Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt hjælp til nybegynder
Fra : BT

Dato : 24-08-05 16:33

Hejsa..

Sidder og roder lidt med mit nyere digi..
Men der er en ting som jeg ikke forstår helt, som nogen af jer kan belyse
lidt bedre.

Jeg har mulighed for at justrere blændeåbningen på den.
Der går den fra f2.8 til f8.0..
Men hvad står der for...

Der står også noget i manualen, men den modsiger sig selv.
Der står at større blændeåbning giver skarbere for og baggrund.
Og store blændeåbninger gør forgrunden skarb men baggrunden sløret..

Så nu kunne jeg da godt tænke mig at få det lidt bedre belyst hvad
blændeåbningen hjælpe til med..

Håber der er nogen som kan hjælpe ud fra dette..

/Brian

Fra : HKJ

Dato : 24-08-05 16:48

BT wrote:
> Så nu kunne jeg da godt tænke mig at få det lidt bedre belyst hvad
> blændeåbningen hjælpe til med..

For at et kamera kan tage et billede skal der lys til, men ikke for
meget. Det styres af to indstillinger:

Blænde og lukkertid.

Stor blændeåbning (f/2.8 er stor, f/8 er lille) giver meget lys.
Lang lukkertid (1/10 er lang, 1/1000 er kort) giver meget lys.

Mæn begge indstillinger har også nogle andre virkninger:

Blænde
Stor blændeåbning gør dele af billedet uskarpt.

Lukkertid
Lang lukkertid giver rystede billeder.

Hvor meget lys der skal til at tage et billede stilles med ISO
indstillingen og den har også flere virkninger:

Lav iso (50 er lav, 400 er høj på et kompaktkamera) kræver meget lys.
Høj iso giver støj i billede (små kulørte prikker/plamager).

På automatik prøver kameraet at balancere disse 3 parameter til det
bedste kompromi.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-08-05 16:57

BT wrote:

> Jeg har mulighed for at justrere blændeåbningen på den.
> Der går den fra f2.8 til f8.0..
> Men hvad står der for...

wow... endnu en knipser er født...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Chr. Eriksen

Dato : 24-08-05 17:29

> wow... endnu en knipser er født...

Åndsvag kommentar
Hilsen Hans Chr. (der synes du er ubehøvlet)

Fra : Max

Dato : 24-08-05 17:51

Hej Hans

> Åndsvag kommentar
> Hilsen Hans Chr. (der synes du er ubehøvlet)

Er det ikke et ubehøvlet sprog du bruger :)

Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 24-08-05 17:59

In article <430ca497$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Max_Jens@post9.tele.dk.invalid says...
> Hej Hans

> Er det ikke et ubehøvlet sprog du bruger :)

Hvad ubehøvlet er der i det han sagde jo åndsvag kommentar hvilket da
virker ekstremt diplomatisk.
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-08-05 21:04

Jakob wrote:

> Hvad ubehøvlet er der i det han sagde jo åndsvag kommentar hvilket da
> virker ekstremt diplomatisk.

Hmm... hvorfor er det pludseligt blevet åndsvagt, at konstatere en
uomtvistelig kendsgerning...?

Det forbliver mig en gåde, at folk går ud og bruger adskillige
tusinde kroner i et digital kamera, uden at de på forhånd bruger
bare et minimum af tid og resoucer på, at sætte sig ind hvad
fotografering egenlig handler om...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-08-05 21:11

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> kroner i et digital kamera, uden at de på forhånd bruger bare et minimum
> af tid og resoucer på, at sætte sig ind hvad fotografering egenlig

Det undrer også mig, men det er deres egen sag.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-08-05 21:17

Ole Larsen wrote:

> Det undrer også mig, men det er deres egen sag.

- men ku' de så ikke holde den for sig selv...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-08-05 21:19

Niels Riis Ebbesen skrev:

> - men ku' de så ikke holde den for sig selv...

Så ville du kede dig her

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 07:54

Ole Larsen wrote:

> Så ville du kede dig her

Men nu jubler trollen!

Fra : Jakob

Dato : 24-08-05 21:47

In article <430CD5A5.70202@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> - men ku' de så ikke holde den for sig selv...

Ahh drop dog den der bitre fastligger holdning det er da ikke til at
holde ud. Det er et ÅBENT forum og ikke din private legeplads.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-08-05 13:39

Jakob wrote:

> Ahh drop dog den der bitre fastligger holdning det er da ikke til at
> holde ud. Det er et ÅBENT forum og ikke din private legeplads.

Du kan da mene hva' du vil, det ændrer ikke på, at min konstatering
var ganske korrekt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 25-08-05 13:48

In article <430DBBCA.9030402@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Du kan da mene hva' du vil, det ændrer ikke på, at min konstatering
> var ganske korrekt...

Nej der er sgu ikke noget der ændrer på dig det har jeg fattet.

EOD
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henri Gath

Dato : 25-08-05 23:40

> Du kan da mene hva' du vil, det ændrer ikke på, at min konstatering var
> ganske korrekt...

Du er og forbliver en pikspiller....*LOOLL* tænk på, hvad samfundet sparer
på dine psykiaterregninger, når du kan sidde her...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-08-05 01:30

> - men ku' de så ikke holde den for sig selv...

Nu spurgte Brian pænt om hjælp til at forstå emnet blændeåbning.
Man skal jo starte et sted. Du har heller ikke altid vidst, hvad
blændeåbning var for en størrelse.
Spørgsmålet er da ganske relevant for gruppen.

Det ville da ha klædt dig, at gi ham en fornuftig forklaring istedet.

Der er såmænd mange årsager til at lægfolk køber digitalkameraer - et par af
dem er såmænd feriebilleder, familiebilleder, festbilleder osv. De har jo
ikke alle råd til at hyre dig til at tage deres feriebilleder på Malta, så
de må nøjes med egne snapshots med de mangler den slags billeder måtte ha.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : HKJ

Dato : 24-08-05 21:21

Ole Larsen wrote:

> Det undrer også mig, men det er deres egen sag.

Det undre ikke mig, hvis man ønsker at tage billeder køber man et kamera
og tager billeder på automatik. Nogle finder så ud af at det er sjovt og
ønsker at lære mere.

Der er absolut ingen grund til at et kamera skal kræve en vidergående
uddannelse for at bruge. At man så har mulighed for at få bedre
resultat, hvis man forstår noget mere, er en anden sag.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-08-05 21:29

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Der er absolut ingen grund til at et kamera skal kræve en vidergående
> uddannelse for at bruge.

Uh jo da. Visse skribenter i nærværende gruppe har meget svært ved, hvis det
bliver alt for let. At være prætentiøs og en varmluftballon uden reelt
indhold er i nogles øjne en kvalitet i sig selv.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-08-05 08:02

Ole Larsen skrev:

>det er deres egen sag.

Åbenbart ikke. De be'r om gratis undervisning her.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-08-05 08:06

Peter Loumann skrev:

> Åbenbart ikke. De be'r om gratis undervisning her.
Og det er en anden sag

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 06:04

> [...]
> af tid og resoucer på, at sætte sig ind hvad fotografering egenlig handler

Det samme med de folk der går ud og køber en pensel til at male deres
radiator med, de burde også sætte sig lidt ind i malingsteknikker og hvilke
farver der passer til hvilke etc.

Eller de folk der går ud og køber en SEJLBÅD!!! For helvede der er mange der
ikke fatter hvad det drejer sig om! Sejlads er om at sejle STÆRKT og
OPTIMALT til vinden - HEELE tiden! Hold kæft der er mange idioter der bare
ligger og tuller rundt om sommeren og synes det er "åååh så hyggeligt"...

Klap i Niels - hvis du ikke kan sige noget fornuftigt, og det har du ikke
bevist endnu...

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-08-05 06:22

> [...]
>
> Klap i Niels - hvis du ikke kan sige noget fornuftigt, og det har du ikke

Engang (dengang det var vinter om vinteren) var det god latin at sætte
sig lidt ind i tingene inden man gik i gang. Den holdning er
forhåbentlig ikke gået af mode (blevet utrendy på nydansk)endnu, for så
kommer det til at se galt ud med søsportssikkerheden.

Men, omend der er lidt rigtigt i NREs kritik, er der heller ingen tvivl
om at han nyder at give den på sin afstumpede måde for at se hele koret
gå i selvsving. Og det lykkes jo fint

Fra : Jakob

Dato : 25-08-05 09:42

In article <430d5581$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Engang (dengang det var vinter om vinteren) var det god latin at sætte
> sig lidt ind i tingene inden man gik i gang. Den holdning er
> forhåbentlig ikke gået af mode

Jeg mener bare at tiderne har ændret sig news ER en af de måder folk
prøver at sætte sig ind i ting på....

Men derudover er jeg da enig i at man godt kan prøve at finde lidt viden
selv inden man spørger det er da et udemærket princip helt sikkert.

Det jeg bliver pisseirreteret over det er måden NRE gør det på, selvom
det i det store hele lykkes mig at holde mig i skindet. Synes simpelthen
det er uhørt at bruge den tone overfor folk man ikke kender.

Men han har åbenbart ikke andet at lave end forsøge at skræmme folk væk
fra hans mikrokosmos.

> Og det lykkes jo fint

Ja det er jo ufatteligt at sådan noget kan glæde nogen, det virker
ekstremt barnligt.
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-08-05 10:04

Jakob skrev:

> [...]
> fra hans mikrokosmos.

> Ja det er jo ufatteligt at sådan noget kan glæde nogen, det virker

Tjah - der kommer mange reaktioner på ng, man ikke forventer ville komme
hvis man talte direkte med de pågældende

Fra : Jakob

Dato : 25-08-05 10:10

In article <430d897e$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Tjah - der kommer mange reaktioner på ng, man ikke forventer ville komme
> hvis man talte direkte med de pågældende

Der rammer du lige præcis ned i kernen af det hele. Det er meget typisk
for news og jeg fatter det bare ikke, men der må jo være nogen der har
brug for at støve deres ego af.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 11:20

Jakob wrote:

> Der rammer du lige præcis ned i kernen af det hele. Det er meget
> typisk for news og jeg fatter det bare ikke, men der må jo være nogen
> der har brug for at støve deres ego af.

Det tror jeg ikke nødvendigvis er tilfældet. Det handler i høj grad om
misforståelser. I virkeligheden tror jeg kun i de færreste tilfælde at folk
er interesseret i balladen i udgangspunktet. Men problemet er at vi ikke er
vant til denne kommunikationsform - og især at vi ikke har nogen tolerance
af betydning overfor skriftlige ytringer. De bliver jo stående. Hvor man i
den mundtlige kommunikation normalt løbende 'sliber kanterne af' i en
samtale, ved at en sætning lige modificere en tidligere efter at man har
set/hørt/følt hvordan samtalepartneren reagerer på denne, ja så bliver den
oprindelige ytring 'hængende' på usenet. Og da vi i en eller anden grad er
nærtagende, bliver vi langt mere krænkede over skriftlige udsagn. Mon ikke
de fleste i en samtale har været ude for at man lige studser over en
vending, tænker på om den nu var ment fornærmende eller nedsættende, men af
samtalens videre forløb konstaterer at der ikke var nogen ond hensigt og
derfor vælger at glemme den mulige krænkelse. Pu usenet, hvor der jo typisk
vil gå relativt lang tid før et korrektiv kommer, kan man så for alvor sidde
og nærlæse teksten og virkeligt få øje på de krænkelser, som i virkeligheden
ofte blot er uheldige formuleringer. Derfor er ironi hamrende giftigt på
nettet - den kan ikke formildes af et grin eller en imødekommende gestus.
Og så kan man jo selvfølgeligt ikke se bort fra, at der også er nogle, der
ganske enkelt nyder slagsmålet.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 25-08-05 11:56

In article <430d9b7e$0$68357$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> nærtagende, bliver vi langt mere krænkede over skriftlige udsagn.

Det kan der nok være noget om. Skrift er uden tvivl et sværere medie til
nuancer, ironi, glimt i øjet og nuancerede synspunkter.

> vil gå relativt lang tid før et korrektiv kommer, kan man så for alvor sidde
> og nærlæse teksten og virkeligt få øje på de krænkelser, som i virkeligheden
> ofte blot er uheldige formuleringer.

Jo jo jeg er da heller ikke mere hellig end jeg godt ved at jeg også har
trådt ved siden af engang imellem og lade sig provokere unødigt.

> Derfor er ironi hamrende giftigt på
> nettet - den kan ikke formildes af et grin eller en imødekommende gestus.

Det er jeg ikke enig med dig i, men det er helt sikkert en god
"livsforsikring" at markere ironi med en smiley, ellers løber det sgu
tit af sporet.

> Og så kan man jo selvfølgeligt ikke se bort fra, at der også er nogle, der
> ganske enkelt nyder slagsmålet.

Ja det er der tydelige og belastende eksempler på.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : LIV

Dato : 25-08-05 09:14

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> tusinde kroner i et digital kamera, uden at de på forhånd bruger
> bare et minimum af tid og resoucer på, at sætte sig ind hvad

For en gangs skyld er jeg fuldstændig enig med dig

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 25-08-05 16:44

LIV wrote:

> For en gangs skyld er jeg fuldstændig enig med dig

Men hvorfor er det vigtigt ? Og hvad skal vi bruge dette til ?

Det er vel ikke svært at konstatere at danskerne er et forholdsvist
velhavende folk, og at der er mange, som uden problemer kan afse
betragtelige beløb til indkøb af fotoudstyr. Og fred være med det - det
er jo den enkeltes prioritering...

Og hvem er det lige, som definerer hvad fotografering handler om ? Det
er jo meget forskelligt hvad folk vil med deres fotoudstyr. Nogle vil
tage lidt fotos af familie, husdyr, bolig osv. For dem handler
fotografering vel om at få nogle nogenlunde pæne, velbelyste og skarpe
fotos i kassen.

Andre dyrker foto som seriøs hobby (eller erhverv), hvor det også
handler om motiv, situationer, komposition, lys, skygge, uskarphed,
farvebalance osv. Alle har vel deres egen opfattelse af hvad
fotografering handler om for dem.

--
Vh Kurt

Fra : Søren Wind

Dato : 24-08-05 18:13

> wow... endnu en knipser er født...

Er det nødvendig at behandle nyankomne på den måde ?

Vi er alle født som grønærter ! husk det !
--
mvh.
Søren H. Wind - www.opz.dk - www.kolding-fotoklub.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-05 18:52

Søren Wind wrote:

> Vi er alle født som grønærter ! husk det !

Nope - /jeg/ blev født som bønne!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-08-05 21:06

Søren Wind wrote:

> Er det nødvendig at behandle nyankomne på den måde ?

Er sandhedden ilde hørt...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Chr. Eriksen

Dato : 25-08-05 12:16

> Er sandhedden ilde hørt...?

Wow......Endnu et åndsvag svar!!!!!
Jeg ved ikke hvad der plager dig ind imellem???
Jeg har i nogen tid fulgt denne nyhedsgruppe og ind immellem set at du kunne
være ganske flink og give nogle ordentlige og brugbare svar. Men i 95% af
dine svar er det en meget negativ og bedrevidende holdning du giver udtryk
for.
Det kunne jo være, at spørgeren ved en masse om andre ting du er helt eller
delvis blank i, som du gerne ville vide noget om. Så ville det da være
forbandet hvis du fik sådanne svar tilbage i hovedet, som du selv øser så
rigelig af til andre.
Det ville være dejlig om du kunne forholde dig til det der bliver spurgt
om!! Eller undlade at svare hvis du synes det er dumme spørgsmål!!
Din mening om det nyttige i, at spørgeren har købt et fotoapparat, kan han
ikke bruge til noget. Han skal videre nu da han har fået købt.
Til andre her i gruppen. Jeg synes generelt at der er mange, der tager sig
tid til at forklare nybegyndere om det de spørger om, på en god og venlig
måde.
Venlig hilsen
Hans Chr.

Fra : ksk

Dato : 24-08-05 19:33

Niels er en lattelige dumpap med et dårligt liv vi ha ikke brug for dig så
fis af med dig Niles der er ngen der gide at høre på dig mere SÅ SPAR DIN
TID OG FIS NED PÅ BÆNK MED DIG

KsK

Fra : ab©

Dato : 24-08-05 20:28

"ksk" <61678029@mobil.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> SÅ SPAR DIN TID OG FIS NED PÅ BÆNK MED DIG

Ja, hvad hovedet er fuldt af løber munden over med .....

Jeg er tilbøjelig til at give NRE ret langt hen ad vejen (selv om jeg ikke
er meget for det - men helt ærligt, der må være et minimum af indsats
for at forberede sig til enhver hobby - i det hele taget er det ikke til at
forstå, at nogen i det hele taget kan få sig selv til at lade teorien ligge.

ab (-c:)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-08-05 21:13

ab© wrote:

> [...]
> forstå, at nogen i det hele taget kan få sig selv til at lade teorien ligge.

Folk tror squ, at køb af digitalt kamera, er som når de køber en
kaffemaskine eller støvsuger - bare de kan finde tænd/sluk knappen,
så ka' de også fotografere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-08-05 21:17

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Folk tror squ, at køb af digitalt kamera, er som når de køber en
> kaffemaskine eller støvsuger - bare de kan finde tænd/sluk knappen, så
> ka' de også fotografere...

Og det er også deres egen sag

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-08-05 09:56

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er tilbøjelig til at give NRE ret langt hen ad vejen (selv om jeg ikke
> er meget for det

Det kan jeg godt forstå

- men helt ærligt, der må være et minimum af indsats
> for at forberede sig til enhver hobby -

Ja, indsatsen kunne fx være at spørge i denne gruppe, som er oprettet netop
til disse spørgsmål.
Efter at have undervist i "foto" i 10 år, vil jeg bare sige at det ikke er
alle der i begyndelsen ser blænderækken som logisk og ligetil, men med tiden
falder det på plads.

Jeg ser således spørgsmålet som værende godt og særdeles relevant for
gruppen.

Spørgeren påpeger endda en fejl i manualen.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 11:23

Langgaard Bærbar wrote:

> Ja, indsatsen kunne fx være at spørge i denne gruppe, som er oprettet
> netop til disse spørgsmål.

Er den nu også det? Det kan jeg faktisk ikke se ud af fundatsen, hvor der
svjh. står at den kan bruges til debat om alt, der har med foto at gøre. Så
dit 'netop' skal vel, hvis man skal være korrekt, være et 'også'

I øvrigt mener jeg da også at et spørgsmål om blænde er OK - det er bare
ærgerligt at der ikke findes en FAQ/OSS så man havde noget at henvise til.
Men det kunne en eller anden måske gøre noget ved (lokke,lokke,lokke!)

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-08-05 12:00

> Er den nu også det? Det kan jeg faktisk ikke se ud af fundatsen, hvor der
> svjh. står at den kan bruges til debat om alt, der har med foto at gøre.
> Så dit 'netop' skal vel, hvis man skal være korrekt, være et 'også'

Jeg formulerede mig så mit budskab var klart og tydeligt for alle andre end
dem der leder efter noget at brokke sig over

> I øvrigt mener jeg da også at et spørgsmål om blænde er OK - det er bare
> ærgerligt at der ikke findes en FAQ/OSS så man havde noget at henvise til.
> Men det kunne en eller anden måske gøre noget ved (lokke,lokke,lokke!)

Det kunne være godt, det er Nils nok mand for, jeg tror han keder sig bravt.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Ove

Dato : 24-08-05 20:30

og den sidste bajads er endnu ikkedød
Ove

Fra : Brian Lund

Dato : 25-08-05 05:11

> wow... endnu en knipser er født...

Hej Niels (og alle andre...), da jeg købte mit tidligere digitalkamera anede
jeg da heller intet om hvad blænden var for en, eller hvad ISO gjorde, eller
hvad brændvidden var! Da jeg så blev mere interreseret for emnet begyndte
jeg at læse i denne gruppe, og jeg forstod langsom hvad det hele var! -
Altså, havde det ikke været for hvad andre havde spurgt om, havde jeg endnu
ikke vidst det... Eller det havde jeg måske, for så havde jeg nok googlet
mig til det...

Sagens kerne, et eller andet sted skal man jo starte, BT starter så bare med
at spørge hér!

Brian

Fra : KNL DtP

Dato : 24-08-05 17:10

"BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har mulighed for at justrere blændeåbningen på den.
> Der går den fra f2.8 til f8.0..
> Men hvad står der for...

Tillader mig at henvise til en lille artikel, som forklarer hvad blænden
er for'n en:

www.fotobasen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=37

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : e-block

Dato : 24-08-05 17:24

Jeg vil klart anbefale at gå ned på dit lokale bibliotek og låne noget
materiale om emnet. Jeg kan da anbefale Politikens Store fotobog af Thomas
Nykrog
eller National Geographic foto guide. De giver rigtigt gode Forklaringer på
mange spørgsmål ang. fotografering. Om du læser en bog vedr. alm. (analog),
eller digital fotografering, er underordnet, da mange af tipsene kan bruges
begge steder.

Paw J

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 24-08-05 20:38

e-block wrote:
> [...]
> bog vedr. alm. (analog), eller digital fotografering, er underordnet,
> da mange af tipsene kan bruges begge steder.

Jeg tror nu, Kristian har rimelig godt styr på det...

/Claus

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-08-05 20:55

Claus P. Hastrup skrev:

> Jeg tror nu, Kristian har rimelig godt styr på det...
>
> /Claus

Det har han helt bestemt, men det kunne tænkes at du ville vide mere end
det han fortæller ?

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 24-08-05 23:48

Ole Larsen wrote:

> Det har han helt bestemt, men det kunne tænkes at du ville vide mere
> end det han fortæller ?

Undskyld, nu er jeg lidt forvirret - hvad mener du?

/Claus

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-08-05 08:14

Claus P. Hastrup skrev:

> Undskyld, nu er jeg lidt forvirret - hvad mener du?
>
> /Claus

Forslaget til oprindelige spørger om at læse bøger om emnet afvises med
at kristian har rimeligt styr på det. Der skulle have stået: Kunne
tænkes at HAN ville..........

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 25-08-05 08:51

Ole Larsen wrote:

> Forslaget til oprindelige spørger om at læse bøger om emnet afvises
> med at kristian har rimeligt styr på det. Der skulle have stået: Kunne
> tænkes at HAN ville..........

Ah - det jeg mente var netop, at Kristian havde rimelig styr på det. E-block
foreslog Kristian at låne bøger. Et dumsmart forsøg fra på mig at forklare,
at "e-block" svarede den forkerte :)

/Claus

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-08-05 09:17

Claus P. Hastrup skrev:

> Ah - det jeg mente var netop, at Kristian havde rimelig styr på det. E-block
> foreslog Kristian at låne bøger. Et dumsmart forsøg fra på mig at forklare,
> at "e-block" svarede den forkerte :)

Jah, den Danske språgh er....og når vi så er to ;-O

Fra : BT

Dato : 24-08-05 20:36

> [...]
> "BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Tillader mig at henvise til en lille artikel, som forklarer hvad blænden

Tak til jer allesammen..
Jeg må sige at det har været lærerigt

/Brian

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-08-05 20:53

> Tak til jer allesammen..
> Jeg må sige at det har været lærerigt

Hvad har du så lært?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-08-05 10:17

> Tak til jer allesammen..
> Jeg må sige at det har været lærerigt

Mange roder rundt i "blændetal" og "blændehul".

Blændetallet er det tal der vises på/i kameraet, det indikerer at billedet
vil blive taget på viste blænde. Blænderækken er normalt fra 2,8 og til 22.
2,8 er således den indstilling der tillader mest lys at passere objektivet,
man siger også at det er et stort "blændehul", da optikken er helt åben.

Om man vælger en blænde 2,8 eller 22 er afhængig af om man vil have stor
eller lille "dybdeskarphed". Blænde 2,8 giver lille dybdeskarphed, som kan
bruges til at separere motiver fra baggrunden. blænde 22 giver modsat en
stor dybdeskarphed som er godt til at få billedet skarpt fra nær til fjern.
Det er ikke sikkert at din største og mindste blænde er 2,8 og 22, da der er
forskelligt fra optik til optik.

Gratis undervisning, NEJ, jeg havde bare tid og lyst!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Max

Dato : 25-08-05 10:27

Hej Langgaard

> Mange roder rundt i "blændetal" og "blændehul".

Det var jo også mere "logisk" hvis blændetallet var diameteren
på blændehullet :)

Mvh Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-05 11:26

Max wrote:

> Det var jo også mere "logisk" hvis blændetallet var diameteren
> på blændehullet :)

Nej, det knagme det ikke var! Dermed ville man ikke kunne sammenligne
blænden fra det ene objektiv til det andet. Fidusen ved blænderækken er
netop at den medfører at samme blændetal uanset objektiv, fil/chip osv.
netop betyder at der bliver lukket lige meget lys ind på billedplanet/areal.
Så blænderækken er særdeles logisk - blot hersker der den udbredte
misforståelse at logisk_letfatteligt, hvilket ikke er tilfældet.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Chr. Eriksen

Dato : 25-08-05 12:41

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er forskelligt fra optik til optik.
>
> Gratis undervisning, NEJ, jeg havde bare tid og lyst!

Til Niels.
Wow Wow......Endnu et venlig svar.
Hans Chr.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-08-05 13:10

"Hans Chr. Eriksen" <fgweyut@dot.com> skrev i en meddelelse

> Til Niels.
> Wow Wow......Endnu et venlig svar.
> Hans Chr.

Hej

Du kæmper forgæves mod Nils, skulle du komme for tæt på, så lukker han af
for tilgangen til hans "legeplads" og holdepunkt i hans liv, hans "galleri",
der efter siger han at du vil komme i hans killfilter (dette passer dog
ikke, da han ikke vil gå glip af noget).
Nils er noget ambivalent i forhold til at være i gruppen, han kalder stort
set alle for idioter og klaphatte, til tros for dette er han en af de
flittige skribenter, men antallet af brugbare skriverier, er som du selv
siger _meget_ begrænsede.

Jeg har tidligere været hård ved Nils, men har fundet ud af at han er en
ældre syg mand med problemer med det sociale liv, så nu er det (næsten) kun
når han lyver at jeg korrigerer ham.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-08-05 17:21

Kender du Google?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Reidar Solberg

Dato : 24-08-05 18:02

> Så nu kunne jeg da godt tænke mig at få det lidt bedre belyst hvad
> blændeåbningen hjælpe til med..
>
> Håber der er nogen som kan hjælpe ud fra dette..

Ta en titt på disse sidene

http://www.fototips.no/index.php?side=eksponering
http://www.fototips.no/index.php?side=optiske_prinsipper_2

Fra : Hans Chr. Eriksen

Dato : 25-08-05 12:39

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> skrev i en meddelelse

> Ta en titt på disse sidene
>
> http://www.fototips.no/index.php?side=eksponering
> http://www.fototips.no/index.php?side=optiske_prinsipper_2

Til Niels.
Wow..... Endnu et venlig svar

Hans Chr.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-08-05 18:30

BT wrote:
> Jeg har mulighed for at justrere blændeåbningen på den.
> Der går den fra f2.8 til f8.0..
> Men hvad står der for...

Det er rimelig elementær fototeknik, der ikke er speciel for
digital-kameraer.

Hvis du ikke vil bruge kameraet på fuld auto, så er det en rigtig god ide at
købe (eller låne på biblioteket) en god begynder bog om fotografering og
kigge igennem for at få styr på de grundlæggende ting.

Jan

Fra : LIV

Dato : 25-08-05 11:03

BT wrote:

> Så nu kunne jeg da godt tænke mig at få det lidt bedre belyst hvad
> blændeåbningen hjælpe til med..
>
> Håber der er nogen som kan hjælpe ud fra dette..

Der er en god forklaring (også på andre fototekniske begreber) her:
http://www.akam.dk/artikkel/12646

Ellers gå på biblioteket, der er masser af fremragende
bøger om fotografering.
Hæftet "Digitalkameraer - fra A til Z" af Michael B. Karbo
til 69 kr er rigtig godt til nybegyndere.
Kan også varmt anbefale National Geographics Foto Guide.
Fås på tilbud til 79 kr her: www.arnold.busck.dk/