Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad gør man med store/tunge objektiver ?
Fra : Peter

Dato : 23-08-05 09:30

Hej,

Jeg har tænk lidt over hvordan man rent praktisk benytter tunge
objektiver.

Typisk fastgøres kamaraet til et stativ for at holde det roligt under
optagelser med lang lukketid eller kraftig zoom, men hvor tunge
objektiver kan monteres før det begynder at "vride" i kamaraets fatning
- ellers skal der også monteres et seperat stativ eller anden støtte til
objektivet?

--
Peter

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-08-05 09:33

Peter wrote:
> [...]
> objektiver kan monteres før det begynder at "vride" i kamaraets fatning
> - ellers skal der også monteres et seperat stativ eller anden støtte til

På tungere objektiver plejer man at montere objektivet på stativet
(evt. via en løs holder, lavet specielt til objektivet), kameraet
hænger så bare frit i fatningen.

Se fx. hvordan det kan gøres på dette foto af en glad Thomas Kjær
der har et tungere objektiv monteret på en monopod:
http://gallery.nathue.dk/photo/2005/04/02/More/_MG_0867.jpg

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-08-05 09:38

Peter wrote:
> [...]
> objektiver kan monteres før det begynder at "vride" i kamaraets fatning
> - ellers skal der også monteres et seperat stativ eller anden støtte til

Når objektiver når over en vis størrelse, så sidder objektivet ikke
på kameraet, det er derimod kameraet der sidder på objektivet, og
store objektiver har indbygget stativgevind...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-08-05 09:41

"Peter" <1@dacor.dk> skrev i en meddelelse news:Peter.1u7kot@www.dacor.dk...

> [...]
> objektiver kan monteres før det begynder at "vride" i kamaraets fatning
> - ellers skal der også monteres et seperat stativ eller anden støtte til

De tunge objektiver er typisk monteret med et håndgreb, hvori der også er
diverse huller med gevind, hvor du kan montere pladerne fra stativet. Det er
altså objektivet du sætter fast i stativet og ikke kameraet. Der er faktisk
nogle, som bruger to stativer, et til objektivet og et til kameraet. En
vigtig ting med tunge objektiver er, at dit stativ er meget stabilt, da
rystelser hurtigere vil vise sig på de helt lange brændvidder.

MVH
Thomas

Fra : Peter

Dato : 23-08-05 11:08

Hej igen,

Tak for de gode forklaringer, så ved jeg hvad jeg har at forholde mig
til /se efter når tiden kommer :)

--
Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-08-05 11:06

> [...]
> objektiver kan monteres før det begynder at "vride" i kamaraets fatning
> - ellers skal der også monteres et seperat stativ eller anden støtte til

Som andre har besvaret så er der stativfatning på selve objektivet på de
længere/tungere objektiver.
Nogle objektiver har også bærerem monteret på objektivet. Jeg har søgt lidt
efter hvor mange kg. kameraets fatning kan holde til. Jge har ikke kunnet
finde data om det. F.eks. at bære en 2.5kg's objektiv uden bærerem på
objektivet. Canons 500mm f/4 L IS kommer med bærerem på objektivet, men det
vejer også 3,8kg. Hvor min 300mm Sigma f/2.8 på 2,3kg ikke har en.

--
Kind Regards,
Hans Kruse