Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 20D kedlig focus i svagt lys
Fra : Jacob

Dato : 22-08-05 23:32

Mit kamera kan ikke fokusere ordentligt i svagt lys uden man har for
justeret den så den næsten står i focus. med svagt lys mener jeg en lukketid
på 1 sek ved iso 100 og blænde 5.6 på en 300mm med usm. jeg ved ikke hvad
det svarer til i EV som canon opgiver hvad den kræver af lys. forjusterer
jeg kan jeg skrue ned for lyset så jeg har en lukkertid på 8sek ved iso 100
hvor den lige finjusterer fokus
Jeg har forsøgt 3 forskellige fokus motiver. et ark papir med tekst på. en
sort jernstang ved hvid væg og en ragplugs i en hvid væg.
Er det bare mig der er for krævende eller er det kameraet der er defekt.
problemet tror jeg først er kommet efter det har været til service for
backfokus som stadig er tilstede det er dog mindsket til ca 20mm mod 30mm
før.
Med det orginale kit objektiv er der ikke noget problem. men der er heller
ikke usm på. jeg tror at fokus på en måde er for hurtig til kameraet ved
denne mængde lys.

Ideer udbedes

Jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-08-05 23:39

Hvilket objektiv?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-08-05 23:55

> [...]
> problemet tror jeg først er kommet efter det har været til service for
> backfokus som stadig er tilstede det er dog mindsket til ca 20mm mod 30mm

Jeg tror ikke kameraet er defekt, men alligevel måske, svagt lys kan være
svært at fokusere i og når du bruger usm motoren så er det meget muligt at
den fokuserer lige stærkt nok til at kameraet kan nå og stoppe den. Det kan
godt være du er for krævende med henhold til kameraets fokus. Selv De helt
store kameraer har også den slags problemer.

Jeg syntes dog at 20mm backfokus lyder af vildt meget, det ville jeg ikke
stille mig tilfreds med. Måsek skal du sende det til service igen og klage
over dit svagslys fokus og backfocus. Det kan godt være din autofokus sensor
der er i stykker.

Mvh
Simon

Fra : Jacob

Dato : 23-08-05 21:13

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stille mig tilfreds med. Måsek skal du sende det til service igen og klage
> over dit svagslys fokus og backfocus. Det kan godt være din autofokus

Ja jeg er muligvis krævende. men kamerahuset opfordrede mig til at møde
personligt op med kameraet og selv deltage i testen for at se om der er
noget galt. så det aftalte jeg med pw service. sur numse hvis man bor langt
væk fra kbh. det gør jeg heldigvis ikke.
her ti laften prøvede jeg lige at fotografere lidt på terassen. kl 2030 var
der bare ikke nok lys til at den kunne andet end køre området igennem. så nu
er jer 100% sikker i min sag. der er noget seriøst galt med min autofocus.
Så det bliver spændene imorgen at se hvad de siger.

Jacob

Fra : Niels H

Dato : 23-08-05 09:45

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke usm på. jeg tror at fokus på en måde er for hurtig til kameraet ved

Hvis du ind på f.eks www.fredmiranda.com og læser diverse reviews om Canons
"lange" zoomobjektiver, så vil du kunne læse, at flere af dem ikke kan
auto-focusere på de yderste brændvidder ved blænde 5.6 og mindre (større
ledetal ).
Dette var bl.a. årsagen til, at jeg fravalgte Canons 100-400 mm, og købte
70-200 mm 2.8 L IS USM + 1,4 TC i stedet.
Der er imo noget galt med dit kamera eller optik, men prøv selv at læse.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Niels H

Dato : 23-08-05 10:06

Arrrrgh...der skulle have stået ......IKKE noget galt...

Fra : Jacob

Dato : 24-08-05 21:22

Så nu virker det som det skal igen. det var gået noget galt hos PW under
første justering. jeg indleverede ventede ca ½ time og det var færdigt. det
på 30cm forkert i deres opstilling.
lysproblemet var en følge virkning af den første justering. nu virker det
vist.