Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sorthvide bryllupsportrætter fra D70
Fra : Martin Larsen

Dato : 22-08-05 10:45

Hej NG

Som mine øvrige tråde i denne uge har vist, har jeg skudt en del
bryllupsbilleder med et lånt D70. De er heldigvis blevet gode!

Brudeparret vil gerne have sorthvide portrætter af nogle af billederne.
Er det nok at bruge fx Photoshops Grayscale-funktion, eller skal der
mere til? Skal fx fotohandleren have at vide at det skal være s/h print?

Takker ærbødigst

Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : KNL DtP

Dato : 22-08-05 10:50

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:43099e7d$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Er det nok at bruge fx Photoshops Grayscale-funktion, eller skal der
> mere til?

Grayscale-funktionen er sjældent særlig god til at lave en spændende
sort/hvid-konvertering.

Jeg har lavet en lille pakke med actions til Photoshop, som forsøger at
efterligne forskellige films egenskaber mht. toner og kontrast:

www.knl-dtp.dk/sorthvid

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-08-05 10:55

> Brudeparret vil gerne have sorthvide portrætter af nogle af billederne. Er
> det nok at bruge fx Photoshops Grayscale-funktion, eller skal der mere
> til?

Jeg vil heller anbefale å bruke Hue/Saturation - og sette saturation
til -100 (helt til venstre). Dette gir bedre resultat.
Se på denne siden: http://www.fototips.no/index.php?side=sort_hvitt

Nederst på denne siden finner du også en link til en dansk side som gjør det
på den "proffe" måten.

Reidar

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 22-08-05 11:14

> Brudeparret vil gerne have sorthvide portrætter af nogle af billederne.
> Er det nok at bruge fx Photoshops Grayscale-funktion,
Nej, brug channel mixer. Her kan du styre hvor stor vægt de forskellige
farvekanaler skal have i s/h billedet

> Skal fx fotohandleren have at vide at det skal være s/h print?
Det tror jeg ikke. Sort hvide billeder bliver typisk bedst hvis de er lavet
som 4-farvetryk, frem for sort tryk. Jeg ved dog ikke om det samme gælder
for fotos lavet på fotopapir.

/Marten

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-08-05 11:19

> [...]
> Er det nok at bruge fx Photoshops Grayscale-funktion, eller skal der
> mere til? Skal fx fotohandleren have at vide at det skal være s/h print?

Jeg vil give Martin Ølgaard ret i, at Channel Mixeren giver det bedste
resultat, hvis du skal konvertere et farvebillede til et sort/hvid. Du har
her mulighed for at styre flere parametre og finjustere dit
sort/hvid-billede, fremfor det ofte flade billede man får ved
gray-scale-konvertering. Angående prints tør jeg til gengæld ikke sige
noget.

MVH
Thomas

Fra : Kenneth K.

Dato : 22-08-05 12:46

On Mon, 22 Aug 2005 11:44:33 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> Er det nok at bruge fx Photoshops Grayscale-funktion, eller skal der
> mere til? Skal fx fotohandleren have at vide at det skal være s/h print?

Der findes mange teknikker til at lave et farvebillede om til et
sort/hvidt. Det er ikke så ligetil som man måske kunne tro. Her er den jeg
bruger mest: http://av.adobe.com/russellbrown/ColortoBW.mov

Noget som jeg synes er vigtigt at pointere er at en sort/hvid konvertering
sjældent kan stå alene uanset hvordan man har gjort. S/H billeder fra film
har tit meget høj kontrast, så selvom man følger nogle er de kendte
teknikker, mangler der stadig kontrast. Jeg vil anbefale at du ligger et
curves adjustmantlayer øverst. Start med at lave en simpel s-kurve
(http://www.bairarteditions.com/pages/tutorials/photoshop/excurvescontrast.html)
og prøv bagefter at hive lidt frem og tilbage indtil du rammer noget du
synes om.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-08-05 14:57

"Kenneth K." <affe@affemail.fake> skrev i en meddelelse
news.svwqy7gt1h0990@pc-1252.valhalla.ots.local...

> Der findes mange teknikker til at lave et farvebillede om til et
> sort/hvidt. Det er ikke så ligetil som man måske kunne tro. Her er den jeg
> bruger mest: http://av.adobe.com/russellbrown/ColortoBW.mov

Øv, hvor er den metode god! Jeg elsker hans lille "as the story unfolds". :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jacob

Dato : 22-08-05 19:53

> [...]
> det nok at bruge fx Photoshops Grayscale-funktion, eller skal der mere
> til? Skal fx fotohandleren have at vide at det skal være s/h print?

Hvis du har skudt i raw så er det bare at vælge sh i raw konverteringen.
alternativt så kan picassa 2 levere et ok resultat. og så er det gratis.

Jacob