Mos
Fra : lise hansen

Dato : 06-06-01 18:33

Vores græsplæne er fuld af mos. Vi har fået mange forskellige råd om,
hvordan vi fjerner det. Hvad er jeres erfaringer?

VH
Lise og Søren

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-06-01 19:27

lise hansen wrote:

> Vores græsplæne er fuld af mos. Vi har fået mange forskellige råd om,
> hvordan vi fjerner det. Hvad er jeres erfaringer?

Jeg vil gerne have mos, da det er så nemt at slå, hvordan bære du dig ad
med at få det, og hvorfor vil du af med det?

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 06-06-01 22:17

I artiklen <3B1E75DD.BA572E3F@danbbs.dk>,
skrev Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>:

> Jeg vil gerne have mos, da det er så nemt at slå, hvordan bære du dig ad
> med at få det, og hvorfor vil du af med det?

Det vil jeg osse, det er så pæn grønt om vinteren.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Michael - DK

Dato : 07-06-01 07:44

Hej Lise og Søren

Jeg har brugt en mosfjerner (plænelufter). Den fjerner en hel del af mossen.
Herefter spredte jeg alm. NPK gødning (fy fy slemme slemme skamme), og
slutteligt tromlede jeg græsset. Det virkede fint.

Jeg har også hørt at man kan bruge jernvitriol.

Mvh
Michael

lise hansen <lisemargit@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9flpcv$j5u$1@sunsite.dk...

Fra : Mads Haugaard

Dato : 07-06-01 10:33

"lise hansen" <lisemargit@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Vores græsplæne er fuld af mos. Vi har fået mange forskellige råd om,
> hvordan vi fjerner det. Hvad er jeres erfaringer?

Lys, lys og atter lys.

Vi havde masser af mos i vores græsplæne, da vi flyttede i vores nuværende
hus for 1½ år siden. Vi har fældet en masse gammle store træer, som skyggede
for bla. græsset (og huset)... Resultat: Nsten intet mos i græsplænen i år!!

Hvad med tilskud af kalk + luftning + topdressing (muld+sand/grus)?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-06-01 10:37

> Vores græsplæne er fuld af mos. Vi har fået mange forskellige råd om,
> hvordan vi fjerner det. Hvad er jeres erfaringer?

Gødning og masser af den. Vi gav "plænen" 2 kg pr 100 kvm 1. gang den 15.
marts og så med 14 dages mellemrum ialt 6 gange. Det virkede fint, men min
mand blev lidt træt af at slå græs hele sommeren, så året efter skar vi det
ned til det halve. Det var for meget, så du må nok også forsøge dig frem.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-06-01 18:07

On Wed, 6 Jun 2001 19:32:33 +0200, "lise hansen"
<lisemargit@get2net.dk> wrote:

>Vores græsplæne er fuld af mos. Vi har fået mange forskellige råd om,
>hvordan vi fjerner det. Hvad er jeres erfaringer?

Vores plæne for aldrig gødning og den får lov at vokse sig ret høj
inden den bliver klippet. Der kan til tider gå op mod 14 dage mellem
hver klipning.Og vi har ingen mos.

Sikkert fordi græsset får lov at blive så højt at det selv kan
udkonkurrere mosset, for selv om vi har masser af store træer er der
ingen mos.

Som allerede skrevet andet sted i tråden, gødning, så plænen har noget
at leve af, og især om foråret lade være med at klippe græsset for
kort (stil maskinen i øverste hak de første 3-4 gange), så er man
hjulpet godt på vej.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : G&H

Dato : 09-06-01 15:19

Man kan fjerne det mekanisk med en mosfjerner, eller hvis det er et meget
stort areal, så med en vertikalskærer.
Hvis man benytter en vertikalskærer, opnår man at man skærer røderne over,
de deler sig så, og din plæne bliver tættere. Det kan man så gentage ca hver
6 uge, til man mener at det er nok.
Det er en lidt dyr proces, fordi man jo skal have
maskinen.................såeee
Hvis man lader græsset blive lidt langt inden man klipper det, og samler det
afklippede græs op, så vil det også hjælpe.
Man kan også give det noget NPK gødning, men så skal man have meget lyst til
at slå græs, for så vokser det som ind i .........

Mvh
Thomas