gøre for at rette på

Det er mest papirets skyld, jeg ved at når jeg printer ud på Ilford
Semigloss Pro papiret som er et farvepapir bliver de lidt bruntonede, men
det er ikke meget og når jeg printer på Ilford BW Semigloss Pro papiret for
jeg helt sort/hvide billeder, med rigtig grå tone.

Det kan også være blækket (eller pigmentet som det nok mere hedder fra en
fotomaskine) ikke er helt sort og får at det skal virke sort skal der et
bestemt papir til, Når man køber Ilford BW papir skal man oplyse hvilket
printermærke man skal printe på og får så papir fremstille til det. Hvis jeg
smider mit Canon i en Epson printer bliver det næsten helt blåt (har
prøvet. Det er noget med at man ikke kan lave 100% sort, det hedder vist
nok "sort 98,7%" og det er vist det tætteste man kan komme på, det kommer så
an på om det er lavet udfra blå pigmenter eller en røde pigmenter om det
bliver blåligt, eller brunligt. Dertil skal papiret også passe. Og sådanne
fotohandlere køber bare papir af en slags og så printer det hele på det, det
bliver for dyrt hvis de skal til at have både S/H papir og farvepapir og det
skal jo ligge i forskellige kasser, eller også skal der skiftes ud. Men jeg
ved at hos fotohandleren i Tønder (Photocare) som selv laver deres billeder
i baglokalet kan man vælge S/H papir men det koster så lidt mere.

Mvh
Simon