Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad synes I?
Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 15:59

Jeg var ude ved et vandhul for at nuppe nogle guldsmede - de var bare ikke
luftbårne den dag. Så i stedet blev det til dette,:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/slides/_DSC8638_Dammen.html

Bare fyr løs!

vh
Jan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-08-05 16:17

Jan Bøgh wrote:

> Bare fyr løs!

Hmm... nogle grene der spejler sig, og hva' så...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 16:32

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... nogle grene der spejler sig,

Øv, jeg var ellers overbevist om at du ikke ville kunne se det. Men du /er/
sgu for skarp!

> og hva' så...

Set det er jo det gode spørgsmål, som du nu godt må besvare, efter du så
brilliant klarede dig i gennem første fase.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-05 17:11

> [...]

> Set det er jo det gode spørgsmål, som du nu godt må besvare, efter du så
> brilliant klarede dig i gennem første fase.

Måske, frit efter Æsop:

Kvak kvak sagde frøen og pustede sig op indtil den sprak

Mvh
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 17:57

> Hmm... nogle grene der spejler sig, og hva' så...

Ikke noget med "uinteressant knipseri" eller andre nedladende superlativer?

Efter mine begreber er motivet og stemningen da en del bedre end nogle
dødsyge asfaltarbejdere

Hvornår har du fået eneret på gode billeder, den gode historie, det gode
motiv? Den dér højrøvede selvgodhed klæ'r dig ikke at du ved det.

Fint nok - folk kan jo lade være med at poste, hvis de ikke kan tåle mosten
og det er de sikkert godt klar over. Omvendt kan man jo lade være med at
poste, hvis man ikke har noget konstruktiv kritik....

Flot billede Jan! Da jeg blot er en luset amatør uden forstand på
fotografering har jeg ikke yderligere forslag til forbedringer af dit
billede.

/Torben

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-05 17:34

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmm... nogle grene der spejler sig, og hva' så...

Og det var NRE, og hvad så ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Jakob

Dato : 22-08-05 16:57

In article <4309e855$0$68332$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> http://jan.boegh.net/Album/Natur/slides/_DSC8638_Dammen.html
>
> Bare fyr løs!

Kan egentlig meget godt li det, der er en eller anden ro over det
billede synes jeg. Man skal lige kigge lidt på det før man finder hoved
og hale i det, men det er måske fordi jeg sidder ved en bærbar med
krafig sommersol ind af vinduerne :0)

men synes det fungerer godt med den mørke baggrund og det mørke vand.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 22-08-05 17:28

Hej Jan

On Mon, 22 Aug 2005 16:58:35 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Jeg var ude ved et vandhul for at nuppe nogle guldsmede - de var bare ikke
>luftbårne den dag. Så i stedet blev det til dette,:
>http://jan.boegh.net/Album/Natur/slides/_DSC8638_Dammen.html

Jeg er ked af det Jan men jeg kan ikke med selv min bedste vilje af
verden se nogle gulvsmede, derimod grene som spejler sig i vandet, og
de er desvärre ikke specielt spändende.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 17:47

Hans Peter Larsson wrote:
> Hej Jan

> Jeg er ked af det Jan men jeg kan ikke med selv min bedste vilje af
> verden se nogle gulvsmede,

Jamen, de glimrede jo netop også ved deres fravær!

> derimod grene som spejler sig i vandet, og
> de er desvärre ikke specielt spändende.

Næh nej - en stor libel i flugten mens den griber en flue ville jeg også
meget hellere have haft i boksen. Men det her var, hvad det kunne blive
til.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-08-05 17:32

> Jeg var ude ved et vandhul for at nuppe nogle guldsmede - de var bare ikke
> luftbårne den dag. Så i stedet blev det til dette,:
> [...]

Hej Jan.

Jeg kan faktisk rigtig godt lide billedet, det udviser netop den ro man
forbinder med et vandhul synes jeg (selvom der under overfladen godt kan
være ret dramatisk Jeg får indtryk af at du har brugt en meget lille
blænde her, og derefter forsøgt at give for meget skarphed, en skam, da det
er et fedt billede.

MVH
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 18:07

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> meget lille blænde her, og derefter forsøgt at give for meget
> skarphed, en skam, da det er et fedt billede.

Yeps - 300 mm og bl. 2.8. Og det er sådan set ikke fordi, der er hældt så
voldsomt megtet skarphed på. Men en af fordelene ved trærødder er, at man
nogenlunde kan stole på at de - i modsætning til guldsmedene - er der, hvor
man forventer at se dem, når man kommer igen. Så det kan da godt være, at
udgangsmaterialet skulle forbedres lidt.

vh
Jan

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-08-05 18:44

> [...]
> man forventer at se dem, når man kommer igen. Så det kan da godt være, at
> udgangsmaterialet skulle forbedres lidt.

Ja, det er rart at man kan det gøre det om, det er tit lidt svært med mange
andre typer billeder. Jeg legede forresten med guldsmede ved Gråsten Slotssø
i morges (vidunderlig morgen, helt orange med dis hen over søen, utrolig
smukt ).

MVH
Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-05 17:33

Jan Bøgh skrev:
> Jeg var ude ved et vandhul for at nuppe nogle guldsmede - de var bare ikke
> luftbårne den dag. Så i stedet blev det til dette,:
> [...]
Jo, den er smuk, men det er dog en forfærdelig teknik, du her benytter
Kan ikke lade være med at tænke på hvad der sker om du lysner i det
mørke foroven?
Ja, lad øjnene bestemme

Fra : Anders

Dato : 22-08-05 19:47

Hej Jan

Flotte billeder, hvordan har du efterbehandlet dem i photoshop?

Jeg synes dog at "Træ og blå himmel" er en anelse for uskarpt fokuseret...

Dammen er flot

Mvh Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 20:08

Anders wrote:

> Flotte billeder, hvordan har du efterbehandlet dem i photoshop?

Tak skal du ha'

De er behandlet vidt forskelligt, men mht. dammen, så skal der nok være en
og anden, der er klar over at en vigtig ingrediens er noget 'Diffuse glow'
på et inverteret billede i photoshop. En teknik, der har været afprøvet af
flere siden Max (ham med smileyen) gav os ideen.

> Jeg synes dog at "Træ og blå himmel" er en anelse for uskarpt
> fokuseret...

Du har fuldstændig ret. Jeg vil prøve at se på originalen - jeg husker ikke
selv billedet som uskarpt, men det er det da helt afgjort her.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-08-05 20:31

Jeg synes der er for meget uskarpt træ, ellers en god idé, som du kan
arbejde videre med. Jeg synes at en lille dybdeskarphed kan være fin, men så
skal det uskarpe også have en kvalitet. Det synes jeg ikke der er nok af
her.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jan

Dato : 23-08-05 01:17

> Jeg var ude ved et vandhul for at nuppe nogle guldsmede - de var bare ikke
> luftbårne den dag. Så i stedet blev det til dette,:
> [...]

Heh - du må da kede dig gevaldigt hvis du gider at bruge tid på et billede
som dette...

Mvh Jan

Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 10:12

In article <430a6d6b$0$37088$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
jan.nyhedsgruppesvar@mail.dk says...

> Heh - du må da kede dig gevaldigt hvis du gider at bruge tid på et billede
> som dette...

Det gør du så åbenbart også når du gider skrive en så komplet ligegyldig
og fuldstændig intetsigende kommentar der i sin substans da er uendelig
meget tyndere end det billede uanset hvad man så mener om det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan

Dato : 23-08-05 16:42

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og fuldstændig intetsigende kommentar der i sin substans da er uendelig
> meget tyndere end det billede uanset hvad man så mener om det.

Den er skam ikke ligegyldig eller intetsigende, den er ikke engang uvenlig,
det er bare min mening og det spørger manden jo om *s* Men måske har jeg
misforstået spørgsmålet ?

Hvad er da din mening om billedet ? - følger du flokken at virkelig intet
sigende kommentarer der kører rundt om den varme grød uden at ville eller
kunne sige noget ?, synes du de andre kommentarer fortæller den mindste
smule om billedet ?

Helt ærligt, det er din kommentar der her er helt malplaceret, men hvis jeg
skal udbygge mine kommentarer yderligere, så var den første tanke at manden
tog pis på hele gruppen, ville se hvor meget han egentlig kunne komme afsted
med, han kunne have hugget dette billede Niels Ebbesens latterlige
hjemmeside. Når jeg fik den tanke, så er det fordi jeg i et andet emne så et
macrobillede som manden havde taget - så var forrygende godt og i en
fantastisk kvalitet, der er med andre ord for stor forskel på det billede og
så dette her som efter min mening intet er værd.

Så kære Jakob, din beskidte kommentar om mig har måske en smule sandhed i
sig,, ikke at jeg mener min kommentar var hverken intetsigende eller
uendelig tynd, den var derimod præcis, nu har jeg så for din skyld
formuleret lidt tydligere hvad jeg mener, så også du kan forså det. Det
eneste sande var at jeg mulighed også kedede mig når jeg gad kommentere den,
men nu er det jo så heldigt at du åbentbart kedede endnu mere

Mvh Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-05 17:04

Jan wrote:

> [...]
> tanke at manden tog pis på hele gruppen, ville se hvor meget han
> egentlig kunne komme afsted med, han kunne have hugget dette billede

Jeg skal på ingen måde forsvare mit billede - jeg har intet imod din
opfattelse meeeen:
Du må da godt nok have et problem med synet, hvis du sammenligner dette med
NRE's stockfotos. Og her tager jeg ikke stilling til noget, der har med
kvalitet at gøre. Men der er omtrent lige så stor afstand mellem dette og
NRE's billeder, som der er på et renaissancemaleri og en Picasso - uden
sammenligning i øvrigt.

> Når jeg fik den tanke, så er
> det fordi jeg i et andet emne så et macrobillede som manden havde
> taget - så var forrygende godt og i en fantastisk kvalitet, der er

Interessant nok anser jeg et teknisk OK makrobillede (er det edderkoppen?)
for et relativt ligegyldigt billede, hvorimod der er mere dybde i et billede
som det viste.

> med andre ord for stor forskel på det billede og så dette her som
> efter min mening intet er værd.

Det er det fede ved den frie verden - man må mene lige hvad man vil. Og man
må oven i købet ytre det også.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan

Dato : 24-08-05 08:51

> [...]
> og NRE's billeder, som der er på et renaissancemaleri og en Picasso - uden

ja - okay, jeg indrømmer at jeg gik lidt over stregen der, intet er så ringe
som Niels Ebbesens billeder, det må jeg tage i mig igen og give dig ret i.

mvh Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-05 09:43

Jan wrote:

> intet er så ringe som Niels Ebbesens billeder, det må jeg tage i mig igen
> og
> give dig ret i.

Jeg sagde intet om at NRE's billeder var ringe. Jeg sagde blot at de var
meget anderledes og at man derfor ikke med rimelighed kan sammenholdes med
eksemple.

Jeg synes IKKE det er rigtigt at NRE billeder er så ringe - det er blot
stockfotos, der gør at man kan finde en brandhane, hvis man har brug for et
billede af en brandhane.
De intenderer (tror jeg ikke) ikke at være stor fotografisk kunst, men
almindelige hverdagsfotos. Og ligesom stuvede kartofler ikke just er
kokkekunst, så kan man da blive mæt af det og dermed opfyldes et behov. Så
uanset hvad man måtte mene om NREs optræden i denne gruppe, så er billederne
ikke så ringe, som der oftest bliver skrevet. De er i almindelighed bare
ligegyldige i sig selv, men vil formentlig fint kunne fungere som
illustrationer i forbindelse med en tekst.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 23-08-05 17:22

In article <430b455e$0$25941$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
jan.nyhedsgruppesvar@mail.dk says...

> Den er skam ikke ligegyldig eller intetsigende

Det er vi så ikke enige i.

> Hvad er da din mening om billedet ? - følger du flokken

Jeg var vist den første der kommenterede så at følge flokken kana man
vel ikke sige.

> fantastisk kvalitet, der er med andre ord for stor forskel på det billede og
> så dette her som efter min mening intet er værd.

Nå ja så kunne du jo sige det.

> eneste sande var at jeg mulighed også kedede mig når jeg gad kommentere den,
> men nu er det jo så heldigt at du åbentbart kedede endnu mere

Næ jeg er bare af den holdning at hvis man intet har at sige så kan
ligesågodt tie, istedet for at poste et intetsigende retorisk respons.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan

Dato : 24-08-05 09:01

> Jeg var vist den første der kommenterede så at følge flokken kana man
> vel ikke sige.

Hmm - næ ikke ud over at det ligner en betinget refleks fra din side, du ved
hvad du skal mere og hvis nogen mener andet er de idioter, så kan man da
tale om retorik..

> Nå ja så kunne du jo sige det.

Selvfølgelig kan jeg da skamrose gode billeder - og det endda uanset hvem
der har taget dem...

> Næ jeg er bare af den holdning at hvis man intet har at sige så kan
> ligesågodt tie, istedet for at poste et intetsigende retorisk respons.

Så du mener at kritik kun er god kritik ? - tja hvis du har det sådan
personligt også, så er det ikke nemt at forbedre sig. Jeg ved godt at min
kritik ikke var begrundet eller konstruktiv, men det SKAL en kritik altså
heller ikke nødvendigvis være, det er ok hvis den er det, men du skal ikke
med dine små-personlige angreb gøre det til en forbrydelse at kritisere uden
at begrunde, hvis man ikke kan håndtere den ubegrundende kritik som oftest
er den mest "ud af hjertet" kritik - så skal man ikke stille sine billeder
til skue.

Mvh Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-05 17:03

> Jeg var ude ved et vandhul for at nuppe nogle guldsmede - de var bare ikke
> luftbårne den dag. Så i stedet blev det til dette,:
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/slides/_DSC8638_Dammen.html

Og det er ikke så ringe enda
Det var dog en forfærdelig teknik, du har fundet på Og er du heldig
kommer en af Rindalisterne efter dig.
Jeg synes den er smuk og spejlingen mest. Hvad sker der om du lysner lidt
foroven? Mere dybde eller....
Ja, lad øjet bestemme

Mvh
Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-05 14:27

Ole Larsen wrote:

> Det var dog en forfærdelig teknik, du har fundet på Og er du
> heldig kommer en af Rindalisterne efter dig.

Jeg spiser sådanne til frokost og spytter knoglerne ud for at pisse på dem
til sidst!

> Jeg synes den er smuk og spejlingen mest. Hvad sker der om du lysner
> lidt foroven? Mere dybde eller....

A prøwer!

vh
Jan